Zenderinstelling Denon Receiver DRA545

Regelmatig zijn alle ingestelde zenders van mijn DENON Receiver DRA 545 verdwenen. Hierdoor ben ik dan weer genoodzaakt alles opnieuw te programmeren. Is er voor het vasthouden van de zenderinstellingen soms iets van bijv. een backupbatterij in de receiver aanwezig of zo? Ik heb iets dergelijks (nog) niet kunnen vinden.
Iemand een idee hoe het komt, of heeft daar ervaring mee, dat die zenders steeds verdwijnen?
Is er nu helemaal niemand die hier iets over kan zeggen of iets dergelijks, al is het maar met een andere receiver, heeft ervaren?
EricP

LED Hater

Welnu, je heb blijkbaar ontdekt dat er niemand iets weet over dit apparaat.

Concreet zijn er een paar oplossingen om zoiets te bewaren:
  • RAM: je hebt een vorm van spanning nodig. Batterijtje, iets oplaadbaars of uit de netvoeding. Dallas had chippies met een batterijtje in 1 housing. Die kun je voor zover ik weet alleen vervangen.
  • EEPROM (of iets wat zich in deze context soortgelijk gedraagt): die kan stuk zijn.
Heb je ergens een service manual of tenminste een schema? Daar moet het toch uit te halen zijn... Overigens zou RAM ook nog rot kunnen zijn natuurlijk...
wrs zit er ofwel een batterij aan de achterkant in een klepje, of er zit een goldcap condensator in welke gaar is. de goldcap zit dan ergens in de buurt van de processor op het front wrs..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sonytech

Overleden

Schema schijnt nergens te vinden te zijn.

Kan je een scherpe foto maken van beide kanten van het printgedeelte waar de microprocessor zit? Misschien valt daaruit te zien hoe eea. in elkaar zit, dus met een EEPROM, batterij of goldcap.

Volgens de gebruiksaanwijzing zouden de zenderinstellingen een maand moeten worden vastgehouden. Het zal dus een ongetwijfeld met een goldcap werken.

-EDIT- Ik zag dat bij Charles Hyde & Sons de microprocessor voor dit apparaat bekend (doch niet meer leverbaar) is. Dit is er een uit de TMP47xxx-serie. Misschien is dat een teken dat die regelmatig stukgingen. Misschien heeft deze uP een stukje intern ROM dat voor gebruikersinstellingen gebruikt wordt. Maar het kan natuurlijk net zo goed een extern geheugentje zijn. Misschien toch handig even wat foto's van het processorgedeelte te maken.
"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
EricP

LED Hater

Goed punt. Zou ook nog een kleine NiCd cel kunnen zijn...
Misschien wat laat maar toch....
Uiteindelijk blijkt het een losse soldeerverbinding op de printplaat te zijn geweest. Opnieuw gesoldeerd en hij doet het tot nu toe weer prima