Aanjager doet het niet (af en toe wel)

Semtexx

Golden Member

Hoe zien de stekkers achterop de koplampen en de lichtschakelaar eruit? Sporen van overgangsweerstand?

Geeft de test met de oranje/groene draad dezelfde symptomen met het licht aan/uit?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 9 november 2018 08:21:55 schreef Semtexx:
Hoe zien de stekkers achterop de koplampen en de lichtschakelaar eruit? Sporen van overgangsweerstand?

De stekkers zien er allemaal als nieuw uit, de stekkers van de koplampen en die binnen in de auto zoals die van de aanjager, gem module en kachelweerstand.

De auto staat elke dag in een verwarmde garage onder mijn huis en rijd nooit in de winter of met sclecht weer en regen.
Er staat nu 48.000 km op de teller waarvan ik maar 10.000 mee heb gereden in al die jaren

Op 9 november 2018 08:54:01 schreef Paul Welther:
Geeft de test met de oranje/groene draad dezelfde symptomen met het licht aan/uit?

Ja de symptonen blijven hetzelfde met licht aan of uit tijdens de test.
Op de blauw/witte kabel meet ik tussen 5.30 & 5.40 volt en dit blijft verspringen.
Op de roodzwarte kabel meet ik 12v.

Het lijkt erop dat ik daarmee een circuit verbreek, want de kachelmotor gaat weer draaien zodra ik het oranje/groene kabel weer terugplaats.

Ik heb het oranje/ groene kabel weer terug geplaatst en de kachelmotor laten draaien, vervolgens heb ik het rood/zwarte kabel losgehaald (kachel motor stopt) aan de kant van het kachelweerstand meet ik een spaning van 2.58V en aan de andere kant vanaf de motor meet ik 12V.
Als ik het rood/zwarte kabel terugplaatst gaat de kachelmotor weer draaien en meet ik op het roodzwarte kabel 5.28 V ( aanjager staat op stand 2)

Vervolgens het contact uitgezet en dat rood/ zwarte kabel weer los en gemeten vanaf het aanzetten van het contact.
Aan de kant van de aanjager staat direct 11.8 volt en aan de kant van het weerstand verspringt de spanning van 2.5 naar 1,2 naar 0.28 en weer omhoog , terwijl de koplampen afstellen. Wanneer de koplampen klaar zijn dan valt de spanning weg.

Dit gebeurt ook op het oranje/ groene kabeltje, daar verspring de spanning ook gedurende het automatisch afstellen van de koplampen. Hier verspringt die van 7V naar 2V en weer naar 11V en als de koplampen klaar zijn valt de spanning weer weg.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Koplampen, lichtschakelaar, kilometer teller en climatecontrol paneel en kachelweerstand zijn alemaal geproduceerd door Visteon/Bosch.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Het lijkt erop dat de ingebouwde stelmotortjes van mijn koplampen ermee te maken hebben, deze lijken de stroom van dr aanjager weg te kapen.

Koplampen stellen zich ook niet af zoals het hoort, dit gebeurt allern alsnik 1 van de 2 koplampen ontkoppelt. De linker lijkt ook soepeler te gaan de rechterkant.

Als de lampen individueel of een keer spontaan samen gied afstellen, dan blijft de aanjager draaien.
Ik merk wel dat tijdens het autimatisch afstellen van dr lampen, de kachel er even mee stopt en weer opstart en pas door blijft draaien als de lampen zich wel gied afstellen.
In dit geval blijf ik met mijn handen van het lichtschakelaar af.

Als dr lampen uit staan, start de aanjager nog steeds niet op.

Nu heb ik de regelunits van de lampen met elkaar verwisseld en ik merk geen individueel verschil. Dus het ligt niet aan de regelunits maar misschien wel aan de lampen behuizing waar de stelmotor in zit.
Of wellicht een te kort aan stroom voor het afstellen van de lampen.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Goed bezig, je komt in de buurt. :D Zoek de motortjes van de verstelling maar op in het schema

Het lijkt erop dat de ingebouwde stelmotortjes van mijn koplampen ermee te maken hebben, deze lijken de stroom van dr aanjager weg te kapen.

