De discussie rondom software

DE OLDE

Overleden

Als je een vraag hebt of opmerking dan stuur je gewoon een mailtje naar de desbetreffende mod. en wacht dan even op antwoord, dat kan even duren omdat velen ook nog iets anders doen dan alleen het forum, kijk verder even hoeveel gebruikers er zijn c.q. waren. Ik zou zeggen TS even dimmen a.u.b. Verder vriendelijkheid kost niets en is wel veel prettiger. :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

het gaat mij om ontwikkeling van software.

Lijkt me een leuk nieuw subforum, maar daarbuiten zijn er ook voldoende andere forums over software ontwikkeling toch? Ik denk aan de forums van de diverse microcontroller fabrikanten, en de vele op een specifieke programmeertaal gerichte forums

joopv

Golden Member

Correct me if i'm wrong, maar ik denk dat M14 vooral doelt op de trend om hardware in toenemende mate te vervangen voor software.

Naarmate de processoren krachtiger worden, de AD en DA converters sneller en veelzijdiger, kan er steeds meer in software gedaan worden wat je vroeger (alleen) in hardware zou kunnen doen.

Dat begint met een knipperledje met een PIC, en kijk nu naar de stand van de Software Defined Radio techniek: het complete kortegolf spectrum gaat van de antenne rechtstreeks een AD converter in. Wat rest er dan nog aan analoge / hoogfrekwent techniek? Helemaal niets. Slimme software en heel veel CPU power is wat dan nog nodig is.

Die ontwikkeling zal door blijven gaan, en als CO niet mee gaat wordt het op de lange duur een verzamelplaats van gepensioneerde analoge elektronici die mijmeren over hoe het vroeger was, en vragen beantwoorden van toevallige passanten.

GJ_

Moderator

Voor dat soort software is toch alle ruimte? Dat is dus niet de discussie.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 28 september 2012 19:29:16 (25%)

Ik zie hier inderdaad regelmatig discussies over software ontwikkeling. Neem de tientallen topics over de problemen met PICbasic / Bascom / Arduino etc., waarbij de TS niet snapt waarom zijn PWM signaaltje stopt als hij tegelijk probeert een servo aan te sturen.

Het valt me wel op dat de software topics bijna zonder uitzondering op het niveau "absolute beginner" zitten, ik kan me niet herinneren dat ik er ooit eens van redelijk niveau heb gezien, maar dat komt m.i. niet omdat iets dergelijks verboden zou zijn.

@Sine: ik ben niet zozeer ontevreden over de moderators of de regels, het valt mij vooral op dat dergelijke discussies voor mijn gevoel vaak snel de kop in gedrukt worden. Ik krijg daardoor ook niet de indruk dat "wij", zijnde de (langdurige) deelnemers van het forum, ook maar iets in te brengen hebben, terwijl ik wel het idee heb dat CO vooral kan bestaan door die relatief kleine groep mensen die hier al jarenlang hun kennis en ervaring gebruikt om anderen te helpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Het gebeurt toch wel dat ze wel open blijven?
Maar in dit geval was het probleem al snel uit de wereld en kwam er ineens een heel nieuw probleem voor in de plaats. En volgens mij niet eens een bestaand probleem om eerlijk te zijn. Dus na twee pagina's dacht ik dat een slotje wel op z'n plaats was.
En gelijk daarop word er weer eenzelfde topic geopend (!), dat intussen ook al weer twee pagina's lang is.

Het is in ieder geval nooit de bedoeling dat "het CO meubilair" genegeerd word of dat gevoel krijgt ;-)

Op 28 september 2012 22:03:36 schreef SparkyGSX:
.. het valt mij vooral op dat dergelijke discussies voor mijn gevoel vaak snel de kop in gedrukt worden. Ik krijg daardoor ook niet de indruk dat "wij", zijnde de (langdurige) deelnemers van het forum, ook maar iets in te brengen hebben...

Hier sta ik volledig achter. Dit aspect is iets wat me vanaf het begin dat ik hier rondhang al opvalt. Vergeet niet dat die forum, naast een forum ook een soort cummunity is geworden. Daar hoort af en toe ook een discussie zoals dit topic bij. In plaats van direct zo'n topic te sluiten om discussie te voorkomen (want dat mag niet van de baas), zou je het wat langer kunnen laten doorlopen. Daar leer je van, nl wat er de meningen van je gebruikers zijn. Want een forum is er voor de gebruikers.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik voel mij absoluut niet genegeerd in mijn mening als gebruiker. Maar ik snap wel dat er een wildgroei aan topics gaat komen als de hele beleidsvoering elke keer even door de complete userbase beoordeeld moet worden. Iedereen wil z'n plasje over een stelling doen (tuurlijk, ik ook). Al snel krijg je pagina's vol met steeds minder en minder relevante posts, van het ene onderwerp overspringend op het andere. Ik moet zeggen dat ik het wat dat begaat vaak nog best lang vind duren voor het slot erop gaat.

Misschien is het een idee om een huiskamer-sectie te maken. Niet laten verschijnen in de active topiclist, en misschien wel niet tonen aan de niet-ingelogde bezoeker of de bezoeker met <100 posts (willekeurig getal). Zo kan iedereen z'n ei kwijt, en is het ook duidelijk dat dat deel van het forum gewoon een zijtak is. Het gevoel van vervuiling kun je dan ook wat meer loslaten; een topic wat z'n oorspronkelijke richting verliest bloedt vanzelf dood. Tegelijk kun je hier dan ook het off-topic gelul kwijt dat soms onvermijdelijk ontstaat in een show topic, maar wel gezellig en soms nog steeds interessant kan zijn.

Maar het ongeremd afgeven op - in M14 z'n woorden - "de beheerders" vind ik iets waarbij ik denk: waarom zet je je eigen forum niet op als je het beter kunt? Ik denk ook weleens: ik zou bepaalde dingen anders doen. En ik uit mijn mening ook wel eens, hier op het forum, of per mail naar een of meerdere moderatoren. Ik voel me dan nooit genegeerd, maar soms is de conclusie gewoon dat ik een andere kijk ergens op heb.

Denk eens zo: iemand is ooit elektronica-site met een forum opgestart. Door de achterliggende gedachte en (blijkbaar) geslaagd beleid is dit forum een enorm succes geworden. De keuze is hierbij altijd geweest om elektronica als uitgangspunt te houden. Het reguliere platte software schrijven op een PC valt hier niet (altijd) binnen, maar ook hier is ruimte. Moet je nu zomaar gaan zeggen: goh, je mag hier gewoon ook met vragen aankomen in de zin van: hoe maak ik een ODBC-verbinding vanuit C++? Waar komt dán vervolgens weer de grens te liggen? Mag je ook vragen: kan ik daar aan de front-end dan een PHP-pagina aan koppelen en hoe moet dat? En mag je dan gelijk een vraag over CSS erbij doen?

Je kunt gewoon niet iedere tak van sport bedienen vanuit 1 site of forum. Daarbij, ik maak me sterk dat een topic over een FFT analyse vanuit een WAV-file (alles geheel op PC) niet gesloten zal worden. Het is interessante theoretische materie, die in de elektronica zijn raakvlak kent ONDANKS dat het hele boeltje op een PC gaat draaien. Ik kan me wel weer storen aan een post die geheel gaat over een socket aanmaken in VB.net om over RS232 te lullen. Als je dit niet kunt moet je mijns inziens gewoon eerst jezelf in VB.net gaan verdiepen en kan zo'n topic dicht totdat je dat onder de knie hebt. Tot die tijd is er namelijk, ondanks de kreet RS232, weinig raakvlak met elektronica. En toch blijft zo'n topic open.

Dus het lijkt me op zich best nuttig om een discussie te hebben over bepaalde keuzes binnen het forum, maar de startpost opent nu OOK niet bepaald goed in die zin. Het is een beetje de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet. Het voelt zelfs als een nogal uitgebreid geformuleerde snauw om eerlijk te zijn. Als je nu wat concrete voorbeelden van gesloten software topics had, die wat jou betreft hier wel op hun plaats waren geweest, dan kan ik daar tenminste wat mee. Als je een discussie wilt, begin die dan zelf op z'n minst gefundeerd.

If you want to succeed, double your failure rate.

Misschien ben ik oud aan het worden maar ik heb het tijdperk nog meegemaakt (toen ik met elektronica begon) dat je thuis nog geen computer had.

De eerste microprocessor-systemen hadden een sterke link met elektronica... en ook de eerste "homecomputers" werden dankbaar door elektronica-hobbyisten geadopteerd. Aan de ene kant als gereedschap om bijvoorbeeld filters te berekenen of de kleurcodes van weerstanden te "berekenen"... aan de andere kant als onderdeel van elektronicaprojecten, bijvoorbeeld op het gebied van besturingen. En natuurlijk kon je met wat elektronicakennis zelf je computertje verbeteren.

Ook bij mijn HTS-studie Elektrotechniek kwamen beide werelden uitgebreid aan bod... dus naast analoge elektronica maakte ik ook kennis met programmeren en leerde ik bijvoorbeeld ook een hoop droge theorie over datacommunicatie en netwerkprotocollen.

Inmiddels is er veel veranderd... een PIC-processor kan meer dan een eurokaart vol TTL-chips en mijn telefoon is duizenden keren krachtiger dan mijn ZX Spectrum van destijds.

Ik kan me best voorstellen dat sommigen het lastig vinden om te beoordelen of iets bij Tweakers of CO thuishoort... maar voor mij ligt het allemaal vrij dicht bij elkaar. Ik moet wel zeggen dat reparatie van een computermoederbord voor mij meer raakvlakken met elektronica heeft dan een discussie over een BASIC-programmaatje om een LED te laten knipperen. Maar het blijft lastig om dit soort "gevoelskwesties" in objectieve regels te vangen.

Ik wens de moderatoren veel wijsheid...

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 september 2012 22:34:05 schreef Jochem:
Daarbij, ik maak me sterk dat een topic over een FFT analyse vanuit een WAV-file (alles geheel op PC) niet gesloten zal worden. Het is interessante theoretische materie, die in de elektronica zijn raakvlak kent ONDANKS dat het hele boeltje op een PC gaat draaien.

En terecht dat dat openblijft! (En die andere gaat dicht als 'ie na 3-8 posts in een cursus visual basic verzand, niet eerder, en ook terecht IMO)

Tevens steun ik het voorstel voor een soort huiskamer / cafee / dorpspomp sectie waar al dit soort beleidsdiscussies en aanverwanten* naartoe kunnen. Gemodereerd op goed fatsoen en nettiquette maar niet op elektronicarelevantie, en eventueel gewoon naar /dev/null als de laatste reactie 3 maanden geleden is. (Dan kan iedereen zijn ei kwijt en na een kwart jaar is het toch niet meer relevant).

(En ik zou graag beperkte editrechten voor gesloten topic's zien, anders dan de huidige tijdslimiet. Max. 15 tekens per post ofzo. Zeker als zo'n topic toch een naslagfuntie heeft, dan kun je stomme foutjes (in typenummers b.v.) rechtzetten. Zal bij dat vorige topic niet zo relevant zijn en is een volslagen andere discussie maar nu er toch een soon-to-be-closed topic is wil ik dat ook even kwijt. Ik erger me nog steeds aan dat 386 vs 486 foutje in mijn eigen post maar om er nu een mod voor te mailen... Dat soort dingen. Door de limiet in tekens (per post en niet per edit) wordt voortzetting van de discussie in editvorm voorkomen.)

* Speelt binnen CO, maar is niet elektronicagerelateerd

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EricP

mét CE

Op 28 september 2012 13:12:15 schreef M14:
[...]

Jij slaat duidelijk de plank mis. Het gaat mij absoluut niet om computer gerelateerd geneuzel zoals je het omschrijft, het gaat mij om ontwikkeling van software. Op wat voor platform dat gebeurdt is niet relevant, een bepaald algoritme kan bedoeltd zijn voor embedded software (uC), (embedded) Linux of Windows applicatie. Waarom zijn vragen van een gebruiker van dit forum alleen wenselijk wanneer het betreffende algoritme voor een uC is bedoeltd?

