Philips AE2630 geeft zeer wonderlijke KG ontvangst...

http://www.uploadarchief.net/files/download/radio-philips-ae-2630-5-bandas_mla-f-3161826437_092012.jpg

Bovenstaand ontvangertje gekocht als iets betere Airband ontvanger.
(moet hem nog even aanpassen.)

Maar zat een beetje op de KG te zoeken en ineens hoorde ik een VHF frekwentie van 148 en 158 en ook nog een signaal van 167 erop voorbij komen.
Ook probeert de KG ontvanger FM omroepband zenders om te zetten.
Het effect treedt op zowel SW1 alsmede op de SW2 band...
De laatste 5 Mhz geeft ineens dit soort ontvangsten.
Als je het volume goed hard zet hoor je de ruis ook wat veranderen op dat frekwentiegebied....
Dus voorbij de 21 tot aan de 26.9 MHZ en voorbij de 6 tot 7,3 Mhz op de SW1 band...
Op de SW1 band is het ontvangst wel veel zachter van VHF signalen en ook hoor ik maar 1 sterke FM omroepzender,althans horen ik hoor ritmisch gekraak:-)

Ik heb best veel aparte dingen met merk Philips meegemaakt, pick ups die 27 MC bakkies ontvingen of een nieuwe video zonder voeding erin gebouwd.
Maar dit vindt ik wel het meest apart...
Zal uitvogelen of ik misschien via die KG optie ook Airband kan ontvangen, het zou qua detectie perfect wezen voor luchtvaart ontvangst.
Afstemmen van de KG ontvanger is een drama, sinds dat het merk is overgestapt van draad naar plastic tandwiel constructies is het hopeloos zoeken erop...

En ik kan dan de FM ontvanger ongemoeid laten.
Of voor de 2 meter band aanpassen....
Heb de radio gekocht om mee te knutselen..

Maar zal het nu een productie fout zijn deze aparte ontvangsten op de KG???
Ga eens zoeken naar een schema van deze of voorgaand type 5 bands ontvanger want is volgens mij dezelfde qua electronica..

Groetjes:Ramon

ik meen dat je makkelijk de luchtvaartband aankon als je de spoelen op de ferriet antenne verschoof ( stond hier op de site ooit meen ik ) , zijn die niet verschoven door een val oid ? de spoelen zitten met wat kaarsvet vast over het algemeen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi,

Nou de MG en LG banden hebben vaste oscillator spoelen waarmee de frekwentie wordt ingesteld volgens mij, weet het niet zeker want heb de Philips nog niet uit elkaar gehaald.
Maar uit ervaring weet ik dat op de ferrietstaaf de ingangspoelen zitten gemonteerd..
Dus ik knip gewoon een paar windingen tussen de diverse spoelen vandaan dan wordt de frekwentie al weer een stuk hoger..met een oude schroevendraaier en aansteker verwijder ik die kaarsvet rommel van de spoel..

Denk dat er idd valschade is geweest van de afstem C kraakt licht als je heel erg snel eraan draait op de AM banden.
En ook het houterige afstemgedrag wijst op een vlucht met harde landing, tja het is tenslotte een draagbaar apparaat, die vallen sneller dan een vast staand toestel.
Heb diverse printen van Philips nog liggen waar een draai C op gemonteerd zit dus zou het mij erg gaan storen dan vervang ik deze op een regenachtige zondag..

Ach ik heb hem gekocht om mee te knutselen, voor dat geld bouw ik zelf geen 5 bands superhet.

Groetjes:Ramon

[Bericht gewijzigd door RamonHF73 op vrijdag 28 september 2012 16:36:57 (11%)

Is hier sprake van doorbraak van sterke VHF-zenders die met de hogere harmonischen van de Local Oscillator gemengd worden naar MF? In dat geval is de preselectie van het kortegolfgedeelte erg slecht.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
TinusTech

Golden Member

Op 28 september 2012 02:31:06 schreef RamonHF73

Bovenstaand ontvangertje gekocht als iets betere Airband ontvanger. (moet hem nog even aanpassen.)

Hoe wil je dat aanpassen? Luchtvaart zit op de VHF-band (wat hoger naast de FM-band) en zendt uit in AM. Die combinatie zit niet op dit radio'tje. De vhf frequenties worden niet op de ferrietantenne ontvangen dus de suggestie van testman met het verschuiven van de spoeltjes zal niet werken. Bovendien is het FM-deel van dit radio'tje veel te breed voor de luchtvaartontvangst.

Die VHF-zenders op de kortegolf komen daar meestal door harmonischen van de oscilator. Soms ook door doorbraak van de 10,7 Mhz. mf-frequentie. Die laatste zou je dus tussen de 9,4 en 11 Mhz. terug moeten vinden.

Wat bedoel je met deze zin?

Ik heb best veel aparte dingen met merk Philips meegemaakt, pick ups die 27 MC bakkies ontvingen of een nieuwe video zonder voeding erin gebouwd.

En ja, ik heb de laatste tijd niet meer zo'n hoge pet op van Philips. Ik heb teveel rare dingen gezien van hun, om te beginnen een mp3 speler met firmware die zo buggy was dat het ding om het liedje vastloopt... En nee, dat was geen exemplarische fout.