Dummy load HF kopen bij classicinternational.eu

Ik had graag deze dummyload aangeschaft:

http://www.classicinternational.eu/meetapparatuur/dummy-loads/mfj-260c…

Heeft er iemand ervaringen met deze shop ?

Zijn er betere/goedkopere alternatieven ?

Deze zou mij 45 + 12 euro kosten thuisgeleverd...

When all else fails, there is always my big hammer...

ja maar mail me maar dan kan ik je wat vertellen ove datgene waar je om vraagt,,,,,,,,,,,,,,,gr 5six

maartenbakker

Golden Member

Welkom op het forum, 5six.

Behalve dat steve c niet naar je kan mailen omdat je mailadres onzichtbaar staat, schiet dat het doel van het forum (kennis en ervaring delen) nogal voorbij. Ik zou je aanmoedigen om wat je wilt mailen gewoon hier te delen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 17 december 2012 16:32:52 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom maak je niet zelf een dummyload?
Voor €10,- kan je al een 50ohm 250W reflectie vrij weerstand kopen.Deze zet je op een 2e hands koelblok met een connector en je hebt een dummyload!

rbeckers

Overleden

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/3217/MFJ-260C.html ;)

Zelfbouw is een optie. Kan, o.a. afhankelijk van vermogen en frequentie, ook met losse weerstanden. Bijv. 20x 1k ohm parallel.

Ik wilde eigenlijk geen naam noemen,maar als jullie toch al met namen gooien!De Dutchrfshop heeft die weerstandjes in de aanbieding!

@TS : Op de site van PA0FRI kan je zien hoe je hem kan maken: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/Dummyl/dummyload.htm

rob007

Yarr, Matey!

Als je wilt inderdaad schrijf je verhaaltje dan hier neer?
Maar terug naar jou dummy load!
Ervaring niet, misschien iemand anders.
Maar het dummy load wat je laat zien is denk ik niet veel meer als,
Of een gewone weerstand zo iets als deze:
http://blog.kotarak.net/2008/02/palstar-dl1500-dummy-load.html
of zo'n inductie loze weerstand inderdaad!
hier ff naar beneden scrollen:
http://dutchrfshop.nl/componenten/weerstanden.html
heb heel toevallig ook kortgeleden ene keer bij Dutchrfshop besteld,
de levering was snel en netjes!

VrGr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Of je maakt zelf een dummyload.
Hier heb ik een groot bewaarblik uit de keuken omgebouwd tot een dummyload:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tn_sam_0475.jpg

Hier in zit water en twee aluminium platstaf strips met de afmetingen van 30mm bij 200mm lengte.
Op de deksel van het blik is een SO239 connector gemaakt, aan de binnenkant heb ik een pertinax bevestigings- strook (voor de elektr. isolatie). Op deze pertinax strook is de aluminium strook bevestigd voor de binnengeleider van de coax.
De andere aluminium strip maakt direct contact met de buitenkant van de S0239.
De bedoeling was om hier een zoutwater dummyload te maken, maar tot mijn verbazing kan er gewoon zoet water direct uit de kraan erin.
Ik heb dit getest met 600watt volcontinu gedurende een uur, dan begint het behoorlijk te koken.

Het is geen echte professionele dummyload, maar met een dikke buizeneindtrap op de langere golflengten voldoet dit uitstekend.
Oh er is wel een probleem bij de water tempratuur versus weerstand, hoe warmer het water; des te slechter de SWR is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ben wel benieuwd wat 5six me daarover te vertellen heeft.

U mag me gerust zelf mailen hoor, aangezien ik uw e-mail adres niet zie...

Zelf maken is wel een optie, akkoord, maar ik wil zo'n leuk bakje !

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik wilde eigenlijk geen naam noemen,maar als jullie toch al met namen gooien!De Dutchrfshop heeft die weerstandjes in de aanbieding!

Daar ( http://dutchrfshop.nl/250-watt-rf-weerstand-50-ohm.html ) heb ik er afgelopen zomer ook een van gekocht en tot handzame dummyload verwerkt. Prima SWR tot i.i.g. 450 MHz (hoger kan ik niet testen) en veel beter dan die 1:1,5 zoals MFJ opgeeft. Stukken goedkoper natuurlijk ook, vooral wanneer je goedkoop over koelprofiel kunt beschikken.
Enne, dat MFJ kastje vind ik hartstikke lelijk :-)

Anoniem

Daarbij levert Classic geen onderdelen...

De shop ken ik niet jacobs ken ik wel prima leveringen en een steengoede service.
Ook dutch rf shop ken ik en ook die levert netjes reageert ook netjes op mailtjes.

Mijn dummy komt ook van jacobs dat is een MFJ 264 en die bevalt goed.

Bedenk je wel van te voren wat je gaat doen.
Bouw je complete zenders die je gaat afregelen dan moet je wel rekening houden met de tijd die je daar voor hebt.

