levensduur LEDlampen: 40.000 uur of 40.000 minuten...

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Klinkt niet logisch, een laag belaste lamp heeft een hoger rendement.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lumen opbrengsten op ledlampen zijn maar een marketing dingetje. als je goed kijkt kom je dan altijd dezelfde waarde tegen, terwijl vermogens afwijken. ook kloppen die vermogens vaak niet, als ik de ledstroom en spanning meet kom ik 90% van de tijd lager uit en soms meer als de helft als wat men zegt dat de opbrengst in watt is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik denk dat ze vroeger vaak overdrijven met hun lumen, omdat er toch nog geen hoog vermogen leds waren.
nu dat er hopen keuze is is overdrijven niet meer nodig. misschien dat alles beetje geregulariseerd is qua testomgeving?
kan ook zijn dat ze nu een aangenamer kleur hebben en hierdoor inboeten?

ik kijk zowieso niet naar lumen, maar naar watts

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

leds die over hun kunnen gebruikt worden, en de behuizing kan de warmte niet kwijt, dat zijn de bekende problemen bij ledlampen in retrofit. ook drivers gaan best eens stuk, heb er zelfs 1 gehad die een brandlucht veroorzaakte op een kantoor. ding lag op rockwool plafondplaten ( gelukkig ) maar er zaten meerdere gaten in de bodem gesmolten, prutontwerp. ik heb in geval van 24V en 12V led liever een driver die 50% overbemeten is als 1 die het net kan leveren, die driver gaat hoe dan ook stuk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 19 december 2021 16:29:46 schreef PE9SMS: De Philips lampen heb ik nu een jaar of 4 (ofzo, weet het niet meer precies) maar nog geen kapotte gehad....

Hier al twee letterlijk in brand gevlogen: gat er in en een luid sissende steekvlam van 15cm die ongeveer 10 seconden aanhoud. Dure Philips lampen. Nu Sylvania. Die gaan ook stuk maar die vliegen in ieder geval niet in brand.

Op 19 december 2021 17:53:16 schreef fcapri:
ik denk dat ze vroeger vaak overdrijven met hun lumen, omdat er toch nog geen hoog vermogen leds waren.
nu dat er hopen keuze is is overdrijven niet meer nodig. misschien dat alles beetje geregulariseerd is qua testomgeving?
kan ook zijn dat ze nu een aangenamer kleur hebben en hierdoor inboeten?

ik kijk zowieso niet naar lumen, maar naar watts

Ik mag misschien naief zijn, maar ga ervan uit dat de door Philips opgegeven waardes toch wel ongeveer kloppen, ook twee jaar geleden. De lamp die na een jaar kapot ging gaf 1055 lumen met 8,5W. De lamp die ik van de week als vervanger kocht geeft iets meer dan 800 lumen met 8W. Allebei 2700K. Volgens opgave fabrikant. De nieuwe lamp geeft ook zichtbaar minder licht, maar er aan meten kan ik niet.

dat is het punt dus, heb hier ook diverse lampen met dezelfde lumenopbrengst erop geprint liggen, maar in de praktijk geeft een 9W meer licht als een 11W model. ook hiermee word gesjoemeld, sommigen worden ook echt heet. dat is aan de buitenkant, kun je nagaan aan de binnenzijde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 19 december 2021 19:25:08 schreef Kilian:
[...]

Ik mag misschien naief zijn, maar ga ervan uit dat de door Philips opgegeven waardes toch wel ongeveer kloppen,...

Waarom? Omdat het een bekende naam is? Die staat er wel op, maar het heeft niks meer met Philips te maken. Net als bijvoorbeeld de "Philips" van de airfryer, dat is een Chinees.

Op 19 december 2021 17:35:52 schreef testman:
lumen opbrengsten op ledlampen zijn maar een marketing dingetje. als je goed kijkt kom je dan altijd dezelfde waarde tegen, terwijl vermogens afwijken. ook kloppen die vermogens vaak niet, als ik de ledstroom en spanning meet kom ik 90% van de tijd lager uit en soms meer als de helft als wat men zegt dat de opbrengst in watt is.

de enkele malen dat ik het gemeten heb klopte het wel (op enkele % na). Nu, stroom meten en x spanning doen is niet de juiste methode (oa door de crestfactor). duw er eens een echte wattmeter tussen.

Ook in het aantal lumens merk ik geen grote leugens.

Op 19 december 2021 19:53:59 schreef GJ_:
[...]Waarom? Omdat het een bekende naam is? Die staat er wel op, maar het heeft niks meer met Philips te maken.

tiens, heeft Philips zijn lichtafdeling verkocht?

Op 19 december 2021 19:53:59 schreef GJ_:
[...]Waarom?

Als je zelf geen metingen verricht hebt kan je niet zeggen dat het onjuist is.
Het kan natuurlijk wel Chinese Lumens zijn.

Op 19 december 2021 19:55:28 schreef kris van damme:
tiens, heeft Philips zijn lichtafdeling verkocht?

Geen idee, maar die Philips ledjes worden naast de Philips airfryers gewoon in China gemaakt. Eigenlijk alle zooi in West Europa waar bij de productie handenarbeid mee gemoeid is wordt in China gemaakt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 19 december 2021 20:03:26 (44%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 19 december 2021 19:07:40 schreef GJ_:
[...]Hier al twee letterlijk in brand gevlogen: gat er in en een luid sissende steekvlam van 15cm die ongeveer 10 seconden aanhoud. Dure Philips lampen. Nu Sylvania. Die gaan ook stuk maar die vliegen in ieder geval niet in brand.

Sylvania is toch een Amerikaanse Philips tak, net als Amperex?

Ik heb dat begrepen van een Amerikaanse internet kennis van me. Hij werkte indertijd bij Sylvania en heeft daardoor stage/refresh bij Philips in Heerlen gelopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Heb hier allemaal LSC Ledlampen van de Action,in 3 jaar tijd is er 1 gesneuveld.Bonnetje bewaard en een nieuwe gekregen,deden ze niet moeilijk over.Levensduur is 15000 uur staat er op de doosjes.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 19 december 2021 21:24:44 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Op 19 december 2021 19:53:59 schreef GJ_:
[...]Waarom? Omdat het een bekende naam is? Die staat er wel op, maar het heeft niks meer met Philips te maken. Net als bijvoorbeeld de "Philips" van de airfryer, dat is een Chinees.

Ze worden wel gespecificeerd en getest door Signify, dus niet zomaar een Chinees die zonder supervisie maar wat aanrommelt.

Op 19 december 2021 19:55:28 schreef kris van damme:
[...]

tiens, heeft Philips zijn lichtafdeling verkocht?

Ja, o.a. aan Lumileds (autolampen, ook halogeen, en LED-samenstellingen) en aan Signify (voormalig Philips Lighting Holding B.V., alle lampen en armaturen en projectverlichting).

Op 19 december 2021 19:58:50 schreef Tidak Ada:
[...] Sylvania is toch een Amerikaanse Philips tak, net als Amperex?

Sylvania is nogal opgesplitst in diverse branches en van eigenaren gewisseld, waarvan de consumentenelektronica in elk geval bij Philips heeft gehoord (ik denk dat de naam op dit moment verhuurd wordt aan Funai) maar er waren meer takken. Ik meen dat Sylvania licht ook wel eens wat met Osram heeft gedaan maar durf dat niet met zekerheid te zeggen. Mogelijk weet wikipedia meer.

Wel ken ik uit het verleden sommige lampdoosjes van Sylvania die wel een 12NC erop hadden staan, maar of dat kwam doordat ze een volle dochter waren of zijn of dat er gewoon een samenwerkingsverband was met die specifieke afdeling van Sylvania, durf ik niet te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 december 2021 19:55:28 schreef kris van damme:
[...]

de enkele malen dat ik het gemeten heb klopte het wel (op enkele % na). Nu, stroom meten en x spanning doen is niet de juiste methode (oa door de crestfactor). duw er eens een echte wattmeter tussen.

Ook in het aantal lumens merk ik geen grote leugens.

[...]

tiens, heeft Philips zijn lichtafdeling verkocht?

dat is wel te merken, ik had drivers kapot van een philips led verlichting systeem van 4 jaar oud, geen moer meer van te vinden. de tijd van 10 jaar onderdelen houden is wel geweest ondertussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2021 20:21:39 schreef Hubie:
Heb hier allemaal LSC Ledlampen van de Action,in 3 jaar tijd is er 1 gesneuveld.Bonnetje bewaard en een nieuwe gekregen,deden ze niet moeilijk over.Levensduur is 15000 uur staat er op de doosjes.

Ik heb 6,5 jaar geleden na verhuizing in mijn nieuwe huis alles van LSC LED lampen van Action voorzien, stuk of 15 GU10's en tweetal G9's. Die waren zonder uitzondering allemaal binnen 1 jaar stuk, bij elke lamp waren wel een paar LED's doorgebrand (zwart pitje in het gele vlak). Retourneren deed de winkel nogal moeilijk over. Ik heb de defecte lampen dus maar weer meegenomen en ze in een la gelegd, met het idee om zelf de doorgebrande LED's te vervangen.

Ondanks dat moeilijk gedoe met retourneren heb ik daar toen wel een aantal nieuwe LSC GU10 en G9 lampen meegenomen, en die doen het nu (na >5 jaar) nog steeds. Kennelijk had LSC bij mijn eerste LED lampen te kampen met een slechte productierun van de toegepaste LED's.

Ik heb rond die tijd mijn tuinverlichting uitgerust met GU10 LED lampen van LIDL, en die doen het ook al >5 jaar zonder problemen.

Ik heb een jaar of 2 geleden de defecte G9 lampjes overigens zelf gerepareerd met op AliExpress bestelde vervangende LED's, en die lampjes doen het nu nog steeds. Kan me herinneren dat ik daarover destijds een topic op CO forum heb geschreven. De defecte GU10 lampen liggen nog steeds ongerepareerd in de la.

Op 19 december 2021 19:55:28 schreef kris van damme:
tiens, heeft Philips zijn lichtafdeling verkocht?

Enigzins offtopic, maar ik kwam een paar weken geleden op de A58 langs Roosendaal, en zag dat de Philips verlichting fabriek vlak daarvoor was gesloopt. Dat was altijd een markant herkenningspunt als ik naar mijn grootouders reed. Het terrein ligt nu braak.

Op 19 december 2021 16:02:48 schreef Kilian:
Zou er een trend gaande zijn de componenten minder op hun tenen te laten lopen?

Die trend: Dat zou een goed teken zijn.

Maar als je een led tot het uiterste duwt... dan gaat z'n rendement omlaag. Iets onder het maximum ligt z'n optimum.

Als je 50mA door een spoel van "max 60mA" stuurt dan wordt dat ding heet, droogt de condensator daarnaast snel uit etc. Neem je nu een betere spoel die zeg "max 100mA" heeft volgens de fabrikant, dan wordt het minder warm, droogt de condensator minder snel uit etc etc. Prima zaak. Maar ook hier: Nu zijn er minder ohmse verliezen in die spoel en gaat het rendement omhoog.....

Wat m.i. wel zou kunnen... Ik zie regelmatig dat ze gewoon een lineaire regelaar: "zonder spoel" gebruiken. Als ze vroeger wel schakelende regelaars gebruikten dan zijn die inherent efficienter dan de lineaire regelaars.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 december 2021 11:46:20 schreef re-atari:
[...]
Enigzins offtopic, maar ik kwam een paar weken geleden op de A58 langs Roosendaal, en zag dat de Philips verlichting fabriek vlak daarvoor was gesloopt. Dat was altijd een markant herkenningspunt als ik naar mijn grootouders reed. Het terrein ligt nu braak.

Die TL-buizen- en flitslampjesfabriek is al een flink aantal jaren gelden gesloopt, evenals de molen, die ze als ontvangstruimte hadden ingericht (hobby van de directeur hoorde ik midden jaren 60 tijdens een schoolreisje.....).
De schoorsteen is een jaar of twee geleden verplaatst en staat als monument langs de A58 :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

deze fabriek?

handig die geschiedenis bij streetview, 12 jaar geleden dit ;)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee de TL buizenfabriek miste ik al jaren (mischchien wel meer dan 10)
Dat was een groot hoog bakstenen gebouw met een venrilatiedak (vanwege de glasovens). De productie van die glazen buizen was volledig gautomatiseerd (1964- 1965). Die schoorsteen, die ze naar de rand van de A58 hebben verplaatst, hoorde daarbij.

A58 ligt rechts achtr de bomnerij....
Jammer dat ze de molen niet verplaatst, maar gesloopt hebben ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

deze? die is tussen 2015 en 2017 afgebroken dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Na wat pagina's gelezen te hebben, ben ik blij met mijn plafonnière lampen. Heb bij drie stuks alles eruit gesloopt; oké 1 boutje los en alles was los.

Dan met 4 x 2W star pcb leds met ervoor zo'n stroom regelaartje welke de led gemakkelijk kan aansturen iedere plafonnière bestukt.

Hebben ruim 11 jaar gewerkt, af en toe was er een flikker periode die vanzelf verdween, en einde van dit jaar gingen er drie leds kapot en twee stroom regelaars.

Ze branden praktisch per dag gemiddeld 2-5uur, reken 3 uur per dag, 12 jaar. kom ik op ruim 11.000 uur.

Als ik de lampen die van het korst naar langst op een rij zet kom ik op: Action ( wel afhankelijk van wat ze hadden )/ Philips / Lidl / China ( uiteraard afhankelijk van merk ) die vaak tussen 10 maanden en 20 maanden al kapot zijn. En dan het zelfgemaakte spul.

Waar ik dan weer benieuwd naar ben zijn ledstrips.
Heb er zelf al enkele van 5-6 jaar ( 12v) en nu enkele van 2 Jaar van 230VAC, die nog goed werken. Maar wat als je ze als strook langs het plafond inbouw?

Hoe lang gaan die mee? Hoe staat het bij jullie ervoor?

Hier is de data van mijn bagger Ikea groeilamp, gekocht in Nederland bij Ikea. Dit is een LED1506R10.

Er heeft iemand al een mooi onderzoek gedaan, kijk maar op http://wastonchen.com/4421.html
Met daarin de temperaturen na een uur:
Ambient 22
LED Chip(Red) 90
LED Chip(White, Center) 141.3
LED Chip(On the edge of LED board) 115

Veel te warm! Daarom is mijn lamp zo snel kapot gegaan. 50.000 uren? Laat me niet lachen, je moet blij zijn met 500. Volgens mij heb ik zelfs dat niet gehaald. En of dat spectrum een goede plantenlamp geeft?

De gele LED onderaan op de overzichtsfoto is kapot. De PCB bevat 8 geelgekleurde LEDs die blauw-wit licht geven. En er zitten ook 5 heldere LEDs op de PCB die rood licht geven.

De fotos zijn de enkellaags PCB op aluminium, de kapotte LED, een goede LED, een transparante LED en de stroombron.

Ook klopt er een hoop niet in markeringen, althans volgens die site.

jerome

Golden Member

Toen 6a 7 jaar geleden de led kaarslampen voor kroonluchters ietwat betaalbaar werden heb ik er 8 gekocht van Samsung. Toen +100 betaald, maar ze doen het nog allemaal en branden dagelijks in een woonruimte. Wat me onlangs opviel bij het knutselen is, wanneer een led elementje van 3Watt begrenst wordt naar 1Watt de lichtsterkt niet zo veel minder is dan op 3W. 2 elementen van 3W die samen begrenst zijn op 2W geven veel meer licht dan 1 op max vermogen van 3 Watt. Een led filamentlamp werd gisteren vervangen en heeft het geen jaar vol gehouden in de lampekap op de tvkast. Als deze een beetje warm wordt gaat ze knipperen. De spaarlamp die er toen uit ging steekt er opnieuw in.

Dit topic is gesloten