7 segment display

Arco

Special Member

Hoe komen de displays dan aan zijn nul? Komt die van de ULN2803?
En zijn de 7 poorten dan juist als de displays uit zijn hoog, en als je wat aan wilt zetten, dan zet je de juiste poorten weer laag?

Ja, ja, en ja...

En waarom gebruik je hierbij 2x een transistor?
Zou je niet gewoon rechtstreeks van af de pic met een weerstand er tussen naar de basis van de bc327 ( of ander model) kunnen gaan?
Zodat zodra er een stroompje loopt vanaf de pic, naar de basis van de transistor, er ook een stroompje kan worden doorgelaten van de emitter naar de collector?

Nee, want je displays werken op 24v en de microcontroller op 5 (of 3.3) volt.
Om een PNP transistor uit geleiding te krijgen moet er 24v op de basis worden gezet en dat kan de microcontroller niet.
Daarom een extra transistor die de basis laag trekt.

Ik denk dat je toch eens de basisbeginselen (hoe een transistor of led, enz... werken) moet bestuderen, dat is een paar uurtjes werk en dan begrijp je beter wat wel en niet kan in schakelingen.

Gewoon uitproberen kan natuurlijk ook, maar dat kan veel (kapotte) onderdelen kosten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Okay
Ik dacht altijd dat je een kleine stroompje op de basis kon zetten.
En dat je dan een grote stroom van de emitter naar de collector kan laten lopen. Zodra je die stoom op de basis hebt dan.

http://img339.imageshack.us/img339/714/esht14.gif

Vraagje nog kunnen de 2 minnen ( rood omcirkelt ) met elkaar verbonden worden?
Of moet de bovenste aan de min bij de 5 volt en de onderste bij de 24 volt min?

nog vraagje, hoe kan ik bereken hoe groot de 7 weerstanden moeten zijn
tussen de uln2803 en de displays?

Ja moeten aan elkaar.

Wet van Ohm.

Voorbeeld:

VSegment = 12V, ASegmetn = 20mA V = 24V

R = V - Vsegment X Asegment = 24 - 12 X 0.020 = 600Ohm

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Aparte wet van ohm?
Ik ken hem als U=I*R.
Vsegment en A segment snap ik nog. Maar dan nog is 24V?
Waar is die voor nodig dan?

Denk dat ik hem al snap,
Alleen gebruiken mijn schermen 24V dus ik denk niet dat die weerstand dan nodig zijn.?

[Bericht gewijzigd door jamesbosman op zaterdag 17 november 2012 20:21:59 (31%)

Als je segmenten idd op 24V werken dan is het niet nodig.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Soms bouwen ze zo'n weerstand in in het ding, in dit geval 7-segments display. Maar uit het schema van "1 segment" wat ik hierboven zag, denk ik: Nee daar zit geen weerstand in.....

@tinus hieronder: Zeker aan te raden!!!!

(mijn labvoeding kan ik gewoon kortsluiten en afregelen op 20mA op het display. Daarna gewoon de led (string) aansluiten en aan de spanning draaien. Kijken wat er gebeurt. Da's de lol van een redelijke labvoeding. :-) )

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 18 november 2012 13:16:01 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien verstandig om eerst een 100Ohm weerstandje in serie te zetten met een segment. Dan even kijken wat er gebeurt. En meten welke stroom er loopt. Hier op baseer je dan of je een weerstand moet gebruiken of niet.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

De schakeling van de leverancier zitten inderdaad geen weerstanden ingetekend, maar op bord zelf zitten ze wel.

Alles aangesloten en gesoleerd, maar er zit ergens een fout.
Of in het schema of in mijn schakeling.

Hij doet nu het volgende:
zodra ik de 24 volt voeding aanzet, en even een simpel programma heb geschreven voor de Arduino, gaan alle schermen al aan i.p.v. 1.
Hierna heb ik de 3 stuurpoorten los gekoppeld van de arduino,
nog steeds bleven de 3 schermen branden. Het lijkt er op dat de BC548 gelijk al in geleiding komt, zonder dat er enige spanning op de basis komt. Iemand tips wat er misschien fout kan zijn gegaan, of wat niet klopt?

Nog even een aanvulling, ik zit nu te twijfelen of ik de transistoren wel juist heb aangesloten.
http://img856.imageshack.us/img856/714/esht14.gif

zo is het aangesloten. Klopt dit?

Wat gebeurd er al je de stuurlijnen van de bc548 aan massa legt?

Edit: van welke merken heeft bc548 en de bc327 ik kan zo wijzig met de 123 die uw er bij heeft gezet.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op zondag 18 november 2012 21:55:06 (45%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Zou het ook niet zo kunnen?
http://www.viewdocsonline.com/document/94jnnd

Dat je de arduino zo programmeert dan de B, C, D en A van de MC14511BCPG standaard hoog zijn en zodra je segmenten wil laten branden de juiste laag maakt
bijv
je wil het getal 5,
je maakt dan C en A laag en B en D laat je hoog.
hierdoor zullen aan de uitgangszijde van de MC14511BCPG a, c, d f en g
ook laag worden en heb je het alles loopt door naar de ULN2083, je hebt dan je spannings-verschil en de juiste segmenten gaan branden

Als de transistors echt zo zitten als beschreven zou het moeten werken.
Maar ha fijn, Post eens een foto van je opstelling.

En meet eens de spanning op de Basis van de Bc327 als de stuurlijn van de B548 aan massa hangt deze zou hoog moeten zijn.

De werking van de transistors is als volgt, Als de basis van de Bc548 hoog word gaat deze in geleiding dan word de basis van de Bc327 laag en gaat hij in geleiding en zou de display op moeten lichten.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

oke, morgen nog maar even proberen dan.
Foto zul je weinig aan hebben. Het zit niet op breadbordje.
Alles al gesoldeerd oeps..

Maar zoals in mijn vorige bericht zou ook moeten werken denk ik dan toch?
en dat dat alles 3 keer uitgevoerd.
is gelijk ook stuk makkelijke te programmeren

Al weer tijdje terug sinds mijn laatste bericht,
De 7 segment display werkt inmiddels, iedereen bedankt voor zijn hulp

Nog vraagje tussen door.
Wie weet van voor transistoren of liever welke IC ik nodig heb voor volgende.
5v ingangsspanning van microcontroller.
minimaal 12v aan uitgangsspanning wat vermogen kan schakelen van 1A

Das Mooi! Heb je ook een fototje?

BD139 BD140?

Edit: Gaaf man ziet er goed uit!

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op zondag 24 februari 2013 23:36:24 (27%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Haha, zal die straks er is op zetten.

Oke en ook dank daarvoor.
Met zulke grote stromen zijn denk dan geen IC voor of wel?

Beste James Bosman,

Graag kom ik met jou in contact. Ik heb exact dezelfde displays en wil er een score board mee bouwen, van 2 x 2 display's.

Ik heb de beschikking over een breadboard en een arduino.

Kun jij contact met mij opnemen? Mijn e-mail adres staat in mijn profiel.

maartenbakker

Golden Member

Jouw mailadres staat net als dat van James, niet zichtbaar.

Opzich biedt dit topic veel informatie. Als je met specifieke vragen zit zou je ook een eigen topic kunnen openen onder verwijzing naar dit topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Maarten (en andere lezers),

Off topic,

Je hebt gelijk, ik ben echter benieuwd naar het uiteindelijke, werkende schema. Programmeren kan ik eventueel zelf ook, maar ook dat kan interessant zijn om te mogen bekijken. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat scheelt heel veel tijd, frustratie en componenten :)

Mijn e-mail adres zou nu zichtbaar moeten zijn. Ik heb toch geen PB optie over het hoofd gezien?

on topic,

Ik had al mijn eigen topic gestart (http://www.circuitsonline.net/forum/view/122947) maar door enkele componenten die daar genoemd werden kwam ik bij dit topic terecht. En dit topic beschrijft mijn probleem beter dan mijn eigen topic. De aansturing van die displays (24V,60 ma) is de enige uitdaging of ik het nou doe met een i2c chip of gewoon allemaal multiplexen vanuit de arduino, ik moet die vermogens op de een of andere manier geleverd krijgen. De displays zijn common anode. (het zijn precies dezelfde als die van James)

Groetjes Erik

Hallo Eric,
waarkan ik je precies mee helpen.
Groet Ramon

Arco

Special Member

@eert: Het kan allebei. Multiplexen is wat beter, want het kost minder processortijd. Met schuifregisters moet je de boel steeds serieel uitklokken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Ramnon,

Ik heb/had eenzelfde soort uitdaging als jij. Ik wil graag met 4 grote displays een score board voor de rugby club maken. Ik was benieuwd naar jouw uiteindelijke oplossing.

Toen ik ermee begon overweeg ik het te doen met een decoder, daar heb ik ondertussen van af gezien. Ik heb gekozen voor de aansturing met de 74HCT4094 (schuifregister) in combinatie met de ULN2003A. Zoals ik in mijn eigen draadje SAA1064 gekoppeld aan een groot display ook al schreef, multiplexen was voor mij niet echt de oplossing. Het verlies in helderheid is onacceptabel en de weerstanden die de stroom bepreken zitten net als bij jou, op de print gesoldeerd.

@Arco, processortijd kan me gestolen worden, het is geen rocket sience :D