Aanjager doet het niet (af en toe wel)

Dan zul je de lijn terug moeten volgen naar de zekeringkast, kijk vooral naar de stekker nummering of deze klopt (draadje kan één plaatsje ernaast zitten), daarna kijken hoe de koplampverstelling werkt via schema.

Als je de versie na 2007 hebt, heb je zekering 'F29 10A' voor de besturing van de weerstand. in P93 hulp electro box.

De auto is gebouwd in 2009, 1e registratie was in november 2010.
Maar bij mij zit er geen zekering in F29 en er lopen ook geen kabels naar zekering F29, althans ik zie geen aansluitpunten in de zekeringhouder.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

De auto is gebouwd op 04/11/2009

[edit] ik denk dat het hier zit, maar dan moet ik dat punt achter het dasboard gaan zoeken. [/edit]

http://i1078.photobucket.com/albums/w488/radanthony/FAC2173F-9766-477B-A87F-AB2CFEFE8348_zpsdqxee4rq.jpg

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Even wat terug gelezen, zie dat hij inderdaad in de massa wordt geregeld, je had ondertussen gevonden dat het in de dunne gr/or draad zat.
Die komt van hetzelfde punt vandaan waar ook de dikke gr/or vandaan komt.
Na de hulp elektrobox(onder de motorkap?) waar ook het kachelrelais in zit, zit die splitsing van drie gr/or draden, dat kan best onder het dashboard zijn.
Volgens het schema heeft het niks met de verstelling van de koplampen te maken, ik zou ook willen weten hoe dat invloed op elkaar kan hebben.

Het is mij ook een raadsel wat de stelmotortjes met de aanjager te maken heeft.
Wat ik ook niet begrijp is, dat de oranje/groen kabeltje van de kachelweerstand die gekoppeld is aan de oranje/groene kabel van de aanjager niet dezelfde waafdes geven.

Als er geen spanning op het dunne kabeltje van de weerstand is, staat er wel 12.24 volt op de voedingskabel van de aanjager.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Die zitten ook niet aan elkaar is erg verwarrend maar het klopt wel.
Nog vreemder is dat wanneer je een externe voeding geeft dit niet uitmaakte.
Betekent dat er nog ergens een sturing wel valt. Het lijkt er zo langzamer hand dat die circuits afgeschakeld worden door een te hoge stroom door een power fet in de gem

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

paar mogelijkheden:
Doorgesleten kabelboom
doorgebrande kabelboom
gemodificeerde bedrading
gesaboteerde bedrading door mens of marter

Je kunt de gr/or draad(boom) volgen vanaf contactnr.22 van connector 111 in de hulp elektrobox, dan moet je bij dat laspunt(splitsing) uitkomen.

edit: @Paul, dat afschakelen kan volgens het schema niet, dan zou de 12V naar de aanjager ook weg moeten vallen.

[Bericht gewijzigd door rwk op zaterdag 10 november 2018 19:12:11 (17%)

of is er een schade aan hersteld, miss een kabelboom op die plek waar een draad van onderbroken is sindsdien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het wordt lastig zoeken zo inderdaad.

De auto heeft is wel getuned en heeft een grotere intercooler, dat is het enige onderdeel van het tuningspKket welke op de kabelboom is aangesloten.
Ik heb daar gekeken en het zite er allemaal qua aansluiting origineel uit.

Er is een keer een wielophanging stuk gereden en is de velg, subframe van het onderstel en wiellager vervangen. De koplamp hoogteregelingssensor is toen ook vervangen.
Ik heb daar ook naar gekeken, maar ik zie daar niks vreemds an de hand.
Maar wellicht toch de moeite waard om in die hoek verder te zoeken.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik heb net de auto opgekrikt en bij de rechter voorwiel onder et wielkast afdekking gekeken, er lopen daar geen deel van het kabelboom.
Alleen een kabel naar de hoogte regeling sensor van de koplampen en daar zag ik geen bijzonderheden.

De auto heeft voor 100% nooit chassis schade gehad.

[edit]
Ik heb ook een kabel getrokken vanaf het dikke oranje/groene kabel naar dat dunne oranje/ groene kabel en dan werkt de kachelmotor ook weer zoals het hoort.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone
Shiptronic

Overleden

blijf deze draad wel 100% massa , en word bij stroom vraag niet opgetild ? waar komt deze draad vandaan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, er is daar constant massa, ik zal ‘m morgen voor de zekerheid ná meten .

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik heb ook een kabel getrokken vanaf het dikke oranje/groene kabel naar dat dunne oranje/ groene kabel en dan werkt de kachelmotor ook weer zoals het hoort.

Dat is vreemd want eerder had ik gevraagd om een externe 12v op die draad dat werkte niet maar doorverbinden wel. Dan lijkt er toch iets met F29 te zijn. Je schreef eerder dat daar niks zit dan begint het er op te lijken dat er een verkeerde GEM module inzit.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Als er een verkeerde Gem module in zit, dan moet dat een fabrieksfout zijn en dat verwacht ik echter niet.

De Focus MK2 loopt vanaf 2005-2010, volgens mij hebben alleen de auto’s die tussen 12/2007 en 07/2009 zijn gebouwd dat zekering F29.
Zo lees ik het in dat schema, maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Mijn auto werd begin november 2009 gebouwd.

De zekering F29 zit overigens in het hulp electrobox en niet in de centrale zekeringskast/Gem module.

Nu heb ik de Gem module wel vervangen, maar dat exemplaar heb ik van de sloop, de onderdeelnummers zijn wel exact hetzelfde.
Het is uiteraard ook mogelijk dar ze beiden stuk zijn, maar het lijkt mij eerder onwaarschijnlijk dat ze dezelfde storing geven.

Is het ook mogelijk dat de hulpelectro box niet goed is? Daar lopen immers beide groen/ oranje kabels naar toe.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik heb zojuist weer externe 12 V aangsloten op dat dunne oranje/ groene kabel, dit maal met de massa op de massa kabel van de accu. Ook dan doet de kachel motor niks.

Dus Het wordt op één of ander manier beveiligd door de auto of door de acculader.

Er staat overigens wel constant massa op de zwarte kabel, ik meet wel een daling in spanning zodra de kachel even kort gaat draaien. Dan zakt de spanning heel kort van 12.24 naar 11.98 en weer terug naar 12.24 als de kachelmotor ermee stopt.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Die massa geloof ik wel die heb je al meerdere keren getest.
Verschil met die hulp zekering kast kun je zien aan die stekker C111.
Als ik het goed lees is er in de versie na 08/2009 een koppeling in de draadboom en heb je maar 1 dikke groen/oranje in stekker C111.
Voor 08/2009 heb je zowel een dunne als een dikke draad op stekker C111 op pin 3 en pin 22. Dan zou je dus in het laatste geval wel F29 moeten hebben.

Maar je zegt dat er dan in de fabriek een fout gemaakt moet zijn maar je hebt de auto met storing gekocht dus je weet niet of er ooit een andere in gegaan is.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 11 november 2018 12:35:31 schreef RSRoy:
Ik heb zojuist weer externe 12 V aangsloten op dat dunne oranje/ groene kabel, dit maal met de massa op de massa kabel van de accu. Ook dan doet de kachel motor niks.

Welke lader gebruik je...? Je gaat nu 2 verschillende 12v circuits koppelen en dat kan weleens niet werken.

Stekker C111 zit volgens mij in de hulp electrobox, ik moet dan dat hele box loskoppelen.
Dat zal ik volgende week proberen, ik lom er deze hele week helaas er niet aan toe.

De auto heb ik igekocht toen die 1,5 jaar oud was en ik heb het volledige onderhouds historie van de auto inclusief alle garantie reparaties.
Het is uiteraard mogelijk dat de vorige eigenaar buiten de dealer om onderdelen heeft laten vervangen. Maarbik betwijfel het omdat de auto toen nog garantie had.
Maar alles kan.

Ik weet overigens niet of ik de auto met storing heb gekocht, het kan ook zijn dat ik destijds bij het opoaden van de accu de storing heb veroorzaakt.
Dat maakt het voor mij juist lastig om te zoeken.

Op 11 november 2018 14:52:24 schreef maus0611:
[...]

Welke lader gebruik je...? Je gaat nu 2 verschillende 12v circuits koppelen en dat kan weleens niet werken.

Ik weet niet welke lader het is, ik zal de merk nakijken zodra ik er weer bij kan..

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Dat hangt er helemaal vanaf wat de oorzaak is. Als het een bedradingsfout is geweest, is het een fabrieksfout.

Ik heb vandaag het schema van de koplampstekkers en afstelmotortjes ontvangen.

http://i1078.photobucket.com/albums/w488/radanthony/Mobile%20Uploads/183693E0-F3CE-4DED-95B2-AE11422EB0C7_zpsvg9yx4o0.jpg

http://i1078.photobucket.com/albums/w488/radanthony/1320AED3-0E88-4C37-A36E-75DEB8D8181F_zpsj5m8ix6d.jpg

[Bericht gewijzigd door RSRoy op zaterdag 24 november 2018 10:18:45 (13%)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Ik heb het schema net even bekeken en ik zie geen verband met het kachelmotor.
Morgen ga ik weer verder meten en de hulp elektro box van binnen bekijken.

Vanmoren toen ik het contact aanzette werkte de kachel gewoon zoals het hoort. Toen ik de weerstand los had gehaald en weer terug gemonteerd gind die weer in storing.
Heel apart.

Ik heb daarna weer extern 12V erop gezet via 2 verschillende acculaders maar dat had weer geen effect, de kachel draait alleen normaal als ik intern 12V aftap.

Ik gebruik een 12v lader van “Absaar” en één van “Life time cars” ( Action)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Even tussendoor acculaders geven een pulseerde gelijkspanning dat is killing voor de boord electronica..
Zal eens in de schema’s duiken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 20 november 2018 20:34:33 schreef Paul Welther:
Even tussendoor acculaders geven een pulseerde gelijkspanning dat is killing voor de boord electronica..
Zal eens in de schema’s duiken.

Bedankt Paul.
Ik zal proberen om een losse accu te vinden waarvan ik 12v kan tappen.

Het enige overeenkomst (volgens mij) tussen het laatste schema van dr koplampen en die van de aanjager. Is dat ene verbinding welke ik hierboven op een foto met blauwe pijlen heb gemarkeerd. Daar zou ergens een stekker C111 moeten zijn met een de groen/ oranje kabel in pin 22 en een wit/rood kabel van de stelmotor in pin 21.

Ik vermoed dat deze stekker onderin de hulpelektrobox zit, ik zou geen andere plek kunnen bedenken.

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

Leg me nou eens uit waarom je losse 12v wilt tappen. Je hebt toch een accu in de Ford? Als je allerlei externe dingen aan gaat sluiten maak je straks een fout en blaas je meer op dan je lief is.

Lambiek

Special Member

Dat zal de TS wel doen om zijn accu in de auto te sparen denk, als je een hele avond aan het testen bent met licht aan, kachel aan, enz., dan is je accu snel leeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.