Elektronica starter/beginner

Leren solderen doe je met een oud stukjes gaatjes print en een pakje van 100 weerstandjes. Zodra je de juiste techniek weet kan je na een paar weerstandjes. Zie bijv

http://store.curiousinventor.com/guides/How_to_Solder

Kombucha, super bedankt, ik heb je een mailtje gestuurd met mijn gegevens. Bas, bedankt voor de link !

je kan ook eens naar de bibliotheel lopen en daar wat boekjes huren/lezen.

ik ben begonnen met 300schakelingen van elektuur destijds, en begon zo regelmatig de tijdschrift 'elektuur' te kopen. daar staan op zich VEEL artikels in die te hoog gegrepen zijn, maar er zijn er een paar die wel lukken (allé, k heb nu dat boekje al een paar jaar niet meer gekocht, maar destijds was het wel zo).

soms kom je dan iets intressant tegen, maar te hoog gegrepen en toch lees je de uitleg. als ze dan bepaalde dingen uitleggen in het schema begin je dan toch meer en meer te begrijpen.

ik ben ook begonnen met een soldeerbout van 7€. nadeel van die: vergeet je hem een nacht uit het stopcontact te trekken, zijn ze kapot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou ook veel youtube filmpjes kijken.
Zo zie je het in de praktijk en uitleg.
Dit kun je in principe gewoon op een breadboard na doen.
Je moet wel de meest voorkomende componenten de eigenschappen leren.
bijv wat een weerstand doet wat de tolerantie en vermogen moet zijn.
Voor de duurdere meet instrumenten worden geen 5% weerstanden(goude ring)gebruikt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_%28component%29

Of condensatoren meest algemeen gevoelige component in een apparaat.
Wat doet die hoe pas je hem toe..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator

Prent deze formule in je hoofd die moet je dromen zei mijn leraar altijd:
R=U/I
I=U/R
U=IxR

Ik zou beginnen met een simpel voeding, dit is het meest voorkomende.
Je hebt dit ook altijd nodig en nooit genoeg.

Kijk eens wat een 7805 of 7812 enz doet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/78xx-spanningsregelaar

hier zitten hele leuke projectjes tussen:
http://www.zen22142.zen.co.uk/ronj/

btw je profiel is helemaal leeg, waar kom je vandaan?

Ik kan natuurlijk zelf het een en ander opzoeken op YT, maar misschien ken je een gebruiker die een hele serie (evt. in volgorde van moeilijkheid) heeft gemaakt ?

De eigenschappen van de meest voorkomende componenten hoop ik te leren van het boek 'elektronica voor dummies' wat als het goed is morgen binnenkomt.

De U/I/R driehoek ken ik inderdaad, ooit elektrotechniek gehad van een leraar die precies hetzelfde zei ;)

In de materialen die ik verder nog nodig heb zoals voeding/spanningsregelaar moet ik me nog verdiepen, hier weet ik werkelijk niks van dus bedankt voor de link(s).

Ik woon in Wieringerwerf, werk in Den Helder en zit in Alkmaar op school dus zeg maar dat ik een beetje rondzwerf in de kop van nh. Ik zal me profiel straks even vullen met informatie :).

Wat een vriendelijke mensen hier allemaal, bedankt dat jullie (ongetwijfeld voor de zoveelste keer) een beginner een duwtje in de rug willen geven.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Fcapri maakte een goede opmerking over de 300-serie en elektuur.
Zij hadden ook een blad genaamd Elex. Dat was nou echt leuke kost. Leuk verteld, veel plaatjes erbij, en goed onderlegd wat een schakeling deed. En de schakelingen waren eenvoudig.
Elektor verkoopt een dvd met daarop de elex-schakelingen.

En oja, veel plezier met deze fantastische hobby!

doet er mij aan denken. die CD's heb ik hier ook nog ergens rondzwerven (301schakelingen, 302 schakelingen ....). in welke kast/doos zouden die beland zijn.

nog een leuke formule is P = U x I. samen met die andere formule U = R x I kan je wel de meeste zelfontwerpschakelingen uitdokteren (en dan bedoel ik over spanningsregelaars, serieweerstanden voor ledjes, knipperlichtjes, ....

en voor de rest, GOOGLE is your friend.
wat je nu allemaal online vind is immens, ik moest het 20jaar geleden met minder doen. was al blij als ik toen een datasheet vond van een transistor

[Bericht gewijzigd door fcapri op 23 oktober 2012 18:22:52 (20%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inmiddels ook een multimeter weten te regelen via een kennis die er een over heeft, die krijg ik donderdag. Wat me nou niet duidelijk wordt is wat voor soort voeding ik nodig heb (http://www.elektronicaonline.nl/netvoedingen_en_omvormers.htm) en hoe je die voeding aansluit op het breadboard (of zit hier een standaard aansluiting op ?)

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag hoor, maar ben al een tijdje aan het googelen op voedingen en het enige waarvan ik zeker weet dat het goed is zijn de regelbare netvoedingen, maar dan wordt me nog steeds niet duidelijk hoe je die spanning overbrengt op het breadboard.

voor de meeste beginersprojectjes heb je nooit veel spanning nodig,
dus een stabiele 12V bij 2A moet zeker voldoen (let wel geen regelbare nemen, deze regelen niet altijd lekker)

maak daarbij een lm317 schakeling deze je kan gebruiken als regelbare voeding, voor de uitgang naar breadboard heb ik 4mm bussen gebruiket waar ik een gewoon dun draadje in kan vastzetten deze in mijn breadboard past

om te beginnen is vaak een9V batterij en een lm7805 voldoende, veel van de schakelingen deze op 12V werken zullen ook op 9V werken (er zijn altijd uitzonderingen!)

Electronica voor Dummies is idd een goed boek voor een leek. Ik heb er veel van geleerd. Je hoeft eigenlijk geen boeken te kopen er zijn zat gratis ebooks te vinden op het net (freeware), vaak zijn deze Engelstalig.

Radio Shack Getting started in electronics - Gratis ebook (Engels), veel theorie ook in jip en janneke taal

Lessons In Electric Circuits - Dit is echt een must have, een gratis 6delige electronica boeken serie. Ze zijn beschikbaar in HTML en PDF format.

Electronic Circuits for the Evil Genius, 2 Edition - Veel leuke projectjes die gewoon op een breadboard gemaakt kunnen worden.

HF virus is hier aanwezig!
Shiptronic

Golden Member

HO HO, die voeding gaan we toch wel zelf maken ?

zie: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/158/voedingen/lm317-labvoed…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 24 oktober 2012 00:19:03 (52%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je moet natuurlijk de spanning extern in de breadbord stoppen.

Goedkope oplossing 5v/3,3v voeding:
Op deze print zitten 2 volt regulators 3,3 en 5v

Is dit iets? gevoed door USB 5v en 3,3v of 7-12v adapter:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471420

Of als je een maand of meer kan wachten uit China:
http://www.ledsee.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=…

De verkoper is een Belgische man die in China woont, je kan gewoon Nederlands communiceren.

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Is het serieus te doen voor iemand zonder echte kennis, zonder soldeer ervaring, om zelf een voeding te maken ? Ik zou niet weten waar ik moet beginnen naast het aanschaffen van de componenten, een printplaat en een soldeerbout.. Ik hoop dat vandaag dat boek binnenkomt en ga me iig vandaag meer verdiepen in wat de verschillende componenten doen.

pa3gws

Golden Member

De voeding in de link die ik je gaf moet zeker te doen zijn.
Als je dat in elkaar gezet hebt post je hier een foto van je b(r)ouwsel.
Dat kunnen we hier kijken wat het is geworden en eventuele fouten aangeven.
Let wel eerst posten voor je er spanning opzet. :-)
Het leuke ervan is dat het leerzaam is en als het uiteindelijk werkt ook nog eens nuttig voor verdere experimenten.

Goed! En de bedoeling is dus dat ik dit opzet op een breadboard. Zal morgen even de onderdelen halen bij elektrorama in den helder als ie alles heeft. Ben benieuwd :)

Ik zou toch eerst geen 230v schakelingen maken als ik jou was voordat je een kleine bassis hebt. Zorg dat je ten alle tijden veilig werkt en spanningsloos. ik heb zelf nare ongelukjes gehad hoor met 220v.
bijvoorbeeld een zelf gemaakte lichtorgel waar een beetje tin op me tafel lag en ik zet het printje neer precies op het gesmolten tin. alles zwart op de tafel en print.

Je moet voor je de spanning in schakeld echt weten wat je doet. scherm alles goed af zodat je het niet kunt aanraken. wes echt zeker dat de componenten goed zitten, als iets verkeert zit kunnen er componenten ploffen.
veiligheid voor alles!

als je die voeding gaat maken leer eerst wat deze componenten doen in de schakeling voordat je het inelkaar zet.

Ik dacht zelf ook al dat dat voor nu een beetje te hoog gegrepen zou zijn. Ik denk sowieso dat het slim is om eerst wat te oefenen met een paar ledjes en wat weerstanden om te kijken wat er veranderd en uitrekenen of k het snap etc. Maar dan heb ik dus wel een simpele voeding nodig. Wat raadt je me aan? Wat moet ik aanwchaffen om die simpele schakelingen te kunnen maken ?

Zoiets ?:

Breadboard
LEDjes
9v batterij
Spanningsregelaar
Draadbruggen
Weerstanden
Mss nog een banaanstekker ?

wat je zeker nodig hebt:

• Breadboard
  • voeding/batterij
    bij een 9V blokje wel een aansluiting voorzien om deze in je breadboard te prikken
  • draadbruggen
    ik heb hiervoor een oude telefoonkabel gebuikt en op de gewenste lengte geknipt en gestript
  • ledjes
    neem een paar verschillende kleuren, 30mcd is voor testen en beginners voldoende, een leuke schakeling om met ledjes te maken is de asstabiele knipperled schakeling
  • weerstanden
    (kwart wat is voldoende)
    aangeraden weerstanden om in huis te hebben:
    1. 100 ohm
    2. 220 ohm
    3. 330 ohm
    4. 470 ohm
    5. 1k ohm
    6. 10k ohm
    7. 100k ohm
    je zou hiervoor een weerstanden set kunnen kopen (http://elektronicadirect.nl/index.php?item=set-van-610-weerstanden-_e1…) wel duur als je ze niet allemaal gaat gebruiken
  • condensatoren
    (elco's en mkt/keramische), afhankelijk van wat je wilt proberen
  • transistoren
    standaard bc547B en bc557B kunnen voor veel gebruikt worden
  • potentiometer (variabele weerstand)
    1k ohm, 5k ohm (vaak 4.7k ohm), 10 k ohm zou voldoende moeten zijn om te beginnen (let wel als je deze in je breadboard steekt gaat je breadboard hieraan leiden doordat de pinnen van potentiometers vrij breed zijn)
  • een spanningsregelaar
    is handig, een 7805 kun je al makkelijk nodig hebben maar om te beginnen zie ik niet waarom je deze al nodig zou hebben, als je er toch 1tje koopt neem dan zeker ook 2 100nF condensatoren en 1 10µF elco
  • een paar diodes
    in huis hebben kan ook geen kwaad, waak worden deze ook gebruikt in schakelingen,
    1. 1n4148 (smal signal diode)
    2. 1n4004 (gelijkrichter diode)

wat zeker handig is om te hebben:

• Multimeter
  • Scoop (optitioneel)
    voor een beginner is dit TE duur, zeker als je niet zeker bent of je hem echt nodig hebt
  • een abonement op Elektor, (optitioneel, leerijk maar moeilijk)
    vind je veel interesante artikels in, maar waarschijnlijk allemaal nog veel te hoog gegrepen, ook voor mij zijn deze vaak te moeilijk of niet interesant. je kunt wel een proefabonement nemen van 3 maanden.

Eerst moet je weten wat je wilt gaan maken. op bassis van het project de onderdelen aanschaffen. Je kan ook zelf proberen maar je kunt een ledje opblazen als je hem met een verkeerde weerstand aansluit bijvoorbeeld. je moet ook weten welk ledje je neemt, ik heb hier 43 verschillende leds liggen met verschillende voltages en stroom opnames.

Heb je een smart telefoon? download electrodroid, ik help ook mee met de vertaling.

Kijk eerst welk projectje je wilt doen en koop daar de onderdelen voor. en ja idd ledje weerstanden, 9v batterij ook een stekkertje dat de de batterij in het bordje kunt prikken, kabeltjes (massief 1 kern), een schakelaar of drukknop. met je voltmeter kun je de voltages meten over de weerstanden en verbruik van de schakeling. zo kun je zelf berekeningen maken met weerstanden paralel of in serie.

Mail me maar is als je meer wilt weten.

Hoi allemaal,

Iedereen is van de beste wil om de TS te helpen maar tussen de regels door lees ik ook veel tegenstrijdigheden en zo bestaat de kans dat een beginner door de bomen het welbekende bos niet meer ziet.

Misschien dat er eens een aantal beginners(breadbord)schakelingen op de site kunnen worden gezet die uiteraard CO approved zijn en waar voor iedereen wat tussen zit. De een heeft wat met knipperende ledjes de ander stort zich graag in de HF en weer een ander kwijlt van LF schakelingen.

Gr,

Paul

I thought, I thought of everything

@TS: Als je echt veel op je breadboard wilt maken dan zou je eens Electronic Circuits for the Evil Genius, 2 Edition moeten aanschaffen. Alle projecten die erin voor komen worden op een breadboard gemaakt. Meestal staat er ook een uitleg bij van wat elk component doet.

Als je geen kennis hebt dan zou ik eerst met Electronica voor Dummies lezen, als ik dat zelf had gedaan had ik hier een hoop topics bespaard :D

En een tip: als het om componenten gaat koop alleen maar wat je nodig hebt.

HF virus is hier aanwezig!

Het boek is inmiddels binnen. Ik ga maar gewoon beginnen met lezen en kom vanzelf bij de eerste schakeling die uitgelegd staat in het boek, daar haal ik dan gewoon de materialen voor en dan ga ik lekker een beetje proberen.

Was net wel in de formido en heb daar gekeken naar een drukschakelaar en 2 x 0.75mm² draad (Blauw/Bruin), maar het werd me niet duidelijk wat voor lampje ik daarop kon aansluiten met een 9v-batterij. Volgens mij als ik het bruine draad van de 9v batterij naar de drukschakelaar laat lopen en vervolgens naar een fitting en de blauwe van de fitting terug naar de batterij heb ik een gesloten circuit toch ? maar wat voor fitting/lampje kan ik daar dan op aansluiten ? (Ik snap dat dat geen schakeling is zoals bedoeld op een breadboard, maar als dit klopt snap ik iig hoe ik een kring dmv de 9v-batterij kan voorzien van spanning.)

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat je bij de fietsen maker meer kans van slagen hebt dan bij de bouwmarkt.
Koop daar een fiets lampje (6 Volt) en een platte 4,5 Volt batterij en tot slot een rolletje draad voor bijvoorbeeld het achterlicht en klaar is klara

maar bij formido is installatie techniek he. Dat is het grote spul.
huis tuin en keuken knoppen enz... kijk eens hier: www.dickbest.nl
Deze boef is goedkoop.

Thuisgestuurd in 2 dagen door de brievenbus.
Als je componenten nodig hebt kun je ze daar bestellen.