Accus parallel laden, en meten.

Hallo Allemaal,

Ik heb 2 gel accu's (7 ah / 12 volt) en deze wil ik parralel schakelen, dan heb ik een spanning van 12 volt en 14 ah.

Nou heb ik een accu lader waar ik de accus afzonderlijk prima mee kan opladen, mijn vraag, kan ik deze accus tezamen opladen met dezelfde accu lader ?

Volgens mij zou dat moeten kunnen, de accu lader kan van 4 tot 120 ah laden.

Dan mijn 2e vraag:

Ik wil kunnen zien hoe vol de accu nog zit m.b.v een paar led lampjes (4 zou mooi zijn) 100&, 75%, 50%, 25%, dat er elke keer 1 uit gaat.

Maar volgens mij is dat niet te meten aan het voltage, maar aan het amperage, hoe pak ik dit het beste aan ?

Graag jullie reactie,

Groeten,
Mark

maartenbakker

Golden Member

Je kan loodaccu's prima parallell laden.

Voor de laadindicatie heb je 2 methodes: een stroommeter die onder een bepaalde waarde moet komen als de accu vol zit, of een spanningsmeter die boven een bepaalde waarde moet komen.

De spanningsmeter is het meest gangbare systeem, dus daar kom je mooi mee weg. Zorg dat het laatste lampje aangaat bij 13,8V. Onder 12,0V laat je een rood lampje branden en de andere waardes kies je ertussenin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, volgens mij wil hij nu weer niet de volheid meten "tijdens het laden", maar tijdens het gebruik.

Nee, het amperage bepaalt niet hoe vol ie nog zit.

Het probleem is dat je bij een loodaccu slecht kan zien hoe vol ie nog zit, als er ook nog een belasting aanhangt. De spanning varieert behoorlijk met de belasting.

Je kan (maarten je hebt gelijk het is een dubbeltopic) eens kijken hoe de spanning verloopt tijdens het gebruik met de inverter. Gewoon eens de accus leeg trekken en steeds iedere 20 flitsen de spanning noteren..... (daarna wel snel weer opladen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Toch kan je wel iets zeggen over de laadtoestand tijdens belasting (hoe minder belasting hoe beter), maar dan moet het groene lampje bij 12,7V zitten en het rode bij 11 ofzo. Dan moet je wel accepteren dat hij onder last 1 of 2 lampjes lager aangeeft dan terwijl je niets doet. Echt nauwkeurig zal het inderdaad niet worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga geen reclame maken, maar er zijn producten die een shuntweerstand gebruiken, en het laden en ontladen meten. En volgens mij geven die ook het restant aan wat er nog aan vermogen/ ampere in zou zitten.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
maartenbakker

Golden Member

Goede methode, wordt ook wel in laptops en telefoons gebruikt denk ik. Meten wat eringaat en wat eruit komt. Heb je wel een microcontroller en geheugen nodig maar het is uiteindelijk wel het nauwkeurigste.

Probleem is natuurlijk wel dat je dat eigenlijk per accu moet doen, dus met parallellschakelingen wordt dat toch alweer wat minder nauwkeurig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 oktober 2012 17:42:08 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ohh, als hij altijd parallel staat, en het zijn dezelfde accu's, dan zal het wel meevallen.

Hier even een aangepaste quote van zo'n apparaat (deze waar ik op doel is te zwaar voor jouw toepassing)

Precisie
De essentiële functie van een accu monitor is het berekenen van de acculaadstatus en het aantal verbruikte Ampère-uren. Dit aantal Ampère-uren wordt berekend door de huidige stroom die in of uit de accu stroomt te integreren. In het geval van een constante stroom is deze integratie gelijk aan stroom vermenigvuldigd met tijd. Een ontlaadstroom van 10A gedurende 2 uur bijvoorbeeld, resulteert in een
verbruik van 20Ah. Al onze accu monitoren zijn gebaseerd op een krachtige microprocessor, welke geprogrammeerd is met de algoritmes die nodig zijn voor een zeer precieze uitlezing.
Standaard informatie en alarmen:
- Accuspanning (V).
- Accu laad/ontlaadstroom (A).
- Verbruikte Ampère-uren (Ah).
- Laadstatus (%).
- Tijd totdat de accu (bij het huidige verbruik) ontladen is.
- Visueel en hoorbaar alarm: onder- en overspanning, en/of accu ontladen.
- Programmeerbaar alarm of generator startrelais.

BXXXXXX: ultra hoge resolutie monitor met laag verbruik
- Hoogste resolutie: 10mA (0,01A) met 500A shunt.
- Kan gebruikt worden met 50, 60 of 100mV shunts, nominaal stroombereik van 100A tot 1000A
- Laagste stroomverbruik: 4mA @12V en 3mA @ 24V.
- Eenvoudig aan te sluiten: bij de BXXXXXX zit een shunt, 10 meter RJ 12 UTP kabel en 2 meter accukabel met zekering; er zijn geen andere componenten nodig.
- Eenvoudig te monteren: afneembare vattingsring aan de voorzijde voor een vierkant of rond voorkomen; ring voor montage aan de achterzijde en schroeven voor montage aan de voorzijde.
- Breed spanningsbereik: 9.5 – 95 VDC geen prescaler nodig.
- Communicatie port (Geïsoleerde RS232 interface is nodig om te verbinden met een computer)

Ge-edit: anders valt het misschien te veel onder reclame?!?!

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Hallo Allemaal,

Bedankt voor het meedenken, ik heb bij de accu shop een accu tester gehaald welke het voltage aangeeft, andere systemen lijken me erg mooi, maar niet goedkoop.

Wel heb ik nog een andere brandende vraag,

Ik weet niet met welke dikte draad ik de accus moet bedraden naar de inverter toe, ik heb voor het gemak een verlengsnoer aan stukken geknipt en daar de draden van gebruikt, echter, ben ik achteraf bang dat het niet dik genoeg is en het gaat smelten.

Er zit wel een zekering tussen..

Dit > http://www.benel.nl/webshop/studio-flitsers/studio-flitsers/falcon-eye…

zijn de flitsers die ik ga gebruiken, flitsers worden echter uitgedrukt in watt/sec, in dit geval 300 w/s met continue lampen van 150 watt.

Er zijn max. 3 flitsers dus dat is al 3x 150 watt = 450 watt aan lampjes, echter heb ik geen idee hoeveel de rest trekt, en de power inverter.

De power inverter levert 1500 watt, 3000 maximaal.

Zou iemand mij kunnen adviseren welke draad ik het beste kan gebruiken ? Of dat een standaard verleng snoer kabels dik genoeg zijn ?

Groeten,
Mark !

Ohh tussen accu en inverter van max 3000W zeg je? Even simpel rekenen
3000W/12V= 250Amp

(Ik gebruik bij zo'n 3000W 24V inverter altijd 50mm^2 tot 2,5m lengte kabels, anders ga ik naar de 70mm^2)
Dus ik denk dat je wel behoorlijke kabels moet nemen. Maar ik weet niet of dat ook nog afhankelijk is van de afname, misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen....

[EDIT]: Ik kwam nog een linkje tegen: http://www.mobilenergy.nl/index.php?/Weblog/omvormer-kabel-hoe-dik.htm… misschien heb je daar wat aan....

Maar als je het aan mij vraagt, dan denk ik dat de accu's wat aan de kleine kant zijn..

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Fred, ik heb al eerder gezegd dat de 3000W inverter en de acccus niet op mekaar aansluiten. Maar dat wordt door TS genegeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik ben een beetje bang dat niet alleen de flitslampen flitsen ;)

Om te beginnen inderdaad de draden uit het verlengsnoer die minstens een factor 10 dikker moeten zijn (zolang het alleen om pieklasten gaat die de volle 3kW lang niet halen, anders nog dikker zoals Fredjuhh aangeeft).

Aan de andere kant gaat het natuurlijk wel om een korte piek, dus met lichte accu's kom je wel een eindje als je het niet erg vindt om regelmatig nieuwe te kopen... Maar alsnog zou ik een autoaccu pakken of toch minstens een leuke motorfietsaccu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 oktober 2012 00:42:33 schreef rew:
Fred, ik heb al eerder gezegd dat de 3000W inverter en de acccus niet op mekaar aansluiten. Maar dat wordt door TS genegeerd.

Hoi Rew,

Excuses dat ik daar niet eerder op heb gereageerd. Er zijn apparaten in de markt die je thuis op kunt laden, en waar vervolgens 220 uit komt voor je flitsers..

Deze apparaten gebruiken ook slechts 2 van deze accus, en kun je volgens de specificatie's 750 x mee flitsen op vol vermogen !

Groeten,
Mark

Precies. Laten we nu even de 3000W piek buiten beschouwing, dan hebben we het over 1500W. Da's best veel. Daar kan je drie bouwlampen van 500W op laten branden. Eigenlijk gewoon genoeg om prima fotos bij te nemen. Maar zo'n flits hoeft maar 1/100e van een seconde. Dus als je iedere 10 seconden een foto maakt, is dat gemiddeld maar 1/1000e van het vermogen. 1.5W! Misschien wil je toch wel 10x heftiger flitsen, dus 15W. Nog steeds peanuts vergeleken met de 1500W van die inverter van jou.

Goed. Na die inverter heb je kennelijk een apparaat wat je normaliter in het stopcontact steekt. Daar moet je eens op kijken of je een VA rating, W rating of ampere rating kan vinden. VA, W of A.

Voor de anderen: Ik geef je op een briefje dat die dingen minder dan 150W gebruiken. Die 1500W is overdreven (of chinees) (*).

(*) Overdreven is: belachelijk te groot apparaat wat onnodig groot vermogen aankan voor de achterliggende electronica. Chinees = belachelijk hoge specs, die het apparaat niet waar kan maken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 16 oktober 2012 09:40:27 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew, ik ben het met je eens.
Een stroboscoop van 1500Watt trekt deze (iets meer zelfs) ook alleen tijdens de flits.
Laat dat ding eens 10x per seconde flitsen....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Een van de redenen om dikke draden te gebruiken (10 keer zo dik, maar wel gedeeld door het aantal parallelle accu's), is dat je inverter niet in onderspanningsprotectie slaat. Dat gebeurt ook al bij korte piekbelastingen.

@rew: 10 keer zo dik gedeeld door het aantal accu's is ook nog lang geen specificatie voor 3kW, hij heeft er nu 1,5 kwadraat aanhangen als ik het goed begrijp. Zowel de inwendige weerstand van de accu's als de weerstand van het draad, kunnen ervoor zorgen dat de inverter tijdens een sprong in de belastig een lege accu detecteert en afslaat. Ik heb dat in elk geval wel eens aan de hand gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,
Klassieke flitsers moeten een seconde of 10 opladen vanaf een 4 AA batterijtjes. Schat even 1A, dus 6W gedurende 10 seconde.

Als je heftige profi-apparatuur hebt, die op 220 werkt, dan moeten de flitsers in 1 sec weer klaar zijn voor de volgende flits. 60W.

Kortom, de installatie met accus en omvormer moet berekend zijn op zo'n 200W, piek gedurende 1 sec, maar mogelijk wel enkele keren achter mekaar.

Dan is het onzin om een accu en draden op 3000W te specificeren. Het is ook onzin om de 3000W omvormer te gebruiken, maar het is ook onzin om een nieuwe te gaan halen als je deze al hebt.

Even een andere schatting maken. Deze 7Ah 12V accus zouden met z'n tweeen 750 flitsen moeten kunnen verzorgen. 7Ah = 300kJ. maal twee, deel door 750 = 800J per flits. Net kwam ik op 60, dat scheelt toch wel fors.

OK. een op de gebruiker gerichte vraag: MMPhoto, hoe lang duurt het voordat je een volgende flits kan laten afgaan?

(ter info: voordat je gedesillusioneerd wordt als het klaar is, de geplande installatie zal iets van 7 uur en 500 flitsen meegaan. Dat is OF 7 uur OF 500 flitsen. of 5 uur en 140 flitsen of 3.5 uur en 250 flitsen en zo verder). De 500 flitsen en niet 750 zijn de verliezen in de omvormer. Dat kan in de praktijk wat minder zijn, of evt ook meer, als je niet de hele tijd met 3*800J zit te flitsen. De 7 uur is het rust-gebruik van de 1500W omvormer. Dat heb ik ook maar geschat. Het zou niet zo moeilijk moeten zijn om dat 10x minder te krijgen, maar als het ding van chinese makelij is, kan het rustgebruik ook zomaar 5x hoger liggen. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew afhankelijk van de sterkte 1 à 2 seconden.

Maar ik heb een erg vreemd probleem, de kist is klaar, stofzuigers, haakse slijpers
Enz, doen het er op (kortdurig getest, voor de piekspanning te testen)

Echter, als ik 1 van de flitsers aansluit op de kist, en aan zet, springen ze aan/uit/aan/uit enz.

Alles staat dan uit en het flits vermogen op zijn laagst, continue licht uit, enz..

Na een aantal keren gaat de flitser wel "aan" echter, als ik ook maar iets verander aan de flitser,
begint het weer..

Op een stopcontact werkt hij goed uiteraard.

Iemand enig idee hoe dit kan ?

Vind het erg vreemd..

Groeten,
Mark !

fred101

Golden Member

Veel inverters geven een vreselijk smerig signaal. Is dit een sinus inverter? ( zou ik voor dure professionele flitsers wel doen, en niet een of ander Chinees brol ding) Een gemodificeerde sinus of blokgolf adapter legt draadloze communicatie tot in d GHz plat. Als jou flitsers draadloos bestuurd worden kan nu die communicatie verstoord zijn. Ook kan het zijn dat de voeding van je flitsers hier gewoon niet tegen kan. Je kan er zelfs apparatuur mee mollen.

Kan ook zijn dat de piekbelating te hoog is en de accuspanning te ver zakt waardoor de inverter uitschakelt.

Zijn het nieuwe accu's als de Ri hoog is, en dan nog dun draad kan de spanningsval gewoon te net hoog zijn.

Werken de flitsers toevallig niet gewoon op ee lagere spanning ? Als de voeding in het ding van 230V weer 12V maakt kun je een hoop energie, gewicht en problemen besparen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ook is het mogelijk dat de inverter het nodig vindt dat er (even) rond de 3000W getrokken wordt, zodat de accus er mee kappen. Meet de accuspanning eens met een multimeter. Ohja, Jij had hema-snoer gebruikt van de accus naar je inverter? Officieel zijn die voor de hogere vermogens veel te dun. Dus: Dubbelcheck ook eens de spanning bij de inverter. Eventueel kan je even de spanningsval over de kabel meten, dat kan vaak op een lager bereik, dus met hogere nauwkeurigheid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Allemaal,

Ik ben bang dat de inverter een blockspanning geeft en de flitsers een sinus nodig hebben... :/

Kan ik dat op een "simpele" wijze testen ? Ik heb geen scoop..

Ik heb een filmpje gevonden waar je de elektronica kunt zien van het "officiele" apparaat, misschien heeft een van jullie een idee wat voor soort omvormer erin zit ? Of dat het gewoon 12 volt is ?

Filmpje > http://www.youtube.com/watch?v=pEvquS-4lXQ

Groeten,
Mark

[Bericht gewijzigd door MMPhoto op woensdag 24 oktober 2012 22:28:39 (40%)

fred101

Golden Member

Volgens de site heeft de explorer een pure sine wave inverter. Verder gebruiken ze twee accus in serie, niet parallel.

Ik weet niet of dit van toepassing is voor jou :

For users of bi-voltage flash units, if the inverter does not give sufficient power during recycling/recharging, the flash might come into undefined voltage mode, which could damage the capacitors (due to flipping of relays back and forth).

Dat klinkt namelijk heel erg als jou probleem.

http://www.innovatronix.com/index.php/component/k2/item/52-tronix-expl…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aan de omvormer valt weinig te zien ,daar is het beeld niet scherp genoeg voor,Maar,,,deze is beslist geen 3000watt.
Zal ook wel geen sinus zijn, wellicht made in china

Nee niemand.

Hmm. te laat. sorry.
(ik vind dit weer een voortzetting van de bestaande policy in deze thread: "slaat adviezen in de wind, en geeft te weinig info om er iets zinnigs over te kunnen zeggen'.)

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 4 november 2012 17:42:04 (89%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste REW,

Ik probeer gewoon tot een bestaande oplossing te komen !

Helaas heb ik niet meer informatie..

Groeten,
Mark