Elektro-motoren aansturen

Dat kan inderdaad met een microcontroller, die via RS232 of eventueel direct via USB met een PC of laptop kan babbelen.

Hoeveel motoren wil je kunnen besturen, hoe nauwkeurig moet die snelheid geregeld worden, en hoe snel moet je kunnen reageren op gebeurtenissen o.i.d.?

Studeer je toevallig autotechniek in Arnhem? Als je de minor Autotronica zou gaan doen, komen dit soort dingen wel aan bod (microcontrollers e.d., USB communicatie natuurlijk niet, maar CANbus dan weer wel).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad! ik studeer in Autotechniek in Arnhem. We hebben wel al heel wat elektro gehad, maar niet dit, dus ook daadwerkelijk aansturen.

Het gaat om 5 motoren, 2 moeten altijd een zelfde (wisselende) toerental hebben. Heel nauwkeurig hoeft dit niet, als het maar wel geregeld kan worden en ze wel de dezelfde toerental behouden. Minimaal 4 stappen zou wel prettig zijn, mits mogelijk. En de overige 3 zouden dan gewoon aan/uit kunnen.

Lambiek

Special Member

Dat is allemaal te doen, ik gebruik profilab voor zulke dingen.
Daar mee kan je rechtstreeks je poorten aan spreken.
Je kan het ook met visual basic doen natuurlijk, het is maar net wat je wil.

En je zal een interface moeten maken/kopen, en motorregelaars.

En dan nog even dit, je wilt dat het toerental behouden wordt, dan heb je toch een terugkoppeling nodig van bv een tacho, resolver, of een encoder. Dat is zelf te maken, maar wordt moeilijker als je nog niet veel ervaring hebt met elektronica.

Wat voor motoren zijn het als ik vragen mag?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
chuckie

Honourable Member

Kijk eens naar de VM110N van Velleman.
Is een interface kaart, met verschillende ingangen en uitgangen.
Ben je snel vertrokken indien gewenst....

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Lambiek

Special Member