Programmeerbare voeding

Ik zou mijzelf een nieuwe voeding willen aanschaffen en mijn oog viel op dit model http://www.velleman.eu/downloads/2/ps3005da501.pdf, een PS3005D programmeerbare voeding van Velleman, kost ongeveer 110 euro maar ik vraag me af of programmeerbare voedingen "even goed" zijn als de gewone. Een PS3003 is nl. duurder en heeft toch minder vermogen, die moet toch ergens beter in zijn? Ik vind met mijn google skills niks wat mij echt helpt.

Ik zou de voeding vooral gebruiken voor digitaal (AVR, pic, ben nu wat communicatie projectjes bezig à la CAN bezig en zou vooral in die richting wat bezig blijven) maar ik ga ook eens een audio versterker bouwen, een led cube, frequentie analyzer en andere zaken in die richting. Is deze voeding daar geschikt voor of blijf ik beter bij de gewone modellen? Het is als hobby bedoeld dus heel veeleisend ben ik niet maar ik wil vooral iets wat veiliger is dan mijn ATX psu die ik nu heb (en die al het leven heeft gekost aan een €50 print omdat daar dus niks overstroomveiligheid opzit en ik perongeluk een klein beetje kortsluiting had gemaakt)

Persoonlijk zie ik bij die toepassingen die je noemt absoluut geen noodzaak voor een programmeerbare voeding. Gewoon eentje met een knop voor spanning, en een andere voor stroom is toch prima? En vergeet de U en I meter niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is omdat ik een waardebon in die winkel heb die binnenkort vervalt en omdat deze voeding daar evenveel kost als een niet programmeerbare 30V 3A dat dit me interessant leek. Veel gamma is daar niet of komt uit een donkere werkplaats uit China en daar ben ik persoonlijk dan weer geen fan van.

flash2b

Special Member

De Velleman is zeker weten een Chinees product, maar dat is helemaal niet erg. Ik vraag me af of deze programmeerbare een schakelende voeding is ipv. een lineaire voeding.

Hoe je daar achter kan komen is dat een schakelende voeding in veel gevallen een stuk minder weegt als een lineaire voeding.

Als labvoeding heb ik liever een lineaire voeding, zonder actieve koeling, maar ieder natuurlijk zijn eigen smaak.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Oké sorry mijn uitdrukking was een beetje fout, ik bedoelde de Chinese 20 euro voedingen die dat bij wijze van spreke 50V 10A zouden kunnen leveren met nauwelijks rimpel als je ze zou moeten geloven. Met spul uit China heb ik geen probleem maar het moet niet de grootste rommel zijn.

De voeding is inderdaad schakelend. Over dat verschil had ik nog niet eens nagedacht hoe ik daar over denk hmm. Bedankt om het aan te halen.

Gezien je motivatie is het ook weer geen slechte keuze hoor. Ik denk alleen dat je die PC besturing weinig zult gebruiken, maar ach, als het verder een bruikbaar ding is, waarom ook niet. Die memories zijn wel handig.
Schakelend hoeft nog niet slecht te zijn, al zal het meestal een ietjs meer rimpel op de uitgang geven. Als je geen gevoelige analoge circuits aansluit is dat ook weer niet zo'n probleem. Microcontrollers zullen er prima op werken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Woops dan heb ik ergens iets verkeerd gelezen.

De review ziet er niet al te goed uit maar blijkbaar is het probleem intussen opgelost. Ik ga deze voeding dan denk ik bestellen. Bedankt voor de hulp.

Krijgen we nog een review straks? :-)

Ik heb nu wel een maandje absoluut geen tijd (ik vertrek naar het buitenland tot 10 februari) maar daarna zal ik de unit eens zo grondig mogelijk testen :)