Van mijn vrouw haar reserve scootmobiel doet de achteruit het niet meer, de rest functioneert wel zoals het moet. Een nieuwe printplaat is te bestellen alleen kost deze meer dan de scootmobiel waard is. Geen optie dus. Helaas ken ik ook niemand die de regelaar kan repareren, dus blijft er 1 optie over: zelf een achteruit erop bouwen.
Mijn eerste (en enige) idee is om een H-brug achter de regelaar te plakken, alleen heb ik slechts een zeer beperkte kennis van electronica.
Het gaat om een 24v DC motor (gewoon een ouderwetse met koolborstels) met een vermogen van 680W.
De vragen:
Kan ik gewoon 2 NPN en 2 PNP FET's nemen met 4 weerstandjes en daar het zaakje mee schakelen of gaat de PWM in de regelaar rare dingen doen met de FET's?
Welke FET's zijn geschikt voor deze toepassing, kan ik elke willekeurige (MOS)FET nemen die meer dan 24v/30A aan kan of werkt dat zo niet?
Is het beter om de last te verdelen over meerdere FET's, dus 8 ipv 4, of maakt dat weinig uit? (De kabels naar de motor zijn vrij dik, ik kan mij voorstellen dat 1 FET een bottle neck gaat worden.) Ik betaal liever meer voor een onnodig zware schakeling dan ééntje die na een paar minuten al te warm wordt.
Als er een betere methode is om de motor om te polen dan hoor ik dat natuurlijk graag.