newbie

Dit topic is gesloten

hallo eenieder;

Ik hoop dat dit in het juiste topic staat.
dit gaat niet allen de moderators aan maar iedereen op dit forum.

Hoewel ik al een tijdje niet meer post op dit forum, lees ik nog wel heel veel topic's
De reden dat ik gestopt ben met posten zie ik ook heel erg veel terugkomen in heel veel andere topic's.

het gaat om het volgende:
Ik, en vele met mij, ben een newbie; onbekend met - maar bijzonder geïnteresseerd in - electronica.
Graag wil ik dingen maken, leren, en weten.
Hiervoor stel ik vragen op een forum zoals dit, waar de kennis zit!
Ik verwacht dan geen kant en klare oplossingen, maar wel hulp en advies.
Als ik dan aangeef: ik wil graag een "vul maar in" apparaat gaan maken en ik krijg dan als response antwoorden zoals:
veel te moeilijk als beginner!
(zou ook kunnen zijn: Erg moeilijk, maar je zou eens daar en daar kunnen beginnen)
"Waarom zou je daar nou aan willen beginnen!"
(zou ook kunnen zijn: Had je een bepaald doel of zoek je een gewoon een leuk start project)
of de absolute killer-response: Dat kan je gewoon kopen!
(als ik iets wil kopen, ga ik wel naar E-bay)

Er staan tientallen vragen voor projecten in dit forum waar ik ook wel eens aan zou willen beginnen, maar die lopen dood in bovenstaande antwoorden.
Een "domme" vraag stellen, zoals "waarom moet daar een condensator?", ga ik in dit forum al helemaal niet meer stellen

Bottom-line:
wees eens wat vriendelijker voor newbie's zoals ik.
geef ons advies waar ik(wij) iets mee kan(kunnen)
Newbie is niet gelijk aan DOM
Newbie kan en wil leren
en wie weet, misschien komt er nog iets leuks uit voor allen.

Ik moet bekennen dat ik het door jou geschreven stuk inderdaad hier op het forum wel herken.
Al zitten er gelukkig wel mensen die wel normaal kunnen reageren.

Iets kant en klaar kopen snap ik eigenlijk ook niet altijd even goed.
Als je hier iets vraagt wil je het zelf maken lijkt me, voor de prijs dat ze in de winkel of internet iets verkopen kan ik de onderdelen niet eens kopen maar ik maak het wel zoals ik het wil hebben.

GJ_

Moderator

Tja, je hebt gelijk, vaak kan het vriendelijker. Geen spelt tussen te krijgen.

Op 26 oktober 2012 19:50:06 schreef Kevig:...of de absolute killer-response: Dat kan je gewoon kopen!
(als ik iets wil kopen, ga ik wel naar E-bay)...

Soms is het niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is. Er zijn toch veel mensen die een oplossing zoeken en kant-en-klaar te duur vinden. Als die hopen met zelfbouw goedkoper uit te zijn komen die bedrogen uit.

Aan de andere kant, je kunt dit ook allemaal kwijt een een topic waar het je overkomt natuurlijk. Laat je niet afschrikken door een enkele misschien wat kort-door-de-bocht reaktie. Er zijn hier duizenden gebruikers van het forum, met allemaal eigen karakters. De een wat gemakkelijker dan de ander.

Maar nogmaals, je hebt gelijk, het kan soms wat subtieler. Valt niks meer aan toe te voegen. Je hebt je punt gemaakt, iedereen kan er kennis van nemen en het zich aantrekken, of niet. Verdere discussie lijkt me overbodig en hier ook niet echt op z'n plaats, dus een slotje.

Dit topic is gesloten