Relaisschakeling vertraagd afvallend

Dan moet er dus toch ergens een fout of defect in mijn opgebouwde schakeling zitten.

Alle componenten bevatten rook, als de rook eruit komt, werkt het componentje niet meer...

Net alles nog een keer nagekeken en nagemeten en kon nog steeds niets vinden.
Nu heb ik de schakeling doormidden gedaan en achter het relais de draden doorgeknipt. Het eerste deel van de schakeling werkt nu helemaal naar behoren. De tijd exact instellen is moeilijk vanwege het grote bereik van de potmeter, als ik een kleinere weerstand potmeter gebruik zou het dan makkelijker zijn ? (het relais hoeft geen 2 minuten bekrachtigd te zijn, een halve minuut is waarschijnlijk ook goed als maximale waarde.)

Alle componenten bevatten rook, als de rook eruit komt, werkt het componentje niet meer...

Misschien een foutje in het "weggeknipte" gedeelte, waardoor ook het andere deel niet meer werkt?

Wat de potmeter betreft: probeer de huidige in te stellen op de maximum-tijd die je nodig hebt, en meet vervolgens de weerstand er over. Die weerstand kan je dan als leidraad gebruiken om een andere waarde voor de potmeter te kiezen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat dacht ik ook totdat : ik het weggeknipte deel van de schakeling er weer aan heb gesoldeerd. Wat me nu opvalt is dat de schakeling in principe werkt op enkele punten na. Zolang P1 en P2 ongeveer op de zelfde waarde zijn ingesteld werkt de schakeling. Zodra hier te veel verschil tussen zit schakelt het relais vanzelf in en uit. De drukknop die ik indruk maakt niet uit. bv. Ik druk op S1, het relais schakelt direct in en valt na 3,6 s weer af. Druk ik vervolgens op S2 dan valt het relais na bv 3,8s weer af (0,2 kan een meetfout op de stopwatch zijn). Verander ik nu P2 een heel klein beetje en druk ik op S1, dan valt het relais weer af na 5,2s. Terwijl ik aan P1 niets veranderd heb. En dat laat mij denken dat we misschien toch met een ontwerpfout hebben te maken.

Ook een kleine verandering van voedingsspanning of lichte aanraking van de printplaat laat het relais al schakelen.

Alle componenten bevatten rook, als de rook eruit komt, werkt het componentje niet meer...