Hoi Druiloor en FET;
Ik ga experimenteren aan de hand van jullie suggesties. Momenteel is de roosterweerstand onder het Xtal 120k, dit is volgens het schema. Ben nog even druk met werken, dit zal dus moeten plaatsvinden in het nieuwe jaar.
De regeling zou moeten werken zoals bij originele Theremins: volume 0 als de linkerhand dichtbij/tegen de volume-antenne wordt gehouden en toenemend volume als de hand van de antenne wordt verwijderd. Volgens mij kun je echter als alles goed werkt twee kanten op, je kan dan ook het volume op nul stellen als er geen hand dichtbij de antenne wordt gehouden. In het eerste geval stel ik me voor dat ik na een muzieksessie (nogal ambitieus voorgesteld, ik kan geen noot lezen) met de linkerhand op de volume-antenne de mute-schakelaar (uiterst links op de foto) bedien. Daarna kan ik dan vrijelijk bewegen. De Moog transistorTheremins zijn ook van: hand dichtbij = stil en hand verwijderd = luid. Er zijn wel veel Theremins die andersom werken, dit schijnt wel makkelijker te spelen.
Mocht het niet lukken met het kristal dan is er nog een spoeltje/trafo onderweg zodat ik het dan een beetje op de manier van dhr. Forbes kan proberen, tenminste v.w.b. de volume-oscillator. Zie de bijlage, deze schakeling maakt gebruik van dezelfde Miller 70-OSC spoeltjes als in het E.I. ontwerp, hier is de volumeregeling met behulp van een afgestemde kring gerealiseerd. Ik kan zoiets eventueel vrij eenvoudig inpassen in de huidige situatie.