Radiografisch Rupsvoertuig

Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een radiografisch bestuurbaar rupsvoertuig. Ik weet vrijwel niks over radiografische voertuigen en daarom leek het mij leuk om er eentje te bouwen. Alleen heb ik nu een vraag over de zender en de ontvanger.

Ik had als idee om een 4 kanaals zenderset te kopen. Dan kan ik twee kanalen gebruiken om de linker en de rechterrupsband aan te sturen en dan heb ik nog twee kanalen over voor verlichting en dergelijke. Na wat rond kijken op het internet kwam ik bij deze zenderset. http://www.toemen.nl/408-kanaals-fm-zenderset-p-8433.html Na wat rond zoeken op het internet kwam ik er ook achter dat ik twee rij regelaren nodig heb. (Voor elke motor een) Alleen weet ik niet precies wat de functie is van een rij regelaar. Zou iemand dit willen uitleggen want ik heb wel een klein idee maar ik weet het niet precies? Ik heb wel wat rond gezocht op conrad en kwam de volgende rij regelaar tegen. http://www.conrad.nl/ce/nl/product/209074/Carbon-series-rijregelaar-15… Kan ik deze rijregelaar aangestuurd krijgen met de bovenstaande zenderset? Het soort rij regelaar maakt volgens mij ook uit van het type motor. Ik had thuis nog twee oude boormachines liggen en heb die uit elkaar gehaald. Daarvan gebruik ik de twee 14,4 volt motoren. Is de rijregelaar geschikt voor deze motor of totaal niet?

Ik hoop graag van jullie te horen.

Nicky

Hello,
De rijregelaar gaat er voor zorgen dat motorsnelheid en richting kan geregeld worden (een H-brug).
Doordat je hier werkt met motors van een boormachientje kan je misschien de regelaars ook nog recupereren(als deze nog werkten). In het andere geval moeten de regelaars aangepast zijn aan het stroomverbruik van de motors.
Een Y regeling is nog iets anders. Hier zitten twee zulke bovenstaande regelaars in maar kun je het voertuig bedienen met één joy stick. De stick naar voor of achter gaat het rupstuig naar voor of achter met een snelheid volgens de positie van de stick.
Wanneer nu de stick naar links of rechts bewogen wordt gaan de wielen met een verschillende snelheid draaien, waardoor het voertuig gaat draaien. Wanneer er nu geen voor of achterwaartse beweging is van de stick zal het rupsvoertuig ter plaatse draaien.
U kan zich inbeelden dat sturen hiermee veel eenvoudiger is.
In tanks (echt of RC) of als ander voorbeeld een rolstoel wordt dergelijke besturing ook gebruikt.
Bob.
Oei, nu zie ik pas dat het een schoolvraag is; ik kon alles verwijderen en Nicky zelf wat laten opzoeken, maar zelfs met deze gegevens zal Nicki nog genoeg opzoekwerk hebben.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Wat je mogelijk al had gezien is dat deze regelaar niet voor uw 14.4V is, dus of niet alle vermogen van d emotoren gebruiken of andere regelaar.

Tevens een klein probleempje met het gebruiken van 2 regelaars is dat deze beiden stroom teruggeven aan de ontvanger, dus zorg dat 1 van de 2 hun voedingskanaal wordt afgekoppeld. (hier vindt je online nog wel wat van)(en anders is het snel gedaan met de regelaars erin)

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp zorgt een rij regelaar er voor dat een motor vooruit en achteruit kan en kan remmen. Ik had al gezien dat de rijregelaar niet een spanning heeft van 14,4 volt. Maar ik dacht dat dit niet heel erg was omdat het volle vermogen van de motor dan niet benut zou worden. Dat zou dus inhouden dat de motor iets langzamer zou gaan lopen. Voor mij is dit niet heel erg.

Omdat ik nog niet heel erg bekend ben met het radiografisch besturen van een voertuig weet ik nog niet of ik met de afstandsbediening de rij regelaren kan aansturen. Weten jullie of ik met de ontvangers van de zender de rij regelaren kan aansturen? Of moet ik er dan nog iets tussen maken?

Nicky

pa3gws

Golden Member

De rijregelaar gebruikt het Futaba stekker systeem, hetgeen veel wordt gebruikt in de radio besturingen.
Wil je het zeker weten dan even de specs van de Graupner zender er op nazien anders even navragen bij de verkoper.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Kijk ook even naar het aantal windingen van je motor, de regelaar die jij hebt uitgezocht is geschikt voor 15 windingen (lees turns) . Dus dat moet wel corresponderen met jou motor. Als dat niet zo is dan kan het gebeuren dat je motor niet goed te regelen is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,

Ik heb het de handleiding van de zenderset 'Graupner X-408' even opgezocht op het internet. Daarin stond dat de zenderset gebruik maakt van JR / Futaba stekkers. Dus er is geen probleem betreft het aansluiten van de ontvangers op de rij regelaren.

Ik ben ook op zoek gegaan naar het aantal windingen van mijn motor. Alleen kan ik vrij weinig vinden. Ik ben op het internet op zoek gegaan naar een formule om het aantal windingen uit te rekenen maar ook daarmee kom ik niet echt verder. Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het makkelijkst het aantal windingen achterhaal van mijn motor?

Ook heb ik nog even gekeken naar verschillende rij regelaren. Bij iedere rijregelaar staat een 'belastbaarheid' met (1s, 30s, 5min). Daarachter staat dan bijvoorbeeld 75A / 30A / 22,5 A. Kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoudt?

En de meeste rij regelaren hebben een voedingsspanning van 6,6 v - 8,4 v. Ik ben al in het bezit van een 12 v accu. Is er een manier om deze 12 v accu 8,4 v spanning te laten geven? Ik zelf dacht aan een omvormer of iets.

Nicky

Op 23 oktober 2012 09:05:11 schreef Lambiek:
Kijk ook even naar het aantal windingen van je motor, de regelaar die jij hebt uitgezocht is geschikt voor 15 windingen (lees turns) . Dus dat moet wel corresponderen met jou motor. Als dat niet zo is dan kan het gebeuren dat je motor niet goed te regelen is.

is dat niet alleen voor brushless motors ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

Nee dat geld ook voor motoren met borstels, sommigen kunnen zich beroerd laten regelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Aah ok, thanks !
Vind het sowieso wonderbaarlijk wat voor vermogens ze tegenwoordig uit die kleine motorkes kunnen persen

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Op 23 oktober 2012 21:00:35 schreef NickyB95:
'belastbaarheid' met (1s, 30s, 5min). Daarachter staat dan bijvoorbeeld 75A / 30A / 22,5 A. Kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoudt?

Dat houd in dat je er 75A door mag jagen gedurende 1seconde en 30A voor 30s en uiteindelijk 22,5A voor 5 minuten,

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo,

Ik heb de motor nog eens grondig onderzocht en ben er achter gekomen dat de motor 25 A trekt. Dat zou voor deze rijregelaar: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/207368/Carbon-series-snelheidsregel…, geen probleem zijn. Dit is een rijregelaar voor 20 turns. Alleen ben ik er nog steeds niet achter hoeveel turns mijn motor heeft. Heeft iemand een idee hoe ik dit gemakkelijk kan achterhalen?

Nicky

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,

Dit is een foto van mijn motor:
http://www.uploadarchief.net/files/download/14%2C4%20v%20motor.jpg

Ik heb op de site van 'mabuchi' gekeken. De motoren lijken wel erg veel op mijn motor maar zijn niet helemaal hetzelfde. Kan ik gewoon kijken bij een motor met dezelfde diameter en dezelfde lengte? Of weten jullie nog andere merken?

Nicky

Je kunt natuurlijk ook je huidige regelaar aanpassen.
Links/Rechts Langzaam/Vol gas alles is al aanwezig :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zoek een regelaar voor 12Volt. Een 7.2V regelaar kan niet op een 12V accu..

Hallo,

Ik weet zelf niet precies hoe ik zo'n regelaar kan aanpassen. En omdat ik niet heel veel tijd heb is het makkelijker om een rijregelaar te kopen op Conrad. Misschien als het voertuig af is dat ik me er dan eens in ga verdiepen hoe ik de aanwezige regelaar kan aanpassen.

En de regelaar is inderdaad niet voor 12 volt. Daarom koop ik ook een accupack van 8,4 volt. Dus die kan ik dan gebruiken om mijn rijregelaar te voeden. Het nadeel hiervan is dat het volle vermogen van de motor niet wordt gebruikt. Dat is voor mijn geen probleem omdat de motor dan wat langzamer gaat lopen waardoor het rupsvoertuig minder snelheid kan halen. En het rupsvoertuig hoeft niet heel veel snelheid te hebben. Als ik hem later meer snelheid wil laten halen kan ik de rijregelaar eventueel nog aanpassen / vervangen.

Verder heb ik nog een vraag over het aantal wikkelingen van de motor. Ik ga nu waarschijnlijk een rijregelaar kopen voor 20 turns. Ik weet zelf niet hoeveel wikkelingen mijn motor heeft. Heeft iemand nog een idee om daar achter te komen? Of kan iemand mij uitleggen wat de gevolgen zijn als het aantal wikkelingen van de regelaar niet overeenkomt met het aantal wikkelingen van de motor?

Nicky

Hallo,

Kan niemand mij uitleggen wat de eventuele problemen kunnen zijn als het aantal turns van mijn motor niet klopt met het aantal turns van de rijregelaar? Of kan iemand mij uitleggen hoe ik het aantal turns bepaal van mijn motor?

Nicky

Het aantal windingen is alleen maar een indicatie voor het stroomverbruik.
Hoe minder windingen hoe hoger de stroom en het toerental.
De waardes gelden alleen voor motoren van het formaat Mabuchi 540.

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp is het helemaal niet zo erg als de windingen niet met elkaar overeenkomen. En dus kan ik die rijregelaar gewoon kopen zonder problemen te hebben?

Nicky

meschien is het het makkelijkst 2 accu pakken te kopen of maken 1 kleine uit bevoorbeeld gsm accus voor de regelaars en een echt batterij pak 12v voor de motoren verder heb je al een schema gemaakt hoe aan te sluiten daar vind je op internet veel van en waarom niet werken met servos voor bestuuring

verder is het beter echte rc regelaars te kopen zoals je van plan benten niet de regelaars uit de boormachine omdat deze momenteel te ingewikkeld zijn en niet zohandig aantesluiten zijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 29 oktober 2012 12:45:59 (24%)

Hallo,

Ik ga een accupack bestellen van 8,4 volt. Dit accupack is dan voor de voeding van de rij regelaren en tevens dus de motoren. Waarschijnlijk is het ook wel handig om twee accupack's te kopen want dan heeft iedere rijregelaar zijn eigen accupack. Verder heb ik al een 12 volt accu. Deze ga ik gebruiken voor verlichting en andere dergelijke dingen.

Nicky

Hallo,

Zoals ik eerder had vermeld heb ik de onderdelen besteld. Alle onderdelen werden vandaag bezorgd en ik ben druk aan de gang gegaan met het aansluiten van de onderdelen. Alles werkt perfect en naar behoren. Nou eigenlijk niet helemaal maar daar hoop ik een oplossing voor te vinden. Hieronder zie je een foto van hoe ik alles tot nu toe heb aangesloten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1505.jpg

Zoals je kunt zien is de rij regelaar aangesloten op de ontvanger van de radiografisch bestuurbare zender. Deze ontvanger heeft een eigen voeding van 6 volt met een aan / uit schakelaar. De rij regelaar heeft ook een eigen aan / uit schakelaar en ook een eigen voeding van 8,4 volt. Als ik op mijn zender mijn joystick heen en weer haal gaat de motor keurig netjes draaien. Als ik de aan / uit schakelaar van die rij regelaar uit zet kan ik de motor nog steeds laten draaien. Hoe kan dit want met de aan / uit schakelaar schakel ik de rij regelaar of de voeding van de rij regelaar toch uit?

Ik dacht zelf dat de rij regelaar dan de voeding van de ontvanger gebruikt. Zou dit kunnen? Want ik kan ook de aan / uit schakelaar van mijn ontvanger uit zetten en de aan / uit schakelaar van mijn rij regelaar aan en dan doet alles het ook nog. Nu is mijn vraag eigenlijk of dit kwaad kan? Als ik straks alle schakelaartjes netjes in een plaatje hout heb gemaakt zet ik gewoon alles aan en kan ik gaan rijden. Of kan er nu iets kapot gaan ofzo?

Nicky

Waarschijnlijk heb je een regelaar met ingebouwde voeding, die je ontvanger van 5 volt voorziet. De voeding naar de ontvanger kun je uitzetten door de schakelaar op de regelaar aan of uit te doen. Als jij een extra voeding aansluit op je ontvanger, kun je de ontvanger niet uitdoen met het knopje op de regelaar. Haal die extra voeding er maar eens af en probeer het eens weer.

Hallo,

Ik ben alweer een tijdje niet op dit forum geweest. Daarom wil ik even laten weten dat alles nog steeds goed gaat met mijn rupsvoertuig. Ik ben ondertussen begonnen met het bouwen en het rupsvoertuig rijdt zelfs al. Hieronder zie je een foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1808.jpg

Zoals Olap ook al zei klopt het dat mijn rij regelaren de ontvanger van de zender voeden. Dus is het is dit accupack overbodig geworden. Wat ik me wel af vroeg kan het kwaad om deze accupack er aan te laten zitten?

Verder heb ik nog een vraagje over mijn accupack's van de motoren. Deze zijn 8,4 V en 1800 mAh. Deze laad ik op met een Voltcraft lader. Zie foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1869.jpg

Alleen vroeg ik me af of ik deze accu's nog moet ontladen of iets dergelijks. De accu's worden meestal een keer per week opgeladen. En ik had wel eens gehoord dat je accu's eerst moet ontladen voordat je ze weer mag opladen. Dus mijn vraag is of deze oplader misschien al ontlaad of moet ik dat zelf doen?

Nicky