Detektor voor zandstrooier

Beste allen,

Jullie weten dat de trams zandstrooiers hebben voor de noodrem.
Ik moet een detectie/sensor vinden dat een melding geeft als er zand door de pijp heen gaat.
Pijpdiameter is 32mm,

Alleen is er begrijpelijk spraken van trillingen,Schokken,viezigheid en damp enz.(Buitenconditie).

wat voor toepassing (sensor) zou ik hier kunnen toepassen om een melding te krijgen dat er zand is gestrooid.??

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten

Microfoon aan de pijp monteren die "luistert" naar stromend zand?
(+ DSP om alle vreemde geluiden eruit te filteren)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 7 november 2012 23:20:50 (29%)

Hmm,, maar je hebt te maken met een tram, met duizenden geluiden eromheen. Is het mogelijk om al die geluiden te filtreren ?

Waar kan ik zulke microfoon-sensoren vinden ??

Gaatje in de pijp (weet niet of dit mag). Aan de ene kant een lichtsensor en andere kant een lampje/ledje. Dan proefsgewijs een soort foutmarge instellen.

Enige nadeel is dat de sensor of lamp bedekt kan worden door viezigheid.

Bzzzzt
EricP

mét CE

Ik zat ook al aan een lichtsluis te denken. Ergens 'boven' in de pijp (minste last van meuk die binnen komt en minder 'licht van buiten'). Gemoduleerd IR ofzo en dan eens wat spelen met de gevoeligheid van de ontvanger (zodat je geen bundel nodig hebt; die lezen gaan toch stuk door langs stromend zand). Iets a-la een afstandsbediening: weinig licht nodig en toch werkt het prima.

Aanname is dan natuurlijk wel dat er voldoende zand langs komt om een 'gordijn' voor de sensor te vormen.

pietplof

Golden Member

Als ik mij goed herinner zaten in sommige fabrieken ( die vergelijkbare zaken moesten signaleren) speciale opnemers.
Er zijn twee soorten contactloze opnemers( die ik ken althans) nl de inductieve die op metaal reageert en een capacitieve.
Deze laatste regeert op suiker, meel,korreltjes en vermoedelijk ook op zand.
Gat in de buis, de opnemer erin( voorkant gelijk aan de oppervlakte van de buisbinnenkant) aansluiten e voila!

festina lente

Alleen waar we rekening moeten houden is dat er zand in de pijp verstopt kan raken.
Dus we willen precies weten of er zand uit de Pijp is gestrooid. Dat is dus van belang voor de tram.

Dus het moet ergens aan de uiteinde van de pijp liggen.

Onderaan de buis een klepje monteren met een schakelaar eraan als er zand op valt gaat het klepje open en bediend het de schakelaar.
Zo kan je dan verder bedienen wat ge wilt zoals een lamp of een piezo zeg maar wat ge wilt.
En als ge die onderaan of aan het begin van de buis monteerd kan je die als het nodig is gemakelijk demonteren om eventueel te reinigen of herstelingen uit te voeren mocht dat nodig zijn.
Zoals voor het reinigen van je buis zit gans je gedoen met een censor in de buis niet in de weg .
Mvg Danny

Dat kan kwetsbaar zijn door al die trillingen, schokken, viezigheid.
Want het ligt vlak voor de wiel, dus er spettert modder steen water.
Het is wel een uitdagend opdracht voor mij, zo te zien

Misschien heb je plaats voor een trilvork te monteren. Voorwaarde is dan wel dat er voldoende zand door de buis stroomt.

De jacht is mooier dan de vangst....

ja en voor ons is het ook niet gemakelijk om er iets deftigs op te antwoorden als ge niet eens weet hoe de werking nu is.
Met werking bedoel ik positie van de buis lengte van de buis hoeveel plaats hebt ge om iets te verwezlijken met andere woorden veel plaats of plaats beperkt.
Niet iedereen kent of heeft al gezien hoe het er nu uitziet.
Post eens een schema of een gewone tekening met de huidige situatie zoals het nu is.
Denk dat het er voor veel mensen hier dan wel wat meer ideen zouden komen
Mvg Danny

Bedankt voor je advies..

Zo ziet het er uit.. http://www.uploadarchief.net/files/download/zandstrooi%20pijp.jpg

[Bericht gewijzigd door Omerk op donderdag 8 november 2012 08:44:22 (77%)

Wat we nu op de foto zien is dat al het zand dat er door gaat of kan de buis ook volledig gevuld zijn met zand?

Hoe wordt de zand 'gelost'?

Misschien kan je eens kijken voor een 'stofdetector'. Die sensors worden gebruikt bij filterinstallaties om te controleren of er stof door de filters gaat ipv dat de stof wordt tegengehouden.

De jacht is mooier dan de vangst....

De buis kan verstopt raken door middel van vocht in de pijp.

Het wordt gelost met een druk(compressor) van uit de zandbak.

Zou ultrasoon sensor van toepassing kunnen zijn ?? maar dan zitten we weer met montage problemen.

ja montage ga je altijd hebben he.
Maar het is toch om het even waar ge je sensor of schakelaar plaats van het moment dat hij zit waar het zand in beweging is.
Als die nu in het midden of boven op de buis gemonteerd zit dat doet er toch niet toe als de buis beneden verstopt en het zand stopt met lopen zal hij bovenaan toch ook stoppen.
Het zal aan u zijn de meest geschikte plaats uit te zoeken waar ge iets kan monteren en pas nadien wat ge het best monteerd.
En niet eens zien wat ge gaat monteren van systeem maar nog niet weten waar
Mvg Danny

Ik zou met een klein 'rad' in de buis werken.Eventueel met een magneetje en reed contact. (Deze laatste buiten de pijp)

Mvg Oswald
Anoniem

heb je 1 opslagplaatst voor het zand of heeft elke pijp zijn eigen bak met zand?

Anders kun je natuurlijk gewoon het niveau/druk in die opslagplek meten en monitoren. Kan misschien ook wel met 1 centrale opslagplaatst maar dan zou je misschien bij elk aansluitpunt (Waar de pijpen op die bak komen) moeten monitoren.

Zou je misschien ook in de pijp zelf niets kunnen doen met zo'n warmtedraad? Als er zand bij langs stroomt koelt de draad sneller af, als de zand blijft liggen dan warmt het zand wat in aanraking met de draad zit zelf ook op.

Je geeft aan dat de meting aan de onderkant van de buis zou moeten zitten.
Dat is natuurlijk het meest voor de hand liggend maar denk eens over het volgende:
Een buis is een gesloten systeem, dus wat er aan de ene kant in gaat, moet er aan de andere kant weer uit komen (of je hebt een heel vreemde buis). Dit betekend dat je je probleem kan verplaatsen naar de andere kant van de buis. Tenslotte, wanneer de buis verstopt is zal hij na een klein beetje vol zitten en niet meer stromen.

Kan je dus een meting maken van bijvoorbeeld - of het zand stroomt in combinatie met een open klep - of het niveau in het reservoir daalt met een open klep, heb je je meting ook te pakken en ben je verder verwijderd van vuil, weersinvloeden, trillingen etc.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ja de buis is inderdaad wel wat vreemd gekromt. Je hebt een S vorm.

Bestaat er wel een sensor dat om het pijp vast gemaakt kan worden en detecteert wat er doorheen gaat. Soort FLow-meter ??

pietplof

Golden Member

Jongens(ook meiden?) ik schrijf mijn bijdrage toch niet voor jan doedel.
Er is een detector die op basis can capaciteitsverandering signaleert.
Wordt bveel in de bulkindustrie toegepast.
Monteerdat ding in de pijp ( zie vorige bijdrage) en ' t probleem is opgelost..

festina lente

Ik neem aan dat het zand in een reservoir zit. Als je wil weten of er zand uitgelopen is kun je de inhoud van het reservoir meten.
E&H heeft tank inhoudmeters die (bijna) alle stoffen kunne detecteren en aangeven hoeveel % de tank gevuld is.

Op 7 november 2012 23:20:03 schreef ohm pi:
Microfoon aan de pijp monteren die "luistert" naar stromend zand?
(+ DSP om alle vreemde geluiden eruit te filteren)

waar kan ik deze microfoon sensor vinden ?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou vooral naar de antwoorden van MAH en pietplof kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

TS, je vraagt om een 'flow meter' en pietplof geeft een hele goeie oplossing. Vervolgens ga je vragen naar een oplossing die je eigenlijk al had afgewezen.. Beetje raar!

Een microfoon sensor is een microfoon, als je het zo wil doen dan zou ik gaan zoeken naar een microfoon en heel goed gaan registreren wat voor geluid t zand kan maken. En heeeeeeel veeel gaan filteren!

Bzzzzt

Klopt je hebt helemaal gelijk.. Dat is veelste veel werk..

het moet een simpel sensor zijn. Dat veilig aangesloten kan worden