Elektro-motoren aansturen

Dat kan inderdaad met een microcontroller, die via RS232 of eventueel direct via USB met een PC of laptop kan babbelen.

Hoeveel motoren wil je kunnen besturen, hoe nauwkeurig moet die snelheid geregeld worden, en hoe snel moet je kunnen reageren op gebeurtenissen o.i.d.?

Studeer je toevallig autotechniek in Arnhem? Als je de minor Autotronica zou gaan doen, komen dit soort dingen wel aan bod (microcontrollers e.d., USB communicatie natuurlijk niet, maar CANbus dan weer wel).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad! ik studeer in Autotechniek in Arnhem. We hebben wel al heel wat elektro gehad, maar niet dit, dus ook daadwerkelijk aansturen.

Het gaat om 5 motoren, 2 moeten altijd een zelfde (wisselende) toerental hebben. Heel nauwkeurig hoeft dit niet, als het maar wel geregeld kan worden en ze wel de dezelfde toerental behouden. Minimaal 4 stappen zou wel prettig zijn, mits mogelijk. En de overige 3 zouden dan gewoon aan/uit kunnen.

Lambiek

Special Member

Dat is allemaal te doen, ik gebruik profilab voor zulke dingen.
Daar mee kan je rechtstreeks je poorten aan spreken.
Je kan het ook met visual basic doen natuurlijk, het is maar net wat je wil.

En je zal een interface moeten maken/kopen, en motorregelaars.

En dan nog even dit, je wilt dat het toerental behouden wordt, dan heb je toch een terugkoppeling nodig van bv een tacho, resolver, of een encoder. Dat is zelf te maken, maar wordt moeilijker als je nog niet veel ervaring hebt met elektronica.

Wat voor motoren zijn het als ik vragen mag?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
chuckie

Honourable Member

Kijk eens naar de VM110N van Velleman.
Is een interface kaart, met verschillende ingangen en uitgangen.
Ben je snel vertrokken indien gewenst....

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Lambiek

Special Member

Dat zou kunnen, maar daarmee ben je er nog niet. Dan heb je nog steeds motordrivers nodig.

De VM110N van Velleman wordt trouwens wel ondersteund door profilab. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Calzone, kan je je email adres zichtbaar maken? Die wordt dan zichtbaar voor andere leden (mensen die niet ingelogd zijn zien niets), en dan nog alleen als een plaatje.

Wat voor motoren wil je aansturen? Wat voor vermogens praten we over? Wat voor spanning?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 november 2012 09:42:53 schreef Lambiek:
Dat is allemaal te doen, ik gebruik profilab voor zulke dingen.
Daar mee kan je rechtstreeks je poorten aan spreken.
Je kan het ook met visual basic doen natuurlijk, het is maar net wat je wil.

En je zal een interface moeten maken/kopen, en motorregelaars.

En dan nog even dit, je wilt dat het toerental behouden wordt, dan heb je toch een terugkoppeling nodig van bv een tacho, resolver, of een encoder. Dat is zelf te maken, maar wordt moeilijker als je nog niet veel ervaring hebt met elektronica.

Wat voor motoren zijn het als ik vragen mag?

2 * Borstelloze elektromotoren. Max Voltage 30V, Max Current 160A

3 * Digitale elektromotoren. 4.8v~6.0v

Ongeveer hetzelfde als een normale elektromotor, maar dan digitaal aangestuurd. Ik weet het ook niet in detail, maar ik weet wel dat ze preciezer zijn.

Op 22 november 2012 10:33:10 schreef rew:
Calzone, kan je je email adres zichtbaar maken? Die wordt dan zichtbaar voor andere leden (mensen die niet ingelogd zijn zien niets), en dan nog alleen als een plaatje.

Wat voor motoren wil je aansturen? Wat voor vermogens praten we over? Wat voor spanning?

Email adres is nu te zien.

Op 22 november 2012 10:59:01 schreef pizza.calzone:
[...]

