Ik heb er weer een mooie voeding bij, de LKB 2179. Het is een hele bijzondere want hij is Constant Voltage, Constant Current én Constant Power respectievelijk 2500V max, 250mA max en 100W max. Deze word normaal gesproken in een biologische laboratorium voor Electrophoresis gebruikt. Dit is een proces waarbij DNA materiaal wordt gescheiden. De tijd dat de uitgang actief is, kan worden ingesteld met een klok (6 uur max).
Maar voor hobby gebruik is hij natuurlijk ook prima. Het hart van deze voeding is de SG3524 PWM controller van Texas Instruments. Verder zitten er nog 3 RC3403 ground sensing opamps in van Raytheon (nu Fairchild) en een AD533 Multiplier/Divider/Squarer/Square Rooter van Analog Devices.
Het blokschema:

Van binnen een beest van een trafo:

Verder erg mooi gebouwd, en erg netjes afgewerkt. Het ziet er degelijk uit:

De SG3524 stuurt de twee kanalen aan via een kleine hulp trafo. Deze stuurt de andere twee trafo's die uit uitgangen aansturen aan:

Persoonlijk had ik nog nooit van ground sensing opamps gehoord en ook niet van een Multiplier/Divider/Squarer/Square Rooter. Ik heb de datasheet van de RC3403 en AD533 al wel gevonden. Ik neem aan dat de laatste zorgt dat het Constant Power gedeelte wordt geregeld. Er zijn heel veel trim pots, maar ik heb helaas alleen de normale manual, geen service manual.

Na het eerste keer proef draaien, ontplofte één van de netfilter condensators (X2). Jawel, ze waren van Rifa, stinken en roken zeg ! Nadat de rook opgetrokken was, heb ik de netfilter print maar schoongemaakt en 2 grote (X2) en 2 kleine (Y2) Rifa's vervangen voor nieuwe exemplaren. (die gele Philips X2 en blauwe Y2).
Dat het een beest van een voeding is, kun je wel zien aan onderstaande foto's. Hij is namelijk best wel groot.

Na de buitenkant helemaal schoon te hebben gemaakt, ziet hij er bijna als nieuw uit. Ik wil hem gaan gebruiken van wat HV experimenten, maar ik kan er ook lekker breakdown voltages (van diodes, condensatoren en weerstanden), hoge zener diodes, en andere dingen mee testen. Door de stroom begrenzing en vermogen begrenzing kan ik er zelfs ledjes mee testen, zonder dat die kapot gaan.
Een leuke labvoeding dus.....
PS.
Als iemand een service manual heeft, of meer weet van ground sensing opamps en Squarer/Square Rooter ICs, dan hoor/lees ik het graag.