Er wordt geen stroom weggekaapt, je heb stroom genoeg, er is een slechte massa en dan wordt er "massa" weggekaapt bij iets anders zoals stelmotortjes of koplampen, de kachel start dan op via die onderdelen naar massa, als je dat onderdeel dan aanschakeld is die bijna 12V geworden en valt de kachel af, of als er een relais is opgekomen en er loopt nog een beetje stroom door dan blijft die "kleven" een relais valt nl bij een veel lagere spanning pas weer af dan waarbij hij opkomt.
Het lijkt eerder ergens een slechte massa te zijn (in het kachelcircuit) dan een losse want soms werkt alles wel goed.

Op 9 november 2018 18:03:55 schreef rwk:
[...]
Er wordt geen stroom weggekaapt, je heb stroom genoeg, er is een slechte massa en dan wordt er "massa" weggekaapt bij iets anders zoals stelmotortjes of koplampen, de kachel start dan op via die onderdelen naar massa, als je dat onderdeel dan aanschakeld is die bijna 12V geworden en valt de kachel af, of als er een relais is opgekomen en er loopt nog een beetje stroom door dan blijft die "kleven" een relais valt nl bij een veel lagere spanning pas weer af dan waarbij hij opkomt.
Het lijkt eerder ergens een slechte massa te zijn (in het kachelcircuit) dan een losse want soms werkt alles wel goed.

Ik heb hier de schema van de xenon lampen gevonden, dit is het correcte schema van de dimlichten, de schema die ik eerder had ontvangen is van het groot licht.

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/Mobile%20Uploads/ED6ADB64-FC60-42AA-91EB-7DA082216BE0.jpg

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik denk dat je meer hebt aan het schema van het kachelcircuit en daar kijken waar de massa's zitten en daar eventueel even een losse massadraad aan maken om te testen bij welke de storing weg is, je kunt dan die draad laten zitten en dan werkt het maar om de eigenlijke storing te vinden moet je dan die massadraad volgen en kijken waar en hoe die massa maakt.
Het kan ook zijn dat iets via de behuizing massa maakt, dus de losse massadraad ook even op metalen delen van de behuizing(en) zetten.

Op 9 november 2018 18:40:48 schreef RSRoy:
[...]

Ik heb hier de schema van de xenon lampen gevonden, dit is het correcte schema van de dimlichten, de schema die ik eerder had ontvangen is van het groot licht.

[afbeelding]

Edit; regensensor heb ik al vervangen voor een nieuwe.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Op 9 november 2018 18:56:52 schreef rwk:
Ik denk dat je meer hebt aan het schema van het kachelcircuit en daar kijken waar de massa's zitten en daar eventueel even een losse massadraad aan maken om te testen bij welke de storing weg is, je kunt dan die draad laten zitten en dan werkt het maar om de eigenlijke storing te vinden moet je dan die massadraad volgen en kijken waar en hoe die massa maakt.
Het kan ook zijn dat iets via de behuizing massa maakt, dus de losse massadraad ook even op metalen delen van de behuizing(en) zetten.

Er is volgens mij, alleen 1 massa kabel in dat hele schema en die loopt vanaf de kachelweerstand naar het chassis.

http://i956.photobucket.com/albums/ae41/roy_anthony_25/sc00147e1b.jpg

Helaas loopt deze kabel weg achter het dashboard en boven het kachelhuis langs.
Ik zal nog een keer kijken of ik die kan vinden, want dat is mij nog niet gelukt.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Het wordt wel steeds spannender. Heb je ergens een schema van de stelmotoren of schutters apart?
Lijkt er inderdaad op dat je ergens te weinig spanning overhoud als de motortjes zich stellen.
Overigens als er een losse massa zou zijn moet er ook voor behoorlijk geknipt zijn in de de draadboom.
Er loopt namelijk steeds een massa draad mee naar het volgende massa punt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Helaas loopt deze kabel weg achter het dashboard en boven het kachelhuis langs.
Ik zal nog een keer kijken of ik die kan vinden, want dat is mij nog niet gelukt.

Lijkt me handiger om eerst met een losse massadraad even massa te maken en te kijken of dat helpt.

Shiptronic

Overleden

In het schema staat ook aan gegeven waar de massa punten op het chassis zitten. dan hoef je niet te zoeken, maar kan je zien waar je massa draad weer ergens uit de kabelboom komt.

ik krijg ook het idee dat de massa die de module ingaat , op getild word. met name wanneer het licht aan gaat. los getrilde bout?

