Zwevend licht

Na het zien van dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=txmKr69jGBk

Het lijkt me waanzinnig vet om zoiets in het klein zelf te maken. Na wat onderzoek is het misschien nog wel haalbaar ook. Deze student heeft het iig voor elkaar weten te krijgen: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lnqdL1ZF6kI

Ik ben op gebied van electronica een stuk minder competent als deze jongen, maar misschien kan je met een aantal inkoop delen een heel eind komen. Bijvoorbeeld:

Deze gecombineert in een hoogwaardige behuizing geven misschien wel een heel mooi resultaat!

• Wat is jullie gedachte hierover? De kansen, de uitdagingen?
  • De zwevende stroomverbruiker heeft iets van een koperen spoel nodig om het magnetisch veld in stroom om te zetten of hoe werkt dat?

Zo te zien heeft hij gewoon een spoel gemaakt voor overdracht primair secondair zoals een gewone spoel werkt maar dan zonder firiet kern.

Ik denk gewoon hard op:
Hij heeft zijn schakeling verborgen boven de doos, waarschijnlijk een electrishe magneet en een gewone magneet die het lampje afstoot voor dat zweef effect. Dus afstoot met magneet en aantrekken met electrishe. Of dit werkelijk ook zo is moet je uitproberen, want ik fantaseer hard op.

Ik zou filmpjes kijken van Tesla's uitvindingen dan kom je meer in de buurt.

High met Henk

Special Member

goedkopere oplossing:

bekeer u tot het christendom en indien ik de geleerden uit die hoek moet geloven ziet u dan ook het zwevende licht :) :)

(sorry ik kon het niet nalaten.

maar trial en error lijkt hier idd beste methode. Ik zou het wel uit elkaar trekken in een gedeelte voor levitatie en een gedeelte voor energie overdracht en niet proberen dat te combineren.

als je dan later toch blijkt dat de energieoverdracht zorgt voor problemen met levitatie kun je altijd nog kijken of je het ene met het andere kunt compenseren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/088241/Elektromagnetische-sokkel-Te…

Het is nog veel makkelijker, Conrad heeft ook een versie met kleuren wisselend licht:) Levitatie en magnetische inductie in een! Dat maakt het dus allemaal een stuk makkelijker. Ik ga dit ding bestellen en er eens goed mee experimenteren. Als het allemaal werkt wil ik het product opgraden dmv een design vormpje eromheen en ipv een wereldbol een kleuren wisselende schijf. Het inschakelen moet dan gebeuren door een handbeweging(bewegingsschakelaar).

Nu een nieuwe vraag, het schijnt dat je het zwevende product na inschakelen handmatig in het magnetische bereik moet plaatsen. Veel vetter is het natuurlijk als het zwevende product vanuit stand naar boven zweeft.
Zou dit niet mogelijk zijn door met het voltage te spelen? Bv 1V tilt het product 0mm omhoog; 6V - 20mm; 12V - 40mm. Dus het magnetisch veld tilt het product langzaam op. Met een 'fade in/fade out' voltageunit kan je dan misschien na het inschakelen het voltage automatisch op laten lopen.

Maakt deze beredenering 'sense' ? Wat is een eenvoudige, min of meer inkooop, 'fade in/fade out' oplossing?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Probeer zelf maar eens met een magneet een voorwerp 'geleidelijk' op te pakken.
Het maakt niet uit hoe langzaam je de magneet er naar toe beweegt: opeens is het BAM! en het voorwerp vliegt tegen de magneet aan.

Hetzelfde zou je krijgen met langzaam de stroom in een elektromagneet opvoeren.
Je zult dus een enorm goede terugkoppeling moeten hebben om op elk moment de positie van je voorwerp in de hand te hebben.

Buiten dat: je zult ook zien dat je een héél sterke magneet moet hebben om een paar cm te overwinnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hmm, daar zit wat in jammer genoeg. Maar is het niet zo, dat bij het productje met de wereldbol, er een magnetisch veld opgeworpen wordt, waarop de wereldbol(ook voorzien van een magneet) zweeft? Dus met een minder sterk veld wordt het veld kleiner en dus ook lager.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het veld is heel erg uitgestrekt:); wat je bedoelt is: het punt waarop de kracht evengroot is als het gewicht ligt nu lager.
De wereldbol had ik nog niet bekeken, blijkbaar wordt daar met de afstoting gewerkt dan?

Maar dat is voor zelfbouw niet gemakkelijker.
Het eenvoudigst is toch wel een voorwerp ònder een magneet te 'hangen', waarbij je de stroom regelt aan de hand van de verticale positie van het voorwerp. Je hebt dan maar één regeling nodig, van één stroom.

De omgekeerde manier levert veel meer problemen op. Probeer maar eens een magneetje boven een ander te laten zweven. De bovenste magneet zal op allerlei manieren en in allerlei richtingen 'neerstorten'. Om dat elektronisch te doen zijn meer regelingen nodig.
Of je kunt de boel stabiliseren door het voorwerp (met een magneetje erin) te laten tollen. Het zwevende tolletje is een bekend speelgoed.

Ze hebben het toch voor elkaar gekregen om de wereldbol stabiel te laten zweven, ook zonder tollen. Hebben ze misschien gebruikt gemaakt van drie magnetische velden? waardoor de bol dus ook op drie punten ondersteund wordt.

Hier nog een filmpje van de bol in actie: http://www.youtube.com/watch?v=5s-wLNhRxzs&feature=related

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet het niet, wat er allemaal in die Conrad wereldbol zit.
Het ziet er wel mooi uit - je zou het alleen al uit nieuwsgierigheid kopen. Wat natuurlijk nèt de bedoeling is.
In dat laatste filmpje zie je wel hoe lastig het nog is precies de 'sweet spot' te vinden om de bol in te plaatsen.

High met Henk

Special Member

mooi afgewerkt ook...

kun je iets van het geheim verklappen? want levitatie is 1 ding. In balans houden een 2e..

neem aan dat je met minimaal 3 (maar waarschijnlijk meer) spoelen werkt waarin je ene draaiveld aanlegt voor rotatie.

en dan nog de energieoverdracht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De credits voor de elektronica gaan naar China, ik heb een zwevende lichtgevende wereldbol ingekocht bij Conrad(zie posts hierboven), deze aangepast en finegetuned op mijn wensen en opnieuw ingebouwd.

In de voet zitten in ieder geval 4 magneten omwikkeld met een spoel, rondom deze 4 magneten zit dan een grote ronde magneet. In de zwevende schijf zitten 3 magneetschijven van verschillende diameter op elkaar. De elektromagneten in de voet maken dan iets van een cirkelbeweging door elkaar af te wisselen in aantrekkingskracht aangezien de schijf oneindig blijft draaien.

De energieoverdracht gaat dmv magnetische inductie, een spoel in de voet zet elektrische spanning om in een magnetisch veld, in de zwevende schijf zit dan een spoel die het magnetische veld vervolgens weer omzet in elektrische spanning.

Zijn het echt 4 magneten in de voet, of zijn dat ferriet-achtige kernen? Die zien er ongeveer hetzelfde uit als "gewone" magneten (niet het rare-earth type, hoe heten die dingen eigenlijk?). Heb je.getest of ze echt magnetisch zijn als er geen stroom door loopt?

Het lijkt me toch een bijzonder ingewikkeld geheel, als er in het zwevende deel ook echt magneten zitten. Zo'n constructie zou, volgens mij, altijd de neiging hebben om te kantelen. Je zou een flink aantal (hall-effect?) sensoren en een control loop nodig hebben waar je bang van wordt, zeker om het object zo mooi stil te houden. Een complicerende factor bij weggewerkte hall effect sensoren is dat je ook de velden van de spoelen meet.

Ik vraag me af of het niet met een kortgesloten ring werkt (zoals in het eerste filmpje van de TS), dat lijkt me veel simpeler, en je krijgt de energie overdracht er gratis bij.

Daarnaast vraag ik me ernstig af of het mogelijk is dat dat ding echt door een EMC keuring is gekomen. Misschien als ze "zachtjes" schakelen, op een lage frequentie, of misschien iets met spread-spectrum hebben gedaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

In de voet zijn het echt magneten, zonder elektriciteit zijn ze magnetisch.

In het zwevende deel zitten toch echt drie magneten, als ik het goed heb zitten ze op de volgende wijze boven elkaar(in elk geval is de onderzijde sterk magnetisch en de bovenzijde licht magnetisch):

-
+
+
-
-
+

Geen idee hoe het kan, het werkt in ieder geval :)