Hameg HM412-5

Onze Hameg HM 412-5 scoop vertoont de volgende klacht:de horizontele streep is ca 1 cm ( geen afbuiging dus ).

Weet iemang hier een oplossing voor?

Vermoedelijk geen focusering meer.
Geeft draaing aan de focus instelling
reactie?
Probleem in voeding.

Joop

RAAF12

Golden Member

Als de lijn scherp is is het geen focus fout.
Hier staat het schema,check de spanningen zoals de +140 V op de voedingsprint.

http://www.hameg.com/manuals.0.html?&no_cache=1&L=skobvvimhhkq…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 14 februari 2013 18:14:07 (21%)

fred101

Golden Member

Kijk eerst of je zaagtand nog aanwezig is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

jupjup.heb hier een HM 412 waarvan het beeld na ong.10 min wegtrekt.De intens schakelaar staat op max.Is dit te herstellen of is de buis versleten?
alvast bedankt voor de reacties.

RAAF12

Golden Member

Als het na 10 minuten pas wegtrekt denk ik eerder aan een onderdeel dat warmloopt. Te denken valt aan een weerstand of condensator. Meten is weten....
Als er in den beginne een keurig plaatje op de CRT staat is die niet aan het einde.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 5 oktober 2022 17:00:39 (22%)

ok dank u.ikzelf ben niet bekwaam ze te herstellen maar weten dat deze te herstellen is is al veel.

RAAF12

Golden Member

Als een CRT niet helemaal lekker is dan duurt dat geen 10 minuten voordat ie in fout gaat. En is het duurste onderdeel. Mocht je iemand zoeken die repareert in de buurt kan je altijd je locatie meedelen of iets in Vraag & Aanbod zetten. Mooie scope ik heb er ook eentje tussen verzameling staan. Net zoals soldeerbouten en multimeters moet je er minstens twee hebben! Gaat er een kapot pak je een andere van de plank.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 5 oktober 2022 17:38:10 (28%)

fred101

Golden Member

Er zijn Tek scopes (54X serie) waar dat gebeurd omdat er vocht in de HV trafo is getrokken. Maar ik zou eerst eens checken of de voedingspanningen goed zijn (Ook rimpel) en dan rondom de intensiteit instelling gaan meten.

Dit topic is 9 jaar oud over een scoop met een ander probleem...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ok dank u.Ik woon in Diksmuide West-Vlaanderen Belgie.groeten

fred101

Golden Member

Heb je nu de 412-5, of de 412-4 uit dat andere oude topic waar je nu ook de zelfde vraag stelt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,hoe kan ik dat zien?er staat enkel HM412 op.het spel rondgedraaid, er staat verder niets op.Het zijn wel rode knoppen

RAAF12

Golden Member

Zoiets? https://www.radiomuseum.org/r/hameg_oszilloskop_hm412_5hm_412.html
Rode afdekknopjes zitten er vaak op ook op andere modellen.

In dat andere topic waar je hebt gereageerd is idd een HM412 uit de eerste serie, zonder een cijfer achter het typenummer. Later kwam de -2,-3,-4 en -5 uit.

vergeten

Golden Member

Op 5 oktober 2022 18:19:50 schreef fred101:
Heb je nu de 412-5, of de 412-4 uit dat andere oude topic waar je nu ook de zelfde vraag stelt ?

TS, max23, heeft een 412-5

De topic kaper "pappavanjan" heeft een 412 (ge-edit)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

?

enkel HM412

DE HM412-4 is uit het andere topic is van @dijkmane, dat maakt ook verder niet uit, de topic starter zoekt iemand in de buurt die wil repareren. Ik zit op meer dan driehonderd kilometer afstand :-)

fred101

Golden Member

Ik denk dat het een 412-2 is. Alleen klopt de kleur van de knoppen niet maar in 50 jaar kan er een hoop aan geklust zijn.

Ik neem aan gratis laten repareren, want waarde, anders dan misschien jeugdsentiment, heeft zo'n ding niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs