De 2N2222A is goed verkrijgbaar hoor Bart. Hij kan wat meer vermogen dissiperen dan de BC547, maar is ongeveer even duur en ook in TO92 behuizing. Let wel op dat de aansluitingen anders zijn dan de BC547.
Ik kan ze ook wel krijgen maar ik d8 dat die alleen in die lompe behuizing te krijgen was! dus vandaar. maar hoe zit het met die andere zijn die ook goedkoop en in to92 te krijgen.
P.S. hoe zit het dan met die aansluitingen??? trouwens bedankt alvast!!! 
Zo uit m'n hoofd meen ik dat de emitter en collector andersom zitten. Bij de Philips uitvoering in TO18 behuizing zijn de aansluitingen 'normaal' (Zie datasheet). De plastic TO92 uitvoering van Fairchild heet iets anders namenlijk de PN-2N2222A en daarvan zijn de aansluitingen anders. (Download die datasheet hier)
onwijs dank!!!:D:D:D:D:D maar nogsteeds ken da met die BC547B en BC557B in het midden rond de motor??
en dan de buitenste gewoon die PN-2n2222A????
zeg ff een vraagje ik wil een vervanging voor de 2N2222a deze blijkt namelijk 1 euro te kosten en mijn boer heeft ze niet op voorraad! dus als iemand weet welke het kan zijn graag!!
nee dat kan niet met bc547 en 557 in het midden. Die taperecorder motoren eten veel meer dan 100 mA. Neem voord e NPN variant in het midden 2n2222a's een pnp variant (van de 2n2222) voor de PNP's die je nodig hebt in het midden. Die 2n2222a's aan de buitenkant kan je vervangen met bc547's. Die R van 27 ohm veranderen in 500 ohm ofzo.
volgens mijn multi meter gebruikt hij maar 27 mA (vondt het wel weinig ) dus dan moet het toch wel kenne??!!??
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 23 januari 2003 10:58:26 schreef bart II:
dus dan moet het toch wel kenne??!!??
kunnen
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 23 januari 2003 13:36:31 schreef bart II:
ha ha maar dan kan het toch wel??
Jawel, moet lukken dan. Als je dat echt goed hebt gemeten. Maar bij een ander motortje zal het misschien niet meer kunnen.
:):):)