Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

haasje93

Golden Member

Een scannerkaart voor de keithley is vrij eenvoudig zelf te maken.
Die van de 199 DMM/scanner in ieder geval wel.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

ik zoek een defecte.. speciaal voor die handgreep die op zo'n kaart zit

[Bericht gewijzigd door borroz op woensdag 6 februari 2013 17:28:58 (61%)

draadje los
flash2b

Special Member

Maar wat kan je er nu mee borroz?

Is het een soort schakeldoos die je via IEE488 kan aansturen? Een DMM zit er toch niet in zoals de 199?

Verder wel leuk dat je um weer aan de praat hebt gekregen !

Fred: die link ga ik eens uitspitten.
Ik ga je ook nog een link meegeven, iets wat ik vond bij Analog Devices: µOhm meter
Het werkt met een synchroondemodulatie die alle ruis, rommel e.d. eruitgooit voor een accurate meting.
We hadden het er al eens over in dit topic: Advies over micro ohm meter

Ik wil dit topic hier ook niet verzieken maar of we dat in een ander topic moeten gaan posten... het gaat tenslotte hier toch over meetapparatuur. We zien wel wat de Mods ervan denken.

:-) de enige twee malloten: best mogelijk ;-) maar het is heel interessant!

Ik begin me ook de vraag te stellen dat het ook niet op volgende manier kan: potentiometerregel maar dan voor stromen.

code:


       |Itot
       |
  -----------
  |I1       |I2
  |         |
 | | R1    | | R2
 | |       | |
  |         |
  |         |
  -----------
       |

Stel R1 is je laagohmige weerstand bvb 1µOhm. Hierover zet je een testweerstand R2 van bvb 1k. De stroomverdeling is als volgt:

I2= Itot*(R1/(R1+R2))
De weerstand van de leidingen naar de R2 spelen geen rol omdat deze wegvallen tegen de 1k waarde. Als Itot 1A is, dan zal I2 een factor 10-9 kleiner zijn, 1µA, dus nog goed meetbaar.
Nog niet geprobeerd maar wordt volgens mij alleen lastig met de burden voltage als je I2 wil meten...
Weet ook niet of het accuraat is, nog niet over verder geredeneerd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Ik denk dat de inwendige weerstand van de stroommeter veel te hoog is tov die 1K.

Twee weerstanden in serie. Een bekende en een onbekende weerstand.
Een willekeurige stroom er doorhen sturen en dan de spanning over de referentie weerstand en over de onbekende meten. De ratio tussen de twee spanningen is dan gelijk aan de ratio tussen de weerstanden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 6 februari 2013 19:57:22 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Zou die Model AVS-46 Weerstandsbrug van RV-Elektroniikka Oy, die ik hier heb staan interessant zijn voor het doel ?
Zit ook nog een seriële interface bij.

Dit staat in de manual:

HOW TO MEASURE VERY LOW RESISTANCES
The magnified deviation display enables you to measure resistances below 100 µΩ with the AVS-46. Once again, remember to check zero offset frequently. A resolution of about10-20µΩ can be expected on the 3 mV excitation range (3 mA measuring current).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Gaaf ding, lekker veel knopjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

De Prema was een package deal, er zat ook een thurlby scope multiplexer bij. Met dat ding kun je 8 kanalen tegelijk op 1 kanaal van een scope laten zien. Vandaag even mee gespeeld:

http://members.home.nl/baltusg/thurlby1.jpg

Ingesteld op 4 kanalen, met op kanaal 1 een driehoek van de frikandel en op 4 de trigger output van dat ding. Dan links de trigger voor de scope (hier naar kanaal 3 van de scope) en rechts de uitgang naar kanaal 1.

Ziet er dan zo uit (de scope laat alleen kanaal 1 zien, 2 en drie staan uit op het beeld):

http://members.home.nl/baltusg/thurlby2.jpg

Grappig, maar verder nog geen toepassing voor. Maar vanwege de Prema toch gekocht (dit ding was 3x de prijs van de Prema en dan nog niet duur :) ). En nog een goede reden om nog eens een top analoge scope te laten zien ;)

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/05/peak1.jpg
Peakaboe in een handigere netgevoede verpakking. Ik was ze altijd kwijt, er zit zo'n rare 12V batterij in en de snoertjes en vooral clips van die componenttester zijn te triest voor woorden.
Ik heb voor de tortester een din socket en 3 banaanbussen gepakt. De Din voor kleine torretjes, de bananen voor snoertjes met betere clips. Ook de LCR meter heeft twee bananen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hele slimme oplossing Fred, laat ik nou toevallig vandaag gedacht hebben 3 metertjes met klitteband op een plankje te monteren.. die oplossing van jou is beter .. alles in 1 kastje :)

draadje los
Hewlett

Honourable Member

Die verschillende Peak analyzers zijn inderdaad handig om te hebben maar zoals Fred al opmerkte hebben ze helaas wat kwaliteits probleempjes. Bij wat zwaar gebruik vallen de pluggen al snel uit elkaar.

