Ventilator in snelheid regelen

Na enig speurwerk op dit forum, ben ik toch maar een nieuw topic gestart.
Het probleem is als volgt: Ik heb een plafondventilator waar de aansturing van defect is.
De motor is een asynchrone motor, van 50 watt, met een hulpwikkeling die m.b.v een 1,5 uF Condensator 90 graden uit fase is verschoven t.o.v. de hoofdwikkeling om zo een draaiveld te creëren.

De originele aansturing kende drie snelheden en de verschillende snelheden werden bereikt door meer capaciteit te schakelen naar de hulpspoel. Nu wie ik graag de aansturing opnieuw ontwerpen en daarbij de snelheid van 0 tot 100% kunnen regelen.

Ik zoek nu een schakeling die dit kan regelen.

b.v.d.
Eric

Soldeerstation:Weller WHS40

Is een simpele dimmer (triac) een oplossing?
Nooit zelf geprobeerd hoor, maar denk maar aan de regeling op een stofzuiger.

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

Ik heb het zojuist geprobeerd, met een stekker dimmer, dit geeft wel het gewenste resultaat, maar ik krijg de indruk dat de motor niet soepel loopt. Ik hoor duidelijk de fase aansnijding zegmaar.

Eric

Soldeerstation:Weller WHS40

Het toeval wil nu dat ik net een printje voor een ventilator regeling ontworpen heb.
De regeling werk met nuldoorgangsdetectie en is grotendeels overgenomen van een
schakeling uit Elektor. Vroeger heb ik deze schakeling ook nog gemaakt en deze werkt
perfect om een ventilator te regelen. Je zou ook een kant en klaar schakeling kunnen kopen bij Velleman.

Mijn schakeling is bedoeld om een ventilator zeer traag te laten draaien, maar het probleem bij ventilatoren als je
ze in sterk gedimde toestand laat opstarten is dat deze geen kracht genoeg hebben om te beginnen draaien.
Daarom zorgt mijn schakeling ervoor dat bij het opstarten de ventilator zijn max. spanning krijgt en na 5 seconden overgaat op de ingestelde dimmersnelheid.
Mits een kleine aanpassing - weglaten van LD1,R11,R12,T3,T4,C5 en de potmeter aan de ene kant rechtstreeks aan +12V aansluiten *( brugje leggen ts C en E van T4 ) kun je deze dimmer ook als gewone dimmer gebruiken voor een ventilator of een lamp.

Edit (*)

Je kunt het ontwerp van dit printje hier volgen.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Op 11 januari 2013 17:10:37 schreef marklinfan1992:
Ik heb het zojuist geprobeerd, met een stekker dimmer, dit geeft wel het gewenste resultaat, maar ik krijg de indruk dat de motor niet soepel loopt. Ik hoor duidelijk de fase aansnijding zegmaar.

Eric

Ik denk dat je dit probleem altijd houd.
Een 3 fasen motor op frequentieregelaar zoemt ook heel raar bij lage frequenties.

Op 11 januari 2013 18:59:10 schreef Erelce:
Het toeval wil nu dat ik net een printje voor een ventilator regeling ontworpen heb.
De regeling werk met nuldoorgangsdetectie en is grotendeels overgenomen van een
schakeling uit Elektor. Vroeger heb ik deze schakeling ook nog gemaakt en deze werkt
perfect om een ventilator te regelen. Je zou ook een kant en klaar schakeling kunnen kopen bij Velleman.

Mijn schakeling is bedoeld om een ventilator zeer traag te laten draaien, maar het probleem bij ventilatoren als je
ze in sterk gedimde toestand laat opstarten is dat deze geen kracht genoeg hebben om te beginnen draaien.
Daarom zorgt mijn schakeling ervoor dat bij het opstarten de ventilator zijn max. spanning krijgt en na 5 seconden overgaat op de ingestelde dimmersnelheid.
Mits een kleine aanpassing - weglaten van LD1,R11,R12,T3,T4,C5 en de potmeter aan de ene kant rechtstreeks aan +12V aansluiten kun je deze dimmer ook als gewone dimmer gebruiken voor een ventilator.

Je kunt het ontwerp van dit printje hier volgen.

Heb je ook een schema van dit geheel? Mailen mag ook altijd.

Eric

Soldeerstation:Weller WHS40

hier heb je de definitieve versie, het is een enkelzijdig printje geworden:

fandim5A.pdf

fandim5A.sch - fandim5A.brd

( na het openen van de .brd file eerst even op Ratsnest klikken om de Polygonen op te vullen).

Met dank aan de forumleden die mij met het ontwerp van de print geholpen hebben !

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Op 11 januari 2013 17:10:37 schreef marklinfan1992:Ik heb het zojuist geprobeerd, met een stekker dimmer, dit geeft wel het gewenste resultaat, maar ik krijg de indruk dat de motor niet soepel loopt. Ik hoor duidelijk de fase aansnijding zegmaar.

Een asynchrone motor in snelheid regelen met een dimmer zal nooit echt goed werken omdat deze afhangt van de frequentie (rotatie van het draaiveld) en niet de spanning.

Bij een stofzuiger, boormachine,... werkt dit wel omdat deze een DC motor heeft en daar hangt de snelheid wel af van de spanning.

Groeten H.

Mijn ervaring is dat ventilatoren met kooianker d.m.v. fase-aansnijding toch goed te dimmen zijn op deze manier.
Enkel het opstarten in gedimde toestand kan een probleem geven, vandaar mijn opstartschakeling.

Op 11 januari 2013 17:10:37 schreef marklinfan1992:
Ik heb het zojuist geprobeerd, met een stekker dimmer, dit geeft wel het gewenste resultaat, maar ik krijg de indruk dat de motor niet soepel loopt. Ik hoor duidelijk de fase aansnijding zegmaar.

Eric

Bij lage belastingen moet je ook een triac met kleine houdstroom gebruiken, ik denk dat dit het probleem is. Anders slaat de triac vroegtijdig af. Dit kun je soms zien als je lampen met een te kleine wattage op een gewone dimmer aansluit, ze beginnen dan te flikkeren.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Ik had eerlijk gezegd ook nooit verwacht dat kooianker motoren überhaupt in snelheid te regelen waren, zonder de frequentie van de aangelegde wisselspanning te veranderen.
Zeer interessant om nu te leren dat 't blijkbaar met fase-aansnijding 'gewoon' mogelijk is. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik vermoed dat er wat "bezwaren" aanzitten. Iets van: die 50W motor heeft een max rendement van 80%. Dat is 10W verliezen. Als je hem nu op 10% laat draaien, blijven de verliezen 10W..... Ik weet niet OF het zo is, maar ik vermoed zoiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn geen bezwaren, enkel een heel belangrijke voorwaarde:
De belasting moet kwadratisch toenemen in functie van het toerental, zoals dat het geval is bij ventilatoren.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

ik heb dit ook eens met een plafondfan geprobeerd , maar het brommen op de dimmer was erg irritant . het bleek als je de aanloop condensator voor de dimmer zet dat het brommen veel minder/weg is , die condensator maakt het deels een capacitieve last waardoor de fan gaat brommen .

volgens dit idee ongeveer...

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/001_zps04c80239.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het regelbereik wordt er op die manier in ieder geval een stuk groter mee. En de motor kan dan zelfstandig op een lage spanning opstarten; je hoeft maw de motor niet met een hoge(re) spanning te starten om daarna het toerental terug omlaag te regelen.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Op 12 januari 2013 00:54:22 schreef Erelce:
Mijn ervaring is dat ventilatoren met kooianker d.m.v. fase-aansnijding toch goed te dimmen zijn op deze manier.
Enkel het opstarten in gedimde toestand kan een probleem geven, vandaar mijn opstartschakeling.

[...]
Bij lage belastingen moet je ook een triac met kleine houdstroom gebruiken, ik denk dat dit het probleem is. Anders slaat de triac vroegtijdig af. Dit kun je soms zien als je lampen met een te kleine wattage op een gewone dimmer aansluit, ze beginnen dan te flikkeren.

Hee bedankt voor je eagle bestanden, zal van de week het even etsen op school. En de bevindingen hier posten.

Soldeerstation:Weller WHS40

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die bij dit onderwerp past. Ik zie dat de berichten al erg oud zijn, maar probeer het toch maar even hier.

Ik heb op Marktplaats een oude plafond ventilator gekocht van het merk Tornado. De voeding is nogal krakkemikkerig, en ziet er naast onbetrouwbaar ook nog eens lelijk uit. De ventilator is wel mooi, en de lagers zijn nog prima, vandaar dat ik er mee aan de slag wil.

Ik zou de ventilator graag aansturen met iets wat ik kan integreren met m'n Gira 55 schakelmateriaal, zoals een dimmer of een meerstanden schakelaar.

Op het gebied van elektra kan ik redelijk uit de voeten, maar tot op een zekere hoogte. De voeding lijkt een soort trafo te zijn, de ventilator heeft slechts als bedrading Nul, Fase en Aarde.

Zou iemand een idee hebben wat de beste optie is? Ik heb hier nog dimmers liggen met zowel fase af- als aansnijding van een experimentje met LED lampen. Fase aansnijding is een ding dat meespeelt lees ik hierboven, maar waarschijnlijk ben ik beter af met een zware dimmer in verband met het opstarten?
Lijkt me lullig als ik 'm ineens opblaas ofzo.

Hoop dat iemand wat kan opmaken uit de foto's!

Alvast bedankt!
Maarten

http://gdurl.com/5bOh

http://gdurl.com/y_k4

http://gdurl.com/GYNK

http://gdurl.com/Qb38

http://gdurl.com/P4UT

maartenbakker

Golden Member

Da's een grappig stukje antiek uit de tijd dat het niet vanzelfsprekend was dat electrisch spul uit China kwam. "ophangen en niets meer aan doen" is zeker geen acceptabel antwoord?

Ik zou trouwens niet weten waarom de regelaar krakkemikkig of onbetrouwbaar zou zijn. Dit is typisch een ding dat elke dimmer overleeft. Het ontwerp is goed doordacht en misschien wel 80 jaar oud met als modernisering hier en daar wat plastic in plaats van ijzer of bakeliet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 25 april 2018 14:35:39 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi!
Ja als je het zo stelt heeft het ook wel weer wat :)

Het wat onbetrouwbare gevoel dat ik erbij heb komt doordat stand 1 en 5 maar met één koperdraadje vastzitten, de rest met twee koperdraadjes... zou dat niet heel heet worden?

Arco

Special Member

Dat heeft niets met de stroom te maken, maar met de opbouw van de trafo... ;)
Het is één lange winding, die via de tussenliggende soldeerlippen loopt als aftakking. Daarom zijn eerste/laatste enkel (eind van de winding), de rest dubbel.
Wat je kunt doen is een andere behuizing erom zetten die wat meer 'oogt'. (bestaande is wel authentiek, maar niet echt mooi...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat klinkt inderdaad heel logisch!

Oké, maarrrrr dan: de uitgangsspanning komt uit de knop lijkt me, maar waar moet ik die spoel voeden? Ik zie echt niet waar ik 'm aan zou kunnen sluiten:

http://gdurl.com/gc6i

http://gdurl.com/JBbs

http://gdurl.com/QOxT

En ik blijf natuurlijk heel nieuwsgierig of zoiets op een dimmer zou kunnen draaien, hebben jullie een idee?

Arco

Special Member

De spoel komt tussen de bruine draad en het stopcontact (deel van de spanning gaat dan naar de spoel i.p.v. de ventilator.)
Bij dimmer moet je er in ieder geval een hebben, die lage belasting aan kan sturen.
Die in de links zijn min. 60 resp 50W, kan best dat die ventilator minder gebruikt (en daar dus niet op werkt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die "trafo"regeling moet in serie staan met de motor van de ventilator.
De spanningsval over die spoel regelt de snelheid van de ventilator, veel beter dan vermogenweerstanden.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

En vergeet niet dat als je de ventilator met een faseaansnijding gaat regelen, je kans hebt om bijgeluiden te krijgen. En dat kan vrij irritant zijn kan ik je vertellen.

Lees dit eens door als je wil, daar staat het één en ander uitgelegd.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Persoonlijk zou ik het zo laten, het heeft wel iets vind ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Veel dank allen! Ook voor de link, interessant stuk - gaat voor mij al heel erg diep, dus interessant :)

Ik ga het geheel binnenkort aansluiten, met deze oude trafo!

Boem is ho