accu`s parallel


Als je twee of drie accu's in serie zet, krijg je een dubbele (of driedubbele) spanning. De stroom door de accu's is in alle accu's gelijk, en dus blijft de totale capaciteit (in Ah) ook gelijk. Je zult dus 3 nieuwe accu's moeten hebben van rond de 10 of 13 Ah.

Eén 12V 10Ah accu is 12V, 10Ah. 2 van die accu's in serie is 24V, 10Ah. 3 in serie is 36V, 10Ah. Het blijft 10Ah als je ze in serie zet.

Dus het klopt inderdaad niet, er zouden 3 13Ah accu's in moeten zitten, of op het typeplaatje zou 10Ah moeten staan.

En ik denk dat die accu's defect zijn als ze al binnen 25 meter leeg zijn.

EDIT: Olap was me voor.

EDIT2: als ze parallel zouden staan zoals de titel suggereert, dan heb je 12V/30Ah.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 8 februari 2013 15:09:51 (11%)]

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 8 februari 2013 15:05:06 schreef Lucky Lukeals ze parallel zouden staan zoals de titel suggereert, dan heb je 12V/30Ah.

Batterijen en accu's parallel schakelen kan ernstige gevolgen hebben omdat de spanningen niet altijd exact hetzelfde zijn.

maartenbakker

Special Member

Hoe kom je daarbij? Als ze parallell staan, zijn de spanningen per definitie hetzelfde en blijven in dit geval de verder niet gespecificeerde ernstige gevolgen volgens jouw eigen (en elke andere) definitie gewoon uit.

Zolang het over accu's gaad waar de laadtoestand direct wederzijds afhankelijk is van de klemspanning, is parallellschakelen een uitstekende oplossing (let wel dat de externe laad- en ontlaadstromen niet ongezond hoog mogen zijn, dit is de enige beperking). Dit betreft loodaccu's en lithiumaccu's.

Als het gaat om accu's die zich als stroombron of stroomput gedragen, zoals nikkelaccu's, is parallellschakelen schadelijk omdat de ene accu oncontroleerbaar meer stroom zal leveren of opnemen dan de andere accu, zodat de kans inderdaad groot is dat er ergens teveel stroom loopt. Vergelijk het parallellschakelen van LED's. In dat geval klopt jouw uitspraak dus wel, maar daar is hier geen sprake van.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

...voltage...
...amperage...

Wat is een voltage en wat is een amperage? Ik denk dat je spanning en stroom bedoelt. Noem het dan ook zo.

Oorzaak is tenminste 1 dode cel - en waarschijnlijk meerdere. Enige oplossing is om alles te vervangen. Liefst door een nieuw stel uit dezelfde productie batch, of toch tenminste door een stel met een gemeenschappelijk verleden. Misschien kom je nog een setje uit een UPS tegen.

Parallel schakelen kan in sommige gevallen wel degelijk schade opleveren.
Een 12V accu bestaat meestal uit 6 in serie geschakelde cellen van 2V (in feite 2,4V) met een zeer lage Ri.
Meestal wanneer en cel defect raakt daalt de spanning / wordt de RI hoger, tot zeer hoog.
In dat geval zal er inderdaad geen schadelijke situatie ontstaan.

Wat echter ook kan gebeuren is dat 1 of meerdere cellen inwendig sluiting maken.
De inwendige weerstand wordt dan zeer laag terwijl de klemspanning van de accu daalt van 14,4 naar 12 V (of lager).
De andere parallelle accu heeft dan nog een spanning van 14,4 V en er ontstaat een verschil in EMK van 2,4 volt.
Bij een Ri van pakweg 10 mOhm gaat er dan een vereffeningsstroom lopen van 240 Amp.
Veel accus kunnen daar niet zo goed tegen met als gevolg dat de parallel geschakelde accu eveneens de geest geeft.

Gelukkig komt inwendige sluiting bij moderne accus bijna niet meer voor doordat de platen gescheiden zijn door gaas of vezeldoek of doorspeciale constructiemethoden zodat ze elkaar bij kromtrekken niet meer fysiek kunnen raken en zodoende geen sluiting kunnen veroorzaken.

@EricP:
Voltage en amperage vind ik niet fout uitgedrukt.
De opgegeven spanning is 12 Volt en definieert de waarde van die spanning, dus Volt.
In serie tel je de waarde van de 3 accu s bij elkaar op, dit wordt nog steeds uitgedrukt in Volts en wordt dus uitgedrukt als 36 Volt en niet 36 U.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 16 februari 2013 12:30:19 (12%)]

EricP

mét CE

@EricP:
Voltage en amperage vind ik niet fout uitgedrukt.

Jouw mening is niet relevant. De eenheid is Volt, de grootheid spanning. Dat is geen mening, dat is een feit. Net zoals de eenheid Ampère is en de grootheid stroom.