Of helaas zoals Paul al zegt, een verknipte kabelboom :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De schema van dr stelmotortjes heb ik helaas niet, zal ik moeten navragen bij de dealer.

Voor zover ik kan zien, is er nergens anders geknipt dan bij de fitting van de achterlichten, ik heb inmiddels dat stukje kabelboom uit de stekkers gehaald en 2 nieuwe kabels besteld.
Voor de rest zijn alle kabels origineel ook onder het motorkap.

Een eigen massa kabel vanaf het chassis naar de kachelweerstand heb ik al een paar keer geprobeerd, dat leverde helaas niks op.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Andere mogelijkheid, zitten er nog van die draadzekeringen bij de accu? Ford gebruikt die toch wel vaak hoewel de rs veel Volvo delen gebruikt. Deze kunnen door corrosie nog wel eens voor problemen zorgen.
Zijn vaak oranje draadstukken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Een eigen massa kabel vanaf het chassis naar de kachelweerstand heb ik al een paar keer geprobeerd, dat leverde helaas niks op.

Die weerstanden zitten meestal voor de motor, de massa zit dan aan de andere kant van de motor of via zijn behuizing, de losse massadraad dus op het metaal van de motor houden om te kijken of dat helpt, of kijken of er een draad naar toe loopt en die aan massa leggen.
Als hij via een relais schakeld kan het ook de massa van het relais zijn.

Op 9 november 2018 20:16:39 schreef Paul Welther:
Andere mogelijkheid, zitten er nog van die draadzekeringen bij de accu? Ford gebruikt die toch wel vaak hoewel de rs veel Volvo delen gebruikt. Deze kunnen door corrosie nog wel eens voor problemen zorgen.
Zijn vaak oranje draadstukken.

Nee, die zitten er niet op. ik heb er een foto van gemaakt.

http://i1078.photobucket.com/albums/w488/radanthony/992F7DA9-815C-4A7F-BFF0-03DB22BFD97D_zpsxadl0u59.jpg

Op 9 november 2018 20:26:14 schreef rwk:
[...]
Die weerstanden zitten meestal voor de motor, de massa zit dan aan de andere kant van de motor of via zijn behuizing, de losse massadraad dus op het metaal van de motor houden om te kijken of dat helpt, of kijken of er een draad naar toe loopt en die aan massa leggen.
Als hij via een relais schakeld kan het ook de massa van het relais zijn.

Dat gaat helaas niet, dr kachelmotor zot vast in een harde plastic omhulsel. Ik kan enkel de mindraad op de pin van de rood/ zwarte draad zetten maar dat blijft volgens mij hetzelfde als dat ik massa op dezelfde rood/ zwarte draad bij dr kachelweerstand zet.

Ik betwijfel zelfs of de kachel op massa draait, zoals ik het nu meet draait die in serie.
Als de kachel draait en ik de rood/zwarte draad los trekt, meet ik aan de kant van de aanjager 12 volt op zowel de rood/ zwarte als de oranje groene draad van de stekker.

Aan de kant van de weerstand meet ik 2.58 V en als ik de kabel weer verbind, meet ik 5.28 V.
Dus het lijkt wel een circuit.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Als ik het goed begreep is de motor continu onder spanning totdat de weerstand hem in stapjes aan aarde legt. Je meet dus spanning tot de weerstand.

Meet eens ten opzichte van je chassis op de verschillende punten van de remweerstand. Eerst alles meten met draaiende fan en daarna nog eens proberen alles te meten als de verlichting aan is. Als je continu spanning tot na de fan motor hebt, zit het wel in de laatste schakel óf de aansturing daarvan vanuit de knoppen voorin.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op vrijdag 9 november 2018 23:03:47 (53%)

Op 4 november 2018 17:50:29 schreef RSRoy:
[...]

Het lijkt erop dat er sturing wegvalt, want op de dikke oranje/groen kabel van de stekker van de aanjager is constant 12V.
En op de dunne oranje/ groen kabel van de kachelweerstand is geen constant 12 v maar alleen voor een paar seconden bij opstarten.

[afbeelding]

Hele topic opnieuw doorgelezen en dit viel me op. Kun je eens verklaren ten opzichte van wat je hebt gemeten toen die dunne oranje groen wegviel, gewoon je chassis?

