optimaliseren van VFO

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Bedankt Fred!

Nee, het is geen FM! De varicap gebruik ik ipv een trimmer/afstemcondensator.

Ik wil 3 tot 5 zendertjes vlak naast elkaar laten uitzenden. Dit leek mij praktischer en goedkoper gezien de prijzen voor dit soort onderdelen.

De waardes van de condensatoren zullen dus berekend moeten worden. Ik verbaas mij er dan enkel over dat er zoveel spreiding is in de gebruikte waardes in de schema's die ik via google heb gevonden. Dit terwijl het principe verder gelijk is, en vrijwel onafhankelijk lijkt te zijn van de gebruikte fet's.

Tja, ik zou eens een schakeling op een breadboard moeten testen. Mijn eerste prototype is direct op een geëtste PCB gebouwd.

Breadboard is geen goed plan. Beter dead bug.
Sorry, ik zie nu idd dat er geen mic aanzit maar een potmeter.
Die waarden zijn zo variabel omdat 90% maar wat doet. Per ongeluk fout vermelde waarden en wat iemand erg goed vindt werken kan in werkelijkheid bagger zijn, als een zender die goed geconstureerd en ontwrpen bv 10 km haalt en iemand bouwt hem met andere waarden en componenten ( omdat sommige denken dat het niks uitmaakt) beroerd na en haalt 100 mEter dan kan hij dat best geweldig vinden en zijn versie op het web zetten.

Ik heb een keer nav een topic hier een buizen 3 meter FM bug nagebouwd. Dat schema kwam van de beroemde klompenboer site. Dat kreng draaide gewoon op 50 MHz dus je zat op 3 meter naar de tweede harmonische te luisteren. Gewoon een beroerd ontwerp dus.

Wil je gegarandeerd goede ontwerpen, kijk dan in boeken, je weet wel die papieren dingen van voor het internet waar meestal gefundeerde informatie instond, of reken een schema zelf eerst door ( best moeilijk) , of bepaald dmv metingen de optimale waarden van componenten.

Bedenk bij meten van de output dat je scoop ook een belasting vormt. Gebruik een 10:1 probe en bij hogere frequenties een 1K of 10K weerstandje in serie met je probe. Dan belast je de boel minder.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Bedankt voor het schema! Dat laat zich snel nabouwen. Ik ben niet zo van de dead-bug style gecharmeerd, maar dat zal vast beter zijn het breadboard.

Om de AM-modulator aan te sturen zullen die paar Volts voldoende moeten zijn.