24volt motor aansturen met pic

Hallo iedereen.

Ik denk (en weet) dat deze vraag vast al 100 keer gevraagd is maar kon het antwoord niet echt vinden, dus vraag het maar overnieuw.

Ik wil een vecht robot bouwen en heb daar een aandrijving voor nodig.
Ik wil nu graag een paar electro motoren kopen om hier en voor andere projecten te gebruiken.( om op een skelter te zetten)

Het is een 24 volt, 150w motor
http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/motoren/592474299-dc-scootmobiel-motoren-24vdc-150-watt-met-4-8watt-remmotor.html

Ik kan PIC's programmeren en heb de PIC16F628A en alle andere spullen die ze aanraden voor de basic cursus op picbasic.

Nu wou ik de snelheid van zoon motor regelen met PWM en een relay nu wou ik weten , gaat dit zo makkelijk en is een relay snel genoeg hier voor en welk relay kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt!

benleentje

Golden Member

De motor moet die voor en achteruit kunnen. Zo ja dan kunnen relais wel maar die zijn inderdaad wel wat traag. Wil je snel voor en achteruit dan zal je naar een H-brug moeten gaan kijken. Die zijn ook kant en klaar te koop.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hij hoeft niet achteruit te kunnen, als ik dat zou willen komt dat later wel.

ik wil nu graag de snelheid kunnen regelen van deze motor met mijn pic.

Anoniem

Ik zou niet met een relay gaan pwmen. De relais zijn zoals aangegeven traag. Als je PWM te snel is dan blijven de contacten plakken, of komen niet snel genoeg los.

Een H-brug opgebouwd uit relais is leuk voor een constant toerental, maar als je echt de snelheid wil regelen met PWM dan zou ik gewoon voor fets gaan. Je hebt ook kant en klare h-bruggen, ik weet alleen niet of ze ook tot zulke stromen gaan. Anders zou je zelf 1 moeten bouwen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 15 september 2012 09:38:32 (11%)

Lambiek

Special Member

Als je het toerental wilt regelen kan je dat met bv een fet doen.
Daar kan ik een hoop over vertellen, maar het staat allemaal hier in. lees dit eens aandachtig door.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

sorry, verkeerde knop

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 15 september 2012 10:48:15 (95%)

kort gezecht kan je zoon MOSFET gebruiken als relais zonder bewegende delen?

Ja, Ik had het artikel over die MOSFET gezien en globaal door gelezen.
maar dacht dat het iets anders was.

Nu ik het helemaal heb door gelese snap ik (volgens mij ) de grote lijnen.

Een relais kun je niet gebruiken om PWM te schakelen. Als ie al zo snel zou zijn (stel 5kHz), dan is ie binnen een minuut versleten. Reken maar eens uit, stel dat een relais een levensduur van 1.000.000 schakelen heeft...
Gebruik een FET of bipolaire transistor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik snap hem, aan het slijten van zoon relai hat ik nog niet gedacht, dank je.

Kan iemand mij helpen met het zoeken naar een MOSFET die minimaal 24 volt 150 wat aan kan?

Waar zullen we eens gaan zoeken dan?
150W op 24V is niet heel veel. Da's nog geen 10A. Er zijn veel FETs die dat op hun sloffen doen. Ik denk als je eens op "IRF" zoekt hier op CO, dan vindt je genoeg info.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom zo'n gedoe met losse Fets, is het niet handiger om een LMD18200T (National) te nemen ? Ik gebruik deze DRV al enkele jaren in verrijdbare archieven met 24-volt gelijkstroom motoren met een koppel van ruim 5Nm. Pieken tot 6A is geen enkel probleem voor deze driver. Hij heeft een DIR pin voor de direction en een PWM ingang. De driver is beveiligt tegen overbelasting en over temp.(shut-down)

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Shiptronic

Overleden

Pak deze : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… voor het regelen van het toerental, en met een dubbelpolig wisselrelais kiez je links/rechts om .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 september 2012 13:19:31 schreef plano:
Waarom zo'n gedoe met losse Fets, is het niet handiger om een LMD18200T (National) te nemen ?

Misschien omdat ie 20,- kost bij enkel stuks (Farnell)? En TS heeft geen brug nodig, een enkele FET voor een paar euro is al genoeg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

20 euro is inderdaad een goede reden. Ik betaal iets van 5 euro en dat is al vrij duur gezien de nieuwe VNH5019A-E (30A) van nog geen 3 euro.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 15 september 2012 13:52:19 schreef plano:
Ik betaal iets van 5 euro en dat is al vrij duur gezien de nieuwe VNH5019A-E (30A) van nog geen 3 euro.

OK, en waar koop je die dan voor zoveel minder? Of in aantallen misschien?

[edit] Digikey doet het voor 17 US$. Da's ook geen 5 EU. Maar goed, er zijn meerdere opties, punt duidelijk.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 15 september 2012 16:41:43 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

oa digikey, Mouzer.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 15 september 2012 16:29:58 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik wil je best een LMD18200T opsturen voor de inkoop prijs. De controller kun je zo op een koelblokje schroeven en paar draadjes aan de pennen solderen. Denk dat je hiermee een goede aansturing hebt voor je motor. Je kunt zelfs de motorstroom terug lezen, dus gebruiken als een soort beveiliging, mocht de motor vastlopen om welke reden dan ook. De aansturing heb ik gedaan met een PIC16F887, ding van een paar euro. Ook kan ik je wel wat basic voorbeelden (HPWM) sturen zodat je snel aan de slag kunt.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

En mocht je het nou toch met een FET willen doen (lijkt me niet onverstanding gezien het beginners nivo, schat ik), kijk eens bij Dick Best, categorie Mossfets(N). Daar staat een heel rijtje met de basis parameters erachter. Voorbeeld: IRF320 doet 55V, 110A(!). Let wel op dat je een stuurspanning (op de gate) nodig hebt die hoger is dan de 5V van je PIC (denk ik, check datasheet). Daar moet evt nog een stuurtrapje voor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein