Belasting bepaalt programma-afloop?

Dan ga ik eens bekijken hoe ik een stroombron kan maken van 1,5 A/ 10 V.

Daarna ga ik alles eens op een experimenteerbordje zetten zodat de faktor breadboard wordt uitgeschakeld.

De jacht is mooier dan de vangst....
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2013 09:26:43 schreef EricP:
Smerig, LEDs parallel.

En zonder voorschakelweerstanden, eenmalige leds.

Op 5 februari 2013 09:37:42 schreef EricP:
LEDs sluit je aan op een stroombron, niet op een spanningsbron.

Oftewel minimaal een weerstand in serie.
Leesvoer voor de TS: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Vervolgens de BD tor nog even wegwerken, dat wordt een kacheltje. Kwa hFE is het ook niet de slimste keuze.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 februari 2013 12:43:19 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Q1 doet IMHO dienst als stroombron, al zal het zo wel niet bedoeld zijn.
De BD234C heeft een lage hfe, en wordt bovendien aangestuurd met een lage basisstroom. Ik gok er op, dat hij aardig warm wordt...

[Mompelt iets over mod's die er stiekum tussenkomen... :-)]

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 5 februari 2013 12:53:01 (13%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
EricP

mét CE

Op 5 februari 2013 09:42:43 schreef Vovpvi:
Dan ga ik eens bekijken hoe ik een stroombron kan maken van 1,5 A/ 10 V.

Kijk eens hoeveel LEDs je hebt en zet die allemaal in serie. Je weet dan welke stroom er moet lopen en bij welke spanning dat ongeveer is. Daar maak je je stroombron op.
Of je geeft elke string z'n eigen stroombron.

@HenryS: Een spanningsbron-met-weerstandje volstaat de vergelijking met een slechte stroombron prima... :) Norton en Thevenin hadden daar ooit eens een mooi verhaal over ;)

Ik heb het schema gewijzigd:

http://i198.photobucket.com/albums/aa125/vovpvi/ledspotjes_zps5442a9f7.png

Er zijn in totaal 5 strings van telkens 3 LED's (er zijn er maar 3 getekend). Per string trek ik 300 mA, elke LED krijgt een spanning te verwerken van 3,5 V. De spanningsbron van 12 V is verkeerd en moet maar 10 V zijn. Ik snap niet waarom ik een weerstand moet plaatsen in serie met de led's omdat ik de voedingsspanning op 10 V ga maken. Als ik dan toch een weerstand moet plaatsen dan wordt de voeding wel 12V en de emitterweerstand 5 ohm. Volgens mij is mijn schema in principe (behalve dan niet regelbaar) gelijk aan dit schema: (met dank aan pros)

http://prosje.be/CO/Schemas/StroombronII.png

De uitgang van de ATMEGA328 gaat ingesteld worden op PWM met een frequentie van ongeveer 600Hz.

De jacht is mooier dan de vangst....
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2013 14:46:09 schreef Vovpvi:
Ik snap niet waarom ik een weerstand moet plaatsen in serie met de led's omdat ik de voedingsspanning op 10 V ga maken.

Het maakt voor de voedingsspanning niet uit, je zal altijd een stroombegrenzing moeten plaatsen. En een weerstand is de eenvoudigste vorm daarvan. Lees dit nog eens.

Als ik dan toch een weerstand moet plaatsen dan wordt de voeding wel 12V en de emitterweerstand 5 ohm.

Nee, je zet geen weerstanden in de emitter, daarmee verhoog je het spanningsnivo van de basis, en wordt het moeilijker de transistor open te krijgen met 5V.

Je zet in dergelijke schakelingen de weerstand in de collector, komt dat ivm de ledspanningen niet uit dan neem je een led minder of verhoog je de voedingsspanning.

Volgens mij is mijn schema in principe (behalve dan niet regelbaar) gelijk aan dit schema: (met dank aan pros)

[afbeelding]

Totaal niet, daar heb je een terugkoppeling via de opamp waarbij de meetwaarde vergeleken wordt met een ingestelde waarde. Bij jouw schema is er geen sprake van terugkoppeling en/of een vergelijking, en dus heb je een hele andere schakeling.

@aansturing: Je BD139 heeft in de laagste klasse bij deze stroom een worst case hFE van rond de 30. 300mA (welk type leds zijn het?) >> Ib=10mA. Ib-totaal = 30mA.

Door R3 (en dus Q1) kan maar 5mA lopen, R3 moet veel lager om alle torren in de verzadiging te krijgen.

Waarom gebruik je geen logische mosfet? Dit is zo IMHO wat te hoog gegrepen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou darlingtons nemen voor Q2, Q3, ... Die kan je samen rechtstreeks vanuit de AVR sturen.
Als je dan tussen elke emitter en GND een weerstand van 12Ω plaatst, heb je 5 stroombronnen, die elk ongeveer 300mA leveren.

Wat je originele probleem betreft:
Zijn, naast RESET, ook AVCC en AGND aangesloten en plaatselijk (vlak naast de pinnen) ontkoppeld?
Zorg er voor, dat de LED-stroom in geen geval door de GND-lijn v/d AVR loopt. Dat levert niets dan rotzooi op.
Draait de AVR op een kristal? Kies dan voor de full-swing mode.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2013 15:23:26 schreef pros:
Als je dan tussen elke emitter en GND een weerstand van 12Ω plaatst, heb je 5 stroombronnen, die elk ongeveer 300mA leveren.

Niet in de emitter, dan krijg je geen tor meer goed open.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De transistor zal idd. de stroom beperken, met hulp van de emitterweerstand.
En hij moet bijgevolg gekoeld worden. Het loont dan ook de moeite, om de voedingsspanning v/d LED's niet hoger te nemen dan nodig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2013 15:48:54 schreef pros:
De transistor zal idd. de stroom beperken, met hulp van de emitterweerstand.

Dat gaat niet gegarandeerd goed werken. Je trekt de emitter al op naar 3.6V, dan hou je net 1.4V over om de transistor open te trekken maar zonder enige marge.

Zet de weerstand in de collector en je hebt gegarandeerd een redelijke verzadiging geregeld. Redelijk want het blijft een darlington, lichte darlingtons saturen tot 1V en bij zwaardere typen wordt die saturatie alleen maar slechter.

Dus wat is het eigenlijk een klote ding, alles kan vervangen worden door één logische mosfet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je trekt de emitter al op naar 3.6V, dan hou je net 1.4V over om de transistor open te trekken maar zonder enige marge.

Dat is nou net de bedoeling. Op die manier gaat de tor zich als stroombron gedragen.
Je beperkt de spanning op de basis tot 5V (liefst een kleine basisweerstand gebruiken). Daarmee beperk je de spanning op de emitter tot 3.6V. De 12Ω weerstand beperkt de emitterstroom (en dus ook de collectorstroom) op 300mA.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 5 februari 2013 17:26:37 schreef pros:
Op die manier gaat de tor zich als stroombron gedragen. Je beperkt de spanning op de basis tot 5V (liefst een kleine basisweerstand gebruiken).

Ja je gaat de tor dwingen tot stroombron, maar je hebt een behoorlijke basisstroom nodig. Dat is iets wat je bij een microcontroller niet moet doen. Als ze ergens op kapot gaan dan is het wel (over)belaste I/O's.

Eigenlijk een dirty methode ;), ik ben daar zelf niet zo'n fan van.

Het dissipeert ook nogal wat zo, iets wat we in eerste instantie al kwijt wilden. Met een mosfet heb je dat probleem niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 februari 2013 17:38:18 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 februari 2013 16:52:10 schreef Henry S.:
Dus wat is het eigenlijk een klote ding, alles kan vervangen worden door één logische mosfet.

Jij beweert dat ik alle BD-transistors kan vervangen door 1 logische mosfet? Dan heb ik de BC547 wel nog nodig om die mosfet volledig open te sturen?

Ik heb ook gezien dat ik de AVCC en ANGD niet heb aangesloten. Ik ga ze ook ontkoppelen. De AVR draait op een 16MHzkristal in full-swing mode.

Ter info: het gaat om deze leds.

De jacht is mooier dan de vangst....
EricP

mét CE

Ja je gaat de tor dwingen tot stroombron, maar je hebt een behoorlijke basisstroom nodig. Dat is iets wat je bij een microcontroller niet moet doen. Als ze ergens op kapot gaan dan is het wel (over)belaste I/O's.

Ik heb de basisstroom niet uitgerekend. Ik heb ook voor deze AVR de datasheet niet bekeken. Maar doorgaans specificeert Atmel 40mA als absolute max. voor een pin. Uiteraard zal je spanning dan wel wat zakken (stijgen). Het is ook niet handig om continu op het max. te zitten. Maar zo heel hard fout gaat het dus niet.

@TS: Je hebt blijkbaar nog steeds niet door dat een LED een stroombron nodig heeft, geen spanningsbron.

Voordat je weer rare dingen in mekaar gaat zetten, zou ik eerst eens "droog" een werkend schema proberen te maken. (hier posten en wachten op commentaar).

Nadat men over verkeerd gebruik van torren was begonnen, heb je weer een schema gebouwd waar je rare versterkings-factor-afhankelijke stromen gaat krijgen. En mogelijk een bc547 om zeep helpt.

Verder nog een vraagje: Hoe kom je aan die 5V? Wordt die van de 10V afgeleid? Je zou bij het inschakelen van de leds best een dipje op de 10V kunnen veroorzaken waardoor de 5V ook onder de minimum komt.... (anderzijds, die '328 is een taaie rakker: Doet het nog prima rond de 2V... (officieel niet op 16MHz, maar in de praktijk komt ie een heel eind hoor!))

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat heb ik wel in de gaten, alleen hoe combineer ik dat met mijn schakeltransistors?
Ik neem aan dat mijn stroombron een spanning moet hebben van 10 V (3,5V per led x 3 leds), als ik geen weerstand gebruik in de collector. Als ik voor een begrenzingsweerstand wil gaan, dan moet de stroombron een spanning hebben die iets hoger ligt (spanningsval over de weerstand)

Volgens Henry kan ik alles oplossen met 1 logische MOSFET.

Zo wordt het moeilijk voor iemand die niet dagelijks met deze materie bezig is. Maar moeilijk gaat ook ;-). Alleen het duurt iets langer en zolang jullie geduld hebben kan ik iets bijleren.

EDIT:

Wat bedoel je met een 'droog' schema? Welke zaken moeten erin zitten?

De 5V komt uit een voeding die meerdere spanningen heeft, de 5V is vast en de 10V is vanuit een regelbare aansluiting genomen.

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op woensdag 6 februari 2013 10:46:33 (15%)

De jacht is mooier dan de vangst....
Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2013 08:21:44 schreef Vovpvi:
Jij beweert dat ik alle BD-transistors kan vervangen door 1 logische mosfet? Dan heb ik de BC547 wel nog nodig om die mosfet volledig open te sturen?

Nee die heb je dan niet nodig.
http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=logic+mosfet&mode…

Op 6 februari 2013 10:43:07 schreef Vovpvi:
Ik neem aan dat mijn stroombron een spanning moet hebben van 10 V (3,5V per led x 3 leds), als ik geen weerstand gebruik in de collector. Als ik voor een begrenzingsweerstand wil gaan, dan moet de stroombron een spanning hebben die iets hoger ligt (spanningsval over de weerstand)

En wat is nou de eenvoudigste stroombron... een weerstand is voldoende. Je kan btw nooit 3 leds van 3.5V op een 10V voeding kwijt, waar tover je dan 0.5V vandaan?

Op 5 februari 2013 15:21:18 schreef Henry S.:
Het maakt voor de voedingsspanning niet uit, je zal altijd een stroombegrenzing moeten plaatsen. En een weerstand is de eenvoudigste vorm daarvan. Lees dit nog eens.
[...]
Je zet in dergelijke schakelingen de weerstand in de collector, komt dat ivm de ledspanningen niet uit dan neem je een led minder of verhoog je de voedingsspanning.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 februari 2013 19:21:17 (21%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb een schema gemaakt, maar nog niet opgebouwd.

http://i198.photobucket.com/albums/aa125/vovpvi/ledspotjes_zpsf6068e2c.png

De waarde van de weerstanden R2..R6 (1W exemplaren) zijn louter theoretisch. Ze zorgen voor een spanningsval van 1,5 V bij 300 mA.
Verder ga ik de AVCC en de ANGD aansluiten en ontkoppelen met 100nF.
De gebruikte FET is een logic-level exemplaar klik
Is dit schema dan goed?

Maar deze opzet is volgens EricP ook niet zo netjes:

Op 5 februari 2013 09:26:43 schreef EricP:
Smerig, LEDs parallel.

De jacht is mooier dan de vangst....
maartenbakker

Golden Member

In dit schema staan de LED's niet parallell maar steeds per 3 in serie met een weerstand, dus dat is geen probleem.

Zorg er met zo'n kleine voorschakelweerstand echter wel voor dat je 12V gestabiliseerd is. Anders geeft een hele kleine spanningsverandering al een gigantische verandering van de stroom door de LED's (simpel in te zien door naast de berekening voor 12V ook eentje voor 12,5V te maken; dan loopt er opeens al 400mA door je LED's - dat is 33% extra bij een 4% afwijking van de voeding - en dat bekort de levensduur flink). Als je per streng 2 LED's en een grotere weerstand neemt, is dat probleem opeens een stuk kleiner.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 februari 2013 21:58:35 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

2 leds per streng wordt moeilijk omdat de leds in een spotje zitten.

Ik kan wel ter compensatie een iets hogere spanning nemen, ik moet de voeding immers toch nog maken.

Als ik nu voor elke streng een 7815 zet, zou dat voldoende zijn? Dan heb ik een gestabiliseerde spanning en een stroombron dankzij de weerstand.

De jacht is mooier dan de vangst....
maartenbakker

Golden Member

Dat zal prima werken.

Overigens zou je met 15V ook wel voldoende ruimte hebben om elke 3 LED's een stroombron te geven die je met een LM317 en een weerstand opbouwt, in plaats van met een 7815 en een weerstand. Als je toch IC's gebruikt is dat nog wat eleganter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 februari 2013 00:58:28 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat zou dit het uiteindelijke schema dan worden:

http://i198.photobucket.com/albums/aa125/vovpvi/ledspotjes_zpsb368ff5d.png

De jacht is mooier dan de vangst....
maartenbakker

Golden Member

Zo bedoelde ik het. Je zal alleen even moeten nagaan of de weerstanden kloppen. De referentie van de LM317 is 1,2V dus voor 300mA krijg je 4 ohm. Je kan 3,9 ohm weerstanden pakken en even met de hand wat uitzoeken die aan de bovenkant van de tolerantie zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Ha we komen ergens :). Het is ivm de hoge stromen zaak dat je genoeg marge hebt, dat heeft maartenbakker goed aangegeven. Of je moet zeker weten dat je voeding stabiel is natuurlijk.

Zet voor de zekerheid even klein weerstandje in de gate van de mosfet. Ik neem aan dat je wilt PWM'en, en dan wil de mosfet zonder demping wel eens oscilleren. Het weerstandje zal ongeveer tussen 4.7 en 10Ω zitten, als je deze te hoog neemt dan wordt de mosfet trager (en warmer).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zo tot dusver de theorie.

Ik ga nu eerst de onderdelen bestellen, daarna een weekje skieen. Als ik terugkom zonder armen of benen te breken ga ik het opbouwen.

Aan iedereen die geduld heeft gehad met mij: HARTELIJK DANK !

De jacht is mooier dan de vangst....