levensduur LEDlampen: 40.000 uur of 40.000 minuten...

Dit topic is gesloten

Anoniem

Op 31 december 2021 12:26:31 schreef KlaasZ:
Ik zei: ophouden, maar je gaat gewoon door met je geëmmer.

Zum befehl herr oberst! :-)
Welles/nietes spelletjes verstoren het topic, dus stopt het nu.. Ik hou het bij het verhaal van "de kaars, de bril en de uil...."

Wat denk je nou eigenlijk te bereiken?

Dat je eindelijk inziet wat de anderen allang begrepen hebben.

Dat er nooit lampen geproduceerd zijn waarvan de eigenschappen seizoengebonden zijn.

Er is geen enkele aanwijzing voor, en het is ook niet logisch.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 31 december 2021 13:57:05 (21%)

Op 31 december 2021 15:03:33 schreef KlaasZ:
IJdele hoop.
Over en sluiten.

Wordt tijd.

Laten we teruggaan naar de LED-lampen.

Mijn Ikea plantenlamp heb ik opgezocht (post van een paar pagina's <raad eens wat spellingcontrole hiervan maakte> terug):

Hij moet ongeveer 500 uren gebruikt zijn, toen ging hij kapot. Dat was dus 30.000 minuten. Dat komt aardig in de richting van die 40.000.

Anoniem

Zoals ik al eens opmerkte , hangt er boven mijn eettafel een 12armige luster. Met daarin 40W kaarslampjes. (folietje van de vrouw grmbl)

Jaren geleden verving ik stelselmatig defecte gloeilampen door spaarlampen en enige jaren geleden door leds. Momenteel zitten er 12 ledlampjes in.
in het verleden ging er af en toe een spaarlampje en later een ledje kapot.
De levensduur was dan een stuk korter dan verwacht.
Ik dacht altijd dat de warmte niet goed weg kon en die dingen daar slecht tegen kunnen.
Maar ledlampjes worden niet zo heel warm.

Toen bedacht ik dat ze misschien slecht tegen schakelpieken kunnen.
Ik plaatste dus een geschikte MOV in het lusterklemmetje.
toeval of niet, er is sinds een paar jaar geen enkele meer stukgegaan.

Right! Het lijkt me dat bij normale spanningen de boel gewoon heel blijft en dat het voornamelijk slijt door de transient spanningspieken die je her en der krijgt. (b.v. door schakelen van het ding zelf of door schakelen van een zwaardere belasting op hetzelfde eind-net.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is meestal niet de led zelf die kapot gaat, maar de stuurelektronica die er voor zit.

EricP

mét CE

Ah, vandaar dat bij al die overleden LED bagger 1 LED een zwart puntje heeft en de boel z'n rotlicht weer geeft als je die overbrugt...

maartenbakker

Golden Member

GD zou wat op het spoor kunnen zijn met die MOV. Simpele switchers hebben vaak geen fatsoenlijke beveiliging (zie al die chippies in witgoed die sneuvelen), en seriecondensatorschakelingen verliezen capaciteit door piekstromen.

In mijn ouderlijk huis hangt op de gang al jaren een kale filament-sierlamp van Action die continu brandt. Op de groep zitten net echt apparaten die pieken veroorzaken. Als de lamp ooit een keer stukgaat zal ik hem onderzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 januari 2022 12:48:14 schreef EricP:
Ah, vandaar dat bij al die overleden LED bagger 1 LED een zwart puntje heeft en de boel z'n rotlicht weer geeft als je die overbrugt...

Kan gebeuren. Als de electronica niet meer goed werkt, dan kan die stroompieken op de leds veroorzaken waardoor er een led kapot gaat.

Maar goed. Ja, er zijn ook gevallen waarbij de fabrikant 15 leds parallel zet en er dan 300mA door jaagt. Dan kan je er op wachten dat er 1 iets warmer wordt en een steeds groter aandeel van de stroom gaat trekken, terwijl ook maar iets boven het gemiddelde direct "buiten spec" voor die ene led is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Of de led of de elektronca sneuvelt hangt natuurlijk af van de constructie van de lamp.
Ik denk dat de meeste 230V kaarslampjes weinig meer bevatten dan een condensatortje om de stroom te beperken.
Maar dat is voor de 50 Hz. Voor steile surge schakelpulsen heeft zo'n condensator erg weinig impedantie, en het is waarschijnlijk dat de ledjes zelf die piekstroom die nauwelijks begrensd een stuk hoger kan liggen dan wat je verwacht,niet aankunnen. De seriecondensator zal hier doorgaans niet door stukgaan.

@ericP,
bagger, rotlicht...Ik denk dat je vooroordeel een tiental jaar over datum is. In 2012 had je van mij gelijk gekregen.
Tegenwoordig is ledverlichting een volwaardig alternatief voor gloeilampen en een stuk zuiniger.

En met led haters is het net hetzelfde verhaal als met de tl haters van vroeger.

Ze kochten steevast de goedkope kleur 33 en emmerden dan dat het licht onaangenaam kil was. Want waarom zou je 3x zoveel uitgeven voor een lamp van hetzelfde vermogen? Wel precies omdat je dan een spectrum krijgt dat als aangenaam ervaren wordt en een betere kleurweergave van je omgeving.

De kleur van de eerste generatie goedkopere verlichtingleds was een beetje analoog aan tl33. Maar dat is al lang verleden tijd.
Er zijn tegenwoordig ook goedkope ledlampjes verkrijgbaar in de harddiscounts die best aangenaam licht geven en lang meegaan.

En met leds zijn armaturen mogelijk die met gloeilampen ondenkbaar waren.

Die LED-lampen gaan kapot omdat de fabrikanten de LEDs veel te zwaar belasten. Zie de link die ik al eerder postte: http://wastonchen.com/4421.html

Ikea zet die LED op 141 graden. Dan zeggen ze dat hij 25.000 uren meegaat... Plaats hem dan nog eens in aan lampenkap en het ding is zo kapot. Bij mij was die chip die op 115 graden staat kapot gegaan. Hij heeft 1 winter overdag een paar uren aangestaan.

Het is aanlokkelijk een wat zwaarder vermogen aan een lamp te geven met dezelfde LEDs door te zwaar te belasten. Dan verdient de fabrikant meer.

EricP

mét CE

@erikp,
bagger, rotlicht...Ik denk dat je vooroordeel een tiental jaar over datum is.

Jouw bril is dat zeker. Je krijgt het niet eens voor elkaar een naam over te tikken...

In 2012 had je van mij gelijk gekregen.
Tegenwoordig is ledverlichting een volwaardig alternatief voor gloeilampen en een stuk zuiniger.

Oh. Voorlopig knippert het meeste nog steeds en is het nog steeds een discontinu spectrum. Daar is de afgelopen 10 (15?) jaar niks aan veranderd...

En met led haters is het net hetzelfde verhaal als met de tl haters van vroeger.

TL heeft ook zeker z'n nadelen. Het knippert ook (althans, de klassieke variant) en heeft ook geen 'mooi' spectrum. In een huiskamer zul je daarom ook eh... niet vaak TL verlichting gevonden hebben. Bij jou wel?

De kleur van de eerste generatie verlichtingleds was een beetje analoog aan tl33. Maar dat is al lang verleden tijd.

De 'kleur' die je waarneemt is maar 1 aspect van 'verlichting'. Die is wel bij elkaar te trucen. En dan noemt men het 'warm white' ofzo. Dat lukt bij TL ook best aardig (als je de juiste buis koopt). Het knipperen is ook oplosbaar (maar ja, dat kost geld en dus werkt het in veel LED bagger niet zo). Je kunt wel zeggen... 100Hz, dat zie je niet... Maar er zijn zat mensen die dat wel... 'zien' is niet het juiste woord, dat zou impliceren dat je het ding aan/uit 'ziet' gaan... Dat is niet zo. Laten we het houden op: waarnemen (en het is bijzonder storend). TL heeft dat ook, maar door het nagloeien van de fosfor veel minder (waar LED in de gemiddelde huiskamer vaak gewoon echt uit gaat; 'condensator voeding').
Dat discontinue spectrum blijft een dingetje.