2 * Borstelloze elektromotoren. Max Voltage 30V, Max Current 160A

3 * Digitale elektromotoren. 4.8v~6.0v

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 november 2012 22:27:58 (8%)

Lambiek

Special Member

Zitten er encoders op de borstelloze motoren, of alleen hallsensoren?

Die digitale motoren, zijn dat servo motoren soms?

Als je de drivers niet zelf wil of kan maken, kijk dan eens bij kellycontrol.
http://kellycontroller.com/products.php

En plaats eens een paar foto's van de motoren als je wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Ah, dat verklaart een hoop. Het is dus gewoon modelbouw spul.

Die digitale motor zoals jij dat noemt, is gewoon een digitale modelbouw servo. die kan je bv via een pic controler aansturen.
En de pic die kan dan bv met een 0 T/M 5V signaal bestuurd worden met een interface van velleman bv de K8061. De K8061 kan kan dan aan de pc of laptop via de usb poort.

En wat je borstel loze motor betreft, daar kan je ook een modelbouw regelaar voor kopen, en die kan je op de zelfde manier aan sturen als je modelbouw servo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En die K8061 werkt dan als een soort relais? En waar zou ik dan de hoofdstroom vandaan halen, externe voeding?

Of zie ik het verkeerd...?

[Bericht gewijzigd door pizza.calzone op donderdag 22 november 2012 13:11:55 (12%)

Lambiek

Special Member

De K8061 is een interface, die komt tussen de pc en je controller.
De analoge uitgang van de K8061 stuurt de analoge ingang van je processor aan (0 T/M 5VDC). Het programma in de controller zet dan je analoge signaal weer om naar het signaal voor je servo en je motoren.

De driver voor de motor krijgt een eigen voeding, extern dus.
Die spanning hangt van het type regelaar af.

De K8061 kan je ook extern een voeding geven, in dit geval 5VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De driver voor de motor, wat is dat voor iets? En heb ik met deze opstelling ook de mogelijkheid om de spanning regelen? En waarmee regel ik dat dan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 november 2012 22:28:12 (65%)

Lambiek

Special Member

Die motorregelaar die regeld de draairichting en het toerental van je motor. De motorregelaar wordt bedient met de K8061.

Je hebt trouwens mail.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier is het schema, ik ben niet in het bezit van de K8061 maar wel van de K8055. Alle twee de interface kaarten worden door profilab ondersteund.

De twee kleine printen zijn pic micro controllers, deze zetten de spanning van 0 tot 5V om naar een bruikbaar signaal voor de servo's.
Het zelfde gebeurd voor de motorregelaar, die moet je nog aanschaffen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20pizza.calzone.jpg

Hier onder het schema van de processor printjes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schema%20-%20servoprint.gif

En de bijbehorende code voor de processor printen.
De gebruikte processor is een 12F675, en draait hier op 10MHz.

pic basic code:


Device 12F675                     ; Processor type

Xtal 10                           ; Kristal 10 Mhz

Config WDT_OFF,_                  ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_ON,_                 ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_OFF,_                ; Externe Master Reset Enable uit
       HS_OSC                     ; X-tal groter dan 4MHz
     
All_Digital true                  ; Alle poorten digitaal

Symbol aan = 1                    ; 1 is hoog
Symbol uit = 0                    ; 0 is laag

Symbol servo_1 = GPIO.1           ; Servo uitgang_1
Symbol servo_2 = GPIO.2           ; Servo uitgang_2
Symbol minpos  = 700              ; Minimale positie
Symbol maxpos  = 2300             ; Maximale positie

Declare Adin_Res   = 8            ; Resolutie 8 bits      
Declare Adin_Tad   = frc          ; Set rc osc     
Declare Adin_Stime = 50           ; Sample tijd 5        
                                       
Dim potmeter As Byte              ; Variabele waarde potmeter

Dim positie As Word               ; Variabele waarde positie

Clear                             ; wis geheugen
 
         ;543210                  ; Hulpregel
GPIO   = %000000                  ; Maak poort laag
TRISIO = %001001                  ; In en uitgangen

         ;76543210                ; Hulpregel adcon register
ADCON0 = %00000001                ; A/D control register 

run:                              ; Run programma
    potmeter = ADIn 0             ; Potmeter op analoog_0
    positie = 850 + (potmeter*7)  ; Berekening positie servo
    Servo servo_1,positie         ; Uitsturing positie servo_1
    Servo servo_2,positie         ; Uitsturing positie servo_2
    DelayMS 20                    ; Pauze 20 Ms
GoTo run                          ; Ga naar run programma

End                               ; Einde programma

Hier onder is een simpel voorbeeld van profilab.
Daarop kan je zien hoe het opgebouwd is, je ziet ook de K8055 staan.
deze stuurd het 0 tot 5VDC signaal uit naar de 12F675.

Er staat ook een frontplaatje op, daar zie je twee drukknoppen op staan, daar mee kan je de waarde veranderen die je uitstuurd.

Op het display boven de knoppen komt de waarde te staan die je uitstuurd.

De knoppen kan je bedienen met je muis, maar er zijn legio mogelijkheden maar dat is niet zomaar uitgelegt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo, en anders hoor ik het wel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld%20programma%20pr…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom zou je met een I/O kaart van USB naar analoog gaan, om dat analoge signaal vervolgens weer met een microcontroller te bemonsteren, en er een signaal voor een modelbouwservo van te maken?

Het lijkt me een stuk handiger om direct vanuit dat analoge signaal het signaal voor de servo's te maken (moet kunnen met een paar comparators), of via RS232 met een USB converter, FT232, of direct met USB naar een microcontroller te gaan, en de hele analoge stap over te slaan. De voorgestelde constructie doet mij denken aan het stapelen van gender changers en andere adaptors omdat je de goede niet kunt vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Het kan inderdaad direct zonder tussen komst van de controller, maar dat werkt niet lekker.
De servo's staan dan te trillen, en dat vondt ik niet mooi/netjes.

En er zijn ook andere mogelijk heden, er zijn ook modules te koop waar het direct mee kan.
Het is maar net wat de TS wil.

En dit leek mij een mooie gelegenheid voor de TS om ook met microcontrollers aan de slag te gaan.

Maar goed als jij concrete voorbeelden hebt of schema's, laat maar zien dan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek bedankt! En de rest natuurlijk ook.

Hier kan ik wel even mee aan de slag :)

Ik ben teruggestuurd naar mijn eerste post, jammer, aangezien mijn vraag niks met software en/of interfacing te maken had.

Maargoed, nogmaals. Ik ben opzoek naar een voeding die +- 4000 W kan leveren. Of een voeding die 2000 W kan leveren, dan neem ik daar 2 van. Wie weet waar ik zo een kan vinden?

4 van 1000watt mag dat ook ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dan ben je er toch ?
per twee parallel

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zo'n motor past in de palm van je hand... hoe lang dat je dat je daar 2kW in kunt rammen voordat hij veranderd van iets dat een as draait naar iets dat licht geeft?

Je hebt niet gespecificeerd welke spanning je nodig hebt, dus er valt ook weinig zinnigs over zo'n voeding te zeggen. Nu staat er bij Hobbyking wel "max 30V", maar dat is onzin; de isolatie van die motor moet veel meer dan 30V kunnen hebben. Waarschijnlijk bedoelen ze 30Vrms (of eigenlijk, 30VDC met 100% pulsbreedte). Met een geschikte regelaar mag de spanning dan best wat groter zijn, zolang die regelaar de stroom en het toerental maar begrenst.

Ik kan wel een leuke voeding voor je bouwen, die 3600W kan leveren bij ongeveer 325VDC, zonder galvanische scheiding. Hoeft niet eens echt duur te zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken