Dames en heren,
Ik heb (in het buitenland) een Pajero gekocht die wij langzaam aan het ombouwen zijn tot een kampeerauto. Echter hier (brazilie) kan ik veel onderdelen niet vinden en invoeren vanuit het buitenland is soms problematisch met de verzendtijden en de importbelasting (bijna alles gaat open als er geen pakbon op zit en mag niet meer dan 50 euro zijn anders 80% belasting op de geschatte waarde).
In de auto wil ik twee accus plaatsen, de huidige 140Ah accu en een 90Ah accu (ik heb geen ruimte voor een grotere extra accu in het motor compartiment). Ten eerste wil ik van de 90Ah een startaccu maken (geen probleem, polen van de 140Ah accu erop gooien en klaar) en van de 140 Ah een verbuiksaccu voor tijdens het camperen. Nu wil ik het volgende bereiken:
1. Als ik rijd moeten alle twee de accus opgeladen worden (volgorde is niet belangrijk én de dynamo kan tot 260Ah accus laden volgens de dealer).
2. Als ik aan het camperen ben wil ik alleen de 140Ah accu leeg trekken.
3. In geval van nood wil ik beiden accus in serie kunnen schakelen zodat ik óf kan starten óf mijn buitenlampje kan laten branden.
Nu zat ik meteen (zeil achtergrond) te denken aan een accu keuze schakelaar en een dioden laad blok, echter die kan ik hier niet vinden.
Nu heb een een tweede oplossing verzonnen en die zou ik graag langs jullie willen halen voor een mening:
90Ah accu op de auto aansluiten ipv de 140Ah. Dikke koperdraden om de twee accus te verbinden met een dubbele hoofdschakelaar ertussen in het motorruim. Vervolgens de stopcontacten van de auto aansluiten op de 140Ah accu. Voor ik ga rijden moet ik de hoofdschakelaar omzetten (accus schakelen) en als ik op de camping kom zet ik de hoofdschakelaar weer om zodat alleen de stopcontacten van de auto stroom hebben:
http://www.accudienst.nl/images/accudienstnl/parallel.jpg
Deze afbeelding alleen met een forse schakelaar tussen de - en +.
Een tweede oplossing waar ik aan zat te denken is om er een zwaar dubbel relais tussen te hangen en die op 140Ah accu te laten schaken met een schakelaar op het dashboard (voor permanente scheiding).
Tot slot de vragen:
1. Wat vinden jullie van de oplossing?
2. Iemand enig idee hoe 'zwaar' de koperdraden tussen de twee accus moet zijn?
3. Misschien iemand een beter idee.. een diode blok maken bijvoorbeeld, electro componenten zijn hier verdomd makkelijk te krijgen.
Met vriendelijke groet,
DJ Querner