VMVK & Zwakstroom kabel in 1 buis?

Mag je officieel een 1 vmvk kabel en 1 zwakstroomkabel (alarmkabel) in 1 3/4 buis leggen of moet dit gescheiden van elkaar?

Nee dat is niet toegestaan,deze moeten elk in een aparte buis.

ervanuitgaande dat de ymvk 230v voert moet dit officieel apart liggen , alleen zwakstroomkabel mag in 1 buis liggen , als cai ,telefoon ,data, deurbel ..

ymvk mag idd wel , ik dacht aan losse vd draad , dat mag niet samen met andere ( zwakstroom ) draad in een buis ..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 23 oktober 2012 19:53:37 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja hoor dat mag. Geen enkel probleem.

@testman...
De klok horen luiden maar..........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Gelukkig , dan heb ik het toch goed gedaan 30 jaar geleden .
daarom heb ik dus nooit commentaar gehad met controle.
had voor de alarmswitse's wel eveneens vmvk gebruikt op de verdeeldozen.

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Mooi het mag dus gewoon. Spaart weer een extra buis uit ;-)

Toeternietoe,

Over jou kennis en kunde twijfel ik niet. Leg eens uit a.u.b.? Ik heb het altijd anders geleerd, waar is mijn kennis blijven hangen?

Gr.

Erik

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je mag geen 2 of meerde stroomgroepen in 1 omhulsel hebben.
De YMvK kabel is een omhulsel, de zwakstroomkabel is het andere omhulsel. Die mag je gerust samen, eventueel met nog meerdere leidingen in 1 buis leggen.
Anders zou je ook geen meerdere kabels in een kabelgoot (met deksel) mogen leggen, en daar is juist een kabelgoot voor.

In 1 kabel 230 Volt en zwakstroom is (behoudens enkele specifieke uitzondringen) niet toegestaan.
2 of meerdere groepen in 1 kabel mag ook niet.
En als je de 230 Volt met draden in buis maakt, dan mag daar ook geen zwakstroom in diezelfde buis.
Ook hier weer enkele specifieke uitzonderingen daargelaten.

Bij de aanleg vanbekabeling voor brandmelding ertc, wordt voor de voorschriften van brandmeldinstallaties aangegeven dat de bekabeling in afzonderlijke buizen gelegd moet worden, hoe hier de voorschriften precies zijn weet ik niet.
Misschien dat er specifieke alarminstallaties zijn, die vanwege de alarmering eisen dat de kabels in afzonderlije buizen gelegd moeten worden, dat zijn dan aanvullende eisen van de alarmfirma.

Vanuit de NEN1010 is het gewoon toegestaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 oktober 2012 22:06:34 schreef Toeternietoe:
Anders zou je ook geen meerdere kabels in een kabelgoot (met deksel) mogen leggen, en daar is juist een kabelgoot voor.

Maar in kabelgoten worden scheidingsschotten tussen de zwakstroom en 230/400V gebruikt. Volgens jou redenering zijn die dus overbodig?

Op 23 oktober 2012 22:06:34 schreef Toeternietoe:
En als je de 230 Volt met draden in buis maakt, dan mag daar ook geen zwakstroom in diezelfde buis. Ook hier weer enkele specifieke uitzonderingen daargelaten.

Uitzondering is als de isolatieweerstand en beproevingsspanning van de zwakstroomkabel geschikt is voor 230V. Hang me niet op aan de exacte getalletjes.

Of het wenselijk is wat TS wil is een ander verhaal. Er zal ongetwijfeld in de nen1010 een passage staan over een overzichtelijke installatie.

Gr.

Erik

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Scheidingsschotten zijn er om dat er iemand is die vind dat dat moet, maar hoeft niet vanuit de voorschriften NEN1010.
Het kan gedaan worden om het overzichtelijker te maken, of om stroringsoverdracht te verminderen., maar dus geen eis van NEN1010, alhoewel da vaak wel gedacht wordt.

Andere uizonderingen zijn als de stroomketens bij een zelfde apparaat of toestel horen, en met eenzelfde schakelaar afgeschakelt kan worden.
Denk hierbij aan een snoer of kabel naar een elektromotor met een thermoelement (PTC of klixon) in de motorwikkeling. Deze mag je met 1 kabel of snoer aansluiten, ook als het 2 heel verschillende spanningen zijn..

Maar je opmerking is goed.
Zo mag je dus in een bedradingsgoot in een schakelkast ook verschillende spanningen en groepen door elkaar in 1 bedradingsgoot maken.
De isolatie van de draden moeten alle geschikt zijn voor de hoogste spanning in de goot.
Dus als je 24 en 400 Volt bij elkaar legt, dan moeten de draadjes allemaal geschikt zijn voor 750 Volt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

[topickaap]
Als de 24V bedrading verder gaat buiten de goot, geldt voor deze bedrading ook de hoge spanningeis? Of mag je dan gewoon verder bedraden met dun geïsoleerd snoer?
[/topickaap]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 oktober 2012 23:03:07 schreef ohm pi:
[topickaap]
Als de 24V bedrading verder gaat buiten de goot, geldt voor deze bedrading ook de hoge spanningeis? Of mag je dan gewoon verder bedraden met dun geïsoleerd snoer?
[/topickaap]

Wat dacht je zelf?
Goed nadenken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2012 22:33:59 schreef Toeternietoe:
Scheidingsschotten zijn er om dat er iemand is die vind dat dat moet...

In de industrie zie je ze dan ook vaker niet dan wel. Ik zie het nut er niet zo van in, bovendien is het vaak vreselijke rommel.

Op 23 oktober 2012 23:03:07 schreef ohm pi:Of mag je dan gewoon verder bedraden met dun geïsoleerd snoer?

Wat jij wilt. Zelf ongeisoleert is toegestaan.