stappenmotor spoel continu bekrachtigt

Hallo Mensen,
Ik heb het welbekende schema van de combinatie L297 en L298N nagebouwd op mijn breadbordje. Nu is het zo dat steeds één spoel van mijn bipolaire stappenmotor bekrachtigd blijft en hier staat maar de helft van de voedingspanning op 6V ipv 12V.

Het probleem is dus dat ik hem niet lopend krijg. Alle ingangen van de L297 kloppen zover ik weet. Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de osc-pin.
In de datasheet staat een minimale pulstijd op deze pin van 0,5 microseconden, wat bij mijn weten overeen komt met 20MHz. Uitgerekend met de formule f=1/0,69xRC Klopt dit? of sla ik de plank nu volledig mis? Nu heb ik als condensator geen 3,3nF gebruikt maar 3,2nF. Omdat ik geen 3,3nF exemplaar heb liggen.

Helaas ben ik niet in het bezit van een oscilloscoop en heeft mijn fluke 115 maar een meetbereik tot 50KHz. Waardoor ik deze pin dan ook niet kan nameten.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, en of het msschn komt door dat er geen juiste oscilatiefrequentie aanwezig is?

Met vriendelijke Groet Jakko

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je twijfelt over de werking van je oscillator probeer dan eerst eens een led op de uitgang te laten knipperen als dat werk ga je pas weer verder met je stappen motor. Richt je eerst op een werkende controller.

Wat is nu het probleem met de osc pin. Of je sluit er een Kristal op aan of je gebruikt de interne oscillator.

Nu heb ik als condensator geen 3,3nF gebruikt maar 3,2nF

Bij mij weten bestaat die waarde niet, maar goed ik weet ook niet alles. 3,3 of 3,2 zelfs 3 of 3,6 maakt bij condensatoren niet zo heel snel wat uit. Maar waar zit deze condensator als deze op het kristal zit is het toch al veel te groot daar hoort eerde 33pF

Uitgerekend met de formule f=1/0,69xRC

Als je in deze formule een iets andere waarde van condensator gebruikt zoals in jouw geval maakt dat helemaal niets uit.

Enkel vraag ik me af tot wel max frequentie je nog een RC oscilator kan gebruiken daar kan wel een probleem zitten.

@benleentje,
Ten eerste bedankt voor je snelle reactie. Ik ben bang dat jij het over een microcontroller hebt? Daar ben ik niet mee bezig, ik had het alleen over de aansturing (zonder pic) van een L297. De osc pin kan volgens mij aleen doormiddel van een RC netwerkje worden aangestuurd aangezien er ook maar 1 pin voor handen is. Als je in de datasheet kijkt zie je bij deze pin een weerstand van 22K en een condensator van 3,3nF getekend. Deze waarde voor de condensator vond ik ook al niet voor de hand liggend. Maar goed, ik probeer de datasheet aan te houden.

Ik denk dat ik de uitgangen van de L297 eens Leds laat aansturen, eens kijken of ziju uberhaupt branden.

Gr jakko

Ja sorry is was een beetje suf vanmiddag. Maar 3,2nF is juist een hele vreemde waarde die niet in de E6 of E12 reeks past. Dat wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan.

Een kleine afwijking in componenten moet geen invloed hebben.
Een 3,3nF met 5% afwijking geeft dan ook. waardes tussen 3.13 en 3.46.
Als jouw condensator bv maar 2% afwijking heeft valt dit zelfs nog binnen deze waarden.
Maar zelfs als je 10% afwijking hebt dan is er ook nog geen enkel probleem.

Met jouw waarden kom je uit op ca 20,6kHz en een puls van ca 48µS Dus nog lang geen problemen.

Op 10 maart 2013 17:43:40 schreef Jakko Kok:
Helaas ben ik niet in het bezit van een oscilloscoop en heeft mijn fluke 115 maar een meetbereik tot 50KHz.

Dus dan zit je met 20kHz in het bereik van de fluke. Mijn goedkoper-dan-fluke multimeter zou als je boven z'n bereik gaat zitten wel "boven bereik" aangeven. Dan weet je in ieder geval dat ie oscileert!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maak van je condensator eens 4.7nF, en van je weerstand eens 22K dat moet gewoon werken. Ik denk dat je L297 wel werkt, omdat je 6VDC meet. Dan zou je pwm signaal op ongeveer 50% staan, hoor je een soort ruis in je stappen motor? En als je aan je Vref potmeter draait, meet je dan verschil (verschil in spanning) op je uitgang?

En heb je alle ingangen goed aan gesloten, en staat daar het goede signaal op. Gebruik je de sense ingangen ook?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,
Bedankt voor de reactie. Ja ik heb inderdaad sense weerstanden gebruikt. Als ik dan die piekstroom instel met de potmeter dan veranderd inderdaad in die ene spoel waar 6V over staat de spanning, alleen in een zeer beperkte mate. Namelijk tussen de 5 en 6V kun je hem dan regelen. Nu heb ik gisteren eens een degelijke puls aan de ingang gehangen m.b.v een 555. Nu kreeg ik al wat meer schot in de zaak. Nu wilt hij nog niet draaien, maar hij 'trilt' als het ware op en neer. Ik hoor inderdaad als ik de pulsen aan mijn ingang verhoog met de 555 dan hoor ik een ruis in mijn motor. Ik heb ook eens een andere motor op de uitgang gehangen maar merkte geen verschil. Ik ben er 100% zeker van dat alle aansluitingen zoals tekening geplaatst zijn omdat ik het nog eens nagelopen heb. Msschn zit er ergens een loscontact in mijn breadboard?

Gr jakko

Als je motor heen en weer springt, heb je waarschijnlijk de motor verkeerd aan gesloten. Probeer eens een paar draden te wisselen.

Die ruis die je hoort is de stroomregeling, dat komt van pwm signaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.