En met leds zijn armaturen mogelijk die met gloeilampen ondenkbaar waren.

Eh... ja. En? Die lamp hangt er omdat er licht moet komen. Niet omdat er een of ander kunstobject moet hangen. Typisch geval van het uiterlijk voor de functionaliteit stellen...

De TL's in de 9xx serie hebben echt een mooie kleurweergave. Ik heb dat nog geen LED zien halen. Maar dat komst vast nog wel zodra ze van de race naar bagger om tot nog lagere prijzen te komen afstappen.

Ik heb kortgeleden al mijn TL vervangen door ledbuizen. Kan echt niet zeggen dat het rotlicht is. Eigenlijk heel aangenaam. Belangrijkste voordeel: het gaat aan zonder knipperen. In de schuur waar het nu koud is duurde het vaak secondenlang voordat die TL-buis opgestart was. Nu is het: schakelaar aan en direct licht zonder haperen.

Anoniem

Op 1 januari 2022 13:47:07 schreef EricP:
[...]Jouw bril is dat zeker. Je krijgt het niet eens voor elkaar een naam over te tikken...[...]

Sorry voor de typo, gecorrigeerd. De kleine P was niet minachtend bedoeld ;-)

Oh. Voorlopig knippert het meeste nog steeds

De snelste ogen in het wilde westen? of niet dimbare leds op een dimmer gezet?

en is het nog steeds een discontinu spectrum. ...]TL heeft ook zeker z'n nadelen. Het knippert ook (althans, de klassieke variant) en heeft ook geen 'mooi' spectrum.

Als je de juiste tl's kocht was de kleur zeker ok. De misopvatting komt omdat we opgevoed zijn met gloeilampen die een onnatuurlijk licht geven met teveel rood in. We zijn dat daardoor als referentie gaan nemen. Een erfenis van Je overovergrootvader in het Neanderdal. Die voelden zich veilig bij het rode licht van een smeulend vuurtje. De holenleeuw bleef dan uit de buurt. Natuurlijk zonlicht met een evenwichtig spectrum en goeie kleurweergave is veel koeler.

Het knipperen is ook oplosbaar (maar ja, dat kost geld en dus werkt het in veel LED bagger niet zo). Je kunt wel zeggen... 100Hz, dat zie je niet... Maar er zijn zat mensen die dat wel... 'zien' is niet het juiste woord, dat zou impliceren dat je het ding aan/uit 'ziet' gaan... Dat is niet zo. Laten we het houden op: waarnemen (en het is bijzonder storend).

Ik heb redelijk wat ledlampjes en ik zie daar niet de minste trilling of knippering in. Het zal wel niet zo erg zijn als jij het stelt. Bij een fobie vergroot je immers alles uit. :-)

Eh... ja. En? Die lamp hangt er omdat er licht moet komen. Niet omdat er een of ander kunstobject moet hangen. Typisch geval van het uiterlijk voor de functionaliteit stellen...

Dat zullen velen niet met je eens zijn. Dat schilderij of kader aan je muur hangt er ook zeker maar om de barsten uit het zicht te houden?

Ik heb het graag wat gezellig.

Jinny

Golden Member

Led en knipperen, hier moet ik toch even tegen ons Bels Orakel ingaan, ik heb een zoon, zo autistisch als de pest, en die wordt knettergek van de meeste soorten LED.
Ziet ze inderdaad knipperen.
Niet alle soorten, maar hij kan feilloos aangeven welke met PWM aangestuurd worden, gewoon een C hebben staan of een knappe voeding.
Klopt altijd.
Ter illustratie, TL ziet hij ook aan en uitgaan, maar door het nagloeien minder last.

Dat jij er geen last van hebt wil niet zeggen dat niemand er last van heeft.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Belangrijkste voordeel: het gaat aan zonder knipperen. In de schuur waar het nu koud is duurde het vaak secondenlang voordat die TL-buis opgestart was. Nu is het: schakelaar aan en direct licht zonder haperen.

