Achteruit scootmobiel defect, H-brug maken?

Van mijn vrouw haar reserve scootmobiel doet de achteruit het niet meer, de rest functioneert wel zoals het moet. Een nieuwe printplaat is te bestellen alleen kost deze meer dan de scootmobiel waard is. Geen optie dus. Helaas ken ik ook niemand die de regelaar kan repareren, dus blijft er 1 optie over: zelf een achteruit erop bouwen.

Mijn eerste (en enige) idee is om een H-brug achter de regelaar te plakken, alleen heb ik slechts een zeer beperkte kennis van electronica.

Het gaat om een 24v DC motor (gewoon een ouderwetse met koolborstels) met een vermogen van 680W.

De vragen:

Kan ik gewoon 2 NPN en 2 PNP FET's nemen met 4 weerstandjes en daar het zaakje mee schakelen of gaat de PWM in de regelaar rare dingen doen met de FET's?

Welke FET's zijn geschikt voor deze toepassing, kan ik elke willekeurige (MOS)FET nemen die meer dan 24v/30A aan kan of werkt dat zo niet?

Is het beter om de last te verdelen over meerdere FET's, dus 8 ipv 4, of maakt dat weinig uit? (De kabels naar de motor zijn vrij dik, ik kan mij voorstellen dat 1 FET een bottle neck gaat worden.) Ik betaal liever meer voor een onnodig zware schakeling dan ééntje die na een paar minuten al te warm wordt.

Als er een betere methode is om de motor om te polen dan hoor ik dat natuurlijk graag.

ik zou als eerste eens kijken of er toch niets kapot is in die stuurprint, waarschijnlijk maar enkele componentjes, zonde om deze af te schrijven

verder is een hbrug van 700W ook niet niets. wat als je vol vooruit rijdt en je hem in z'n achteruit gooit. ben benieuwd of je je scootmobiel in 2en krijgt :p of dat je op z'n minst de hbrug kunt opvegen.

ps zit er geen tacho ofzo in een scootmobiel? met een hbrug gaat dan heel het stuurprogramma over de zeik

[Bericht gewijzigd door DK op zaterdag 1 september 2012 17:33:11 (14%)

allereerst bekijk je eens of de schakelaar van de achteruit nog werkt, en of er nergens geen kabel beschadigd is aan het stuur. bij mij ma (zo een opvouwbare scootmobiel) heeft de stuurkabel klem gezeten tussen het stuur en werkte die ook niet meer. ff kabel gestript, alle draadjes weer verbonden en ingetaped en alles werkte.

als dit alles ok is, zou ik zelf de print eens bekijken. er zitten waarschijnlijk dezelfde componenten in die jij nodig zou hebben om zo een brug te maken. kan je evengoed de boel herstellen toch. met een paar duidelijke fotos kunnen we je hier al een heel deel verder helpen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat is een ingwikkelde manier om een besturingsprintplaat helemaal zelf te ontwerpen en te bouwen.
Kan je niet de bestaande printplaat repareren, je zegt hij is kapot dus dat moet te herstellen zijn.
Je zou om te beginnen de vermogens(fets) halfgeleiders kunnen vervangen en de spanningen nalopen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

je zou ook een simpele dubbele wisselschakelaar voor dc kunnen toepassen . als je de draden naar de motor van plus en min wisselt loopt de motor andersom , dat is wat er moet gebeuren toch ? als je vrouw dan de knop omzet en gas geeft gaat het ding achteruit rijden.

dit kan met een simpel knopje op het stuur en een stel stevigere wisselrelais gemaakt worden. zolang er geen terugkoppeling vanuit de motor komt , maakt het niks uit . en dat ik weet worden nog koolborstelmotoren gebruikt in die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij degenen die vermoeden dat repareren simpeler is dan zelf bouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt mij hier weer een droeve illustratie van de teloorgang van het begrip "herstellen". Mensen staan er minder en minder bij stil dat herstellen ook wel eens een optie zou kunnen zijn. Erg vind ik dat, heel erg.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Herstellen zou ideaal zijn, maar dat kan ik niet zelf (ik zou niet weten welke waardes een FET horen te geven als je deze doormeet)en ga maar eens met een losse print naar zo'n dealer toe. De kans is groot dat je in een dwangbuis wordt afgevoerd.
Mocht er al een bedrijf zijn die de moeite gaat nemen om de regelaar te repareren dan zijn de kosten waarschijnlijk net zo hoog als een nieuwe regelaar. (Ik hou ook niet van de "wegwerpmaatschappij".)

Ik weet dat het defect in de regelaar zit en niet in een los contactje o.i.d. Bij inschakeling van de achteruit, gaat het achteruitrijlichtje branden, hoor je de regelaar klikken (klikken doet hij ook bij vooruit dus dat is goed) en wordt de motor van de rem gehaald, alleen rijdt hij niet achteruit zoals het hoort.

Ik heb de print bekeken en op het oog ziet deze er goed uit. Ik zal morgen wel een fotootje maken van de print, misschien dat iemand hier dan kan vertellen welke componenten doorgemeten moeten worden en hoe dat moet.(Ik heb een multimeter, dus dat scheelt alweer.)

er zitten meestal dikke 30amp relais op de controller print die de motor schakelen , als er 2 zitten en 1 relais de vooruit schakelt en 1 de achteruit , kan het relais wel schakelen , maar maakt het wel echt contact ? voor voor en achteruit gebruiken ze dezelfde h brug in een regelaar voor die karren , het defect kan best eens simpel zijn , een draad los , relais vuil. de stekkers die aan de controllerunits zitten willen ook vaker een vuile verbinding krijgen , wat eraan rammelen kan al zat zijn om dit uit te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik zeg het maar even cru. Als je jezelf niet vertrouwt met een poging tot reparatie, hoe wil je dan het ontwikkelen, bouwen en testen van een nieuwe schakeling tot een goed einde brengen? Je zal hoe dan ook hulp nodig hebben. Hier op het forum, of van een monteur. Bij een monteur moet je niet aan een scootmobielboer denken, die hebben geen verstand van electronica. Zoek een winkel in witgoed of bruingoed met een eigen reparatiedienst.

Wat betreft de FET's: vaak geven deze sluiting als ze stuk zijn. Dat is simpel te meten met de multimeter op diodestand. Plaats eventueel scherpe foto's voor wat meetaanwijzingen en andere ideeen wat er stuk kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga met testman mee in zijn verhaal.
Vaak zat gezien (ook bij heftrucks, stapelaars) dat de contacten van het wisselrelais vuil zijn.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dat heb ik onlangs nog gehad op t werk met de stapelaar , deze was niet op gang te krijgen in de ochtend , net of de accu's gaar waren. bleek het motorrelais te zijn wat een vuil contact had. even de vijl erover gehaald en het ding was weer snel met wegrijden ( viel 1 volt over het relais heen ). ik hoop dat er eens een andere stapelaar komt want deze is na 20 jaar wel op .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

LB, er staat geen woonplaats in je profiel, maar misschien zit er wel iemand bij je in de buurt die er naar wil kijken?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Maartenbakker: Vervelend niet, cru ook niet. Een H-brugje is simpel, die heb ik wel eerder gemaakt voor kleine vermogens (zelfbouw robot arm) Een print repareren is andere koek.
Lucky Luke: Ik woon in Assen.
iedereen: Bedankt voor de reacties.

Hierbij de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YMUY7YSN.jpg
Rechtsboven tussen de koelblokken is de massa, links daarvan de aansluitingen voor de motor.

Op het relais staat een plaatje:
00 ---. \--- 00
00 ---[]--- 00
(00 zijn de cijfers)
Ik maak uit dit schema op dat het relais maar 1 ding schakelt, Je hoort het relais klikken bij vooruit en achteruit dus dat moet haast wel in orde zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLCLFAZ4.jpg
Alle 8 FET's zijn hetzelfde.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLNZL7BL.jpg
Ik heb een multimeter die diodes, transistoren en nog wat kan meten/testen, helaas is bij de verhuizing de gebruiksaanwijzing kwijt geraakt en ik kan deze niet meer terugvinden op het internet. Kortom: ik heb geen idee hoe alles werkt. *zucht*

(Voor grote foto's zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=NGVQV7OL)

@big_fat_mama:

Lijkt mij hier weer een droeve illustratie van de teloorgang van het begrip "herstellen". Mensen staan er minder en minder bij stil dat herstellen ook wel eens een optie zou kunnen zijn. Erg vind ik dat, heel erg.

Juist in tijden van oplopende zorgkosten en bezuinigingen op de zorg is het erg belangrijk dat defecte apparaten en defecte scootmobielen ook gerepareerd kunnen moeten worden. Om te vaak maar weer een nieuwe te nemen, drijft onze zorgpremies op.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 3 september 2012 13:59:05 schreef LB:
Op het relais staat een plaatje:
00 ---. \--- 00
00 ---[]--- 00
(00 zijn de cijfers)
Ik maak uit dit schema op dat het relais maar 1 ding schakelt, Je hoort het relais klikken bij vooruit en achteruit dus dat moet haast wel in orde zijn.

Je conclusie lijkt me niet onmogelijk, maar wel voorbarig. Hoeveel pootjes heeft het relais?
edit: oh, wacht, ik begrijp je tekening nu wat beter. Het lijkt inderdaad dat er dan maar 4 pootjes aan zitten en je conclusie juist is.

Met je multimeter (zit er een handleiding bij zo'n ding?) kun je de FETs in ieder geval op een simpele manier doorpiepen. Zet hem op de diode-stand (1 verder naar rechts vanuit de onderste stand, met --|>|-- als tekentje, met nog een "lawaai-boogje" erboven).

Elke FET moet in alle combinaties (rood/zwarte draad op elk van de 3 pootjes) ongeveer dezelfde waarde geven als zijn buurman. Door de overige componenten op de print kan het onderling wat verschillen. Meten doe je (in dit geval) met de print afgekoppeld van accu en motoren.

De meetmethode is niet helemaal sluitend, maar het zou kunnen dat je hiermee op een simpele manier al een boosdoener eruit pikt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 september 2012 13:59:05 schreef LB:Je hoort het relais klikken bij vooruit en achteruit dus dat moet haast wel in orde zijn.

Ook hier geldt; meten is weten! Een relais kan klikken maar alsnog defect zijn door slechte contacten.

zonder prutsen kom je nergens!
Lambiek

Special Member

Waarschijnlijk is het relais voor de bediening van de rem.
Veel scootmobielen hebben een elektriesche rem, die zit vaak achter op de motor (eletromagneet, en schijf met remvoering).

Zo te zien aan de foto is het een H_BRUG opstelling met iedere keer twee fet's parallel, Dat wordt dus doormeten. En in het slechtste geval zal je de fet's los moeten solderen om ze goed door te meten.

Op 3 september 2012 14:10:19 schreef dawmast:
@big_fat_mama:

[...]

Juist in tijden van oplopende zorgkosten en bezuinigingen op de zorg is het erg belangrijk dat defecte apparaten en defecte scootmobielen ook gerepareerd kunnen moeten worden. Om te vaak maar weer een nieuwe te nemen, drijft onze zorgpremies op.

En daar ben ik het helemaal mee eens jongens.
Maar ik vrees dat dat moeilijk is, omdat ze vaak niet het geschikte pesoneel hebben.

Wij hebben zelf een elektrisch tandem voor onze zoon, en hebben ook wel eens een monteur hier gehad, en die moet je dan gaan vertellen hoe zo'n ding werkt omdat ze het niet weten. Dat is dus al in en in triest. Conclusie van de monteur, ik zet er wel een andere regelaar op, de oude gooi ik op de zaak wel weg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HJKZDAFU.jpg

Ik heb ze allemaal doorgemeten (vanaf de onderkant)op de diode stand van mijn multimeter. Het zal ongetwijfeld geen "officieel" schema zijn maar ik denk dat het wel leesbaar is. De rode/zwarte cirkeltjes zijn de pootjes die ik met mijn rode/zwarte kabeltjes gemeten heb.

De bovenste 2 metingen gaven direct een stabiele meting op. Bij de laatste meting liepen de waardes hard op waarna ze stabiliseerden.

Ik vind het een hele duidelijke weergave. Het oplopen van de waarde zal door een condensator komen, dat krijg je als je in de schakeling meet.

Je mist wel nog 3 combinaties:

  • rood in het midden, zwart rechts
  • rood in het midden, zwart links
  • zwart in het midden, rood links

Maar op het eerste gezicht lijkt er nog niks mis met die FETs.

If you want to succeed, double your failure rate.

als de fets allemaal goed zijn, kan het in de stuurtrap liggen ook.
ik zie nog veel kleine transistortjes meten. de print lijkt mij niet zo denderend moeilijk te zijn, veel basis stuf die je zo al kan meten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inderdaad. De kleine transistors kun je op dezelfde manier doormeten als bij de fets. Verdacht is het op het moment dat je meter piept en (bijna) 0 aangeeft.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 september 2012 21:05:31 schreef Jochem:
Ik vind het een hele duidelijke weergave. Het oplopen van de waarde zal door een condensator komen, dat krijg je als je in de schakeling meet.

Je mist wel nog 3 combinaties:

  • rood in het midden, zwart rechts
  • rood in het midden, zwart links
  • zwart in het midden, rood links

Maar op het eerste gezicht lijkt er nog niks mis met die FETs.

Bij elke andere combinatie dan ik in het schema gezet heb krijg ik geen waarde. Alleen bij FET nr. 8 geeft rood midden, zwart rechts een waarde die heel hard omhoog schiet om daarna geen waarde meer te geven. Dat zal dan ook wel een condensator zijn. Als ik de FET hierna nog een keer meet geeft deze geen waarde.

Ik zal nu de transistors gaan meten.

ps. Wat geeft de multimeter eigenlijk aan als deze meet op diode stand, de interne weerstand van een FET/transistor?

De multimeter laat in deze stand een kleine stroom lopen (of probeert dat) en meet vervolgens de spanning over de meetpennen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb alle weerstandjes, diodes en transistors doorgemeten. (Van de andere componenten heb ik geen idee hoe ik ze door moet meten.)

De rood omcirkelde diode gaf een waarde van 325 in beide richtingen, dat is vast niet goed.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4DBWPMD6.jpg

En hier de hele lijst met waardes die de transistors gaven:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LCDMR78Z.jpg