philips plasma 42pf9966/12 voeding probleem

dag mensen, net aangemeld voor dit forum:)

ik had een vraagje over een plasma tv van philips: de 42pf9966/12

heb deze tv gekregen van familie van mij, ze vonden het maar tijd om een nieuwe tv te kopen. but to the point: ze brachten de tv met de klacht dat hij aangaat, vervolgens 10/20 minuten aanstaat en daarna uitvalt om onophoudelijk te klikken. na wat forums gelezen te hebben en wat onderdelen vervangen(smd-elco, brugcel) doet de tv het inmiddels paar uur en klikt niet meer bij opstarten.

ik heb de televisie al liggend gerepareerd(was maar 15 minutjes)

vervolgens aanzetten... en de tv werkt.. maar dan: zet de tv rechtop en hij valt uit!? vervolgens tv weer neergelegd.. tv weer aan.. geen probleem. met een kwast op het bord hier en daar wezen drukken tot ik een sweetspot vond. linksbovenin van het PSU bord drukken vind ie blijkbaar niet zo fijn.. tv valt uit en begint weer onophoudelijk te klikken, slechte connectie of een ''dry joint'' ergens?

wie kan mij helpen? heb me inmiddels al paar keer zwaar ge-ergerd aan dit probleem

alvast bedankt,
Dave

Even met de soldeerbout aan de slag, ik zou gaan voor de 4 SMD condensatoren die wel eens een probleem veroorzaken. Ik weet zo uit mijn hoofd niet welke positie nummers het zijn omdat ik ze blindelings vindt. Ook andere SMD onderdelen kunnen los raken en hebben wat nieuwe tin nodig.

Zijn idd 4 smd condensatoren van 500V in de pre conditioner.
Waarde ben ik ff kwijt, meen 10 nf. Kunnen ook van die oranje in (MKP) welke alleen lastiger zijn te plaatsen.
Het verbaast me deze klacht nu nog tegen te komen daar deze al snel om zeep waren en voor betere werden vervangen

zoals ik al in mijn tekst dus zei, de smd condensatoren zijn al vervangen, zitten ongeveer midden-onder op het bord, maar nu een leuk raadseltje: het IC'tje(gok ik) die linkbovenin zit naast de spoel(ook daar 2 caps vervangen, waren geknald) is nogal reactief op warmte/kou. als je een ventilatortje erop zet blijft hij draaien.. op moment dat je de ventilator weghaald en bijv. haarfohn erop zet valt hij na een paar seconde uit.. dus het ligt niet meer aan de condensatoren... ik heb echt geen idee meer wat ik nog zou kunnen doen aan dit bord.. en kan iemand nog antwoord geven op mijn vorige vraag met de kwast op het bord?

Dan heb je toch de verkeerde smd condensatoren vervangen.
Ceramische 10 nf SMD condensatoren in de pre conditioner van de voeding.
4 stuks.

Zie http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1432_user_2.jpg , tussen de trafo links boven in de hoek en de FET gemonteerd tegen de koelplaat vindt je de ( bruine ) SMD condensatoren, ze zijn 10nF /500V of 630V wat een gangbaar voltage is.

ik zal binnekort die 4 proberen te vervangen, ik hou jullie op de hoogte:) zat er ook aan te denken om het IC'tje te vervangen die tussen de spoel en het zwarte koelblok zit linksbovenin. kan nooit kwaad toch?

Een IC vervangen welke niet defect is? Moet jij mij daar toch de voordelen van eens proberen uit te leggen.

Dat is asperine slikken om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt! Dit is gewoon vragen om problemen met de kans dat de print beschadigd.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

die komt pas over een week ofzo binnen :') dat is hoogstwaarschijnlijk nadat ik die keramische caps heb vervangen.. dus als ie het doet dan doet ie het en anders heb ik het IC'tje alvast;)

Hallo,

Mijn eerste post hier. Ik heb me aangemeld om even te laten weten dat dit topic me geholpen heeft met het repareren van mijn philips 42pf9966/12

Klacht was dat de t.v. na een minuut of 20 uitschakelt. En volgens mij werd die tijd iedere keer wat korter.
Na veel lezen op diverse fora hier uitgekomen. tv op zijn buik op een matras op de werkbank. En met een föhn aan de gang gegaan. De vier condensatoren zoals hier besproken (c2673 t/m c2676) waren de boosdoeners. Na opwarmen ging de t.v. uit. even koud blazen en de tv ging weer aan.
Online gekeken voor onderdelen (Reichelt conrad) maar niet kunnen vinden. Voor een ander projectje had ik nog wel 10nF 630 volt c'tjes liggen, alleen geen smd variant. Even passen en meten en toch besloten om deze er even op te zetten om te testen. Met een gas soldeerbout met hete lucht kopje erop voorzichtig de oude eraf kunnen halen, ging verbazend wekkend goed. En de andere niet smd erop gezet. (pootjes mooi buigen en kantje aan het einde maken.

T.v. werkt prima nu. Alleen zou ik de c'tjes toch nog moeten vervangen voor een smd variant?

mvg
Maurice

Gewoon lekker laten zitten die dingen. Ik heb er vroeger ook zat voor gewone vervangen van 10 nf van die oranje philips mkp dingen.

Dat is mooi ;-)
Hij hangt alweer aan de muur een paar uur te spelen.

Ik zag trouwens nog kleinere smd componenten zitten. "Dan ben je echt skrewed als die kapot gaan" dacht ik nog. Of is er betaalbaar hobby gereedschap beschikbaar voor dat werk?

In ieder geval bedankt voor de info! Kan hij toch weer even een tijdje mee hoop ik.

mvg
Maurice

Op de condensatoren na en de kleine elco,s ging er niet echt vaak wat defect aan die voedingen. Ze konden echter wel spoken in sommige gevallen en daar werd je niet vrolijk van.
Wat dat aangaat was het een rampzalig gedoe met die voeding, veels te complex allemaal typisch PHILIPS ( ja een echte PHILIPS voeding)
Kleine smd condensatoren knalde er wel eens uit in de HF afiltering bij de buffer elco,s .

Op 27 maart 2014 23:21:17 schreef Arnold D:
Op de condensatoren na en de kleine elco,s ging er niet echt vaak wat defect aan die voedingen. Ze konden echter wel spoken in sommige gevallen en daar werd je niet vrolijk van.
Wat dat aangaat was het een rampzalig gedoe met die voeding, veels te complex allemaal typisch PHILIPS ( ja een echte PHILIPS voeding)
Kleine smd condensatoren knalde er wel eens uit in de HF afiltering bij de buffer elco,s .

Probeer je met hete lucht een elco los te maken zie je ineens wat SMD rondfladderen...mijn lieve kleindochter had aan de airflow gedraait, ik heb ze wel terug kunnen plaatsen maar een pokkewerk tussen 2 koelblokken :+

ik heb bijna dezelfde tv alleen 47 inch en de tv gaat niet meer aan . als je het aanzet lijkt t net of ie aangaat en blauw lampje brandt maar gaat uit en er gast een rood lampje 6 keer knipperen en dan vervolgens 3 keer snel en dan weer 6 keer langzaam en weer 3 keer snel enz
tv is niet aan de praat te krijgen
heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

maartenbakker

Golden Member

Als hij 47 inch is, is het toch echt een compleet ander model want die beeldmaat kwam bij deze reeks niet voor. Je kunt het beste even een nieuw topic openen met het typenummer dat achterop je televisie staat, en het chassistype dat er ook bij staat achter een dikgedrukte letter S.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

excuses mij type is philips 47PFL9632D/10