Baco Led Matrix

Dit topic is gesloten

Baco heeft een vrij groot led-matrixboard in de aanbieding. Ik heb er vier van gekocht.

http://www.baco-army-goods.nl/homepage/ledmatrix-bord-fds-184.html

Ik probeer het ding te ontcijferen, daarvoor heb ik hulp nodig. Waar ik me zorgen over maak is dat er een CPLD (programmable logic) van het type IM4A5-64 in zit.

Nu heb ik alleen ervaring met het programmeren van AVR's (Arduino). Nu is mijn vraag, is dit chippie gewoon een soort van voorgeprogammeerde bus-expander, of moet ik een nieuwe taal/chip gaan bestuderen voordat ik dit ding kan gebruiken?

Ik zal morgen schema's posten.
Is iets later geworden, wel hoge resolutie!
http://www.uploadarchief.net/files/download/fds184.pdf

Ik ga er eigenlijk van uit dat die chip daar puur zit als aansturing en dat hij verder niet geprogrammeerd hoeft te worden. Op die manier zou het matrix board ook niet heel universeel worden.

Zit er verder niets van documentatie bij?

Overigens wel een ontzettend scherpe prijs voor zo'n complete matrix. Hoe groot is het ongeveer? misschien dat ik ook wel interesse heb in 1 zo'n matrix.

edit: afgaande op de maat van de matrices is het ongeveer 20 x 26.

Ik heb hem ook en die andere ook(de FDS132).
Je bent me voor, ik wilde ook al een topic erover starten.
De CPLD hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken.
Het bord heeft een optische ingang die verbonden zit met de CPLD.
Er zit ook nog een optische uitgang op, geen idee waar dat voor is?

Wie weet hoe zo'n optisch serieel signaal precies in elkaar zit?
Zou je gewoon een microcontroller kunnen nemen en z'n UART-signaal naar een optische transmitter/connector kunnen sturen?
Heb net al bij Conrad zitten neuzen, voor een paar eurie heb je een optisch kabeltje en een transmitter-connector :)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/736149/
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/606379/

Op beide displays zit een 4060 met een kristal eraan van 18.432 MHz waarmee de CPLD wordt geklokt.
Hieruit moet te herleiden zijn wat de 'baud-rate' is.

Edit: de CPLD wordt geklokt vanuit pin 9 van de 4060 dus de ongedeelde kristalfrequentie is de klok voor de CPLD.
Er gaat nog een :1024-signaal naar de clktst-ingang van de cpld, waar is die clktst voor?

@Leddel: 192 x 256 mm.

Die klok kan natuurlijk ook dienen voor de multiplexing van de LED-displays.

Tenminste, ik ga ervan uit dat de 8x8 displays waar de FDS184 uit lijkt te bestaan op de gebruikelijke manier gemultiplext zijn.

Wat dan ook kan is dat het bord geen memory heeft, en je via het optische signaal iedere keer opnieuw alle led'd aan of uit moet zetten.

In dat geval moeten er 48 (displays) * 64 (leds/display) = 3072 bits per frame verstuurd worden.

18.432MHz/3072 = exact 6000.

Kan iemand vertellen welke devices er vaak voorkomen op de achterkant van dat bord?

Heeft iemand een schema (dat volgens BaCo beschikbaar is) gescand?

(enne: 160*115200 = 18432000)

Edit: Nog een gedachte: Die CPLD heeft geen PLL. Dus tenzij er nog een pll/cdr/oid tussen de optische ontvanger en de CPLD zit moet de baudrate flink lager liggen dan de klok van de CPLD, anders kan de CPLD nooit synchroniseren.
Makkelijkst is dan nog steeds om de klok een geheel veelvoud te laten zijn van de baudrate. Niet zozeer voor ontvangst, wel voor doorsturen.

edit2:
@noodzakelijkkwaad: Zit die 6 pins interface niet toevallig aan de jtag/programmeerpinnen van die CPLD?

Er zit ook nog een 6-pins interface op.
Ik heb het idee dat de zender en de ontvanger voor het aanelkaar schakelen van displays zijn.

@Blurp: er worden 16 rows door 16 mosfets aangestuurd.
192 coloms worden aangestuurd door 24 ic's TPIC6B595 (?). Mijn schema's zijn heel slecht leesbaar en kan er vermoedelijk geen goede foto van maken..

74595 is een 8 bits schuifregister, serieel in en paralel uit. Wellicht dat er een 8V variant op zit?

Morgen maar eens bij Baco op bezoek, was ik toch al van plan.

@noodzakelijkboos: ja, die optische zender zal wel voor een soort van daisy-chaining zijn. Wellicht dat die CPLD dient om alleen de data voor dit bord uit de stream te vissen, en verder alles onveranderd door te geven.

Edit: die CPLD is een 5V type, dus die XX595 zal ook wel 5V zijn.

klein is fijn

Moderator

Ik heb soortgelijke borden van de Baco aan de praat gekregen door de CLPD eraf te bakken en het setje schuifregisters direct aan te sturen.

In die surtronic lichtkranten zaten toch ook FDS-borden? Ik heb hier een pdf-je van een FDS101-bord, die zal zo'n display wel kunnen aansturen. Vermoedelijk zal de optische link hetzelfde zijn:

"The display boards
are driven by means of a fiber optic datalink (Toslink). Other interfaces are optional.

DISPLAY CONTROL CIRCUITRY
The function of the control logic is to send and control the data to the display boards.
This is achieved by sending out ‘packets’ of data, the number of such packets being
equal to the number of rows to be scanned in the display board(s). Each stage involves
the shifting of data to the display board, called burst mode, followed by the showing of
that data on the selected row, called display mode.
This is accomplished using PLD U11, a parallel in / serial out shift register U8 and the
fibre optic output circuit TOTX111 (CN11). Each byte which is to be sent to the display
board is converted from parallel to serial using register U8. The output of the register is
connected to the PLD input pin 33.
The PLD controls the serial input signal and feeds it to the input of the transmission
circuit for the display boards. On the FDS101 controller board three different interfaces
are available to transport the serial data to the display boards:
2.5.1 FIBRE OPTIC
This makes use of a connectorless fibre optic
transmitter (CN11, TOTX111). The nylon
fibre must be cut squarely with a sharp knife
and plugged directly into the TOTX111. To
insert or release the nylon fibre, simply press
the clamp release ring. (see sketch)."

Rob W.

Honourable Member

Op 7 maart 2013 22:50:48 schreef roosmcd:
In die surtronic lichtkranten zaten toch ook FDS-borden? Ik heb hier een pdf-je van een FDS101-bord, die zal zo'n display wel kunnen aansturen. Vermoedelijk zal de optische link hetzelfde zijn:

Ding! Ding! U gaat door voor de koelkast!

Dit zijn inderdaad Surtronic borden. Die uit de startpost zijn afkomstig van de displays die op Amsterdam CS hebben gehangen.

Ohja, de voedingspanning is 7.5 Volt voor de leds. Weet even niet uit mijn hoofd of ze ook nog een aparte logic spanning hebben. Als dat er wel op zit zal die 5 volt moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Rob W. op donderdag 7 maart 2013 23:02:27 (16%)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Sine

Moderator

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/baco_led.JPG

Jep, controller er af, en even clock data en strobe opgrabbelen, de losse led uitvoering ze zit met 8x8 pixels gemuxed.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 8 maart 2013 00:02:11 (19%)

Ik hou dit draadje maar even in de gaten, Heb ook zo'n ding gekocht om maar eens mee te experimenteren :)

Serea

Ik heb wel een redelijk duidelijk schema. Ik zal hem morgen even scannen.
De 6 pins connector lijkt idd voor JTAG (TDO, TDI, TMS, TCK)
er staat ook OPTO receiver en OPTO transmitter bij, verder zie ik geen mogelijke inputs.

Let wel even op, ik heb een bord met een beschadigde elco, er zit een deuk in. Deze kan ik maar beter vervangen toch?

de layout is overigens 6 bij 8 matrixen van 32x32mm

Dit gaat de goede kant op :)
Maar moet die controller er af? Het lijkt me wel leuk om hem aan te sturen via de toslink.

Huhu een paar kopen en aan elkaar hangen en tetris opspelen of pong :p

@Racer: gewoon vervangen die elco

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 8 maart 2013 12:12:44 (21%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Heel interessant ik was deze borden ook al tegen gekomen bij baco en voor die prijs direct 2 besteld. Verder nog niet aan de praat kunnen krijgen Vind de schema's ook erg onduidelijk zijn duidelijk meermaals gekopieerd waardoor de tekst moeilijk te lezen is.

ben heel erg benieuwd ofdat iemand dit aan de praat gaat krijgen met de controler. Anders lijkt de oplossing van Sine me ook goed te doen.

zo te zien zijn er nog 42 te koop
(43 in winkelwagen geeft 1 back-order)

Ik heb net ook de 2 verschillende boards van baco gekocht. Ik denkt dat ik ze over ongeveer 2 dagen kan gaan testen. Hoe werkt het eigenlijk met die shift registers en 16 mosfets? Ik neem dat het niet werkt met scannen? maar hoe dan wel?

De MOSfets sourcen, de shift registers sinken. (dacht ik?) Het lijkt me dat er wel wordt gescand. Nogal praktisch, anders zie je slechts lijnen op de matrix. Ben nu met het uitzoekwerk bezig, hoop dat we er samen uitkomen :) * Serea is nog een beetje onervaren

Edit:
Ik heb even een iets beter gescand plaatje geüpload. (kan de rest ook nog wel doen)

Warning: 1,94 MB, 5100x7002 px!

Ik wil toch eerst proberen om een optisch signaal te sturen zodat de displayprint onaangeroerd kan blijven.
Daartoe ben ik nu het schema aan het tekenen van een USB naar optical converter zodat ik het display vanaf een pc (usb-poort) kan aansturen.

Weet iemand hoe dat optische signaal er in detail uitziet?
Want ik weet niet of het UART-signaal wel of niet geinverteerd naar de optical transmitter moet gaan.
En of het display nog een adresnummer o.i.d. nodig heeft?

@Monstervisje, Serea: dankje voor het plaatje. Ik heb inmiddels en pdf geüpload.

@Serea
Er zijn ook wel displays die niet gescand worden; die worden dan per led aangestuurd. Dan zie je gewoon beeld. Er is dan meer aanstuur-elektronica nodig, maar het heeft wel bepaalde optische voordelen

@Zonnepaneeltje
De Optische receiver en transmitter zitten direct aan de CPLD-chip. Als je de optische I/O wilt gebruiken zonder het display te bewerken, moet deze chip ontcijferd worden.

Oh, ik heb voor niks gescand, die pdf is veel beter.
Ik was eerst van plan om de optische connectoren te verwijderen en dan zelf een signaal de CLPD in te sturen met een draadje.
Als dat niet lukt haal ik m er gewoon af.

Sine

Moderator

Als je de optische I/O wilt gebruiken zonder het display te bewerken, moet deze chip ontcijferd worden.

Tja, waarom zou je ?

Er zit waarschijnlijk nog wat error checking ed in die chip, de output van het shiftreg gaat ook weer de uc in, bij mijn bord in ieder geval.

Bout er op, eigen controllertje er aan.

@Sine
Ja, dat was ik ook van plan. Maar als anderen toch willen uitzoeken hoe dat ding werkt ben ik ook wel geinteresseerd.

@RS2^Racer
Had ookal een scan gemaakt, maar een mailtje naar Baco deed wonderen ;)

Dit topic is gesloten