Twee accus in een auto

Dames en heren,

Ik heb (in het buitenland) een Pajero gekocht die wij langzaam aan het ombouwen zijn tot een kampeerauto. Echter hier (brazilie) kan ik veel onderdelen niet vinden en invoeren vanuit het buitenland is soms problematisch met de verzendtijden en de importbelasting (bijna alles gaat open als er geen pakbon op zit en mag niet meer dan 50 euro zijn anders 80% belasting op de geschatte waarde).

In de auto wil ik twee accus plaatsen, de huidige 140Ah accu en een 90Ah accu (ik heb geen ruimte voor een grotere extra accu in het motor compartiment). Ten eerste wil ik van de 90Ah een startaccu maken (geen probleem, polen van de 140Ah accu erop gooien en klaar) en van de 140 Ah een verbuiksaccu voor tijdens het camperen. Nu wil ik het volgende bereiken:

1. Als ik rijd moeten alle twee de accus opgeladen worden (volgorde is niet belangrijk én de dynamo kan tot 260Ah accus laden volgens de dealer).
2. Als ik aan het camperen ben wil ik alleen de 140Ah accu leeg trekken.
3. In geval van nood wil ik beiden accus in serie kunnen schakelen zodat ik óf kan starten óf mijn buitenlampje kan laten branden.

Nu zat ik meteen (zeil achtergrond) te denken aan een accu keuze schakelaar en een dioden laad blok, echter die kan ik hier niet vinden.

Nu heb een een tweede oplossing verzonnen en die zou ik graag langs jullie willen halen voor een mening:

90Ah accu op de auto aansluiten ipv de 140Ah. Dikke koperdraden om de twee accus te verbinden met een dubbele hoofdschakelaar ertussen in het motorruim. Vervolgens de stopcontacten van de auto aansluiten op de 140Ah accu. Voor ik ga rijden moet ik de hoofdschakelaar omzetten (accus schakelen) en als ik op de camping kom zet ik de hoofdschakelaar weer om zodat alleen de stopcontacten van de auto stroom hebben:
http://www.accudienst.nl/images/accudienstnl/parallel.jpg
Deze afbeelding alleen met een forse schakelaar tussen de - en +.

Een tweede oplossing waar ik aan zat te denken is om er een zwaar dubbel relais tussen te hangen en die op 140Ah accu te laten schaken met een schakelaar op het dashboard (voor permanente scheiding).

Tot slot de vragen:
1. Wat vinden jullie van de oplossing?
2. Iemand enig idee hoe 'zwaar' de koperdraden tussen de twee accus moet zijn?
3. Misschien iemand een beter idee.. een diode blok maken bijvoorbeeld, electro componenten zijn hier verdomd makkelijk te krijgen.

Met vriendelijke groet,

DJ Querner

EricP

mét CE

Neem een actieve diodebrug van Victron of Mastervolt. Er staat er net een op MP. Als iemand die op stuurt voor de dagwaarde...

Ik zou niet weten waarom je die accu's in serie wilt zetten. Waar heb je die 24V voor nodig dan???
Tijd en geld steken in een situatie die nooit voor gaat komen is zinloos. Neem een set hulpstartkabels mee voor als je ooit eens met die accu's onderling wilt pielen. Stuk goedkoper, veel minder werk.

EricP,

Ten eerste bedankt voor de reactie, ik bedoelde natuurlijk parallel (had de afbeelding wel goed.. maar was even in de war :) ). Een diode brug is een mogelijkheid maar dan moet ik rond de twee maanden wachten tot hij hier is... vandaar dat ik op zoek was naar een andere oplossing.

Shiptronic

Golden Member

Zit je in de buurt van RIO ? Dan kan je eens kijken bij LOCASTROM.(eigenaar en zoon spreken duits) : http://www.locastrom.com.br/

Anders eens kijken bij de havens, een diode brug moet geen probleem zijn.Je kan ook een flink zwaar relais nemen (evt. van de sloop) op oude amerikanen zit het motor relais lost van de statr motor en die kan wel wat ampere's schakelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is toch niet zo moeilijk:

je hangt de 90Ah accu aan de auto zijn polen, gedaan

je hangt de 140Ah accu aan alle stopcontacten en verbruikers in je kampeer gelegenheid.

massas van beide accu's hangen samen,

2 manieren nu:
1) de manuele, je hangt een dikke schakelaar tussen de 2 pluspolen waardoor je de 140Ah ook aan de motor kan hangen om op te laden. nadeel is: als je die vergeet, is de 140Ah accu leeg bij de volgende kampeergelegenheid. of je vergeet die af te zetten, en je start accu is ook leeg.
http://www.nauticshop.nl/contents/media/l_f16232-99.jpg

2)de pluspolen verbind je met een dik relais.
dit relais laat je bekrachtigen door de Wklem van de dynamo (is een klem die enkel spanning geeft als de dynamo draait). dus het relais kan enkel de 2 accus samen hangen als de motor effectief al draaid. alle andere tijd blijven beide accu's afgekoppeld.
van het moment de motor afstaat, komt het relais los en kan je enkel je 140Ah accu benutten in het kamperen.
de dikte van die kabels tussen de accu's bepalen voor een groot deel ook de laadstroom. hoe smaller die kabels, hoe trager die 140Ah zal opladen op de auto dynamo. gewoon lokaal op de sloop een paar accu kabels halen die bij een auto van de accu naar de starter lopen. meer dan dik genoeg en dat zal je ginder nog wel vinden. ook de kabel van motorblok naar chassis is een goeie dikke kabel.

als nood leg je 1 goeie startkabel in je auto om met die 140Ah te kunnen starten. de massas hangen immers aan elkaar.

[Bericht gewijzigd door fcapri op 20 oktober 2012 16:22:49 (18%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit onderwerp is hier meermaals besproken, bekijk dit topic eens
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14856

Suc6.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

Op 20 oktober 2012 16:19:53 schreef fcapri:

2 manieren nu:
1) de manuele, je hangt een dikke schakelaar tussen de 2 pluspolen waardoor je de 140Ah ook aan de motor kan hangen om op te laden. nadeel is: als je die vergeet, is de 140Ah accu leeg bij de volgende kampeergelegenheid. of je vergeet die af te zetten, en je start accu is ook leeg.

1 accu leeg = 11V
1 accu vol = 13V
spanningsval = 2V
Stel dat je de polen korstluit met een 1 meter lange koper kabel van 1mm^2( 17.7·10^-9·1/10^-6 = 0.0177 ohm.
I = 2/0.0177 = 112A
Vermogen in de kabel: 112A*2V = 224W.. lijkt me niet al te slim he? Zelfde met het relais. De polen kun je eigenlijk alleen korstluiten als de spanning op de accu's nagenoeg hetzelfde is. Op deze manier zou je of een hele dunne kabel moeten hebben, of een dunne en lange kabel.

Ik met diodes gaan werken. De 140Ah altijd voor kamperen, de 90Ah altijd voor de motor. Voor noodgevallen zou je een dubbelpolige schakelaar (die flink wat stroom moet aankunnen) kunnen gebruiken die de 2 (plus)polen omwisselt o.i.d (dus schakelaar die er voor zorgt dat de 90Ah op dat moment naar het kampeer gedeelte gaat en de 140 naar de motor. Ik zou ze niet zomaar parallel zetten.

en wat gebeurt er dan als je een auto aan startkabels hangt?
de ene accu is 11V, de andere draaiende auto staat rond de 14V want die geeft gas bij.

nogthans als ik dan een startkabel verbind heb ik niet zo een grote vonk hetgeen ik wel verwacht bij +100A

u systeem van de 2polen te wisselen, gaat dus een lege accu van 11V aan een draaiende dynamo van 14,4V hangen....

je vergeet trouwens 1 belangrijke zaak. als de volle accu stroom levert, ZAKT die spanning in. die kan wel tot 10V inzakken als die bv een startstroom levert van 200-300A.
die lege accu haar spanning STIJGT als je ze gaat opladen.
dus die 2V spanningsval over die kabel is overdreven.

als de auto accu vol is (13V) en de motor draait, dan zal de dynamo de accuspanning opdrijven naar 14,4V (gewoon opladen, er staat ook geen 1.4V over de kabels, maar gewoon de accuspanning stijgt omdat ze in oplaadmodus zit).
als je dan de 2de accu bijzet, dan zal die de dynamospanning verlagen naar pakweg 13.8V (hoe meer stroom je trekt, hoe minder spanning je krijgt). de volle accu zal vanaf een 13,5V al niet snel meer bijladen en gewoon die spanning houden, de lege accu krijgt alle stroom van de dynamo om op te laden.

