accu`s parallel

EricP

mét CE

Mijn betoog was echter gebaseerd op de mogelijkheid dat een sluiting in de ene accu ook schade kan veroorzaken aan de andere.
Economisch zal dit niet veel verschil maken, in beide gevallen moet je of 1 dure of 2 goedkope accus vervangen.

Ook daar is nog wel wat op af te dingen... De spanning van accu's is vaak helemaal niet zo 'hard' als gedacht. Op een 12V set kan tussen 'laden' en 'ontladen' met een stroom van laten we zeggen 0.3C zomaar een 1.5V verschil zitten zonder dat de hoeveelheid lading wezenlijk verandert (factor tijd is klein).
Dat impliceert ook dat in het extreme geval dat er een cel kortgesloten wordt en de andere 5 cellen nog 'fabrieksnieuw' zijn je de defecte accu feitelijk zult 'overladen' - die stroom valt wel mee. Er zullen daar waarschijnlijk meer cellen gaan hemelen - waarschijnlijk, maar niet 100% zeker in de accu waar reeds een cel defect is.

Een mooie analogie is het gebruik van hulpstartkabels. Daar onderscheiden zich 2 situaties:

  • Het te helpen voertuig heeft een rotte accu
  • Het te helpen voertuig heeft een lege accu (doordat er een lampje is blijven branden)

In het eerste geval, is er niet zoveel aan de hand. 'Rot' impliceert gesulfateerd, hoge inwendige weerstand.

In het 2de geval krijg je een interessantere situatie. De accu is in principe 'goed' (lage inwendige weerstand), maar wel 'leeg', echt leeg (het lampje gaat niet uit als die accu onder de 11V ofzo komt). Toch zetten we daar gewoon hulpstartkabels op. Het vonkt wel wat bij aansluiten, maar er ontploft normaal gesproken niks. Terwijl er toch een forse stroom moet lopen (immers... ene accu leeg, 0V, andere onder lading, 13.8V... Beide lage inwendige weerstand, kabels 'dik')

Overigens laten we de spanningspieken / dips die dit tot gevolg heeft bij (met name) de donor-auto even buiten beschouwing; het is vooral de electronica daar die niet enthousiast reageert, valt buiten de scope van het accu verhaal.

Tenslotte zitten in die scootertjes vaak (altijd?) SLA accuutjes. Die zijn in veel opzichten vergelijkbaar met open accuutjes zoals gebruikelijk is (was) als startaccu in een auto.