Je kunt dan even proberen (via een losse zekering) deze eens op de +12v aan te sluiten, de voeding voor de weerstand valt dus weg. Deze is ergens in de kabelboom misschien wel aangesloten op de voeding van de stelmotortjes ofzo.

Op 9 november 2018 23:18:05 schreef maus0611:
[...]

Hele topic opnieuw doorgelezen en dit viel me op. Kun je eens verklaren ten opzichte van wat je hebt gemeten toen die dunne oranje groen wegviel, gewoon je chassis?

Je kunt dan even proberen (via een losse zekering) deze eens op de +12v aan te sluiten, de voeding voor de weerstand valt dus weg. Deze is ergens in de kabelboom misschien wel aangesloten op de voeding van de stelmotortjes ofzo.

Klopt, de voeding van de kachelweerstand valt weg, ik meet dan tegenover het chassis of massa van het weerstand. Zelfde resultaten ook met lampen aan of uit.
Knoppen paneel heb ik ook al vervangen en heb die als reserve nog liggen.

Ik heb ook op de stekker van de koplampen gemeten en de pinnummers 8,9&10 reageren exact hetzelfde als de voeding van de kachelweerstand.

Het vreemde blijft dat de zwart rode kabel die met de stekker van de aanjager los als massa. Funcgeert, weer 12 volt geeft als de stekker op de aanjager aangesloten is.

Op 9 november 2018 20:16:39 schreef Paul Welther:
Andere mogelijkheid, zitten er nog van die draadzekeringen bij de accu? Ford gebruikt die toch wel vaak hoewel de rs veel Volvo delen gebruikt. Deze kunnen door corrosie nog wel eens voor problemen zorgen.
Zijn vaak oranje draadstukken.

Als ik ik de oranje/ groene voedingskabel van het weerstand met de zwart/rode ( waarop dat moment 12v staat ) verbind gaat de anjager zachtjes draaien, maar kan ik ‘m niet bedienen.

Als ik 12 V van de acculader gebruikt waarvan de massa op het chassis of massa van het weerstand is aangesloten, dan doet de aanjager niks.

[Bericht gewijzigd door RSRoy op zaterdag 10 november 2018 01:02:50 (28%)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Probeer die groen oranje toch maar eens op een gewone 12v aan te sluiten :)

Waarom er 12v op je zwart rode staat: De 12v komt vanaf de zekeringen, bovenaan op tekening, door de motor heen en is daarna dus nog steeds 12v. Als de remweerstand deze spanning aan de massa gaat leggen gaat er een stroom lopen door de motor heen. (groen oranje > Motor > black red).

De acculader zal niet goed werken, mogelijk is de acculader computergestuurd zodat deze niet werkt zonder aan de accu te hangen.
Het geheel werkt ook niet als je de 12v vanaf de black red van de motor pakt. Dit is als het ware 'afvalstroom' van het motortje en word lager naar mate de weerstand meer gaat doen.

Ik heb het idee dat je koplamp stelsysteem dezelfde geschakelde 12v heeft als de kachel, en misschien heeft de stelunit van de lampen een signaal 'klaar met stellen' waardoor de spanning daarop wegvalt, of het lichtrelais onderbreekt deze spanning zodra het stellen klaar is en de lamp ontsteekt.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 10 november 2018 08:49:37 (18%)

Op 10 november 2018 08:48:07 schreef maus0611:
Probeer die groen oranje toch maar eens op een gewone 12v aan te sluiten :)

Ja, dat werkt, als ik een 12 V draad van een interieurlampje naar het rood oranje voedingskabeltje van de weerstand trekt, gaat de kachel op de normale manier werken zoals het hoort.
De kachelmotor is dan volledig onafhankelijk van de lampen en start direct op na het aanzetten van het contact.

Hij werkt zelfs normaal met de lampen uit.

Ik merk nog wel dat de lampen zelf nog niet goed afstellen.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Dan is zoiets een mogelijke oplossing, een geschakelde 12v zoeken waarvoor je hem kunt gebruiken. Misschien kun je deze draad ook terugzoeken en wellicht kom je dan ook bij het probleem van de lampen.

Dat is zeker een optie voor als ik het probleem zelf niet kan vinden.
Ik wil echter nog wel proberen om het probleem zelf te vinden en op te lossen., zodat ook de koplampen goed gaan werken en ik niet in de kabels van de kachelweerstand hoef te knippen.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone