Aanjager doet het niet (af en toe wel)

ik zou alle aftermarkt prul loskoppelen en dan testen, elke keer een onderdeel terugsteken en kijken of het dan terugkomt, als het tenminste weg was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 november 2018 22:56:10 schreef maus0611:
Inclusief de driver van de lampen? Ik dacht gelezen te hebben dat het xenon dingen waren. Dan zit er nog ergens een driver verstopt. Die gaf bij mijn broertje ook ellende omdat de hoogspanning doorsloeg naar het chassis.

Ja, de regelunits zitten direct on de de behuiIzing van de bi-xenon koplampen.

Op 6 november 2018 22:59:44 schreef testman:
ik zou alle aftermarkt prul loskoppelen en dan testen, elke keer een onderdeel terugsteken en kijken of het dan terugkomt, als het tenminste weg was..

Ik heb alle led aftermarket lampen afgekoppeld, dit zijn de enige elektrische aftermarket omderdelen op de auto, helaas is het probleem daarmee niet weg.

Ik hoop dat het lichtschakelaar die ik heb besteld het problem oplost, anders weet ik niks anders te verzinnen dan het canbus systeem en kilometerteller.
Die kost een leuke €790,- en moet dan nog worden geprogrameerd enz.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

EDIT
Heb je het licht relais weleens uit de houder getrokken en dan geprobeerd? Het relais op schema in het midden links naast 'low beam'. Zo kun je uitsluiten of het ervoor of erna zit,.

Dat is het niet, CAN kan niet dingen uit zichzelf verzinnen. Ik denk nog steeds dat er een bedradingsfout zit waardoor de kachelmotor massa naar plus getrokken word zodra de verlichting opstart (zodra de driver stroom gaat trekken)

De kachelregeling krijgt op dit moment van beide kanten.

Even beredeneren:
Als de koplampen op de - geschakeld worden in de lichtschakelaar/relais(zie schema 'koplampen, links), krijgt de aanjager of het relais spanning vanaf zijn massapunt.

Kun je controleren of de kachelmotor uberhaubt iets doet zodra je de koplampen aan hebt, voelen of er lichtjes wind is? Het lijkt alsof hij het vermogen van de koplampen rustig wegstookt alsof deze in serie komen te staan ofzo?

Controleer aan de hand van schema's alle massapunten van de regelaar kastjes, op schema lastig te zien voor mij welke aansluiting nou waarheen gaat bijv 'K14 relais aanjager' contact C1010?

Voordat je overgaat op iets nieuws qua onderdelen, zou ik een middagje bij de dealer inplannen en alle stekkers en pinout vergelijken met een andere Ford, wie weet zit er ergens één draad verkeerd geprikt in een contactje, kan zomaar een fabrieksfout zijn. Misschien heeft de vorige eigenaar het niet gemerkt..

Ik gok dat het probleem in de 'centrale box' zit, een verkeerde verbinding tussen 'heater blower relay' en de 12v vanaf dimlichtrelais.

Op 6 november 2018 23:44:14 schreef maus0611:
EDIT
Heb je het licht relais weleens uit de houder getrokken en dan geprobeerd? Het relais op schema in het midden links naast 'low beam'. Zo kun je uitsluiten of het ervoor of erna zit,.

Deze relais ben ik nergens tegengekomen en ik vermoed dat deze relais in de Gem module is verwerkt. De enige losse relaid is die van de brandstofpomp. Zie foto van de zekeringskast/ gem module op pagina 3.

Even beredeneren:
Als de koplampen op de - geschakeld worden in de lichtschakelaar/relais(zie schema 'koplampen, links), krijgt de aanjager of het relais spanning vanaf zijn massapunt.

Kun je controleren of de kachelmotor uberhaubt iets doet zodra je de koplampen aan hebt, voelen of er lichtjes wind is? Het lijkt alsof hij het vermogen van de koplampen rustig wegstookt alsof deze in serie komen te staan ofzo?

Als de lichtschakelaar op dimlicht of auto staat, dan start de kachelmotor wel even kort en stopt er gelijk mee.
Als ik heel snel de lichtschakelaar naar de stadslichten draai, zodra de kachelmotor opstart, dan blijft die draaien. Ok als ik de lichtschakelaar draai naar de stand dat ee lampen uitstaan blijft die draaien. Zodra ik weer terug draai naar dimlicht of auto, stopt de kachelmotor eemee.

Controleer aan de hand van schema's alle massapunten van de regelaar kastjes, op schema lastig te zien voor mij welke aansluiting nou waarheen gaat bijv 'K14 relais aanjager' contact C1010?

Die loopt volgens het schema vanaf de relais naar 2 groen oranje kabels, waarvan de dikke naar de kachelmotor loopt en de dunne naar de kachelweerstand.
Helaas kan ik de kabels niet achter het dashboard volgen, ze lopen namelijk in een bundel achter de isolatie naar mijn motorruimte waar de hulpelectro box zit.

Ik gok dat het probleem in de 'centrale box' zit, een verkeerde verbinding tussen 'heater blower relay' en de 12v vanaf dimlichtrelais.

Ik vermoed ook sat het hier ergens misgaat.
Als de kachelmotor draait, dan meet ik een positieve spaning van ongeveer 6 volt tussen het dunne oranje/ groene kabel van het kachelweerstand en de rood/ zwarte kabel die vanaf de weerstand naar de kachelmotor loopt.

Zodra ik dimlicht kies en de kachelmotor ermee stopt, meet ik een negatieve spaninng van 12 volt.

( ik meet dan met de rode meetkabel van de DMM op de oranje/groen en de zwarte meetkabel van de DMM op het rood/zwarte kabel.)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Meet eens de dunne oranje/groene draad tov de massa als de ventilator draait en.als de storing aanwezig is.
Dus niet tov de zwart/rode draad dat is geen massa of plus.
(Zowel aan de hulp zekering kast als de kachel kant.)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Je kunt kabel voor kabel gaan controleren, doormeten tussen de punten waar hij aan elkaar hoort te zitten tussen de verschillende kasten. Bijv de draden van de kachelmotor in de motorkap, stukje verlengen voor je multimeter en dan ohms doormeten naar de eerstvolgende unit waar hij uit hoort te komen.

Het ding krijgt ergens over dezelfde lijn 12v als waar normaal massa hoort te zitten.

Probeer bij de dealer nog eens eenzelfde auto te vinden en maak desnoods foto's, vergelijk de bekabeling maar eens of elke draad wel precies in het juiste pinnetje van de stekkers zit. Ik denk dat er gewoon een niet in het juiste gaatje zit.

Ik heb vandaag een nieuwe lichtschakelaar geprobeerd, heelas geen succes.
Maar die kunnen wij wel afstrepen.

Ik heb zojuist alle kabels nagemeten met een draaiende kachelmotor en wanneer het motortje stilstaat.
Ik heb er maar een tekening van gemaakt om het duidelijker te maken.

http://i1078.photobucket.com/albums/w488/radanthony/Untitled_zpsk26onwez.jpg

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik heb verder ook op weerstand gemeten op de aansluitstekker van de aanjager, als de aanjager draait piept de DMM niet, maar zodra de motor stil staat gaat de DMM piepen.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

En hoe zijn deze metingen als je de lampen aanzet? Daar even mee vergelijken. Kun je ook eens proberen wat je op de spoel pinnen meet van het aanjager relais (los uit de houder meetpennen erin op de plaats van relais.) Meten wanneer je 12v hebt tussen de pinnen, en of je wellicht 12v op zowel de ene als de andere pin krijgt van het relais voetje. Dit tegenover massa auto. Het relais kan ook van 2 kanten gevoed worden en daardoor afvallen zodra je licht aan is.

Btw waar woon je?

Die dunne oranje/groen is dus het probleem. Dat is dus de hulpvoeding van de kachelweerstand. Nu weet ik niet hoe dat intern in de gem module geregeld wordt met een smart fet of relais. Wat je als test kunt doen om die draad door te knippen en aan de kant van de kachelweerstand 12v te zetten. Als nu de kachel het blijft doen is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid je gem module stuk.

Edit hierboven : die metingen heeft de TS al meerdere malen gedaan. Die 12v blijft wat blijkt uit de metingen aan de zwart/rode draad.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 7 november 2018 22:22:14 (21%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

GEM had hij al gewisseld las ik.

Kijk eens naar draad 32 C95 op de pagina van de blower, links. Als deze geen massa maakt via 'heater blower relay', maar de spanning weglekt via de koplampen, doet het relais het wel zodra de lampen uit zijn, zodra lampen aan zijn krijgt deze 12v via de massa zijde van het relais en dan zal K14 niet schakelen.

Op 7 november 2018 22:11:00 schreef maus0611:
En hoe zijn deze metingen als je de lampen aanzet? Daar even mee vergelijken. Kun je ook eens proberen wat je op de spoel pinnen meet van het aanjager relais (los uit de houder meetpennen erin op de plaats van relais.) Meten wanneer je 12v hebt tussen de pinnen, en of je wellicht 12v op zowel de ene als de andere pin krijgt van het relais voetje. Dit tegenover massa auto. Het relais kan ook van 2 kanten gevoed worden en daardoor afvallen zodra je licht aan is.

Btw waar woon je?

Ik woon in Den Helder. :-

Als ik de lampen aanzet, dan stopt de kachelmotor ermee, dus in principe dezelfde waardes als in het schema hierboven bij "kachelmotor stil"
de kachel draait allen als de dimlichten uitstaan, dus in dit geval kan je de waardes aanhouden van wanneer de kachelmotor draait.

Ik zal de relais even nameten met draaiende kachelmotor en stilstaand.
het volgen van de kabels is echt een onmogelijke opgave, de kabels verdwijnen achter het voorste gedeelte van het dashboard welke ik niet kan uitbouwen, dit gedeelte zit vast aan het chassis.
alleen het gedeelte met de instrumenten en airbags kan worden gedemonteerd, het kachelhuis enzovoort blijven vast zitten en de kabels van de aanjager verdwijnen daarachter en via de isolatie naar de motorruimte.
En in de motorruimte zit een joekel van een 5 cilinder, daar ga ik dus nooit bijkomen en nooit weten welke kabel precies naar de aanjager loopt.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Nee, dat bedoel ik niet. Je moet even uitzoeken of alle draden, die uitkomen in een stekker welke weer in de modules zitten, wel in de juiste aansluiting van die stekker zit. Ik heb het sterke vermoeden dat er ergens één draad verkeerd geprikt zit waardoor de lamprelais en kachelrelais elkaar voeden.

Als je de spoel aansluitingen 1 en 2 van K14 eens kunt meten met 'draaiende' kachelmotor (relais eruit lampen uit, meter op de plaats van het relais) en daarna de verlichting eens aanzetten, en weer meten. Ik gok dat dat relais gewoon van 2 kanten gevoed word

Op 7 november 2018 22:26:39 schreef maus0611:

Als je de spoel aansluitingen 1 en 2 van K14 eens kunt meten met 'draaiende' kachelmotor (relais eruit lampen uit, meter op de plaats van het relais) en daarna de verlichting eens aanzetten, en weer meten. Ik gok dat dat relais gewoon van 2 kanten gevoed word

Ik heb verschillende metingen uitgevoerd met de lampen aan en uit en contact aan en uit.

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/Mobile%20Uploads/1EEF8D24-A9B1-48AB-96C9-358B2A9600AD.jpg

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/Mobile%20Uploads/A730898B-A534-49CE-8718-A28B90390469.jpg

Nr. 2 gaat van 12 V naar 0.18 V zodra er contact is omdat het relais dan wordt geschakeld.
Op deze pin meet ik een minimale verhoging in apanning van 0.00 naar 0.01 als de lampen aan staan.

Pin Nr. 5 is lijkt een massa kabel te zijn als het contact uit staat, maar als het contact aan staat en het reals erin zit dan meet ik op pin nr.5 weer 12 v.

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/Mobile%20Uploads/61F538C1-884D-4B72-89CC-26EDB840E703.jpg

Edit: Contact aan zijn de waardes gelijk aan als de kachelmotor draait. De spanning daalt naarmate het gebruik en als ik de kachelmotor harder laat draaien.

Zodra ik met draaiende kachelmotor de lampen aanzet, stopt de kachelmotor met werken maar dan blijven de waardes vrijwel gelijk met een stilstaande motor. Enige verschil is dat ik met het motortje aan 12.17 meet en motor uit 12.30.

Maar met comtact aan lijkt er rondom op de relais spanning te staan waarvan drie pinnen 12V en één 0.18V

[Bericht gewijzigd door RSRoy op donderdag 8 november 2018 15:39:10 (17%)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Die metingen kloppen dus, maar door je meet gegevens aan de zwart/rode draad had ik niets anders verwacht. Je moet het echt bij de dunne oranje/groene draad zoeken. Probeer eens wat ik hier boven omschreef.
Die 0,18v met contact aan is de massa sturing van de relais spoel. Met contact uit meet je via de relais spoel 12v. Contact 5 is de voeding naar de kachel motor toe dat moet de dikke oranje/groen zijn.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op donderdag 8 november 2018 17:06:55 (33%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 8 november 2018 17:02:40 schreef Paul Welther:
Die metingen kloppen dus, maar door je meet gegevens aan de zwart/rode draad had ik niets anders verwacht. Je moet het echt bij de dunne oranje/groene draad zoeken. Probeer eens wat ik hier boven omschreef.
Die 0,18v met contact aan is de massa sturing van de relais spoel. Met contact uit meet je via de relais spoel 12v. Contact 5 is de voeding naar de kachel motor toe dat moet de dikke oranje/groen zijn.

Ik zal na het eten een 12 volt kabel naar het dunne oranje groene draad trekken, om te kijken wat het doet.

Ik heb overigens net weer dat andere gem module aangesloten, en het blijft precies hetzelfde.

Ook heb ik net de koplampen aangesloten, ik merk nu dat de Bi-xenon koplampen niet tegelijk op en neer afstellen en dat ze tijdens het stellen een trillend geluid maken (alsof dat stelmotortje vastloopt.) in de tussentijd dat de lampen zich afstellen gat de aanjager kort aan en uit.

Als ik tijdens dat de aanjager kort aangaat en de koplampen zich afstellen, tussen de stadslicht stand en dimlichtstand schakelt blijft de kachel het doen zelfs als ik dan de lampen weer aan en uit zetten.

Het wordt alsmaar vreemder, maar de koplampen hebben er duidelijk iets mee te maken.
Alleen makt het voor mij moeilijker om te zoeken waar het probleem ligt.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone
RAAF12

Golden Member

Op 8 november 2018 18:16:36 schreef RSRoy:
[...]

Ik zal na het eten een 12 volt kabel naar het dunne oranje groene draad trekken, om te kijken wat het doet.

...maar de koplampen hebben er duidelijk iets mee te maken.
Alleen makt het voor mij moeilijker om te zoeken waar het probleem ligt.

Allicht, het vergt veel studie om een schakeling te doorgronden. Vooral als er al in geknipt is door de vorige eigenaren (of beunhazen). Maar met Paul kom je er wel uit. Die doet dit soort werk (ook) voor zijn brood....

Vergeet niet de draad eerst door te knippen! 12v terug de gem in is niet de bedoeling.
Ik dacht trouwens dat je die modules eerst moest activeren met elm config of forscan?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Vervang de zekering eens. Ook al heb je m tig keer gecontroleerd.

Ik heb ooit eens 5 weken met een Lupo in onze werkplaats gezeten met iets soortgelijks. Uiteindelijk was het een haarscheurtje in de zekering.
Wel spanning, maar geen stroom.

Andere optie is dat de zekering of het relais los in de contacten van de zekeringkast kan zitten. Een slecht contact in de zekeringkast kan heel lastig op te sporen zijn.

Ik durf er wel wat onder te verwedden dat de oorzaak een massa- of contactprobleem is. Uit de symptomen lijkt het me dat hij op een moment ergens een soort "zwevende massa" weet te vinden waardoor het ietwat gaat werken/reageren.
Trek alle massapunten eens na (controleren, schoonmaken en opnieuw vastzetten). Ook op tussenliggende stekkers de contacten controleren en eventueel een tie-rip om stekkers trekken. Op een van beide chassisbalken zit bij mijn beste herinnering een massapunt waar behoorlijk wat kabels naar toe lopen.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 8 november 2018 21:38:34 (24%)

recent ook gehad bij zo'n kleine autozekering, niks aan te zien maar wel stuk. die dingen kun je in de kast niet meten zoals de oude steekzekeringen, heel stom ontwerp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 november 2018 19:38:01 schreef Paul Welther:
Vergeet niet de draad eerst door te knippen! 12v terug de gem in is niet de bedoeling.
Ik dacht trouwens dat je die modules eerst moest activeren met elm config of forscan?

Ik had gelukkig een stekker met draden gekregen bij de kachelweerstand die ik heb gekocht, knippen in mijn eigen kabelboom was gelukkig niet nodig.
Ik heb de stakker aangesloten op de kachelweerstand en doorgelust naar mijn eigen stekker, op de dunne oranje/ groen ( draad vanaf de weerstand) heb ik 12 volt gezet en de kachelmotor ging helaas niet lopen.

Ik zal morgen een zekering kopen, ik weet niet meer zeker of ik die ooit heb vervangen.
Het is helaas niet zo’n standaard zekering.

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/Mobile%20Uploads/2014-11/E21CC147-AC4F-45A5-8564-E4355FD64C7C.jpg

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

voor de test kun je ook wel ruilen met bijv de achteruit verwarming, of dergelijk, 40A is voor de test ook goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat doet 'Blue white' vanaf Module automatische temp regeling, zodra je licht aan gaat?

Op 8 november 2018 22:46:39 schreef testman:
voor de test kun je ook wel ruilen met bijv de achteruit verwarming, of dergelijk, 40A is voor de test ook goed..

Bedankt , ik twijfelde of dat mogelijk was.
Heb het geprobeerd, maar alweer geen prijs. De zekering kiunnen we dus ook uitsluiten.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Op 8 november 2018 23:09:38 schreef maus0611:
Wat doet 'Blue white' vanaf Module automatische temp regeling, zodra je licht aan gaat?

Dat zal ik morgen nog eens nameten, maar als ik mij niet vergis, meet ik 3 tot 6 volt afhankelijk van de gekozen snelheid van de kachel. Maar dit meet ik enkel als dr kachelmotor draait met of zonder de lichten aan.

Als de kachelmotor niet draait, meet ik 0.04 tot 0.07 volt.

Ik zal morgen alle feiten op een rijtjee zetten, want dat ik bijvoorbeeld de kachel motor ook kan laten looen met lichten aan is mij in 5 jaar nog nooit gelukt.

De kachel blijft nu ook soms uit zichzelf draaien, gegoochel met het lichtschakelaar.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone