Hoe ultrasoonreiniger testen?

Dit topic is gesloten

Hallo,
ik heb vandaag een ultrasoonreiniger gekocht van conrad. het is deze: http://www.conrad.be/ce/nl/product/093399/Elektrisch-ultrasoon-reinigi…

Ik kan de reiniger aanzetten, instellen op de gewenste tijd en hem dan aan zetten en dan hoor ik een klik. Daarjuist heb ik geprobeerd een zilveren lepeltje ultrasoon te reinigen, maar na het apparaat 8 minuten te laten werken gebeurt er niets met het lepeltje of het water. Is dit normaal? En kan ik de werking van de reiniger (ondanks het 42kHz is) horen ofzo?

Het lijkt me trouwens ook al een apparaat dat niet meer nieuw is, maar ik heb niet veel zin om het te retourneren omdat ik niet zeker weet of het apparaat defect is, en ook omdat ik daarjuist bij het aankomen van de reiniger nog een ander pakket voor conrad mee retour heb moeten gegeven.

Hoi.
Als ik mijn reiniger inschakel hoor ik direct de sensoren zoemen en de vloeistof rimpelt aan het oppervlak.
De jouwe stuk?

Arco

Special Member

Probeer het eens met iets dat 'gewoon' vervuild is. Voor zilver heb je speciale vloeistof nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

op het moment dat je het apparaat aanzet gaat het ding brommen en, zoals al opgemerkt het water ( lees: vloeistof) rimpelen, borrelen.
Voor zilver kunb je een speciaal middel kopen maar gewoon zeepsop met een schweut ammonia werkt ook goed.
Als er vuil aanwezig is zie je het er gewoon afspringen.
Een horlogebandje ( NIET HET HORLOGE) is een dankbaar ding om te reinigen.
Gebeurt er dan ook niets heb je of een bedieningsfout gemaakt of het ding is gewoon stuk.

festina lente

Ik denk dat hij helaas stuk is want hij maakt totaal geen geluid als hij aan gezet wordt, en met het water zelf gebeurt ook niets.

Ik denk dat ik hem zelf ga proberen te herstellen dan. Heb hem ondertussen al open gehaald en de componenten op de printen zitten alleszinds al redelijk scheef op de print gesoldeerd, naar de solderingen zelf heb ik nog niet kunnen kijken maar daar zou het probleem wel goed kunnen zitten.

Weten jullie of het mogelijk is om het piëzo-element te testen met een PWM-signaal van zo'n 18 a 19kHz met een spanning van 5V, of ga ik dan niet kunnen horen of het piëzo-element nog werkt? En zou het element dan een grote stroom trekken?

fred101

Golden Member

Ik had ook zo'n ding. Had niet het idee dat het veel deed. Hij maakte wel geluid en het water bewoog iets, af en toe een belletje.
Het scheelde al als ik een mengsel van sop, amoniak, zout en azijn gebruikte in heet water maar echt kapot was ik er niet van. Die deed het trouwens maar 2 minuten dpen je mocht hem niet te lang achter elkaar aanhouden. Bv vieze knoppen van een scope kreeg ik niet schoon, met de huidige reiniger komt alles er als nieuw uit. Ook zilver. ( ik gebruik wat vloeibaar wasmiddel en een scheut amonia) Maar ik gebruik altijd 10 tot 20 minuten en zet de waterverwarming op 40 tot 60 graden ( ligt aan het te reinigen object) maar iets heel erg goors heb ik er wel eens 40 minuten in gehad en toen was het weer schoon. Ik heb er zelfs roest mee afgekregen.

Dus deze is handig voor brillen, pcbs ontvetten ect maar niet echt voor vieze dingen last staan oxide of roest

Edit: heb je een scoop ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hem even terug in elkaar gestoken om nog eens te testen.

Hij zoemt wel heel zachtjes, maar verder gebeurt er helemaal niets. Ik heb daarjuist nog geprobeerd met een ringetje er in te doen dat redelijk vuil en vettig was, ik heb 2 keer de cyclus laten doorlopen maar met het water of het ringetje gebeurde niets. Met azijn of amoniak heb ik nog niet geprobeerd.

Helaas heb ik geen scoop, maar ik kan wel zien of ik binnen kort misschien een kan lenen van iemand.

Henk H.

Golden Member

Terug naar de verkoper voor garantie niet overwogen?

