Motorregeling

Hallo,
Binnenkort wil ik de motorregeling bouwen zoals die hier op de site staat. Mijn vraag is, kun je die van een 'vliegwiel' voorzien, zodanig dat de motor langzaam optrekt of afremt naar een ander toerental bij regeling?

Mijn idee was om een RC-netwerk op pin 5 aan te sluiten, maar dat zal niet werken. Van zodra de C geladen is, is het langzaam overgaan 'gedaan' en houdt die helemaal geen rekening met de spanning. Is er toch een mogelijkheid om dat te doen? Een regelbare tijd instelling is een must!

De regeling om vooruit/achteruit te rijden, kun je maken met een relais of schakelaar of h brug.
Het is de bedoeling om de snelheid van een tram in H0m te regelen. Is er een mogelijkheid om de omschakeling in de potmeter te steken?

Bv er bestaan regelbare treintransformatoren met een knop, die je naar links kunt draaien om naar links te rijden, en naar rechts om naar rechts te rijden. Of een centrale waar je de regelknop moet indrukken om om te schakelen van rijrichting, maar waar kan je zo'n potmeter vinden?

Op de site van Aart staat een andere variant van de motorregeling, met comparators in plaats van een 555, waarbij de pulsbreedte wordt geregeld met een analoge spanning, waar je dus gewoon een RC filter voor kunt zetten.

Waar je zo'n potmeter kunt vinden, zou ik ook niet weten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hier de bijbehorende link http://aartsite.nl/licht/o_lrgb.htm.
R2, Q1 en D3 van de motorregeling van deze site komt ipv de led D1 en weerstand R8 van het schema van Aart. D1 en R8 kan je ook laten zitten. Dan zie je in ieder geval of de regeling werkt.

... en in serie met r6 zet ik nog een potmeter en c. De c is verbonden met de GND, en dan sluit ik de gemeenschappelijke aansluiting van de R en C aan op de ingang van het Ic?

Zoiets, ja. Als je dan R6 verdraait, krijg je op de niet-inverterende ingang van de rechter opamp een vloeiend spanningsverloop.

Voor het regelen van modelbouw-motortjes zou ik de PWM-frequentie liever laag dan hoog nemen: 100Hz of zo. Dat levert doorgaans een mooiere start op.
Bijkomend voordeel: minder schakelverliezen, zodat de noodzaak van een FET-driver tussen opamp en FET vervalt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)