25 W : 6 min.
50 W : 3 min.
100 W : 1,5 min.
150 W : 1 min.
200 W : 1,75 min.
300 W : 0,5 min.

[Bericht gewijzigd door Paloma op maandag 17 december 2012 19:36:44 (37%)

Neenee, niks bouwen, het is gewoon om mijn hybride TS830 te dippen op de frequentie die ik wens te gebruiken.

Daarna ga ik dan met een switch overschakelen op de antenne.

De TS830 tunen op antenne is wat natte vingerwerk.

When all else fails, there is always my big hammer...

Dan maakt het toch nog niet uit of je hem zelf wel of niet maakt,zolang de set maar 50Ohm ziet en het vermogen kan verwerken!

Nee, dat maakt niks uit.

Vandaar dat ik een kant en klaar ding wil aanschaffen.

Misschien bestel ik hem dan toch bij jacobs ipv classicsinternational.

When all else fails, there is always my big hammer...
joopv

Golden Member

Classic international is een winkel die al tientallen jaren bestaat.

Ik weet niet of dat is wat je wil weten, maar voor wat betreft betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. Ik ken de goede man al sinds de 80er jaren.

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden, ik heb enige ervaring met Classic International. Een keer of drie heb ik daar besteld, nooit een probleem gehad met deze firma. Maar ook nooit een retourzending moeten doen, ik weet verder niet hoe de service bij dit bedrijf is als er zaken fout gaan.

En een dummyload maak je zelf! :-)
http://www.uploadarchief.net/files/download/dummy4.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dummy3.jpg

Let op de coaxiale opbouw, doet nog een swr van 1,5 op 145MHz.
De weerstanden zijn expres zijn zo gemonteerd dat:
- De warmte snel afgevoerd wordt.
- De parasitaire capaciteit laag is.

/e Kan circa 15s met 100W gestookt worden, daarna solderen de weerstanden zichzelf los ...

Ok, jongens, toch bedankt voor jullie inzet.

Momenteel ben ik niet echt in de mood voor zelfbouw, heb teveel andere zooi te doen.

Ik begrijp dat die winkel dus te vertrouwen is, dus krijg ik van de kerstman een mooie dummyload dan.

update: ziezo, hij is besteld. Met een mooie coax switch erbij !

zalig kerstfeest iedereen.

[Bericht gewijzigd door steve c op dinsdag 18 december 2012 10:43:15 (17%)

When all else fails, there is always my big hammer...

't is al te laat... kon niet wachten en heb besteld.

ben precies zoals mijn vrouw...

Ondertussen kan ik al uitkijken naar ander lekkers...

When all else fails, there is always my big hammer...
Anoniem

Nou de spec's van de MFJ lijkt nergens op..

Daarbij als er iets defect aan is levert Classic geen onderdelen buiten garantie...(of nogal prijzig)Je kunt dan beter in de U.S.A. bestellen..

fred101

Golden Member

Ik heb een MFJ tuner met 300W dummy ingebouwd. Werkt prima.
Dat MFJ ( dankzij de tuners) een slechte naam heeft ligt denk ik eerder aan de gebruikers die meestal een onding wat ze antenne durven te noemen er op aansluiten en dan het maximale vemogen er in jassen. Aangezien die antennes dan een rendement van naadje hebben gaat het mis in de tuner.

Ik heb een keer bij een experiment mijn zelfbouw tuner gebruikt om een spoel op zelfresonantie te testen mbv een zender. Bij 25W klapte er een bijgeschakelde 1000V mica condensator uit die daarvoor altijd probleemloos tot 400W was gebruikt. Dus vermogen zegt niets, dat geldt alleen in een 50 Ohm last ( wat een dummyload natuurlijk is)

Zelfbouw: tot 50 MHz geen enkel probleem. Daarboven als je weet wat je doet ook niet. Mijn 50 Ohm terminators heb ik zelf met smd gemaakt en dat gaat goed tot 1.5 GHz en beter dan die van amphnol. Ik heb voor HF 3 150 Ohm 50W weerstanden van Kent op een koelblok geschroefd. VD draad en een so239 en op 2 meter werkt hij zelfs nog prima. Daar heb ik een lineair en drie FTdx400 op afgeregeld zonder probleem.

Een kennis had een inductievrije 1000W weerstand van een gerenomeerd merk, maar wel een stuk goedkoper via een bekende nederlandse zendamateur shop gekocht. Op een mooi koelprofiel gebouwd en daarna in speciale olie, zag er echt professioneel uit. Bij de eerste test en 500W klapt de weerstand uit elkaar, nieuwe gehad en weer het zelfde, volgens de vekoper, die er ook van schrok, zijn het mogelijk fake weerstanden. Die kennis heeft toen een oude dummyload weerstand gekocht en in zijn behuizing gebouwd en dat gaat prima.
Dus zelfbouw is geen recept voor succes, zeker niet met goedkoop ebay spul.

Een heel leuke oplossing is trouwens door Nussbaum beschreven. Die heeft op een varco een 500W halogeenlamp gesoldeerd. Die tuned hij dan met de swr meter op 50 Ohm, daarna ziet hij aan de lamp hoe de afregeling van de eindtrap verloopt. Ik heb nav dat een 100W lamp met fitting voorzien van een stukje tweelingsnoer en bananen, die steek ik in een bnc-banaan adapter en dat achter de tuner. Werkt perfect, je hoeft bij het eerste afregelen niet naar je meter te kijken maar kan gewoon naar je trimmers kijken ( wel zo veilig bij buizen) je ziet aan het licht wel of het goed gaat :-)

Veel plezier met je MFJ, ik heb geen spijt van mijn tuner/dummy.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals ik reeds zei, die dummy is enkel om mijn TS830 eindbuizen op te dippen.

Met de 'send' knop gebeurt dat op QRP dus die dummy zal nog niet eens warmkrijgen.

Als hij gedipt is, kan ik misschien eventjes snel de PTT indrukken om te zien wat ie doet op full power, en zo snel mijn plaatstroom op 225 mA zetten.

Voor de rest gaat dat ding niet veel mishandeld worden hoor.

Ik heb ook een MFJ-971 tuner, en die doet het tot nu toe nog steeds goed. Volgens het binnenwerk te zien is het idd. beter daar niet te veel vermogen door te blazen, maar who cares , ik werk toch maximum op 50 -70 Watt en daar ben ik tevreden mee. (deze namiddag 5/9 in Connecticut met 50 Watt op een inverted V)

When all else fails, there is always my big hammer...

hallo , hier pa5six . mag ik of en kan ik reageren op de vorige vragen en hun.zie mijn antwoord, ik kocht een butternut antenne voor hf , bij het in elkaar zetten bleek dat div .gaten geboord waren die m6 moesten zijn maar m8 waren . u begrijpt dat ik dit in de orgineele doos weer verpakt terug stuurde met op z,n manier zie ik ook af van deze antenne . de leverancier liet mij naar lang wachten en e mailen weten dat ik 100 euro minder terug kreeg omdat de transportdoos was beschadigd, op mijn mails , het antwoordvan hem ik wel niet met u praten dat was 1.....

op mijn vraag van heeft u iets dat mijn trx ft950 een kenwood tl922 pa kan schakelen , antwoorde de firma .. ja ik heb hier een 10 polig snoer met een mini din plug dat past in het gat liniair op de ft950 op de gele draad 3 en op de oranje draad 2 aansluiten op een tulpsteker[ rca ] achter in de ft950 , ok dat gedaan en de on air lamp bleef branden op de tl922 , dus de ft 950 uitgang collecter naar aarde was een feit de 950 dus stuk .. de man gemaild die zei me dat ik het verkeerd had aangesloten , een en ander met bevriende hams gedaan en die zagen ook zijn fout dat was 2
nu had ik in het verleden een acom 1000 over gehouden om dat ik destijts de dealer voor holland was ..en ook bij die bewuste firma een arb704 van ameritron had gekocht omdat ik het graag en makkelijk heel wilde houden, nu dacht ik van de week
ik zal eens in die arb704 kijken hoe men het daar doet , nu wat een flop op de arb 704 zit een led trx die brand bij ptt , nu de led was terug gebogen naar de print en door het vrijgekomen gat zat de kabel naar de pa tl922 de rwee draden ook weer teweten geel en oranje waren buiten om alle electronica aan de rca en aardlip gesoldeerd .........nu vraag ik u ... er zat ook een soort van reparatie stikker in geplakt van die firma uiter aard werkte dit op mijn toenmalige acom , maar dat ik voor de derde keer ben belazeerd door die firma wil de man ook een call mijn niet te woord staan . stereker opzin mails staan onder in met kleine lettertjes dat ik de mail niet aan 3de mag laten zien of copieerd of ed . maar hij geeft geen antwoor op mijn vragen zoal '''jo geef mijn een arb704 van ameritrom dat kost 75 euro en dan zand er over , een fair voorstel nee hij blijft me dreigen met een advokaat , om mede hams te beschermen zet ik dit op het forum wetende dat het waarschijnlijk woed weggehaald maar ik blijf door gaan we zijn gewoon de L.. met zo,n figuur ik zeg geen naam maar in limburg en verder kunnen ze hem deste beter . dir was de zwanen zang van pa5six ten alle tijden bereid tot naar u luisterend beste dagen en 73

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 7 januari 2015 19:09:11 (0%)

Wat een leuk tabelletje is dit:

25 W : 6 min.
50 W : 3 min.
100 W : 1,5 min.
150 W : 1 min.
200 W : 1,75 min.
300 W : 0,5 min.

De 200 Watt 1,75m zal wel een tikfoutje zijn.