campers hebben bijna allemaal een systeem met een dik relais die beide accu's samenkoppeld als de motor draait.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

hmm startkabels had ik nog niet eens over nagedacht. wat ik zei was het eerste wat in me op kwam wat zou kunnen gebeuren :)

Beetje late reactie van mijn kant, maar heb ondertussen het probleem opgelost. Ik heb een accu diode brug en een 230v lader gekocht van (zal geen reclame maken) een bekend merk wat in elke watersport winkel ligt voor boten. De doide brug laad de startaccu eerst en vervolgens de huishuid accu, tevens heeft deze een schakelaar om de accus 'om te draaien' (starten op de huishuidaccu). Tevens laad hij de startaccu eerst en vervolgens de huishuidaccu. Voor rond de 30 euro kan ik hier zelf niets voor maken. Ik hoop dat iemand wat met deze informatie kan.

Hmm nou ben ik toch wel nieuwsgierig welk systeem je hiervoor gebruikt hebt.

Diederos,

Heb een Cyrix scheidingsrelais gekocht en die er tussen gehangen. Die dingen zijn niet gek duur en (zonder accu plaatsen en kabels trekken) in een minuutje of 15 aan te sluiten. Zoek in het gemiddelde camper forum of boot forum, die gebruiken die dingen (bijna exclusief).

De discussie word tegenwoordig een stuk ingewikkelder als je een voertuig hebt met een `slimme` dynamo (om te voldoen aan de Euro 6 norm). Dan werken deze scheidingsrelais niet meer en moet er een buck converter geplaatst worden (beheurlijk stukje duurder).

Ties

buckfast_beekeeper

Golden Member

euro5 is al genoeg. Ik heb een euro5 en die heeft ook zo een 'intelligente' alternator.

Boten hebben in de regel deze 'intelligentie' nog niet aan boord.

Duur, afhankelijk van hoeveel A je wil. Rond de 350€ voor 70A en keuze tussen diverse types accu vind ik niet overdreven.

Heb je gelijke types batterijen of is er een mix lood AGM of andere combinatie.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.
vergeten

Golden Member

Als je ook wil kunnen starten van je 140Ah "huishoud" accu, zorg dan wel dat de minpool met een dikke kabel aan de massa (of minpool) van je 90Ah startaccu hangt.
Anders gaat er wat in rook op als je dat een keer doet.

Voor huishoudelijk gebruik is die dikke min kabel overkill maar dat kan absoluut geen kwaad.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Lees dit nu pas...

Mooi dat je het opgelost hebt.

Moet binnenkort ook die kant op voor mijn werk. Brazil of Uruguay..
Uitwijken naar die laatste scheelt de import duties die je noemt..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

High met Henk,

Hier is het slecht tot bijna niet te koop dat spul.. ik denk dat het in Uruguay nog een groter drama gaat worden. Het beste kan je het gewoon in NLD kopen.

Mocht je het mee willen nemen voor iets deze kant op.. gewoon in je tas gooien, het zijn objecten waar de douane op de luchthavens hier niet de waarde van in kan schatten en dus geen zin in papierwerk hebben.. (Merkkleding / ipads / cameras daarintegen... zijn ze dol op)

High met Henk

Special Member

Meenemen is voor mij geen optie. Wordt opsturen, daar alles veel te groot/zwaar is (junctie box met veel wartels, lees ca 20 ofzo). Ik ga voor 1 of 2 bootjes die kant op.

Uruguay schijnt veel verkrijgbaar aldus collega's.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Ik weet niet of ze het nog produceren, ik heb voor een bedrijf ooit zoiets ontwikkelt.
Je hebt eigenlijk 2 methodes, de goedkoopste heeft 2 power diodes, de Victron etc. gebruiken mosfets die als "Synchronous diodes" worden gebruikt, er is geen beveiliging mogelijk met deze methode.
Wat ik heb ontwikkelt gebruikt anti-serie mosfets en verzorgt ook de battery spanning.
(Hij schakelt de uitgang af als de batterij vol is of als de mosfets oververhitten, maar dit hoef je niet te verwachten onder 100 Ampere Continue)
Je kan eens proberen een email te sturen naar Semi Electronics in Wroclaw (Polen), mischien hebben ze nog een of het schema ergens in de archieven.
(Ik ben daar al 9 jaar weg, maar mischien is het nog in productie)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II