Stappenmotor roteren zonder driver?

Hallo,

Ik doe mijn stage/eindwerk en we hebben een stappenmotor aangekocht. Nu vooraleer we de kaart kopen, willen we testen of deze motor zwaar genoeg zal zijn.
Daarvoor willen we dus eerst testen, zonder kaart...
Is er een gemakkelijke/goedkope manier om dit uit te voeren, aangezien de kaart die we willen kopen ca. €350 kost...

Bedankt!

Rare benadering, bij een eindwerk is toch wel begeleidertoezicht, die tevens een aanschaf dient te fiatteren, lijkt mij.

Aanschaf van een stappenmotor zal toch wel aan de hand van specificaties zijn gebeurd?

Zo niet, lees het typenummerplaatje, en zoek de specificaties op.

Voorts kun je dan in plaats van een kaart te kopen een H bridge uitzoeken, wat schottky vrijloopdioden, en een stappenmotoraansturingcontroller gebruiken in plaats van een compleet circuit aanschaffen.

Kijk eens in wikipedia, daar kun je lezen hoe stappenmotoren werken en vervolgens zelf bedenken hoe ze zonder drivers , met een paar schakelaars en een voeding aanstuurbaar zijn.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Mijn eindwerk bevind zich in een bedrijf dat niet veel te maken heeft met mijn richting. Vandaar...

De stappenmotor is bepaald met behulp van berekeningen die ik gekregen heb van mijn begeleider in school. Maar zelf kent hij ook niet veel van stappenmotoren, aangezien we de stappenmotor nooit in detail hebben gezien.
Normaal gezien moet de motor zwaar genoeg zijn, maar eerst willen we het eens uittesten met een gemakkelijke oplossing voordat we de kaart kopen om aan te sturen via een plc...

Zou er echt niets bestaan, kant en klaar (of simpel te maken), zodanig wanneer men een puls geeft, de stappenmotor bv. 20 stappen doet ofzo?

PS: elektronica is niet echt onze specialiteit...

Arco

Special Member

Je geeft niets op over de motor... (vermogen, uni/bipolair...)
Hier staat een simpele tester voor niet al te zware unipolaire motoren: http://myweb.tiscali.co.uk/kendo/stepper_test/html/start.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ja hoor. Dat is wel te maken. Maar zoals Arco al zegt... Geeft eens specificaties. En als ik het bedrijfsmatig voor je moet maken, dan ben je waarschijnlijk aan uren meer kwijt dan dat dat kaartje kost...

Net eens besproken met mijn mentor en we zullen met 2 drukknoppen de 2 spoelen aansturen, iedere keer 24V afwisselend over de spoel.
Normaal gezien moet de motor dan iedere keer 1,8° verdraaien...?

Arco

Special Member

Met 2 knoppen kom je er niet. Is een bipolaire motor, spanning moet ook omgepoold worden. En met enkele stappen, kun je de motor trouwens niet erg goed beoordelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat kun je rustig vergeten, want het zijn bipolaire motoren, dus je moet de stroom door de spoelen steeds omdraaien. Dat kan op zich wel met een paar schakelaars of relais, als je 2 wisselcontacten beschikbaar hebt.

Daarbij gaat die motor maar een paar seconde leven als je er keihard 24V op zet; er mag 2.8A door een wikkeling, die een weerstand heeft van 1.18 ohm. Als je daar 24V overheen zet, gaat er ruim 20A lopen!

Gewoonlijk lost de driver dat voor je op, maar om te testen zou je wel 2 labvoedingen kunnen gebruiken (voor elke wikkeling 1) waarvan je de stroombegrenzing op 2.8A zet. Als je geen dergelijke labvoedingen beschikbaar hebt, zou je nog kunnen overwegen om de 3.3V uitgang van een computervoeding te gebruiken, maar verwacht niet dat dat lang goed gaat.

Je kunt de motor dan alsnog maar met een hele lage snelheid aansturen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

We zouden toch met 2 drukknoppen werken en met een kruisschakelaar... Ik laat jullie weten als het gelukt is. Bedankt.

Een beetje handmatig wat spoelen bekrachtigen geeft je niet meer informatie dan een datablad zou geven.

Je zegt te willen testen; dan moet je je motor ook vergelijkbaar laten draaien als in de beoogde eindopstelling.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Je kan die motor zo niet testen, en als dat wel zou lukken dan heb je er nog niets aan. Als je hem namelijk op een driver aansluit, dan worden de gegevens weer anders. Het hangt ook af van de stapfrequentie, en stapmodus. Dus hele stappen, halve stappen, of micro stappen, en de frequentie waar de motor mee draait, dat alles bepaald het koppel van je motor. En dat kan je niet simuleren met een paar drukknoppen.

En kijk hier eens, een prachtige driver voor weinig geld.
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/microstapdrivers%20info/MSD-50-5…

http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/microstapdrivers%20info/MSD-50-5…
Deze kan je zo aansturen van uit de pc, of een controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als de vraag is of het houdmoment genoeg is, kan je hem zo beoordelen.