Als je een DOA (dead on arrival) apparaat hebt gekregen zou ik dat als eerste doen. Als je er zelf mee aan de slag gaat verlies je meestal recht op garantie.

Geen transportbeveiligingen oid?

fred101

Golden Member

Ik zou voor garantie gaan. Zo'n ding zoemt niet zachtjes tenzij jij akelig doof bent. Ze maken een redelijk hoeveelheid herrie. Geloof me, als hij werkt hoor je het echt wel. Soort geratel. Verder zie ik de wolken vuil van het object afkomen tijdens het reinigen. Als je helemaal niks ziet is dat een tweede teken dat hij defect is. Zelfs bij dit ding moet je iets zien loskomen

Maar dit ding met alleen koud water , geen reinigings vloeistof ( al dan niet eigen recept) en iets erg vuils heeft geen zin. Dat krijgt dat ding zo echt niet schoon. Maar het feit dat je niks hoort duidt eerder op een defect ding.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 4 januari 2013 21:16:28 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het beroerde is dat ondernemingen die je binnenlokken met retourmogelijkheden in originele verpakking zonder gebruikssporen, dat juist die je opschepen met teruggestuurde troep. Soms is die gebruikt om onderdelen te verwisselen, soms is het origineel defect, maar hoe het zij: Jij zit met de gebakken peren. Onmiddellijk zonder gebruikssporen in de originele verpakking retourneren.

In het verleden ben ik ik ook al opgezadeld met defecte apparatuur, waarvan ik na ontvangst zonder testen het had opgeborgen voor later gebruik.

Sluwe ondernemers die in de reguliere markt afwijkende gunstige prijszetting hebben kijken, naar mijn bewijsbare ervaring, naar je omzet en de laagste omzet wordt standaard opgezadeld met geretourneerde apparatuur. Ik kan er boekdelen over schrijven. Ik sprak anderen met gelijke ervaring.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 4 januari 2013 21:46:54 (0%)

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Arco

Special Member

Ik heb het in het verleden een keer getest door kort aan te raken. Maar dat voelt zo onplezierig dat je het beslist geen tweede keer meer doet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat kan ik ook eens proberen. Ik heb er een van Baco in IJmuiden, die voldoet prima en voldoet aan de omschrijvingen van de bijdragers hierboven die uitleggen hoe het apparaat zich gedraagt.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Ik had op conrad bij de reviews van een andere (nog goedkopere) reiniger gezien dat iemand daar ook zei dat het niet goed voelde als hij zijn vinger in het water stak. Zelf heb ik dit ook gedaan maar ik voel helemaal niks, nog een bewijs dat hij defect is.

Morgen dan nog maar eens een mailtje sturen naar conrad om de ultrasone reiniger te retourneren, vorige maand nog een arduino uno gekocht bij hen die defect bleek te zijn helaas.

Ik zou m terug sturen, heb ook ooit een goedkope gehad, je kunt er weinig mee, helaas.
je zou m moeten vullen met speciale vloeistof, en dan kan het handig zijn voor brillen etc. voor al bij die "neuspootjes" wil wel wat vuil gaan zitten dat je moeilijk weg krijgt.

Heb je wel in het buitenland gezien, staan ze bij de deur van de opticien om je binnen te lokken. Even snel je bril schoonmaken, maar at zijn dan wel de echte (lees dure).

zit sinds 2009 in de PV.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=3840. Dat is de mijne, en ik heb nog niet gedurft mijn vingers er echt in te steken en als ik zo hoor dat dat bij die kleintjes al zeer doet ga ik het nu zeker niet meer doen.
Bij dan Conrad ding wat ik had ( 39 euro) heb ik dat overingens vaak genoeg gedaan, prikkelt een beetje aar verder niks ( maar ik voel ook bijna niks als ik me verbrand dus dat zegt weinig)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 januari 2013 21:55:31 schreef fred101:
http://www.pa4tim.nl/?p=3840. Dat is de mijne, en ik heb nog niet gedurft mijn vingers er echt in te steken en als ik zo hoor dat dat bij die kleintjes al zeer doet ga ik het nu zeker niet meer doen.
Bij dan Conrad ding wat ik had ( 39 euro) heb ik dat overingens vaak genoeg gedaan, prikkelt een beetje aar verder niks ( maar ik voel ook bijna niks als ik me verbrand dus dat zegt weinig)

Is vast een duurdere variant dan die van conrad...

zit sinds 2009 in de PV.

Ik heb een keer een mist-maak-jetser gekocht, die dat ook met ultrasoon geluid doet. Vinger in de vloeistof steken vlakbij de transducer gaf een soort van brandervaring. Dat was een 24W apparaatje.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
maartenbakker

Golden Member

Ik stak een keer mijn vinger in zo'n decoratieve vernevelaar. Dat doe ik ook nooit weer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik had een ultrasone luchtbevochtiger van 50W. Als je daar het element zelf kort aanraakt, heb je een serieuze brandplek...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Andre, ja, best wel een stuk duurder, dit is een 100W 2 liter, ik dacht met 3 transducers. heb ook lang getwijfeld, wilde eigenlijk nog het een maat grotere model maar dat werd me wat te gek. Achteraf was het af en toe toch niet gek geweest. Maar waarschijnlijk zijn ze nooit groot genoeg ;-) ik heb nog een 2000W driver staan, daar wilde ik zelf een bak met transducers aan bouwen maar behalve de enorme bak, een kapitaal aan transducers ( en geen manual dus geen idee hoeveel en welke) was het nu ook niet de bedoeling dingen op te lossen. Deze was bedoeld om bv hele motorblokkem te reinigen.

Maar ik gebruik hem ook best veel. Is in een paar minuten warm en kan zelfs permanent aan. Heb er geen spijt van. Wel van dat 39 euro ding. Die gebruikte ik eerst nog wel eens voor mijn bril, maar 4 minuten daarin heeft minder resultaat dan 20 seconde in de nieuwe.

Edit: zou ik dat goedkope ding ( 50W dacht ik) dan niet kunnen gebruiken om iets te maken wat ultrasoon plastic kan lassen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 4 januari 2013 21:54:11 schreef andre1973:
Ik zou m terug sturen, heb ook ooit een goedkope gehad, je kunt er weinig mee, helaas.
je zou m moeten vullen met speciale vloeistof, en dan kan het handig zijn voor brillen etc. voor al bij die "neuspootjes" wil wel wat vuil gaan zitten dat je moeilijk weg krijgt.

Heb je wel in het buitenland gezien, staan ze bij de deur van de opticien om je binnen te lokken. Even snel je bril schoonmaken, maar at zijn dan wel de echte (lees dure).

Ik ga gewoon om de zoveel tijd even naar de opticien, dan buigen ze mn bril weer even recht(valt wel eens e.d.) krijg ik nieuwe neusvleugeltjes en reinigen ze hem even ultrasoon, geheel gratis! bij Hans Anders zal dat niet zo snel gebeuren denk ik, maar ik denk dat mijn bril bij deze opticien ook 3x zo duur was :-D Maa rik hoef ook niet zonodig ieder jaar een nieuwe bril.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Nog een vraagje, wat voor grootteorde aan spanning zou er ongeveer op het piëzo-element komen te staan? En zou dit te meten vallen met een multimeter? Want nu meet ik in de stand van wisselspanning maar zo'n 1,3V.

Ik heb er geen verstand van, maar ik had VEEL MEER verwacht.
Piezo ken je van de vonkenmakers om het gas aan te steken, dus daar zitten behoorlijke spanningen in.

Anderzijds de kans dat jou multimeter betroubaar kan meten bij een frequentie > 20kHz is ook klein.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 5 januari 2013 11:44:14 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het is meestal een hoge frequentie (~42kHz) en een lelijke golfvorm, met beide kunnen AC meters niet altijd goed overweg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De transducer werkt met een behoorlijk hoge spanning, een paar honderd volt, daar moet je niet aan gaan meten. Daar wil je gewoon niet aanzitten.

De eenvoudigste test is het bakje vullen met water, en dan een paar scheppen suiker erin. Als het apparaat werkt zie je de suikerkorrels direct bewegen, en binnen een paar minuten is de suiker opgelost.

@fred101 Ik denk wel dat het mogelijk is om plastic te lassen, het wordt (werd) ook gebruikt om 35mm speelfilms te lassen. Op de transducer zit dan een kop die verloopt naar een streep van 35x2mm. Daar komt dan alle energie terecht, film wordt warm, smelt, en plakt aan elkaar.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dit topic is gesloten