electrische wagen bouwen

Dit topic is gesloten

In de link een foto van een elektrisch aangedreven MGB. De foto is genomen op een eco beurs in de Westergasfabriek. Men had de motor direct tegen de versnellingsbak gezet met een adaptorplaat en in de bagageruimte de accu's ingebouwd.

http://db.tt/Q65Ues3F

maartenbakker

Golden Member

Op 22 november 2012 11:56:40 schreef Lambiek:
Misschien zou je kunnen overwegen om een automatische versnellingsbak toe te passen.

Is maar een iedee natuurlijk.

Waar zou dat voor nodig zijn? Een elektromotor levert in principe altijd evenveel koppel, dus om vermogensverliezen te voorkomen hang je er zo min mogelijk "rommel" achter. Een vaste gearing of eventueel keus uit 2 zou ruim voldoende moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Hier om dus:

Schreef sayang1991,
*Tevens meen ik mij ergens iets te herinneren dat de electro studenten zich zorgen maakten, als wij de auto namelijk op een helling of tegen een stoeprand zouden parkeren zou de motor (150kW) het niet trekken vanwege de hoge stromen die gaan lopen bij 0/1 toeren. Hier moet je zeer zeker ook rekening mee houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

t is van fabriek af een automaatje. maar de originele motor is vastgelopen dus heb de handel er compleet uit getrokken. maar heb de bak nog wel ergens rondslingeren.

ik wou eigenlijk geen bak gebruiken omdat je die in principe niet nodig hebt. als die electromotor tot 9000rpm kan gaan, en je normale motor haalt maar 6000 dan mag er nog ergens een reductie op van 1.5.

de capri van bovenstaand voorbeeld heeft een andere einddiff dan een escortje automaat. ook rijd de capri met een grotere bandenmaat dan een escortje.
ik ga de boel nog verlagen en dan nog laagprofiel kleine banden steken, waardoor de electromotor het nog een stuk makkelijker zou krijgen.

k geloof dat de achteras een 3.89:1 verhouding heeft (mijn capri 3.0 heeft 3.09:1, mijn 2.0 rijd met een 3.22:1 rond)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou zeker gaan voor: "geen versnelling". Je regelaar moet het aankunnen dat je "max stroom" vraagt bij 0 RPM. Dan kom je heus een stoepje wel op.

Ik vind het jammer dat de regels je verplichten om de motor helemaal voorin te plaatsen. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bwa, er staat dat de originele motorsteunen moeten worden gebruikt.

dwz dat ik de motor in de tunnel kan hangen, een staaf eraan die naar voor komt en daar op de motorsteunen rust. en het achterste van de motor die bv op de middensteun van de versnellingsbak komt.

beetje zoals het project van sayang1991 maar dan de 'ronde' motor meer naar achteren op de middensteun laten liggen, en het lange deel constructie naar de motorsteunen vooraan brengen. op die lange constructie kan ik dan bv de batterijplaat opzetten.
http://i53.tinypic.com/343p08k.jpg
het rode gedeelte hier vooraan op de foto zou ik dan niet zo maken maar eerder 2 kleine beegeltjes aan de zijkant van de motor.
mijn auto is origineel een automaat geweest en heeft hierdoor ook een veel bredere tunnel waar die motor kan in hangen.

zodoende krijg ik 1 zwaar geheel die op de originele vooras ligt en als 3de punt de baksteun gebruikt. wordt ook zo origineel gedaan. haal je de middensteun van de bak eraf, dan trek de bak de motor gewoon scheef omlaag.

op deze foto is links boven een steun van een manuele bak, en links onder zie je de steun van een automaatbak. het probleem is ook dat een manuele bak een heel stuk korter is dan de automaat, waardoor ik eigenlijk iets moet maken zoals de rechtse
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT2582.jpg

en mijn zelfbouw baksteun. het smalle bakje in de grote tunnel :-)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT3465.jpg

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/escort3/640/PICT3517.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 22 november 2012 14:42:27 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste Sayang1991,

onderstaande post is al weer van 8 jaren geleden. Ik weet uberhaupt of je nog actief bent op deze website.

Ik ben op zoek naar handige handjes (wellicht die van jou?) die mij willen helpen een fossiele (ICE) om te bouwen naar een EV. Die EV moet ook echt naar en door de RDW keuring. Nu lees ik dat JIJ ervaring hebt, wil je mij contacten? dat kan via de mail, maar je mag me ook bellen op 06-23332525.

Mocht je het niet meer doen, wellicht ken je iemand anders? Ik bied sowieso een redelijke vergoeding hiervoor. Stagiaires van MBO/HBO elektro, automotive of WTB mogen ook reageren!

Hoop graag iets van je te horen.

BVD+ zonnige groet,

Willem-Jan

Op 21 november 2012 16:32:52 schreef sayang1991:
Ik heb vorig jaar toevallig aan een project gewerkt op school om een ford capri om te bouwen met behulp van een 150kW elektro motor.

Nu meen ik mij wel te herinneren dat wij ook de motor in eerste instantie in deze tunnel wouden plaatsen. maar de RDW keurt het niet goed als een nieuw onderdeel (De motor dus) lager is als een bestaand onderdeel. de nieuwe motor mag dus nooit het laagste punt van de auto worden.

Het is misschien dan ook verstandig ook even contact op te nemen met de RDW

Hier is een link waarop enkele foto's van ons project terug te vinden zijn:
http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=16115

Ik heb niet de hele topic gelezen maar dit viel mij op:

-de electromotor kan ik in de tunnel ONDER de auto kwijt en rechtstreeks verbinden met de achteras (heeft daarin ook de differentieel werking, dus geen versnellingsbak nodig).

Ik ben ook ooit aan het uitzoeken geweest of ik mijn auto elektrisch zou kunnen maken. En ik wilde dan ook mijn versnellingsbak kwijt. Ik dacht met een juiste motorregelaar kun je immers elk toerental draaien wat je wilt. Een mijn v-bak heeft de nodige verliezen das beter op deze manier.

Het viel mij toen op dat de meeste ombouwers juist de v-bak laten zitten. Waarom??? Ik heb daartoe gewoon een van de ombouwbedrijven opgebeld en het gevraagd.

Er was een hele goede reden om een v-bak juist wel te blijven gebruiken. Een zeer langzaam draaiende elektromotor krijgt geen koeling en krijgt dus grote problemen omdat hij wel veel kracht moet leveren waardoor er enorme stromen door de motorspoelen moeten gaan lopen. Als je motor dan ook nog eens in een kleine ruimte gaat plaatsen zoals een tunnel wordt het helemaal een lastig verhaal ben ik bang. Een versnellingsbak zorgt dat ook bij hele lage snelheden de motor een behoorlijk toerental haalt en daardoor gekoeld blijft.

Wat ik overigens een redelijk goede en efficiente ombouw vind is deze:
https://www.youtube.com/watch?v=9zFXp-R0OUo

Deze man heeft dus een daf 33 ge-elektrificeert waarbij de variomatic een vrijwel ideale koppeling vormt tussen de electromotor en de wielen.

Oepsie, Deze posting is dus al 1000 jaar oud. dat heb ik weer natuurlijk. :(

Helaas heeft een variomatic van een DAF33 en andere types uit die tijd een (relatief) slecht rendement. Dit komt door de verliezen in de rubberen aandrijfriemen. De variomatic uit die tijd had nog veel meer nadelen, vandaar dat je ze niet meer ziet in de huidige auto's, muv een kleine groep CVT-rijders

EDIT: ;) Niet gezien hoe oud het topic was...

Op 21 november 2012 16:12:50 schreef Lambiek:
En in jou geval vergeet de aerodynamica niet van je model, de escort mk2 1.3 uit 1978 is niet je van het als het om perfecte stroomlijn gaat natuurlijk.

Subaru XT Turbo dan een idee? AWD, dus ook achterwiel aandrijving. CW waarde van 0,31 geloof ik in 1985, dat halen veel moderne auto's niet eens. En toen ik er twee voor 1800 euro kon kopen heb ik het laten schieten omdat ik er geen opslagruimte voor heb (terwijl ik het nog steeds de mooiste auto vind waar ik een reële kans op heb om ooit te bezitten).

Is wel iets zwaarder...
Let ook op de deurklink (tweedelig: onderste klepje duw je naar binnen zodat je de echte klink naar buiten kunt trekken), één van de redenen voor de lage CW waarde.

https://amklassiek.nl/wp-content/uploads/2018/09/SUB-flank-kop-660x400.jpg

Sine

Moderator

www.oudekoe.nl

@RX-8
Sayang1991 heeft hier al jaren niet meer gepost, dus ik gok dat je hem zo niet gaat vangen.

Dit ding mag weer terug waar hij vandaan kwam.

Dit topic is gesloten