Schrobmachine motor 'Dimmen'

Hallo mensen,

Ik zit met een probleem/vraag. Ik heb hier thuis een Schrobmachine staan die het gewoon goed doet, alleen vind ik dat de motor iets te hard draait waardoor hij minder wendbaar is. Ik heb basiskennis van motoren/elektrotechniek.

Ik heb de machine onderzocht en zie dat er een aantal condensatoren in de schakeling zijn opgenomen. Ik vermoed dat één van deze een aanloopcondensator is. Maar er zitten in totaal 3 condensatoren.
Ook zit er een soort schakelaar tussen de Fase en de gele kabel die de motor in gaat.
Hieronder een foto ter verduidelijking:

http://www4.picturepush.com/photo/a/12388217/640/12388217.jpg

Ook heb ik een schematische tekening gemaakt waarop te zien is hoe alles geschakeld is.

http://www3.picturepush.com/photo/a/12388311/640/12388311.jpg

Foto van de motor:

http://www1.picturepush.com/photo/a/12388314/640/12388314.jpg

Mijn vraag is dus of er een goede en niet al te dure oplossing is op deze motor langzamer te laten draaien? Kan dit bijvoorbeeld door andere condensator-waarde te gebruiken? Kan ik een toerenregelaar er tussen schakelen?

Graag hoor ik van jullie wat de mogelijkheden zijn!

Groet,

Thom

Dat wordt zeer lastig.
Een dimmer, waarbij enkel de spanning geregeld wordt, gaat niet lukken omdat de belasting te sterk kan variëren, waardoor het toerental de gekste sprongen maakt. En frequentieregelaars voor monofasige motoren zijn quasi onbetaalbaar.

Ik heb toch mijn bedenkingen bij het schema. De blauwe condensator is een startcondensator (met ontladingsweerstand), de overige twee lijken me bedrijfscondensatoren. Blijkbaar heeft de motor te weinig startkoppel, vandaar die startcondensator.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je schema klopt niet.
Linksboven op de foto zit nog een blokje, dat kom ik op je schema niet tegen.
Vermoedelijk is dat een soort van startrelais.
Bij start worden alle condensatoren bijgeschakeld is, als de motor op toeren is (of na een bepaalde tijd of...) worden 1 of 2 condensatoren afgeschakeld.

Toeren terugregelen zal moeilijk gaan.
Het zal wel een kortsluitankermotor zijn. Die draaien minus een bepaalde slip synchroon aan de netspanning.

Je kunt proberen er een dimmer tussen te zetten. Neem er dan een voor inductieve lasten, en neem een flinke, iets van 2 kW of zwaarder.
Veel kans geef ik je niet, maar je kunt het proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij nader inzien, het schema is onorthodox, maar niet helemaal onmogelijk. Vermoedelijk zit er in de motorbehuizing een centrifugaalschakelaar (in plaats van een startrelais), welke de startcondensator uitschakelt zodra de motor op snelheid is: Deze zit dan nog in serie met de blauwe ader in je schema.

Don't get your hopes up, maar er is nog een héél kleine kans dat het toch een driefasige motorwikkeling is. Dan zou een standaard 3-fasige frequentieregelaar een betaalbare oplossing zijn. Let wel, met de nadruk op héél kleine kans...

Maar daarvoor moet je de ohmse weerstanden eens tussen ALLE motorleidingen meten:
Geel - blauw =
Geel - oranje =
Geel - rood =
Blauw - oranje =
Blauw - rood =
Oranje - rood =

Op 11 maart 2013 12:47:21 schreef ThomC:
...Ook zit er een soort schakelaar tussen de Fase en de gele kabel die de motor in gaat...

Als die schakelaar daadwerkelijk daartussen zit, kan dat nooit een startrelais zijn. Ik denk dan eerder aan een thermische beveiliging.

[Bericht gewijzigd door Sparkz op maandag 11 maart 2013 15:42:20 (18%)

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
pamwikkeling

Special Member

Herwikkelen naar een driefazige motor ?
en een frequentiesturing gebruiken ....

Bedankt voor jullie reacties!

Je schema klopt niet.
Linksboven op de foto zit nog een blokje, dat kom ik op je schema niet tegen.
Vermoedelijk is dat een soort van startrelais.

@ Toeternietoe:

Dat blokje heb ik linksboven getekend als een schakelaar. Ik wist niet goed hoe ik het moest tekenen dus daarom als schakelaar getekend.

@ Sparkz:

Ik zal zeker een dezer dagen de wikkelingen doormeten zoals door jou vermeld.
Ik zal ze dan z.s.m. hier vermelden.

Ik heb nog een en ander opgezocht over dit soort motoren. Het gaat hier dus waarschijnlijk om een motor met een hoofd en hulp wikkeling. Dit verklaard de 4 aders.

Verder ontvang ik graag nog reacties!

Alvast bedankt!