Startmotor auto als aandrijfmotor

Hallo,

Ik heb een miniquad die ik via een startmotor van een wagen wil aandrijven.
Nu is de vraag is zo'n startmotor geschikt voor zo'n toepassing, mag zo'n motor lang in werking zijn?
De motor zou 0.9kw zijn en op een 12v autobatterij aangesloten worden.

Alvast bedankt voor je reactie.

pietplof

Golden Member

festina lente

Kort gezegd nee, dat gaat waarschijnlijk niet lang werken omdat een startmotor niet geschikt is voor continu gebruik, maar dat is hier al minimaal honderd keer aan bod geweest. Om te knutselen en je hebt beide liggen, kun je het natuurlijk altijd proberen.

Ok, ander plan dan. Zoek ik even achter een rolstoel motor of een goedkope china motor op internet en dan een pwm-module voor van de 12v batterij 24v of 36v te krijgen.

Excusses voor niet gebruiken van de zoekfunctie.

Gr.

Dat is inderdaad een strak plan. Je zou het eventueel ook nog kunnen proberen met een motor van een wasmachine, maar ik weet niet of die genoeg vermogen heeft op 12 of 24 volt.

dat heeft een wasmachine motor niet , heel die motor is maar een 350 watt meen ik. als je een converter hebt die van 24v 230v kan maken heb je wel meer vermogen . hoeft niet eens een 24vdc naar 230vac omvormer te zijn want een seriemotor loopt ook op dc .

een motor van een rolstoel is wel sterk , ook een palletruck motor voor het rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 9 november 2012 22:56:36 schreef Olap:
, maar dat is hier al minimaal honderd keer aan bod geweest.

Nu ben ik al vele jaren aanwezig hier op dat forum en dat zeker niet zo vaak aan bod gekomen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

laatst was hier ook een topic over een elektrische kart waarbij een start motor van een een vrachtwagen werd gebruikt misschien iets voor jou ?
volgens de meeste mensen hier kon dat wel

GJ_

Moderator

Op 10 november 2012 20:02:08 schreef benleentje:
Nu ben ik al vele jaren aanwezig hier op dat forum en dat zeker niet zo vaak aan bod gekomen.

Idd, geen honderd keer, maar het komt toch geregeld weer terug.

Een startmotor van een vrachtwagen is waarschijnlijk ook niet echt zomaar geschikt voor continue gebruik in een kart.

er werd wel gezegd dat deze het veel lichter had in een kart dan in een vrachtwagen

GJ_

Moderator

Ja en? Het blijft een motor zonder enige koeling, terwijl er voor die kart toch behoorlijk vermogen gevraagd kan worden. Bovendien kun je onmogelijk stellen dat die motor het in de vrachtauto veel zwaarder heeft natuurlijk. Hoe zwaar is die kart? En hoe hard wil je ermee gaan? De bewering op zich is dus eigenlijk een beetje barpraat ;-)
Het blijft een startmotor, en echt niks meer. Ik zou ze nooit durven adviseren als aandrijfmotor voor wat dan ook.

Ik zou hem ook zeker niet adviseren, maar als je hem hebt liggen, zou ik hem erop knutselen. Een dag niet gebeund is een dag niet geleefd zeggen we in het verre oosten.

GJ_

Moderator

Als je hem toch hebt, en je hebt veel tijd over, dan kan het ja. Ik geloof alleen niet dat TS er al een had.

Een motor gaat kapot als ie te heet wordt.

Maar voor "zo nu en dan een minuut proberen de motor aan de gang te helpen" is ie kennelijk geschikt (vaak binnen een seconde, maar worst-case, waar ie tegen moet kunnen is een paar minuten lang).

Het kan zijn dat je niet z'n volledige vermogen kan trekken zonder dat ie te heet wordt. Maar hoeveel je dan wel kan trekken weet ik niet. Dat kan je dus vantevoren niet weten. Kortom, zo'n startmotor is een lastige gast. Maar m.i. als je hem hebt, kan je hem proberen. Hou er echter rekening mee dat ie kapot gaat, en dat je hem mogelijk moet vervangen door een andere motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Op 11 november 2012 18:09:21 schreef GJ_:
[...]
Het blijft een startmotor, en echt niks meer. Ik zou ze nooit durven adviseren als aandrijfmotor voor wat dan ook.

ik wel GJ_

ken iemand bij jouw uit de burt, die had er een aantal van een niet nader te noemen vrachtwagen fabrikant op een motorfiets voor E-dragracing.....

scheen prima te werken... duurt nauwlijks langer als een slechtstartende vrachtwaggel zo'n drag race.. Enne hij hoeft niet door zijn compressie heen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een startmotor heeft op de koeling na nog wel meer probleme om er geen aandrijfmotor van te maken. de lagers zijn niet bestand tegen langdurig gebruik ,de eigenstroom is onbelast al behoorlijk hoog en het vermogen is veel te hoog voor een kart. veel startmotoren hebben 4 koolborstels , als je er 2 borstels uithaalt is de motor minder sterk maar verbuikt ook minder stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

startmotoren met 4 koolborstels?

in een personenwagen (ik doe weinig met vrachtwaggels) kom ik ze zelden tegen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

in een startmotor van een suzuki alto ( tis ook maar net een auto ) die ik ooit open had zaten 4 borstels in , dit was een startmotor met maar een 6mm2 naar de accu toe , dus niets bijzonders..

op t werk liggen nog wel hyundai 2,5ltr diesel startmotoren , zal die eens openhalen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat bepaald het eigen verbruik van een motor? Volgens mij simpelweg de interne mechanische weerstand en het rendement, plus natuurlijk het beetje energie dat in een rotorspoel is opgeslagen en je weggooit elke keer dat het volgende vlakje van de collector onder de koolborstel komt.

Zo'n ding heeft vaak glijlagers, maar die zou je kunnen vervangen, of gewoon goed smeren, dan blijven ze ook wel een tijdje heel.

Een paar extra gaten erin (aan de kopse kant, niet door de magneten natuurlijk) met een flinke fan voor wat geforceerde koeling, en gaan!

Prima voor een hobby-beun project, uiteraard volkomen ongeschikt voor serieuze toepassingen die echt betrouwbaar moeten zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

nu is een startmotor ook wel alleen geschikt voor momentgebruik omdat het opgegeven vermogen van zo'n ding nog geen 5 minuten geleverd kan worden. zeg dat zo'n ding 1Kw is , maar daadwerkelijk 450watt kan leveren voor een ruim uur ben je er ook al. de accu's op een kart halen dat vermogen niet eens zo lang dus dat is al zat.. dan is de koeling al een minder belangrijk probleem. de lagers slijten wel harder natuurlijk . ruim vet eraan smeren scheelt idd al wel , miss kunnen ipv de bronzen bussen wel naaldlagers ingezet worden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Waarom gebruik je geen generator. In de auto's van vroeger zat namelijk geen alternator, maar een generator om batterij te laden, licht te maken. Deze zijn normaal voor continu gebruik geschikt.
Probleem is wel dat het om redelijk oude wagens gaat +/- 35 jaar ?

Liefst geen toestanden met permanent magneten nemen, die worden gedemagnetiseerd door de hoge startstroom als gevolg van de lage interne weerstand van de batterij.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op maandag 12 november 2012 02:07:18 (24%)