Brander mazoutketel

Beste allemaal,

We sukkelen sinds half december met een mazoutketel die af en toe uitvalt. Meestal 's nachts, maar soms ook overdag. Meestal start hij weer op na 1 x resetknop in te duwen.

Een beetje meer gegevens :
Ketel = Vaillant 9107
Brander = Weishaupt WL-20A (bouwjaar 1992)(op het zwarte ontstekingsdoosje staat AGK 85.22A27)

Wat reeds vervangen is :
- nieuwe aanzuigleiding in tank
- nieuwe (transparante) leidingen van tank tot aan ketel
- nieuwe filter
>>> er is dus geen lucht of vuil te zien, mazout komt vlotjes toe

- nieuwe injector
- nieuwe transfo
- brander meerdere keren afgeregeld (rendement 91%)
- schouw is gecontroleerd en heeft veel "trek"

Deze ochtend was de ketel weer uitgevallen en resetten hielp niet meer. Ik heb dan de brander afgenomen, sproeier afgekuist (was proper met klein beetje zwarte vlekjes), electrodes met een mesje afgeschraapt (waren zwart), en uitgedroogd (kop stond nat van de mazout). Alles weer gemonteerd en probleemloos gestart.

Iemand een ideetje ?

Met vriendelijke groeten,
Steyn

Nog wat extra info :
bij het herstarten hoor je de ventilator aanslaan, en na een 30-tal seconden een 'klak', en meestal slaat dan de vlam aan. Soms niet, en dan valt het systeem weer uit...

Mvg,
Steyn

Als de hoogspanningstrafo al is vervangen heeft het misschien te maken met de electroden afstand, en de juiste positie van de electroden tegenover de sproeier uitlaat (de vonk moet wel gevormd worden maar mag niet verzuipen in de stookolie, de vonk moet dus NIET IN de volle straal van de stookolie komen, wel aan de rand) De branderfabrikant heeft gegevens over de juiste plaatsing.

DW

filters (in de aanvoerleiding en in het pomphuis) reinigen, en nieuw sproeiertje steken. die dingen hebben zulke nauwe kanaaltjes dat ieder beetje vuil snel de kanaaltjes ofwel verstopt ofwel doet uitslijten.
elektroden op de goede plaats vastzetten(boven en juist achter de voorkant van de sproeikop, op een mm of 5-8 van de openingen).

met een manometer de druk nakijken

Hoe zit de binnenkant van de branderruimte eruit? (qua vuil/nat/roest/...)

Dag,

Nog wat aanvullende tips op bovenstaande:

eventueel de elektroden controleren op scheurtjes (barstjes) in het porseleinen (isolerende) gedeelte.. Hierdoor krijg je een slechte (tot geen) vonk tussen de elektroden waardoor de vlam niet aanslaat: gevolg isolatiefout, brander gaat onmiddellijk in veiligheid.

Eventueel ook de aansluitdraden controleren op ouderdomsverschijnselen die op de elektroden toe komen en eventueel vervangen. Vervang ze dan wel door aansluitdraden die voorzien zijn voor deze toepassing (hitte -en isolatiebestendig). Zelfde symptomen als hier boven, isolatiefout en brander gaat onmiddellijk in veiligheid.

groeten

Robbe

Uit de beschikbare info is niet op te maken of dit een UV beveiliging dan wel een ionisatiebeveiliging betreft. Bij een UV beveiliging: check het UV buisje. Bij ionisatiebeveiliging: controleer de bekabeling.
Indien alles in orde: vervang branderautomaat. Kleine kans dat je die zelf kan repareren.

GJ_

Moderator

Op 21 februari 2013 20:40:51 schreef mvdk:
Indien alles in orde: vervang branderautomaat. Kleine kans dat je die zelf kan repareren.