De opgegeven spanning is 12 Volt en definieert de waarde van die spanning, dus Volt.

Inderdaad: eenheid / grootheid.

In serie tel je de waarde van de 3 accu s bij elkaar op, dit wordt nog steeds uitgedrukt in Volts en wordt dus uitgedrukt als 36 Volt en niet 36 U.

Inderdaad. De spanning is 36V. Wat is je punt?

Noem je 'bedrag' bij de kassa ook 'eurage'? Zelfde situatie: grootheid is bedrag, eenheid (pl)euro.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Nu nog iemand die zegt dat voltage engels is voor spanning wat het weer correct maakt op de taal na.
En amperage ipv stroom mag volgens wikipedia, en zeg nou zelf wiki heeft altijd gelijk toch :p

Verder @ts, gewoon nieuwe accus inzetten als de resy het gewoon doet
Geen grotere accus pakken anders begint je lader weer te huilen als je pech hebt

[Bericht gewijzigd door DK op 16 februari 2013 13:39:19 (28%)]

EricP

mét CE

1 museum 2 museums
1 koe 2 koes.

Slaat ook nergens op. Maar je hoort 'museums' best vaak. Zelfs 'museas' hoor je... Dat moeten er dan wel heel veel zijn :+

Ik vind Ohmage ook wel een leuke. En wat dacht je van dradage voor spoed van een schroefdraad :)

Overigens heeft Wikipedia er ook een behoorlijk artikel over.

Wat een dramage om iets wat duizenden mensen verkeerd doen :p

EricP

mét CE

Soort fietsers zonder licht... Accu plat zeker?

Als iemand graag het woord 'voltage' gebruikt, dan kan dat in de betekenis van 'het getal dat je op de voltmeter afleest'.
Maar het verschijnsel zelf heet spanning. In het Engels hoort het 'tension' te zijn. Dat je daar vaak 'voltage' ziet maakt het nog niet correct.

Accu's parallelschakelen kan natuurlijk wel, als het maar dezelfde spanningen zijn.
In één enkele accu staan toch ook alle stukjes plaat parallel? Als je in de ene vierkante centimeter sluiting krijgt, gaat er ook een grote stroom lopen. Dat hou je tòch.

Maar goed, hier staan ze in serie. Dan blijft de stroom, en dus de capaciteit, hetzelfde als bij één accu.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@EricP,
Je vraagt je af wat voltage en amperage betekent ?
Volgens Van Dale betekent voltage de in Volt uitgedrukte spanning en amperage de in Ampere uitgedrukte stroomsterkte.
Wat ik lees is dat TS ons de uitkomst van zijn zelf gemaakte berekening van stroom en spanning wil mededelen en drukt dit correct uit in voltage en amperage.
Het gaat hier om een berekening waarvan hij enkel het stroomgedeelte niet begrijpt.
Spanning accu1 + spanning accu2 + spanning accu3 = totaalspanning, zoals die is aangegeven op het typeplaatje.
Hij maakte dus de correcte berekening 12V + 12V + 12V = 36V.
De uitkomst van zijn berekening wil hij vervolgens mededelen als teken dat hij dit gedeelte van de vraagstelling heeft begrepen en drukt de spanning uit in voltage.
Ergo: berekende 36 Volt komt overeen met de 36 Volt op het typeplaatje, de voltages komen overeen.
In deze manier van uitdrukken kan ik geen fundamentele fout ontdekken.

Correcter was natuurlijk geweest:
De uitkomst van de som van de seriegeschakelde accuspanningen komt overeen met die op de aanduiding van het typeplaatje.

maartenbakker

Special Member

Op 16 februari 2013 12:04:52 schreef Brainbox:
Wat echter ook kan gebeuren is dat 1 of meerdere cellen inwendig sluiting maken.

Opzich mee eens, maar kortsluiting levert altijd accuschade op. Of die kortsluiting nu in een accu of erbuiten optreedt... Het gaat dan om een hele kleine kans die hooguit een factor 2 groter wordt en nog steeds heel klein is. Normaal functioneren gaat dus prima, daar ging het me om, en dan vooral om het onderscheid met nikkel-accu's die niet normaal functioneren als ze parallell staan en die YokoTsuno kennelijk in gedachten had.

Wel is het advies om zoveel mogelijk gelijk behandelde/even oude accu's te gebruiken, dan is de kans dat ze tegelijk slecht worden ook zo groot mogelijk want voor het goede wil je accu's die samen gebruikt worden, toch samen vervangen.

@Brainbox: In het spraakgebruik zijn voltage, amperage, gradenage, literage, grammage, etc. natuurlijk volkomen begrijpelijk en geaccepteerd, zodanig dat ze zelfs in de Van Dale staan, maar dat maakt ze bij technisch gebruik niet correct. Als je het verschil weet wanneer je erover schrijft snap je al meteen beter wat je doet. Vandaar dat mensen er soms op terugkomen al zou ik dat in dit geval niet doen omdat het voor de TS totaal niet van belang is (voor degenen die reageren wordt de lat opzich terecht hoger gelegd).

@DK: Voltage is ook in het Engels spraakgebruik. Het correcte woord is tension ;)

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maartenbakker:
Celsluiting komt inderdaad weinig meer voor, vroeger was dat met plaat accus wel anders toen de loden platen gewoon naast elkaar in de accubak hingen.
Ze trokken krom waarbij ze elkaar raakten en sluiting veroorzaakten of looddeeltjes zakten bij veroudering naar de bodem en veroorzaakten daar sluiting.
Tegenwoordig is die kans echter vrijwel nihil.
Zelf gebruik ik voor mijn backup systeem ook twee accus parallel en neem ik de genoemde risicos.

EricP

mét CE

Correcter was natuurlijk geweest:
De uitkomst van de som van de seriegeschakelde accuspanningen komt overeen met die op de aanduiding van het typeplaatje.

Inderdaad :)

Voor wat betreft die sluitingen: die zijn vaak klein en dat lost zichzelf doorgaans wel op (als in: het fikt weg of de rest van de cellen wordt overladen en krijgt een hoge weerstand). Accu is dan wel ter ziele, maar voor de rest geen schade.

Accu die spontaan ploft? Ik ken het wel, maar alleen met wanneer er voldaan is aan wat aanvullende randvoorwaarden. Zoals een lader die ook wat enthousiast is (of met veel stroom ontladen) de omgeving is 'warm'. Ook bij een accu (al dan niet samengesteld) is een thermal runaway mogelijk als bijvoorbeeld de lader niet temperatuur gecompenseerd is.

Dag iedereen,

Op 16 februari 2013 14:09:36 schreef maartenbakker:Normaal functioneren gaat dus prima, daar ging het me om, en dan vooral om het onderscheid met nikkel-accu's die niet normaal functioneren als ze parallell staan en die YokoTsuno kennelijk in gedachten had.

Op 16 februari 2013 12:04:52 schreef Brainbox:Wat echter ook kan gebeuren is dat 1 of meerdere cellen inwendig sluiting maken.De inwendige weerstand wordt dan zeer laag terwijl de klemspanning van de accu daalt van 14,4 naar 12 V (of lager).De andere parallelle accu heeft dan nog een spanning van 14,4 V en er ontstaat een verschil in EMK van 2,4 volt. Bij een Ri van pakweg 10 mOhm gaat er dan een vereffeningsstroom lopen van 240 Amp.

Inderdaad, maar niet alleen deze twee redenen.

Batterijen en accu's hebben een heel lage inwendige weerstand. Stel dat je 2 "identieke" autoaccu's met een inwendige weerstand van 0,001 Ω parallel schakelt en deze belast met 10A. Door verschillen in contactweerstand (niet ondenkbaar gezien de omgeving) heeft een kring een totale weerstand van 0,002 en de andere 0,008 Ω, wat er op neer komt dat een batterij met 8A ontlaadt en de ander met 2A.

Ik ben zeker geen specialist ter zake maar het zou mij eerder verbazen moest dit geen lange-termijn gevolgen hebben.

maartenbakker

Special Member

Als ik het uit de losse pols moet schatten, zou ik zeggen dat zowel 8A als 2A peanuts zijn voor accu's en bedradingen met een dergelijke inwendige weerstand, dus tot zover geen probleem. Bovendien zal als de accu die het meeste stroom levert ook maar een heel klein beetje leger raakt, de andere accu evenredig meer stroom gaan leveren (er kan dus geen diepontlading van slechts 1 accu optreden, idem bij het laden kan er geen overlading van slechts 1 accu optreden; omdat de accu's parallell staan volgen ze gedwongen elkaars laadtoestand).

Bij normaal gebruik en uitblijven van defecten kan er dus weinig foutgaan, maar er zijn natuurlijk wel een paar kleine beperkingen.

Als de bedrading en de accu's enigszins verschillen, zoals je terecht aangeeft, zal de maximale stroom waarbij de boel heel blijft, niet 2 keer de maximale stroom van een individuele accu zijn. Meestal gaat het daar dan ook niet om, maar om de capaciteit. Die verdubbelt natuurlijk effectief wel door het parallellschakelen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nogmaals:
De situatie bij accu's parallel is NIET verschillend van de situatie van twee stukjes van dezelfde accu parallel.

Eenvoudiger gezegd: Bij parallelschakelen staat ieder stukje plaat parallel aan ieder ander stukje plaat, of dat andere stukje nu in dezelfde of in een andere accubak zit.

