Led strip voor aquarium aantal lumen?

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen op dit forum aangezien ik geen verstand heb van lumen/led

Ik heb dus een aquarium staan van 120 cm lang, nu wil ik hier LED verlichting voor nemen. Ik heb nu een ledstrip gevonden van 1 meter lang 60 ledjes en 3W. Nu is mijn vraag hoeveel lumen produceert deze strip?

Groeten,

Robin

De verschillen tussen de diverse LED's zijn enorm. Er is dus geen zinnig woord over te zeggen.

Volgens mij zitten een aantal aquaristen op dit forum. Die kunnen er vast iets over zeggen :)
Het is wel handig te zeggen over welke ledstrip het gaat.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 9 november 2012 16:14:20 (24%)

Het is een led strip van dealexteme voor 6 euro geloof ik. maar ik had ergens gelezen dat 1 w led 60 tot 150 lumen kan zijn, laten we zeggen 70 x 3 w is 210 lumen maar is dit dan per led of voor alle 60 ledjes? Als het voor alle 60 is is het een kansloze zaak. Ik moet op 20 - 35 lumen per liter komen. Bak van 120x40x40 is pak hem beet 200 liter x 30 lumen zou ik er 6000 nodig hebben 30 strips dus...

Een TL buis lijkt me een stuk goedkoper (en eenvoudiger) ;)
Een 54W / T5 buis is al ~6000 lumen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

De strip in zijn totaal is waarschijnlijk 3W. Voor die prijs kan je geen al te hoge lm/W verhouding verwachten. Ik vrees dus dat je echt zoveel strips nodig zou hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoelde overigens dat je er niets zinnigs over kunt zeggen zonder te weten om welke LED-strip het gaat. Lichtopbrengst is overigens niet zaligmakend: De spectrale verdeling ervan is ook heel belangrijk.

veel meer als 110 lm/w haal je niet snel met de huidige led's , tov een tlbuis van 90 lm/w is dat snel bezien. is het ook niet zo dat je in een aquarium de planten en vissen het best van uv licht ( net als de zon ) kunt voorzien , dan komt een tlbuis het meeste in de buurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp

hier staat een vergelijkend tabelletje met lumens en vermogens van verschillende lampensoorten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@quinten4321 Deze strip die ik op het oog heb is waterdicht.

@fcapri dat wil dus zeggen 300 lumen per strip?

@arco Met ledjes kan je zonsopgang/zonsondergang/maan nabootsen.

@plankgas dit kan ik inderdaad nergens vinden, ook het aantal K kan ik niet vinden.

Maar wat ik mij nu blijf afvragen, is die 3 watt nou voor 60 ledjes dat wil zeggen 0,05 w per ledje dan is het niet eens de moeite waard om daar het aantal lumen per ledje van te gaan uitrekenen..

Het verschil in prijs is wel enorm, bij een gemiddelde aquarium webshop kom je toch wel uit op 60 - 90 euro voor een led strip voor een aquarium. Als ik dan kijk bij een led webshop kom ik weer uit op 20 euro ( dit komt waarschijnlijk om dat ze geen rekening houden met lumen) en dus zomaar een waterdichte strip aanbieden. Waarschijnlijk is dat dus ook hetgene wat ik op internet ben tegen gekomen maar dan voor 6 euro.

Kortom leuk stripje en leuk idee maar niet voor in een aquarium.

Volgens mij hangt het aantal lumen af van de stalingshoek en het te verlichten oppervlak (in lumen) af (hoogte bron-oppervlak).
De hoogte en stralingshoek in jouw aquarium zijn dus bepalend voor het aantal lumen en daarmee het aantal lux:

http://www.ledgloeilamp.nl/weblog/wp-content/uploads/2009/07/Relatie_tussen_Lumen_Lux_Candela.gif

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 9 november 2012 16:01:34 schreef Robintjeuu:
1 meter lang 60 ledjes en 3W

Dat moet wel 3W totaal zijn. Als het 3W per ledje zou zijn kom je op 180W en dat kan nooit.
Er zijn zeker mensen die hun aquarium met leds belichten maar met die strip van jouw gaat dat niet.

@hierboven lumen en lux heeft er weinig mee te maken, het gaat niet allereerst om jouw netvlies maar om de levende wezens in de bak. Die hebben bepaalde frequenties nodig.
PAR

Okee, bedankt allemaal! Het is mij nu wel duidelijk dat led tl niet kan vervangen (althans de goedkope led strips), wel kan ik natuurlijk led en tl aandoen waardoor het water helderder wordt en de maan kan nabootsen.

maartenbakker

Special Member

Gemengde verlichting is waarschijnlijk heel dicht bij ideaal te maken. Ik begrijp dat aquariumliefhebbers dat vroeger al deden met verschillende TL-kleuren en diverse soorten dimmers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De experimenten hier hebben hetvolgende opgeleverd:

• - leds stralen naar beneden dus beter dan tl.
    - de effectiviteit komt overeen met goede tl.
    - De kap is een stuk lichter dan met tl.
    - Veel kleuren en merken geven een mooier spectrum.
    - Ik had al wat uitval in leds... Tot zover de 20000++ uren.
    - Met stralingshoek kun je leuk spelen om licht in de diepte te krijgen.
    - Grotere vissen zien er raar uit aan de oppervlakte, wat je ook hebt met verschillende tl overigens.
    - De prijs van led per lumen is vrij hoog... Maar ja... Hobbies...

Ik verwacht zelf dat het nog even duurt voirdat de full spectrum tl te vervangen is.
Ik heb boven een 60 liter bakje nu 15watt aan leds in wit,warm wit, rood en blauw.

De LED met de beste lumen per euro verhouding is denk ik de CXA2011 serie van Cree. De 5000k versie kost 22 euro inclusief en levert 3000 Lumen! CRI is 75 tot 80.

Alleen ik denk dat vissen er snel "lasogen" van krijgen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

gewone ledjes, 3,2V en 15mA = 0,05watt.
60 van deze op een strip is dus 3watt.

die 3watt led strip zal dus 300lumen produceren.

TL lampen produceren zo een 100lumen per watt. een 36watt TL lamp is dus vlotjes 3600lumen. moet je al 12strips hebben om dat te evenaren (zit je met de ledjes toch ook al aan 36watt). zuiniger zal je ermee nooit worden. TL is zowat de zuinigste lamp (behalve die grote straatlampen)

Op 9 november 2012 21:22:58 schreef theove:
Volgens mij hangt het aantal lumen af van de stalingshoek en het te verlichten oppervlak (in lumen) af (hoogte bron-oppervlak).
De hoogte en stralingshoek in jouw aquarium zijn dus bepalend voor het aantal lumen en daarmee het aantal lux:

[afbeelding]

als je nu die foto eens goed bekijkt, dan zie je dat de bron een aantal LUMEN heeft (zoals vermogen).
CANDELA is het aantal lumen in een bepaalde hoek (hierin kunnen dus 60° en 120° leds serieus verschillen)
LUX is de hoeveelheid licht die op een oppervlak aankomt, een bepaalde afstand van de bron verwijderd (dacht 1meter). Als je dan 60° leds neemt, ga je een spot effect krijgen, veel lux op een kleine oppervlakte, neem je 120° leds, dan heb je minder lux, maar wel een grotere verlichte oppervlakte.

TS vroeg hoeveel lumen zijn strip produceerd en dit zal 300zijn.

hoeveel LUX er in zijn aquarium zal zijn, daarvoor moet je de stralinghoek en de afstand berekenen. of je meet die met een lux meter

De regel van zoveel lumen per liter is gegebaseerdop tl verlichting. Moderne hp led verlichting heeft meer bruikbaar licht voor planten en daarom hoeft de lichtsterkte niet zo hoog te zijn.
Lumen is de totale hoeveelheid licht die een lamp aafgeeft. Bij een led levert dit veel minder verlies op omdat het licht gericht is naar 1 zijde. Bron http://www.aquaria-info.nl/Aquarium-LED-Verlichting-Hoeveel-Lumen-heb…

Ik vind het een leuke website, en hij heeft enigszins gelijk.
Maar je kan duidelijk zien in een aquarium wat genoeg verlichting is.

Houdt er wel rekening mee dat je gebruik moet maken van verschillende kleuren. (6500K en 3000K zijn in ieder geval een must) (starten met 3000K op te regelen en vervolgens 6500K het laten overnemen en daarna weer terug regelen naar 3000K) (makkelijkste te doen met een microcontroller)

Ik gebruik zelf 2x 75cm(450 Lumen/7,2 watt) strip 3000K, 2x 75cm (450Lumen/7,2 watt) 6500K voor een aquarium van 80x40x40.

Ik moet wel zeggen dat ik boven het aquarium een terrarium heb en daar voor 300 watt aan dag verlichting heb wat ook weer meetelt.

Een collega van me had RGB strips van deal extreme gehaald.

Ik weet het niet meer precies, maar dacht 12W/m. die rol van 5 meter zou dus 60W moeten zijn.

op 12V, 5A voeding aangesloten, en er werd maar 2,5A opgenomen.

dus de ledstrip had rond de 30W vermogen, en de opbrengst was er ook naar.

altijd uitkijken met chinese specificaties :P

GMT+1