Toch had ik in plaats van die DCA55 een nieuwere DCA75 gekocht, de DCA75 heeft als extra een ingebouwde curve tracer die je via USB op de PC uit kan lezen, grafieken kan plotten en je makkelijk (laag vermogen) torren kunt vergelijken/matchen. Volgens mij kun die DCA half geleider analyzers niet in-circuit gebruiken zoals je dat daar op de foto doet.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

klopt.. die DCA55 kan je niet in circuit gebruiken ( op het moment van de foto probeerde ik het toch :) )
en die DCA75 is 2x zo duur.. dat was me die funktionaliteit niet waard.
http://www.vego.nl/verkoop/verkoop.htm#peak

draadje los

Na een tijdje mee te hebben gelezen in dit topic, heb ik ook iests moois al zeg ik het zelf. Er stond even geleden een mooie Philips PM2521 met batterij optie op MP, deze heb ik weten te bemachtigen. Hij is nog helemaal gaaf geen krasje niks te bekennen, zelfs de koffer die er bij zat is nog geheel ongehavend. Het enige wat defect is, is de accu. Deze moet ik nog vervangen.

Een paar foto's

http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/Philips_PM_2521/Philips_PM2521_6.JPG

http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/Philips_PM_2521/Philips_PM2521_3.JPG

http://www.tinuselectronics.nl/images/stories/Philips_PM_2521/Philips_PM2521_4.JPG

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Gezien de accu, moet het ding wel LOODZWAAR zijn ;-)

Mooi speeltje :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ja mooie meters, heb er ook een gehad.
heb evt. nog wel de manuals in pdf vorm

draadje los

die meter heb ik ook gehad , vroeg me toen al af wat er voor accu in zat. meende dat het nicd's waren maar dus niet.. dit is nog een loodgelaccu uit medio 80's , dit zelfde type verving ik voorheen een stuk of dertig per jaar , nu zijn ze al 3,2Ah zelfs..

meen dat deze meters wel last hadden van dat plastic front wat slecht werd , een keer de stekkers er te hard insteken en krak de boel was stuk , kan zijn dat dat de pm2519 was die er last van had , weet het niet zeker...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Dit exemplaar heeft in een koffer gezeten, dat de breekbaarheid van de plastic front heeft voorkomen. Bij deze serie van bench multimeters wordt het plastic erg broos door de invloed van UV/zon licht. Dus Tinus, houd het uit de buurt van een TL balk en uit de zon, dan zal de DMM heel blijven en niet verkleuren.

@borroz, zou je deze manuals naar me mailen? Al vast enorm bedankt! :)

@flash2b, dat zal wel goed komen, zonlicht heb ik niet al te vaak en heb alles led verlichting in mijn hok :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 februari 2013 09:51:01 schreef flash2b:
[...] Bij deze serie van bench multimeters wordt het plastic erg broos door de invloed van UV/zon licht. [....]

De Slijtmijt ? (veel luisterplezier :))

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=4159
accutester, waarschijnlijk uit de jaren 20/30

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/horlogevoor.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 11 februari 2013 18:59:15 (37%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Wat een leuk ding. Als je daar 12V op zet gaat de wijzer letterlijk klokje rond :+

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Oh, da's wel een beeldje !
Jammer dat er, zo op de foto te zien, nogal veel aan is gepoetst.
Die snoeropbergruimte is ook geweldig gemaakt !

Doet me aan deze (van mij) denken :

http://www.uploadarchief.net/files/download/1b2d_1.jpg
100mA en het draaispoel lagerpunt bovenin, van daar de merknaam 'Nadir'...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 7 februari 2013 15:20:27 schreef borroz:
[afbeelding]

Peakaboe .. :)

Ik heb oa die DCA55, en die heeft me al eens op de vingers getikt toen ik een onbekende dubbele schottky diode uitschold voor transistor. :P
De snoertjes en clips zijn idd wat onhandig en lowcost.

Op 9 februari 2013 23:29:56 schreef Tinus016:
Na een tijdje mee te hebben gelezen in dit topic, heb ik ook iests moois al zeg ik het zelf. Er stond even geleden een mooie Philips PM2521 met batterij optie op MP, deze heb ik weten te bemachtigen. Hij is nog helemaal gaaf geen krasje niks te bekennen, zelfs de koffer die er bij zat is nog geheel ongehavend. Het enige wat defect is, is de accu. Deze moet ik nog vervangen.

De koffer zat nog net niet in z'n orginele verpakking? Anders zou je zeggen dat deze ergens op voorraad heeft gelegen, wachtend op een gebruiker.

Even het huisregelement herhalen: Dit is een showtopic van eigen apparatuur. Beperk dus het tonen van apparatuur wat niet in je bezit is. En laat ebay's etc dus helemaal achterwege. De laaste ebay-discussie is daarom ook per direkt verwijderd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten