In mijn 'verzameling' diodes trof ik laatst enkele Avalanche Diodes aan. Dit zijn oa. De BYV26E, BYV27-100 en 1N5062. Nu was het niet moeilijk een datasheet voor deze types te vinden. Allen hadden termen als Fast Recovery in de specificatie dus bruikbaar als snelle diode in bijvoorbeeld een schakelende voeding.
Op het internet is wel het een en ander te vinden over dit typen dioden, waarbij wordt verwezen naar 'avalanche breakdown' bij een reverse bias voltage. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Avalanche_diode . Als toepassing wordt Protection genoemd, waarbij de diode in sper een circuit zou beschermen.
Wat ik nou zo vreemd vind is dat ik deze diodes toegepast zie in een normale brug gelijkrichter en schakelende buck converter dus niet reverse. Dan zou het avalanche effect toch niet moeten optreden?
Kortom ik heb geen idee wat nu precies het voordeel is van zo'n diode en wat je er meer mee zou kunnen doen als een normale (snelle diode). Of is het zo dat deze dioden vroeger werden gebruikt toen er nog geen schottky diodes bestonden (of te duur waren) ?
Je zou met deze diodes ook een noise generator kunnen maken, of misschien wel een puls generator, maar ik kon helaas geen schema's vinden.
Ik hoop dat iemand hier op CO meer weet over dit soort diodes en toepassing. Ook hoe je er aan kan meten lijkt me interessant (heb 2 zelfbouw curve tracers, reverse recovery tester, pulsgenerator en scope). Het gaat me dan puur om het tonen van het Avalance effect.