Superreg met vaste verwerkings frequentie.

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo Allemaal,

Soms doe je weleens een vreemde ontdekking als je aan het rommelen bent met een eigen idee superreg ontvanger.

De bedoeling was oorspronkelijk om een eenvoudige superreg met aparte Q oscillator op te bouwen maar dit werkte niet goed.
Ik werd daar wat narrig van en dacht ok ik smijt de uitgang van de HF oscillator op de ingang van de Q oscillator en toen gebeurde er iets aparts.
Kon slechtst 1 zender zuiver ontvangen en voor de rest alleen maar vervormde zwaai signalen van andere stations.
De antenne gekoppeld via een afgestemde passieve kring welke in de HF oscillator spoel hing op ongeveer dezelfde frequentie en verdraait nu kon ik 2 zenders perfect ontvangen.
De Q oscillator bestaande uit T1/T5 werkte op 210 KHZ.
Ik kon het signaal horen op de LG band van mijn radio.
Opvallend was dat bij verkeerde afstemming de Q oscillator heel breedbandig begon te worden.
Met een BC557 een HF trapje opgebouwd en dit in de HF oscillator laten lopen en verdraait nu kon ik meerdere zenders ontvangen alleen afstemmen was een drama met 2 trim condensatoren.
FM stations kwamen echt kraakhelder binnen als ik eenmaal de boel goed had ingesteld.
Op de LG radio hoorde ik mijn Q oscillator in alle kracht oscilleren op 210 KHZ.
Eenmaal op de FM band vond ik mijn HF oscillator op 210 KHZ van de te ontvangen zender.
Mijn superreg had dus een MF/ quench verkregen van 210 KHZ.
Hieronder vind je het schema van die bewuste ontvanger.
http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg%20met%20mf%20oktoberg2012.gif

Ok, de omgeving waarop het draaide was alles behalve ideaal, namelijk op breadboard ingestoken en zonder enige afscherming van de spoelen.
En niet te vergeten de HF versterker die eigenlijk niet goed zijn werk kan doen omdat er een verkeerde tor in was gebruikt.
Maar toch werd foutieve afstemming afgestraft door extreem sterke ruis.
De ontvanger begon pas weer te werken als de antenne en oscillatie signaal gelijk liepen met de Q oscillator.
Geen idee wat dit nu voor ontvanger is..een superreg of heterodyne..
Hij wobbelt een beetje tussen beide systemen in.
P1 zit in dit schema om de exacte stroom/spanning op de Q oscillator in te laten stromen.
Die was ik vergeten eruit te halen vanwege de te ontwerpen superreg ontvanger.
Ik ga met dit principe verder aan het werk want het is erg interessant wat het in dit schema zoal voor elkaar kreeg.

Groetjes:Ramon