En eh... wat is daar het voordeel van dan? Als je die lamp maar 'heel even' nodig hebt, dan voldoet een gloeilamp ook prima. Als je er langere tijd bezig bent... dan maken die paar seconden ook niet uit.
Of ga je nou ook vertellen dat het grote voordeel van een electrische auto is dat je die niet hoeft te starten? :+

De snelste ogen in het wilde westen? of niet dimbare leds op een dimmer gezet?

Nee hoor. Beiden niet. Bijna alles wat er aan consumenten troep te koop is, knippert gewoon. Dat jij het niet ziet, wil niet zeggen dat het niet zo is.

Als je de juiste tl's kocht was de kleur zeker ok.

Je blijft hangen bij 'kleur'. Licht is meer dan 'kleur'.

Het zal wel niet zo erg zijn als jij het stelt.

Er zijn wel meer dingen die jij niet ziet of waarneemt. Niks nieuws onder de zon. Dat jij het niet ziet, betekent niet dat het er niet is.

Dat schilderij of kader aan je muur hangt er ook zeker maar om de barsten uit het zicht te houden?

Eh... Dat slaat natuurlijk weer als een l*l op een drumstel. Dat schilderij hoeft geen licht te geven. Daar is die lamp zonder LED voor.

Ziet ze inderdaad knipperen.

Daar hoef je geen autist voor te zijn... Alhoewel bij mensen met die sticker veel dingen net iets anders werken dan bij mensen die als 'normaal' beschouwd worden...

De bagger die in de Coentunnel hangt is ook zo'n drama. Het is vast een soort van wit en benadert 'buiten' vast beter dan natriumverlichting. Zonneklep neer en zonnebril op... Die natriumverlichting is vies oranje-geel. Doet veel minder pijn aan de ogen. Maar het enige wat bij GD telt is blijkbaar... kleur...

Op 1 januari 2022 13:47:07 schreef EricP:
...Jouw bril is dat zeker. Je krijgt het niet eens voor elkaar een naam over te tikken...

...zegt degene die zelf bijna in elke post namen verdraaid (Sicko, Anaal digitaal, ....). Dan valt dat Erik nog best mee, 1 letter maar.

Maar ehm, waarom steeds die discussie over LED verlichting? Wat voegt dat toe, wat worden we er beter van? LED verlichting is er, en gloeilampen zijn er niet meer, geen marktaandeel meer in elk geval. Gaan we dat nu terug draaien omdat EricPik het er niet mee eens is?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Op 1 januari 2022 14:52:53 schreef EricP:
[...]
De bagger die in de Coentunnel hangt is ook zo'n drama. Het is vast een soort van wit en benadert 'buiten' vast beter dan natriumverlichting. Zonneklep neer en zonnebril op... Die natriumverlichting is vies oranje-geel. Doet veel minder pijn aan de ogen. Maar het enige wat bij GD telt is blijkbaar... kleur...

Eenzelfde met de A44 vanaf de A4 enkele jaren (10?) terug, ik moest in deze tijd naar Leiden op en neer voor mijn toenmalig werkgever en dat eerste stuk had men LED verlichting opgehangen.
In het donker heen en terug en van die paar km schele hoofdpijn krijgen...
Wat een klote licht.

Een winkel bij ons op het dorp heeft een deel vd LED verlichting weer vervangen door een alternatief, daar er geen licht meer naar de zijkant straalde was het van buiten net alsof de winkel dicht was.
Het scheelde gewoon omzet.
Nu kan je van buiten weer zien dat het licht in de winkel aanstaat...

Niet alles wat nieuw is is ook een verbetering..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 1 januari 2022 15:39:54 schreef flipflop:
Dan valt dat Erik nog best mee, 1 letter maar.

@erikp

In tegenstelling tot EricP, dat zijn bij mij drie van de vijf letters letters fout. De meester zou zeggen: "Je hebt een vier voor de naam". Het maakt overigens niet uit hoeveel fouten EricP maakt, erikp is fout en blijft fout.

Anoniem

Ik kan me voorstellen dat flikkerend licht bij mensen die daarvoor gevoelig zijn sterk onbehagen oproept.

maar ik heb hier naast mijn laptop een bureaulampje staan met een led in en ik moet zeggen, hoe ik het ook probeer te onderscheiden, ik kan geen spoor van flikkeren of onstabiliteit bespeuren.

Ik heb ook even een spectrumanalyse gedaan van dat ledlicht , door een CDje schuin in het licht te houden en in tegenstelling tot wat ericP beweert zie ik géén discontinuiteit in het lichtspectrum.

Mogelijk zijn sommmigen hier hypergevoelig of kopen ze steeds weer de allergoedkoopste brol of zetten ze niet dimbare lampen op een dimmer.
Of hebben ze een obsessieve afkeer van alles wat niet
oud-en-vertrouwd is.

Het argument van Jinny ga ik niet betwisten omdat het al minstens tien jaar oud is maar dat kun je niet meer vergelijken met de huidige ledverlichting.

Dat leds niet deugen omdat ze niet opzij schijnen is daarentegen maar een flauw argument. Dat ligt niet aan de ledtechniek maar aan de foute keuze van de stralingshoek van de lampen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 1 januari 2022 17:03:27 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

De fosfor in een witte led is niet veel anders dan die in een TL-buis qua samenstelling en werking. Het spectrum is dus continu (wat iets anders is dan 'volstrekt vlak'!)

Ik heb verschillende leds hier in de huiskamer. De dure spotjes, gekocht om hun hoge CRI, knipperen volstrekt niet.
De gewone muurlamp met drie armaturen knippert enigszins - als ik wil, kan ik het zien door bijv. een potlood in het licht ervan te zwaaien.
De goedkope kerstboomverlichting knippert 'maximaal'. Als je er rechtstreeks in kijkt zie je dat nog altijd niet, natuurlijk, maar het is heel gemakkelijk de flikkering op te merken door bijv. je blik 'eroverheen' te laten glijden.

In de trapkast zit nog een gloeilamp. Die zal mij wel overleven; het verbruik is zelfs ruim geschat niet meer dan twintig seconden per dag. 1000 branduren komen dan overeen met een half millenium gebruik.
Tegen het jaar 2500 zouden de leds toch wel draaglijk licht geven, hoop ik? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jinny

Golden Member

Het is niet voor niets dat ik zeg,

Niet alle soorten, maar hij kan feilloos aangeven welke met PWM aangestuurd worden, gewoon een C hebben staan of een knappe voeding.
Klopt altijd.

Sommige mensen zijn daar inderdaad gevoelig voor.
Hij vertelt ook welke auto's hun remlichten PWM'n.
Je kan dat zelf zien overigens door de betreffende lichtbron met een smartfoon te filmen..

Nogmaals, dat -jij- het niet ziet wil niet zeggen dat niemand het ziet.
En mijn zoon heeft in zijn appartement voornamelijk oude gloei hangen...
Die knipperen namelijk niet

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op mijn hobbyzolder heb ik een paar TL vervangende ledbuizen als algemene verlichting en 7 armatuurtjes met vaste leds boven de modelspoorbaan. Net een poosje goed naar gekeken en ik kan ook niks van knipperen zien.
Zal vanavond eens een stroboscoopschijf in de boormachine steken, kijken of er dan wat te zien is.

Op zich er er niks mis met wat voor technologie dan ook. Alles heeft positieve en negatieve kanten.

Wat belangrijk is zijn de keuzes die gemaakt worden. Die horen door vaklui gemaakt te worden en niet door politici.

Witte straatlampen geven een aardig beeld in je straat. Kleur inderdaad.

Maat gele natriumlampen geven een hoog contrast en goede zichtbaarheid op wegen. Die zijn daar een goede oplossing. Wit is zeker niet beter. Integendeel durf ik wel te beweren:

Moderne blauwe autolampen geven over een langere afstand de witte strepen op de weg aan. Omdat wit het zo mooi reflecteert. Maar ze laten minder zien van mensen met donkere kleding aan. Dus je denkt verder te kijken, maar het is niet waar, het lijkt alleen maar zo. Daarbij vullen je hersens die strepen ook nog eens aan, extra gevaarlijk.

Dit topic is gesloten