Multifunctioneel CNC Machine bouwen

Hallo allemaal.

Ik ben zelf nieuw hier en heb het een en ander al gelezen.

Met de omschrijving zoals hierboven beschreven staat, bedoel ik ook een multifunctionele machine. Hij moet kunnen frezen, laser/plasma snijden en draaien.

Nu is mij opgevallen dat de meeste hobby mensen allemaal met stappen motoren werken, waarom geen servo motoren?
Door de laatste jaren zijn de prijzen bijna gelijk en servo motoren zijn ook (wat) nauwkeuriger dan stappers.

Daarnaast ben ik in twijfel gegaan, of de elektronica zelf ontwerpen of kant en klaar aan te schaffen. Daarnaast is er ook een uitdaging er bij gekomen dat de meeste k.e.k units allemaal via een printer poort wordt aangetuurd, terwijl de nieuwe generaties mb of pc's die niet meer hebben en een usb2lpt poort werkt niet perfect. Het mooiste zou zijn een unit die via ethernet kan worden aangestuurd.

Overigens wil ik het proberen om het zo simpel mogelijk houden. Er komt denk ik wel een moeilijkheid bij kijken dat ik meer dan 4 axis/motoren nodig heb.

Iemand enig idee?

Alvast bedankt

Ik ben benieuwd waar jij dan servo's koop met hetzelfde koppel dat een stepper levert voor vergelijkbare prijs. Tot op heden vind ik servo's met driver best aan de prijzige kant.

Ik ben een Combinatie-CNC aan het bouwen, frezen en draaien (voorlopig geen plasma). Alles is zelf gebouwd en ontworpen. De mechanische onderdelen van de machine giet ik zelf uit aluminium, ijzer en messing. De electronica ook zelf ontworpen en de software zelf geschreven. Alle mij gekende software gebruiken 2 pins van de parallelle poort voor 1 motor (1 voor de stappuls en 1 voor de richting), de stappuls is zeer kort(milisec of enkele microsec) en kan soms bij goedkopere sturingen over het hoofd gezien worden(missstep), daarom heb ik zelf de software en sturing ontworpen, 2 pins sturen een binaire code; 00=stap1 01=stap2 11=stap3 10=stap4, dat is clockwise, 11=stap3 01=stap2 00=stap1 10=stap4, counterclockwise. Hierdoor zijn er geen misssteps, de puls wordt hoog gedurende 20 tot 100 milisec naargelang de snelheid van de stepper.
Bij een parallelle poort zit je normaliter beperkt met 4 motoren (4x2 pins motoren, 4 pins homing, 2 pins router ...) of je moet gaan coderen en decoderen (eerste 2 pulsen voor motor1, volgende 2 voor motor2 enz) maar dan is de kans op misssteps ook weer groter.
Bij USB zit je met het probleem van realtime, dus moet je na het sturen van een signaal naar uw sturing, een signaal van de sturing terugsturen dat het signaal verwerkt is (ben ik nu mee bezig met een pic 18F4550). Hiermee kan je natuurlijk meerdere motoren gebruiken.
Jan

Lambiek

Special Member

Ik heb een paar jaar geleden een standaard machine omgebouwd naar cnc, hier heb je wat info. Er staan ook adressen bij.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ombouw_freesbank...5B1%5D.pdf
Het gaat voornamelijk om de drivers en de besturing.

Op 14 maart 2013 05:38:04 schreef Jan Slos:
Bij USB zit je met het probleem van realtime, dus moet je na het sturen van een signaal naar uw sturing, een signaal van de sturing terugsturen dat het signaal verwerkt.............

En daar ben ik het dus niet mee eens; gebruik de controller van Bert Eding, en die gebruikt de eprom als buffer, en dat werkt perfect. Niets dan lof, gebruik het nu al jaren en er wordt geen stapje gemist.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@ Lambiek, zoals ik zei ben ik bezig met USB, maar nog heel in het begin, dus moet ik bij USB nog veel leren.