Nou, die vraag is reeds beantwoord: een μC is electronica gerelateerd en een willekeurige Linux bak niet. En CO is een electronica-forum. En geen software-forum.
Verder zag je in het verleden best nog wel eens wat over een algoritme voorbij komen - doorgaans draaiend op een controller, maar ook wel op 'iets anders' wat bedoeld was om electronica aan te sturen.

Dus nog een keer: waar zit je probleem? Als het electronica-gerelateerd is, dan kan het hier en anders niet. Zoals ik het inschat, gaan de MODs daar best tolerant mee om.

Mocht je nou de behoefte hebben aan een forum over (reeds uitgekauwde!) algoritmen: begin zelf wat...

maartenbakker

Golden Member

EricP: Helemaal mee eens. En dan gaat hij merken dat een forum runnen 2 kanten op kan: Het blijft leeg, maar gaat relatief goed.. Of het gaat hem hoofdpijn kosten, waarna de conclusie is dat het hier helemaal zo slecht niet is.

Op 28 september 2012 23:36:20 schreef Lucky Luke:
[...]

Tevens steun ik het voorstel voor een soort huiskamer / cafee / dorpspomp sectie waar al dit soort beleidsdiscussies en aanverwanten* naartoe kunnen. Gemodereerd op goed fatsoen en nettiquette maar niet op elektronicarelevantie, en eventueel gewoon naar /dev/null als de laatste reactie 3 maanden geleden is. (Dan kan iedereen zijn ei kwijt en na een kwart jaar is het toch niet meer relevant).

Helemaal mee eens, op die laatste zin na dan. Een forum is een naslagwerk, en dat geldt net zo goed voor metadiscussies.

(En ik zou graag beperkte editrechten voor gesloten topic's zien, anders dan de huidige tijdslimiet. Max. 15 tekens per post ofzo. Zeker als zo'n topic toch een naslagfuntie heeft, dan kun je stomme foutjes (in typenummers b.v.) rechtzetten. Zal bij dat vorige topic niet zo relevant zijn en is een volslagen andere discussie maar nu er toch een soon-to-be-closed topic is wil ik dat ook even kwijt. Ik erger me nog steeds aan dat 386 vs 486 foutje in mijn eigen post maar om er nu een mod voor te mailen... Dat soort dingen. Door de limiet in tekens (per post en niet per edit) wordt voortzetting van de discussie in editvorm voorkomen.)

Maar dan geef je vandalisme wel een kans. Dat wil je liever niet, denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 september 2012 22:34:05 schreef Jochem:
...waarom zet je je eigen forum niet op als je het beter kunt?

Dit vindt ik wel een ontzettende dooddoener. Lees ik wel vaker in dit soort discussies. Zo kun je nooit eens ergens kritiek op leveren. Politiek zonder kritiek, ja hoor, met 15.000.000 partijen.
Kritiek is goed, mits opbouwend. Zorgt voor openheid en transparantie. En dat is nodig in een vrije wereld, CO included.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Ja en nee... Zet je een eigen forum op, heb je meer inzicht in de valkuilen en problemen. Dat kan educatief zijn. Alternatief voor het opzetten van je eigen forum wordt eronder ook meteen gegeven: je mening uiten. Nou heeft dat geen onmiddelijke concrete gevolgen als die alleen maar in wederzijds begrip resulteert (*), dus is transparantie ook belangrijk om te kunnen zien hoe er door meer mensen over gedacht wordt (synergie, reality check enz.). Een topic als dit, is in elk geval een teken dat dat ook nut kan hebben.

(*) Of als die gewoon lomp is geformuleerd en terecht op onbegrip stuit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 september 2012 14:08:08 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@flipflop: ik ben het met je eens dat mijn opmerking een dooddoener is, maar ik ben zo kort door de bocht omdat ik de kritiek die gegeven wordt niet opbouwend vind.

Lees vooral ook de rest van mijn bericht; ik ben absoluut ook vóór meer discussie en inbreng van gebruikers (en evt een "huiskamer" ten bate daarvan), maar ik vind dat er te makkelijk verwijten gemaakt worden tegenover beheerders en moderators die gewoon hard hun best proberen te doen om CO een mooi forum te maken en te houden.

If you want to succeed, double your failure rate.