De weerstand van het ene stuk plaat naar de terminal is ook nooit gelijk aan de weerstand van het andere stuk plaat naar de terminal.
Stel bijvoorbeeld dat de aansluitingen bovenop zitten, dan is de weerstand van de onderkant van de plaat naar de aansluiting groter dan van de bovenkant van de plaat naar de aansluiting.

En het verhaal bij parallelgeschakelde accu's, dat sluiting in de ene ook de andere bederft, geldt net zo goed voor de parallelgeschakelde stukjes plaat in één accu. Het bezwaar is dus blijkbaar niet te groot.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

De situatie bij accu's parallel is NIET verschillend van de situatie van twee stukjes van dezelfde accu parallel.

Dat ben ik niet helemaal met je eens... In 1 accu staan de platen 1-op-1 parallel (en dat kun je doortrekken tot je een oneindig aantal oneindig kleine oppervlakten hebt), maar als je meerdere accu's parallel gaat zetten, dan doe je dat per 6 cellen (in deze context). Meestal is het (oud)lood om oud ijzer, maar niet altijd...

Zo typisch dat een simpele vraag van TS, weer helemaal ontspoort in een zinloze discussie(eentje die al meerdere malen is gevoerd).

Dat het hier gaat om 10Ah ipv 13Ah, is geen enkel probleem. Hierdoor gaat de scooter niet van zijn normale bereik naar 25 meter.
Er is maar 1 conclusie, 1 of meerdere accu's zijn dood en ja ze staan in serie.
Alle accu's vervangen met een minimale capaciteit van 10Ah. Meer is altijd beter, dan ga je kijken naar capaciteit/prijs verhouding.
Succes!

@Nburgmeijer: Inderdaad zijn de accus van TS waarschijnlijk gewoon defect en heeft het geen zin extra accus parallel te schakelen.
Ik vind het echter niet zinloos om mijn kennis over accu´s weer eens wat op te frissen, een eerdere discussie heb ik niet gevolgd.

@Frederick E Terman:
Wanneer je er van uit gaat dat het zuurvolume en de plaatconditie van beide accu´s gelijk zijn klopt je theorie.

Mijn betoog was echter gebaseerd op de mogelijkheid dat een sluiting in de ene accu ook schade kan veroorzaken aan de andere.
Economisch zal dit niet veel verschil maken, in beide gevallen moet je of 1 dure of 2 goedkope accus vervangen.

EricP

mét CE

Mijn betoog was echter gebaseerd op de mogelijkheid dat een sluiting in de ene accu ook schade kan veroorzaken aan de andere.
Economisch zal dit niet veel verschil maken, in beide gevallen moet je of 1 dure of 2 goedkope accus vervangen.

Ook daar is nog wel wat op af te dingen... De spanning van accu's is vaak helemaal niet zo 'hard' als gedacht. Op een 12V set kan tussen 'laden' en 'ontladen' met een stroom van laten we zeggen 0.3C zomaar een 1.5V verschil zitten zonder dat de hoeveelheid lading wezenlijk verandert (factor tijd is klein).
Dat impliceert ook dat in het extreme geval dat er een cel kortgesloten wordt en de andere 5 cellen nog 'fabrieksnieuw' zijn je de defecte accu feitelijk zult 'overladen' - die stroom valt wel mee. Er zullen daar waarschijnlijk meer cellen gaan hemelen - waarschijnlijk, maar niet 100% zeker in de accu waar reeds een cel defect is.

Een mooie analogie is het gebruik van hulpstartkabels. Daar onderscheiden zich 2 situaties:

  • Het te helpen voertuig heeft een rotte accu
  • Het te helpen voertuig heeft een lege accu (doordat er een lampje is blijven branden)

In het eerste geval, is er niet zoveel aan de hand. 'Rot' impliceert gesulfateerd, hoge inwendige weerstand.

In het 2de geval krijg je een interessantere situatie. De accu is in principe 'goed' (lage inwendige weerstand), maar wel 'leeg', echt leeg (het lampje gaat niet uit als die accu onder de 11V ofzo komt). Toch zetten we daar gewoon hulpstartkabels op. Het vonkt wel wat bij aansluiten, maar er ontploft normaal gesproken niks. Terwijl er toch een forse stroom moet lopen (immers... ene accu leeg, 0V, andere onder lading, 13.8V... Beide lage inwendige weerstand, kabels 'dik')

Overigens laten we de spanningspieken / dips die dit tot gevolg heeft bij (met name) de donor-auto even buiten beschouwing; het is vooral de electronica daar die niet enthousiast reageert, valt buiten de scope van het accu verhaal.

Tenslotte zitten in die scootertjes vaak (altijd?) SLA accuutjes. Die zijn in veel opzichten vergelijkbaar met open accuutjes zoals gebruikelijk is (was) als startaccu in een auto.