1 KHz sinus in je versterker steken, output aftappen en naar geluidskaart sturen, spectrum meten met een audiomeetprogramma/audioanalyzer. Dan kijken bij welk volume de hogere harmonischen uit de klauwen beginnen te lopen.
Op 26 oktober 2012 15:59:41 schreef julien5144:
ik snap alleen nog niet waarom je met een scope geen clippen zou kunnen meten
De vraag is of je harmonische vervorming wilt meten, of dat je alleen maar de aanwezigheid van zware harmonische vervorming wilt vaststellen.
Lichte vervorming zie je niet op een scoop... harmonische vervorming resulteert niet altijd direct in een afgeplatte sinus... daarnaast is het lastig om een sinusvorm met het blote oog te beoordelen.
De beste methode is al eerder genoemd... een zuivere sinus op de ingang zetten en met een spectrum-analyser de harmonischen meten.
Ik ben het experiment zojuist even aan gegaan; als testapparaat gebruik ik een mixertje dat (Behringer MX882) hier toevallig rond hangt. Verder een Tektronix 5111A en iPad aan de nieuwe Neutrik A1.
- Bij +16 dBV uit vervormt hij 0,013 % en is er uiteraard niets te zien op de scope
- Bij +19 dBV uit begint hij aan de onderkant net zichtbaar op de scoop te clippen, de vervorming is dan echter al 0,356 %. Geen hifi meer.. Residual spectrum 2e en 3e harmonischen als ik snel kijk.
- Bij +20 dBV uit clipt hij aan de bovenkant ook en is de vervorming 2 %.
Dus op zich zie je wel wat op de scope, maar als je de grens legt bij een vaak wel acceptabele 0,1% (-60 dB) is een scoop niet geschikt, ik zie dan nog echt helemaal niets.
Op 27 oktober 2012 12:37:22 schreef nijhuisr:
Kijk eens even goed in de rane tabel, en wat er overblijft voor de tweeter. tweeter is gefiltert vanaf ca 2kHz? maak je daar dus maar niet zo druk over.
.
Da's voor een 100Hz sinus. Als je een 1 KHz sinus in je muzieksignaal hebt zitten (de grondtoon van een hihat, bv.)worden de harmonischen daarvan er niet uitgefilterd. En als je ook eens even goed kijkt naar figuur 3 uit dat rane-pdf'je, dan zie je dat 't knap lastig is om 'clipping' uit een sinus af te leiden. Op het moment dat je het kan zien is het al te laat.
@aart: ik vind dat westhost verhaal helemaal niet zo duidelijk; claimen dat 'overmatige harmonischen' het niet zijn, maar niet duidelijk maken waardoor tweeters dan wel worden opgeblazen. Ja, natuurlijk is 't afgenomen uitgangsvermogen afhankelijk van het soort signaal en wat voor filters d'r allemaal in de speakers zitten, en hoe dat piekvermogen is gedefinieerd. Maar verder?
En @TS: je zult sowieso iets anders moeten bedenken dan een scoop, want ik kan me niet voorstellen dat je altijd en overal je scoop gebruikt. Iets als wat FET voorstelt, waarbij je kijkt of je uitgangssignaal in de buurt komt van een van te voren ingestelde max. spanning lijkt me het meest praktische. Tenzij je zoiets inelkaarbouwt.