Als de vraag is of ie de belasting in beweging kan krijgen, kan je hem zo beoordelen. een paar stapjes met de hand.

De vraag is onder andere of je hem in de uiteindelijke toestand met 1 of met twee spoelen tegelijk bekrachtigd gaat aansturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 maart 2013 11:43:04 schreef Neal T:
aangezien de kaart die we willen kopen ca. €350 kost...

Bedankt!

350??? Welke kaart is dat dan wel?

Een stappendriver voor 3-4 Ampere heb je al vanaf ongeveer 25 Euro.

Waarschijnlijk niet voor zijn plc..

GMT+1
Lambiek

Special Member

Ik zou ook zeker geen kaart kopen, maar een gewone lose driver. Die zijn velemalen goedkoper, en misschien wel beter ook. Op zo'n kaart zitten vaak nog dingen die je toch niet gebruikt, en dat maakt het alleen maar duurder.

En als je een plc hebt met een snelle uitgang, kan je die gewoon gebruiken voor je puls_ingang voor je driver.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Die kaart van €350 is een stappenmotorkaart specifiek voor WAGO-plc's. Daarom dat we eerst goedkope oplossingen zoeken. Voor de zaken die motor moet kunnen, zullen we zelfs eerst eens bekijken hoe we het inderdaad goedkoper kunnen aanpakken.

Op 18 maart 2013 13:49:35 schreef Lambiek:
Je kan die motor zo niet testen, en als dat wel zou lukken dan heb je er nog niets aan. Als je hem namelijk op een driver aansluit, dan worden de gegevens weer anders. Het hangt ook af van de stapfrequentie, en stapmodus. Dus hele stappen, halve stappen, of micro stappen, en de frequentie waar de motor mee draait, dat alles bepaald het koppel van je motor. En dat kan je niet simuleren met een paar drukknoppen.

En kijk hier eens, een prachtige driver voor weinig geld.
http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/microstapdrivers%20info/MSD-50-5…

http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/microstapdrivers%20info/MSD-50-5…
Deze kan je zo aansturen van uit de pc, of een controller.

Met zo'n driver, hoe zou hij geprogrammeerd worden? Welk programma en welke programmeertaal dan?
Of werkt het zo dat men evenveel pulsen moet geven om evenveel stappen te verkrijgen?

Lambiek

Special Member

Die drivers werken met puls en richting, vaak hebben ze drie ingangen. Eén voor de puls, (iedere puls is een stap) één voor de richting, en één voor de vrijgave van de driver. Dus als je een snelle uitgang op je plc hebt voor de puls, dan kan je hem gewoon met je plc besturen. Moet wel een transistoruitgang zijn. Als je bv tot 3 of 4KHz uit kan sturen met je plc, dan moet dat voldoende zijn.

Wat wil je precies gaan maken als ik vragen mag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom moet het eigenlijk met zo'n hoge frequentie?
Ik dacht dat deze module genoeg zou zijn...
http://www.wago.com/wagoweb/documentation/750/eng_dat/d053000e.pdf

De motor moet niet snel kunnen draaien, integendeel.

Ik wil een machine maken, die mechanisch al volledig afgewerkt is. Daarbij moet een schijf ronddraaien, waarin plaatjes komen te liggen. Deze schijf zweeft als het ware boven een tafel en sleept die plaatjes mee. Elke 18° moet de schijf stoppen met draaien, om zo per 18° een bolletje uit het plaatje te ponsen...

Arco

Special Member

Die module heb je niet veel aan. Kan 0.5A leveren, de stepper is 2.8A per wikkeling.
(Ook zitten er geen current limiters op, die je op een bepaalde stroom kunt instellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oei, ja inderdaad.
Nergens vind ik modules die zwaar genoeg zijn van WAGO...

Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2013 15:50:32 schreef Neal T:
Waarom moet het eigenlijk met zo'n hoge frequentie?

Het hoeft niet perce met een hoge frequentie, maar als het precies moet zijn kan je beter microsepping toepassen. En met micro stepping heb je een hogere frequentie nodig, anders draaid het langzaam.

Maar je zegt dat het niet snel hoeft, dus kan het ook met een lagere frequentie.

Je zegt dat het is om te ponzen, dan heb je ook een rem nodig. Anders vrees ik dat het fout gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je de stappenmotor tijdens het ponsen gewoon onbekrachtigd laat, kan de boel inderdaad wel wat bewegen.
De detent torque van een stepper is vaak maar een paar procent.
Je kunt wel de laatste spoelen tijdens het ponsen bekrachtigd laten, dat scheelt aanzienlijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik kan je nu al vertellen dat dat niet genoeg is om de plaat op zijn plaats te houden, je weet zeker niet wat voor krachten er vrij komen tijdens het ponzen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.