Massa van Scope

Ik heb hier een oude scope van Philips en omdat het druk knopje van kanaal b niet goed functioneerde heb ik de buitenkast er is af gehaald. Er viel meteen een ding op, de massa is niet aangesloten. Zie foto:

http://img840.imageshack.us/img840/7640/20121027132112.jpg

De scope is trouwens de volgende:

http://imageshack.us/photo/my-images/51/20121027132120.jpg/

Heeft iemand enig idee of deze aangesloten hoor te zijn?

Uiteraard hoort die aangesloten te zijn! De fabrikant zet er niet voor niets een geaarde stekker aan om 'm vervolgens niet te bedraden. Da's niet eens toegestaan (schijnveiligheid).
Het kan zijn dat iemand ooit "zwevend" wilde meten en het zo opgelost heeft. Een prutser dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Is het duidelijk waar ie gezeten heeft dan? Ik zie het zo 123 op de foto niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Heb zelf een PM3232 (uit mijn hoofd) staan, deze drift ook erg. Zou hij het op een geaard stopcontact beter doen?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hewlett

Honourable Member

Het ziet er naar uit dat de aarddraad gewoon doorgeknipt is. Niet zo heel verstandig idd, wellicht vloog de aardlekschakelaar er herhaaldelijk bij een meting uit en heeft een vorige eigenaar dit "opgelost" door het instrument van de aarde los te koppelen. Waarschijnlijk altijd met rubber handschoenen bediend geweest :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
rbeckers

Overleden

@DA_Vinci
Als een scoop een stekker met aarde heeft, dan moet die scoop op een contactdoos met aarde aangesloten worden.

Dit staat los van de drift van die scoop.

Ik kan nog begrijpen (maar niet goedkeuren) dat iemand de aarding van een scoop wil afkoppelen om bv. aan het lichtnet te meten. Maar dan ga je de aarding in de scoop toch niet afkoppelen/doorknippen?! Gebruik dan een stukje verlengsnoer, en onderbreek dáár de aarding.

Zelfs dan blijft het gekkenwerk...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
rbeckers

Overleden

Ik kan (of wil) dat niet begrijpen.

Levensgevaarlijk en slechte meting.

Die scope is oud, dus dat kan best een andere snoer zijn. De originele bevestiging zit achter de snoer, kun je net niet zien op de foto. Hier zit een andere aarde draad bij.

Dat 'driften' doet hij idd een stuk minder nu de aarde aangsloten is, maar bij 2 en 5 mv is het nog steeds erg slecht..

rbeckers

Overleden

Dan is dat geen driften maar 50 Hz rimpel?

Henry S.

Moderator

Idd, de aarde is een veiligheidsverdinding die geen invloed op het meetcrcuit mag hebben. Is een massapunt tussen ingang en print veranderd? De ingang is daar heel gevoelig voor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Veer apparatuur heeft een netfilter naar aarde toe. In mijn hobbyhok beschik ik niet over randaarding en mijn scoop heeft een behoorlijk filter naar aarde. De aarde van mijn scoop staat dus op 115V.

Dit zou een reden geweest kunnen zijn om hem weg te knippen.

rbeckers

Overleden

Strict genomen mag je in je hobbyhok dus die scoop niet gebruiken.
Overweeg aarde in je hobbyhok aan te leggen.
Veel veiliger en ik besef dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan is. ;)

@dwar: wat ik in zo'n geval zou doen: een flinke spijker (of meerdere) in de muur slaan, en daar de aardpin van een WCD op aansluiten. Dat kan volstaan om die 115V naar een veiliger waarde terug te brengen.
NIET aansluiten op de waterleiding of op de CV-leiding! En ook geen spijker slaan in de muur, als de badkamer zich aan de andere kant van die muur bevindt. :+

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

Ik had ook geen aarde, maar het stopcontact rug aan rug op dezelfde muur wel, en dat zat doorgelust vanaf mijn stopcontact. Alleen de aarde niet. Nu dus wel.

Lijkt me een nettere oplossing, al staat me ergens iets bij uit een oud klusboek dat in een ruimte niet zowel geaarde als ongeaarde stopcontacten mochten zitten. (wat een beetje vreemd is, want als die ruimte ongeaarde stopcontacten mag hebben dan mogen geaarde toch zeker ook wel? Maar ik ken die norm niet)

Maar als het kan lijkt het me dus netter ergens een echte aarde vandaan te halen.

Janse, de 2 en 5mV zijn sowiso erg gevoelig, het kan best zijn dat je de 50Hz van het lichtnet oppakt met een losse probe. Als je 'm aan gnd hangt moet 'ie wel stilstaan. (Ingang DC/AC/GND op GND)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
pietplof

Golden Member

Ik dwaal weer lekkder af met mijn reactie op de combinatie van geaarde en ongeaarde wcd's in een ruimte.
Als mij goed herinner heeft dat te maken met risico van elektrocutie.
Als er een apparaat met metalen buitenkant op een ongeaarde wcd is aangesloten enin dezelfde ruimte staat een apparaat die is aangesloten op een geaarde wcd kanbij een storing in het eerstgenoemde ding de buitenkant onder spanning komente staan en bij aanraking met die ander... Bingo.
Deze storing ontstaan in het apparaat in een ruimte met alleen ongeaarde wcd's levert door het ontbreken van de aarde minder risico op.
Het risico zijn:dan cv radiatoren, natte muren e.d.

festina lente