Dynatek 8120 20MHz

Dacht dat je aan motoren enzo ging meten.

Kan ik met deze scoop een 48V DC motor na meten die gestuurd word door een Microspeed original type 60 size 10/20 (de driver is immers niet goed afgesteld en als ik het signaal dat naar de motor gaat in beeld kan brengen was dit wel gemakkelijker om deze juist af te stellen. Het tweede doel van de scoop is: ik ben zelf met een projectje bezig met een µC maar ik zit soms met een stoor puls dus nu wou ik even bekijken of de voedingsspanning mooi is en andere dingen even controleren. + hij moet ook dienen om mij wat verder te kunnen verdiepen in de elektronica.

Is die scoop dan gepast of niet?
(http://www.conrad.be/ce/nl/product/122422/Digitale-geheugenoscilloscoo…)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
fred101

Golden Member

Geen idee, ik meet nooit aan motoren.
Maar om stoorpulsen in digitale signalen te vinden heb je een hoge waveform update rate nodig ( heel lage deadtime) en dat kost veel geld. Bv een Agilent 3000 maar met mijn Hameg lukt dat ook redelijk goed. Mijn Rigol DS1102E had daar erg veel moeite mee. Als ik het enkal met een analoge scoop gevonden had kon ik de Rigol zo intellen dat hij het af en toe ook zag.

Over wat voor kloksnelheid praat je. Om details op pulsen te zien ( als runts, ringing ect) heb je 10X de bandbreedte nodig van de kloksnelheid. Als jou processor max ergens rond de 5-8 MHz zit is de 1052 bruikbaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De stuur signalen die naar de driver zijn analoog (-10V - +10V)

Weet iemand of dat ik met deze scoop mag meten aan de motor?

[Bericht gewijzigd door bramvr op zondag 11 november 2012 15:56:48 (34%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
rbeckers

Overleden

Ja, wel minimaal een 10:1 probe gebruiken.

Is deze dan geschikt voor mij of niet? Het kan zijn dat ik wel de 100Mhz versie toch ga nemen.

Sorry voor de stomme vraag maar als je 10:1 probe hebt ga je de spanning van het signaal toch 10 keer verkleinen of heb ik het mis?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
rbeckers

Overleden

Ja, die scoop voldoet.

Er zijn (bijna) geen stomme vragen. ;)
Een 10:1 probe verkleint 10x .

RAAF12

Golden Member

@bramv

Je hebt ook omschakelbare probes met twee standen: 1:1 óf 1:10 verzwakking.

De 1:10 stand levert ook een hogere ingangsimpedantie op en een lagere capaciteit aan de tip van de probe. En dat betekent dat het signaal minder belast wordt en de weergave van het signaal op het display nauwkeuriger is.
Dat speelt pas bij hogere frequenties en steilere pulsen.
De 1:1 stand gebruik ik zelden. Soms een aparte 1:100 probe bij grootsignaal metingen aan netgevoede thyristor schakelingen.
Vermoedelijk heb je voorlopig genoeg aan eerst een 1:10 probe.

Maar waarom moet de spanning 10x verkleint worden voor een meting aan een 48V DC motor te doen.

Specificatie scoop
Inputs
Input Coupling DC, AC, GND
Input Impedance 1MΩ± 2%, in parallel with 15pF± 3pF
Probe Attenuation Factors 1X, 5X, 10X, 50X, 100X, 500X,1000X
Maximum Input Voltage
400V (DC+AC Peak, 1MΩ input impedance)
40V (DC+AC Peak)
[1]
Time delay between channel
(typical)

Edit: Te laat :p

Weet iemand waar je deze scoop het goedkoopst kunt kopen?

Deze misschien http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_nkw=rigol+ds1102e of heb je dan geen garantie?

Op 11 november 2012 13:34:39 schreef fred101:
Dat hacken kon bij de oude versies wel, maar ik dacht bij de huidige niet meer.

Kan iemand dit bevestigen?

Aan machines meten zoals 230 of 380VAC ? Die dingen voldoen niet aan zware CAT eisen, je kan niet aan netspanning meten zonder diff probe

Waarom gaat dit niet als je een probe neemt van 10:1 dan krijg je toch maar een spanning van 23V of 38V. Niet dat ik dit ga doen maar ik wou wel eens weten waarom dit niet kan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 november 2012 20:53:42 (46%)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
RAAF12

Golden Member

Dan zijn er voorzorgen nodig om veilig te meten. Destijds hadden U radio's en ZW/TV's directe voeding uit het wisselstroomnet.
In werkplaatsen werd daaraan gemeten maar werden er 220/220 scheidingstrafo's gebruikt.

Vergeet niet dat de scope aarde aan de nul ligt van de netspanning bij een meting aan zo'n oude TV.

Moderne technieken zoals diff probes zijn ingevoerd om in moeilijke situaties met kleine signalen toch een ruis en stoorvrij plaatje op de scope te krijgen.
Het is geen noodzakelijke techniek, maar ook duur en veilig.

De Arbo regelen waren er destijds ook niet toen was het credo vaak '1 hand in de broekzak'
bij gevaarlijke metingen.

rbeckers

Overleden

De onderdelen in de probe zelf!
Plus de aarde vd scoop en de normen.

Zie Fred101 zijn tutorial.

Wat is nu eigenlijk de maximale spanning dat ik mag aan leggen op de DS1102E want ik kan niet aan die specificaties aan uit.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Henry S.

Moderator

Heb je haast Bram? Je zit weer eens een topic driftig te kicken, en dat is helemaal niet zo netjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry S.

Nee, ik vergeet nogal makkelijk de edit toets te gebruiken sorry hiervoor

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
rbeckers

Overleden

Bij niet al te hoge frequenties (!) 400Vp.
In de manual van Rigol uit 2008 wordt geen frequentie vermeld.

Elke scoop en probe behoort eigenlijk een tabel of grafiek met de maximum spanning bij diverse frequenties te hebben.

Edit:
Dit is helaas vaak niet het geval.

Weet iemand waar je deze scoop het goedkoopst kunt kopen?

Deze misschien http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_nkw=rigol+ds1102e of heb je dan geen garantie?

Op 11 november 2012 13:34:39 schreef fred101:
Dat hacken kon bij de oude versies wel, maar ik dacht bij de huidige niet meer.

Kan iemand dit bevestigen? Ik ga geen €100 meer uitgeven als dit nog lukt :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
flash2b

Special Member

Ik zou hem gewoon bij AR Benelux bestellen dan heb je iig 3 jaar fabriek garantie en een NLs adres als je problemen hebt.

Edit:
Sorry dat ik offtopic was, maar dat was de hele discussie al en tijdje.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 11 januari 2013 22:22:53 (25%)

Wat is het verschil tussen de DS1102E en de DS1102D?

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
flash2b

Special Member

De D heeft een logic analyzer, de E niet.

En wat is dit? Ik ben een beginneling.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Heeft men dit nodig als beginner?

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
fred101

Golden Member

Niet als je dat zelfs na de uitleg op de wiki moet vragen ;-) ( want je zult hem ook moeten kunnen bedienen en snappen wat hij aangeeft.)
En als je dat later nodig mocht hebben dan zijn er redelijk goedkope betere die je op je pc aansluit

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok ik denk dat ik voor de DS1102E ga gaan :-)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!