Als je een "klak" hoort, ik neem even aan de ontsteking, en vervolgens slaat de vlam niet aan en valt ie in storing dan doet de branderautomaat precies wat ie moet doen.
Als ie al in storing valt voordat de ontsteking komt is meestal de vlambeveiliging stuk. Bij een UV beveiliging kun je dan als je goed kijkt continue vonkjes tussen de elektroden zien overspringen. De automaat denkt dan een vlam te zien. Als dat gebeurt voor de ontsteking is dat een storing.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 21 februari 2013 21:35:12 (18%)]

de ketel stookt niet toevallig met een weersafhankelijke regeling ? daar ken ik ook een geval mee wat rare storingen gaf over 20 jaar heen. de storing werd daar getriggerd door de weersafhankelijke regeling welke af en toe excact op het moment dat de ketel ontstak weer afviel. een tijdrelais ertussen welke een minimale stookduur regelde was de oplossing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, zo kun je alles vervangen wat er op zit.

Goed kijken wat er precies gebeurt.
Bij opstarten gaat eerst de ventilator branden.
Op je ventilator as zit vaak je brandstofpomp.
Op het filter in de olieleiding kun je zien of er olie verpompt word.

Dan moet je luchtdruk schakelaar schakelen.
Als de luchtdrukschakelaar niet schakelt krijg je nooit ontsteking. Afhankelijk van de automaat blijft de ventilator altijd draaien, maar de vlambeveiligingsautomaat kan ook in storing vallen.
Dan begint de voorspoeltijd ( ca 30 seconden).
Dan komt de ontsteking, heel belangrijk moment.
Dan moet je kijken door het inspectiegaatje.
Meestal eerst een vonk van een bougie, kun je horen aan het sissende geluid.
Seconde later gaat de magneetklep brandstof open. Kun je hoeren door een klik. Of hou een schroevendraaier boven op de klep, dan kun je het magnetisme voelen.
Dan MOET je een vlam te zien krijgen.
Komt er geen vlam: Ontsteking kontroleren. De bougie of ontsteekpennen kun je bij het testen ook naast de ketel hangen, dan kun je kijken wat er gebeurt.
Gaat de magneetklep olie wel open? Dan moet je vlasmkontrole hebben. Dit is een UV opnemer, een gazen buisje dat "kijkt" naar de vlam.
Is het schoon, zit het er goed in, er zit vaak een nokje op, zodat dit maar in 1 stand goed kan.
Heb je de UV stroom gemeten?
Dat kan met een gevoelige universeelmeter.
Zal het weer op moeten zoeken, was het iets van 100 uA? Maar weet dit niet meer, t is al weer zo lang geleden.....
Pas op, er kan een hoge spanning op je UV meetbuis staan.

Dus goed kijken wat er wanneer wel en niet gebeurt, dan kun je de konklusies trekken. Van alles maar zo vervangen kan iedereen....

Wat is het merk en type vlambeveiliging. Als het een Landis en Gyr is, heb ik misschien nog wel wat info liggen.

@Mdvk Het is een olie ketel, in het belgiesch Mazout. Een olieketel heeft geen ionisatiebeveiliging, dat kan alleen bij gasketels.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2013 21:24:35 schreef Toeternietoe:..Als het een Landis en Gyr is, heb ik misschien nog wel wat info liggen...

Gruwel, da's nu Siemens, en die hebben zelf niks meer van L&G automaten :-( Ik vervang ze nu door Krom&Schroder.

Op 21 februari 2013 21:36:26 schreef GJ_:
[...]
Gruwel, da's nu Siemens, en die hebben zelf niks meer van L&G automaten :-( Ik vervang ze nu door Krom&Schroder.

T is ook uit mijn vorige leven. Het is al meer dan 15 jaar terug dat ik bij een olie ketel kwam voor een storingen. Maar de oude doc ligt hier nog.
LFL de kleintjes, en de LFC... de wat grotere.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo allemaal,

Dank voor de vele info.

Update : gisteravond brander nogmaals gereinigd & herstart. Heeft half uurtje gedraaid en wou niet meer opstarten. Ganse nacht laten rusten. Vanochtend wou deze nog niet starten. Brander wéér gedemonteerd, overtollige stookolie afgedept, en bij eerste poging herstart. Half uurtje later is deze weer uitgevallen.

Vanavond kijk ik verder (oa goede tip om met schroevendraaier de werking van de magneetklep te controleren).

Probleem is ook dat de ketel geen kijkgat heeft...

Ontsteking naast de brander hangen is ook het proberen waard. Kan het ook als volgt : mazouttoevoer toedraaien, brander uit ketel halen, en dan opstarten om zo de ontsteking te kunnen zien ? Of is dat (te) risicovol ?

mvg,
Steyn

@toeternietoe : het is inderdaad een Landis & Gyr. Er staat op diezelfde cover ook nog : Weishaupt AGK85.22A27 220-240V 50-60Hz

Mvg,
Steyn

Vreemd dat je ketel nergens een gaatje of glaasje heeft om te kijken.
Maar de onsteking kun je zo testen.
Maar afhankelijk van soort en type.
Heb je een soort bougie, dan moetde buitenkant van de bougie tegen massa aan komen.
Heb je een lange stalen pen, dan moet het pintje vlak bij het metaal van het huis/ketel komen, daar ontstaat dan de vonk.
Goed kijken daar kom je en heel eind mee.

Ik vermoed dat je probleem in de olie zit.
Komt er geen lucht in de olieleiding?
Lekke aanvoerbuis?
Vocht in de olie?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Om een goeie diagnose te kunnen stellen, valt de brander uit bij bedrijf of tijdens het opstarten?
Als je de brander gaat reinigen, is de ontstekingselectrode nat, zwart, zuiver?
In de meeste branders zit er een fotocel, die schakelt de beveiliging. Als er geen vlam is gaat na x aantal seconden ook de brander in veiligheid. Aangezien je sproeier nat is zal er wss geen vlam zijn of geweest zijn. Ik gok dus op een slechte ontsteking of een slechte sproeier of een te lage brandstofdruk. In de laatste 2 gevallen is de mazout niet genoeg verstoven, te grove druppels dus, om te gaan branden.
In het andere geval heb je onvoldoende warmte om de mazout te laten branden.
Je kan het zelf allemaal testen, maar een vakman kan hier toch beter zijn om een en ander te meten voordat je weer onnodige kosten maakt.

@Appel : Het is een vakman die reeds al die kosten heeft gemaakt. Zijn laatste woorden : "Als het nu niet opgelost is, monteer ik een nieuwe brander." Daarom dat ik het zelf wil bekijken...

Mvg,
Stijn

Hallo,

Gisterenavond eens brander gedemonteerd en alles grondig nagezien :
- mazouttoevoer ok, mooie verstuiving
- ontsteking werkt niet altijd : 9 keer op 10 ontstaat een mooie vonk, 10de keer niets... op dat moment komt wel 220V toe op de transfo.

Ik zou voor de zekerheid de transfo nogmaals vervangen. Nu zit daar een type in met een output sec 2 x 3.75kV. Is dit voldoende ? Of mag ik daar een 2 x 5kV insteken ?

Mvg,
Stijn

ik heb ook een weishaupt die soms in veiligheid valt,gewoonlijk s'nachts.
Van welke omgeving ben je? Ik kan je misschien helpen,heb veschillende wisselstukken van weishaupt en in nood kan ik je een
vervang brander geven en kijk de jouwe dan na.

Hallo,

Ik ben van Oudenaarde (tussen Gent & Kortrijk);

Mvg,
Stijn

dat is een beetje uit men buurt (Leuven)
Kijk toch je onsteking eens goed na, 3mm tussen de elektroden en ongeveer 2mm boven de sproeier.

en zou het kwaad kunnen om daar een zwaardere transfo aan te hangen ?

waarom een zwaardere? in dat geval vergelijk eens de stroomsterkte van beiden,ik weet zo direkt niet of de relais dit aankan.

Hallo,

We hadden de electrodes vorige zaterdagmiddag afgekoppeld van de oude (reeds vernieuwde) transfo en opnieuw aangekoppeld omdat de stroomtoevoer niet paste op de alternatieve transfo.

's avonds dan teruggekeerd met de juiste fiches, maarreuh... brander deed het nog altijd. Reservetransfo dan er maar voorlopig naastgezet, klaar om aan te sluiten bij de eerste panne.

Nu zijn we een week verder & de brander doet het nog altijd prima.

Afwachten maar zeker ?

Met vriendelijke - en vooral warme - groeten,
Stijn